Citat:
Ursprungligen postat av
Senilix
Häpp - Du tycker alla ska skicka trupper att dö bara för att ryssen skickar sina att dö utomlands.
Fundera lite till på det argumentet..!
Nej, jag tycker inte att vi borde ha gett Ukraina något större miltärt bistånd alls. Min poäng är att även med värden av hundratals miljarder dollar/euro som har östs iväg i rikting Ukraina för att hjälpa dem så räckte det inte alls. Det enda som MÖJLIGEN hade kunnat vända kriget hade varit om hela NATO gått in för full maskin med sina helt egna trupper. Men det hade både politiskt och ekonomiskt sett varit oöverkomligt dybarrt att göra så - och därför gjorde man det inte.
(Att låna ut stridslygplan har man också varit mycket, mycket senfärdig eller seg med att göra, trots mängder med ivriga löften ända sedan de första månaderna. Det finns anledningar till denna ovlja, men dem vill du inte höra talas om)
Denna grundläggande motsägelse i NATO:s agerande har jag påpekat många gånger ända sedan 2022. Många här tror fortfarande att "det är enkelt att besegra den Dumme Ryssen, bara vi bestämmer oss för hur vi ska göra och sedan skickar en massa vapen och stöd. Ivan klarar ju inte att slåss på riktigt, och ukrainarna kan driva iväg dem relativt enkelt, bara de får ordentligt stöd av våra vapen. Vi behöver själva inte ens skicka dit våra egna trupper, haha!"
Den uträkningen stämde inte, och den var i själva verket dömd redan från början. Men att ta steget upp till att verkligen skicka in Västs hela offensiva kapacitet, det var de flesta NATO-länder aldrig i närheten av att vilja göra.