2025-02-14, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaC75
En man som intervjuas nu på tv 4 Nyhetsmorgon säger att det finns ett klockrent motiv, en trigger, som är den utlösande faktorn till allt. Svaret finns tydligen 1 vecka innan dådet som förklarar allt, säger han.
Någon som vet vad han pratar om?

Har du nån länk till intervjun?
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-02-14 kl. 11:45.
Citera
2025-02-14, 11:43
Avslutad
Citat:
En man som intervjuas nu på tv 4 Nyhetsmorgon säger att det finns ett klockrent motiv, en trigger, som är den utlösande faktorn till allt. Svaret finns tydligen 1 vecka innan dådet som förklarar allt, säger han.

Lär väl stå i tidningar inom 24h.
Citera
2025-02-14, 11:46
Medlem
Milldues avatar
Man behöver nog inte vara speciellt sjuk för att utföra ett sådant här dåd.
Desperat utan några utvägar är tillräckligt. Han blev nobbad av socialen, sista livlinan. Såg ingen annan utväg och var hatisk mot socialssekreterare och invandrare som får hjälp betydligt enklare än en vit.

Hämd och att ta med sig "Motståndarna" i döden räcker. Finns otaliga historiska exempel på detta där man inte spekulerar i om de var "Psykiskt sjuka"
Citera
2025-02-14, 11:47
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:

Beställde rökgranater?
Besökte skolan och gick omkring med sitt gitarrfodral?
Sålde vapenskåp?
Bråkade han med sina föräldrar?
Fick han inte följa med på deras resa?

???
Jag vet inte?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Hans funktionsnedsättning och psykiska tillstånd har blivit sämre i takt med hans åldrande. Förstår du inte detta?

Avvikelser märks inte på samma sätt i yngre ålder, då människor tillåts vara mer olika som barn.

Ett tydligt exempel på detta är att många barn med npf kraschar på mellanstadiet/högstadiet då kravbilden blir för stor för dem att hantera.

GM verkar dessutom mestadels ha varit tyst och då går man kanske mer under radarn jämfört med någon som har ADHD som kan vara högaktiv.
Jag är vid det här laget tämligen säker på att du uttalar dig om saker som du verkligen inte förstår. Jag vet inte varför du insisterar, men du får väl fortsätta med det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sack44
Exakt. Verkligheten ser inte ut som det beskrivs i lagar och budgetar m.m. Skulle önska att alla dessa hissnade kostnader som denne person letat fram, verkligen skulle ha gått till Dom behövande inom LSS. Skulle någon verkligen granska dessa kostnader! Så skulle man bli chockad över hur liten del som gått till dom som verkligen skulle behövt dom. Dom flesta kostnader går till chefslöner, och gud vet vad som ingått i dessa höga summor! För inte har det gått till Dom med funktionsnedsättningar. Se bara vad Dom som nu får komma ut i Daglig verksamhet och arbetar heltid får i lön! Det räcker inte ens till lunch och kostnaden till o från jobbet.

Många misstar och tror att vi Andra försvarar denna gärningsman och hans gärningar. Vilket vi absolut inte gör. Vi försvarar inte handlingen med att personen kanske hade Autism. Likt Er som skriver att hans handlingar beror på Autism.

Utan att det kan vara en kombination av svårigheter som lett fram till detta fruktansvärda och att vi måste hjälpas åt, Att föra fram det i ljuset. Att samhället överger dom svagaste och lägger pengar på andra områden. Detta leder till en farlig framtid och lidande för väldigt många människor.

Bra inlägg Sack! Kvalitet går inte mäta i pengar och budgetar.

Det skulle verkligen behöva redas ut vart pengarna egentligen tar vägen, för trots gigantiska summor så står fortfarande väldigt många med diagnoser och funktionsnedsättningar utan den hjälp de behöver.

Det här dådet och Rickards livshistoria är det yttersta beviset för det.
Citera
2025-02-14, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Har du nån länk till intervjun?

Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Lär väl stå i tidningar inom 24h.

De lägger väl ut länken om ett tag. Det var en intervju med en fd poliskommissarie tror jag.
Och han var väldigt övertygad om att han visste motivet.
Han sa tydligt att gå man exakt 1 vecka tillbaka i tiden från 4 februari så har man svaret….
Ja ja, lär ju såklart komma fram.
Citera
2025-02-14, 11:48
Medlem
tomyhockeys avatar
Såg nu på tv 4 fd kriminal kommisarie bosse åström som säger ” man kan döda flera för att dölja 1 mord ”
Intressant tyckte jag
Citera
2025-02-14, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Beställde rökgranater?
Besökte skolan och gick omkring med sitt gitarrfodral?
Sålde vapenskåp?
Bråkade han med sina föräldrar?
Fick han inte följa med på deras resa?

???
Jag vet inte?

Varför skulle en beställning av rökgranater eller försäljning av ett vapenskåp vara ett motiv? vad yrar du om
Citera
2025-02-14, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Om man benar ut det litegrann, vad exakt är det för problematik som (du ser att) han uppvisar i högstadiet och vuxen ålder?
Alltså, att han började skjuta vilt omkring sig tycker jag är problematiskt...

Jag vet inte om ni som skriver här över huvud taget läst vad som hittills framkommit om honom i media, eller om ni helt bortser från det. Jag kommer inte lyckas övertyga någon här om att försöka tänka lite bredare än "autists gonna autist" men jag är säker på att bilden kommer klarna när familjen är redo att berätta.
Citera
2025-02-14, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snasavglas
Jag är vid det här laget tämligen säker på att du uttalar dig om saker som du verkligen inte förstår. Jag vet inte varför du insisterar, men du får väl fortsätta med det.

Okej, du kan gärna förklara på vilket sätt jag insisterar och inte du samt varför din uppfattning ska ha tolkningsföreträde?

Har du egen erfarenhet av den här typen av frågor så lyssnar jag gärna, i övrigt känns det inte så relevant.
Citera
2025-02-14, 11:55
Medlem
Nu vill ingen gå ut offentligt och därmed lämna ut sig själva och anhöriga. Men att själv har levt nära och sett i över 25 års tid Hur både så kallade hjälp insatser, Kommun, LSS, Soc, Skolan, BUP, Psykratin m.f fungerar. Eller INTE fungerar! Skulle jag kunna skriva en roman Eller kanske en faktabok!

För det är skrämmande hur det inte har och fortfarande inte fungerar. Under 25 års tid har inga förbättringar skett. Ändå påstås kostnaderna skena! Jag kan nog plocka fram många poster dit alla dessa pengar går och inte går dom dit dom ska.

Här skulle Tex Uppdrag Granskning behöva gå igenom kommunernas kostnader för den så kallade fina vård vi i Sverige är ensamma om att ge till människor med funktionsnedsättningar.

Det tillsätts nya yrkesgrupper som Tex Kordinator inom olika områden. Dessa ska hjälpa den behövande och vara en samordnad inom olika insatser m.m Törs säga att förutom några få. Så tillför denna yrkesgrupp inget annat än kostnader. Det finns fler så kallade yrkesgrupper inom detta område. Som bara kostar pengar och tillför absolut inget.

Det är skrämmande hur olika yrkesgrupper som är tillsatta att hjälpa utsatta människor att fungera i samhället och ha rätt till samma levnadsvillkor som vi andra m.m. Inte alls gör det jobb dom ska. Hur behövande människor blir behandlade. Kränkta helt enkelt. Om Dom nu kommer så långt som att få träffa en läkare Handläggare m,f

För har man inga anhöriga som kan och orkar bråka sig fram om hjälp. Så får man ingen hjälp alls. Kostar minst för kommunerna Dom som inte ansöker och skrivs in i olika hjälp insatser. Dom finns inte i systemet.

Se bara hur många föräldrar som kämpar sig totalt sönderstressade i kämpande för sina barns rättigheter till olika stöd.

Det behövs rejäla satsningar och förändringar. Samt sunt förnuft hos dom styrande som ska utforma denna så kallade rättighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in