2025-02-14, 15:00
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Hvis man så intervjuet med Skistad etterpå, så nevnte hun vel kanskje 10 ganger at dette var etter planen og at hun nå er nedtrent og derfor ikke regnte med å vinne. Det eneste man kan ta med seg fra dagens renn er nok at Svahn er i den formen hun skal være i klassisk, så får man se i fristil. 100 % åpent mellom tre stykker nå uten noen åpenbar favoritt.
Nedtränad…? Hur låg typ helt utslagen efter målgång när både Fändrich och Svahn såg helt oberörda ut. Det är inte att vara nedtränad. Även i Engadin när hon inte skulle vara nedtränad så förlorar hon mot Jonna på en bana som var perfekt för Skistad. Jag tror snarare hon har nått problem med formen, kanske som ett resultat av operationen eller nått sånt.
Citera
2025-02-14, 15:12
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-12-31
Är Frida med?
Nope, hon svansar runt hemma hos mig och fyller på glaset medan jag kollar skidskytte
Senast redigerad av Artsoppamedflask 2025-02-14 kl. 15:37.
Citera
2025-02-14, 15:18
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ja med tanke på hur lite distanslopp hon kör så lär hon ju inte bli utbränd i förtid i alla fall

Knappt några distanslopp, inga lagsprintar, inga stafetter.... ja hon borde egentligen inte bli utbränd genom detta mycket lättare upplägg än majoriteten på världscupen.
Citera
2025-02-14, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Nedtränad…? Hur låg typ helt utslagen efter målgång när både Fändrich och Svahn såg helt oberörda ut. Det är inte att vara nedtränad. Även i Engadin när hon inte skulle vara nedtränad så förlorar hon mot Jonna på en bana som var perfekt för Skistad.

På vilket sätt motsäger det att hon är nedtränad? Nedtränad = sliten och ej på full kapacitet. Lite vila på det så kommer toppformen.
Citera
2025-02-14, 16:12
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gultomte7
På vilket sätt motsäger det att hon är nedtränad? Nedtränad = sliten och ej på full kapacitet. Lite vila på det så kommer toppformen.
Nedtränad är inte att vara helt off i formen, nedtränad är att man tappar ett par placeringar utan några större dramatik. Om Maja inte klantat sig med staven idag så hade skistad inte varit på pallen ens. Att hon ligger helt utpumpad i målområdet är inte ett bra tecken. Det är ett tecken på att grundformen är något off. Hon torskade ju i Engadin på en bana som var perfekt för henne. Då var hon inte nedtränad. Jag tror att det är operationen som gått ut över Skitads träning och uppbyggnadsfas.

”Hur pass bra formen är är oklart. Hon berättar att hon bara har gjort ett fåtal träningspass på skidor efter operationen och har känt sig bra mycket äldre än sina 25 år.
– Jag har ju varit en dam på 100 år med rullator, så nu jobbar jag mig nedåt i ålder, säger hon, men vill inte avslöja vad det var som var anledningen till magoperationen”

https://www.svt.se/sport/langdskidor/kristine-stavas-skistad-bryter-tystnaden-har-varit-valdigt-tufft
Citera
2025-02-14, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Nedtränad är inte att vara helt off i formen, nedtränad är att man tappar ett par placeringar utan några större dramatik. Om Maja inte klantat sig med staven idag så hade skistad inte varit på pallen ens. Att hon ligger helt utpumpad i målområdet är inte ett bra tecken. Det är ett tecken på att grundformen är något off. Hon torskade ju i Engadin på en bana som var perfekt för henne. Då var hon inte nedtränad. Jag tror att det är operationen som gått ut över Skitads träning och uppbyggnadsfas.

”Hur pass bra formen är är oklart. Hon berättar att hon bara har gjort ett fåtal träningspass på skidor efter operationen och har känt sig bra mycket äldre än sina 25 år.
– Jag har ju varit en dam på 100 år med rullator, så nu jobbar jag mig nedåt i ålder, säger hon, men vill inte avslöja vad det var som var anledningen till magoperationen”

https://www.svt.se/sport/langdskidor/kristine-stavas-skistad-bryter-tystnaden-har-varit-valdigt-tufft
Banen i Engadin passet betraktelig bedre for Sundling, så det er jo rett og slett ikke sant i det hele tatt. Det du viser til der er jo gamle uttalelser, siden det har hun trent mye. Ellers tror jeg ikke du helt hva konseptet nedtrent innebærer.
Citera
2025-02-14, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ja med tanke på hur lite distanslopp hon kör så lär hon ju inte bli utbränd i förtid i alla fall
De er vel like gamle.
Citera
2025-02-14, 16:22
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
De er vel like gamle.

Ja men Linn kör ju mer än bara sprint. Det var det som var poängen.
Senast redigerad av katw 2025-02-14 kl. 16:59.
Citera
2025-02-14, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jag noterar att Jasmi Joensuu i det närmaste har avgjort sprintcupen, när två tävlingar återstår, trots att hon bara har stått på pallen en gång i vinter.

Närmast bakom henne jagar Sundling, Dahlqvist och Fähndrich med fyra pallplatser vardera.

Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Poängsystemet prioriterar kvantitet före kvalitet. Så helt väntat, tyvärr.
Kom ihåg att kvalen också ger mycket poäng och där är Joensuu oftast varit etta eller tvåa
Citera
2025-02-14, 16:28
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Kommer Linn att gå med Sundling i Teamsprinten? Borde väl vara rätt given nu?

Ja om det är så här Linn ser ut så är det inget tvivel
Citera
2025-02-14, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Kom ihåg att kvalen också ger mycket poäng och där är Joensuu oftast varit etta eller tvåa
Sant.
Citera
2025-02-14, 16:34
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Nej, det är samma skidpar som gäller i alla heat, ingen preparering är tillåten längre. Det ändrades för ett par säsonger sen då det var fritt att ändra mellan heaten.

Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Nei, det seneste rennet jeg var ivolvert i for et drygt år sedan, var det fluorforbud, og disse reglende som var gjeldende:

Sprint finals Classic:
- Skis will be tested:
Before ¼ finals and after the final
- Waxing, scraping, or cleaning of skis during competition is only allowed in classic sprint (ONLY in kick-wax zone).
This must be done in a communicated area at the start.
Adjustments can be done by athlete or authorized personnel. Adjustments of glide zones is not allowed.
- 1 autohorized personell per team/club will be allowed to be in this communicated area.
- Submission deadline is 15 minutes before first ¼ final and right after each final (¼-final and ½-final).

Så om det er endret, må det har skjedd ganske nylig. Enbart extra festesmøring har vært tillat mellom heatene så lenge jeg
var engasjert, men er kanskje endret til enbart mellom kvalik og heat uten at jeg har hørt om det ?

Nei, jeg kan ikke finne noe som tyder på at det har vært noen endring, så om noen sitter på annen info, hadde jeg vært meget interessert av det. Her fra protokollen for US-skiteam 24/25:

"Kick wax may be adjusted between the rounds of Individual Sprint Finals. Kick adjustment can only be done
within the designated kick wax service area within the Control Area and using only the prescribed materials
and tools. The service area will be monitored and/or competitors will be subject to sanction for performing
prohibited service on the skis (see above)or bringing prohibited tools or materials into the Service Area "

https://www.usskiandsnowboard.org/sites/default/files/files-resources/files/2024/2025%20Equipment%20Control%20Protocols%20%281%29.p df
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in