2025-02-14, 09:40
Medlem
Jag har fått lite rostangrepp längst ner på backluckan på en av bilarna. Vill självklart helst fixa det omgående. Men nu är det mitt i vintern med minusgrader ute vilket gör det svårt. Har ingen plats att vara på just nu som är tillräckligt varm och torr för att kunna göra ett seriöst bättringsarbete på.

Området är bara några centimeter stort längst ner på backluckan. Men frågan är vad som är det bästa alternativet i det här läget?
  1. Bara låta det vara till det blir varmare ute och hoppas det inte sprider sig allt för mycket?
  2. Köpa ett lackstift och lägga där det är öppen rost för att skydda de lite tills våren kommer?
  3. Försöka fixa seriöst även fast det är kallt? Det går ju att försöka värma upp området lite grann, även om torktiderna kommer bli knepiga.

Vad hade ni gjort i denna situation? Känns egentligen inte alls bra att köra 1-2 månader till innan någon form av åtgärd vidtages.
Citera
2025-02-14, 09:44
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Jag har fått lite rostangrepp längst ner på backluckan på en av bilarna. Vill självklart helst fixa det omgående. Men nu är det mitt i vintern med minusgrader ute vilket gör det svårt. Har ingen plats att vara på just nu som är tillräckligt varm och torr för att kunna göra ett seriöst bättringsarbete på.

Området är bara några centimeter stort längst ner på backluckan. Men frågan är vad som är det bästa alternativet i det här läget?
  1. Bara låta det vara till det blir varmare ute och hoppas det inte sprider sig allt för mycket?
  2. Köpa ett lackstift och lägga där det är öppen rost för att skydda de lite tills våren kommer?
  3. Försöka fixa seriöst även fast det är kallt? Det går ju att försöka värma upp området lite grann, även om torktiderna kommer bli knepiga.

Vad hade ni gjort i denna situation? Känns egentligen inte alls bra att köra 1-2 månader till innan någon form av åtgärd vidtages.
Spraya på en mineral- eller vegetabilisk olja.
Då minskar oxidationsprocessen avsevärt och du köper tid till det blir varmare ute.
Dock ingen olja med silicon i för den är en liten mardröm att tvätta bort sedan när du ska måla.
Citera
2025-02-14, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Spraya på en mineral- eller vegetabilisk olja.
Då minskar oxidationsprocessen avsevärt och du köper tid till det blir varmare ute.
Dock ingen olja med silicon i för den är en liten mardröm att tvätta bort sedan när du ska måla.

Det kanske kan vara ett alternativ. Men när jag tex ser en vegetabilisk olja framför mig så är den ganska rinnig av sig. Skulle väl rinna av rätt fort? Eller tänker jag fel?
Tips på någon som kan vara lämplig för detta ändamål?

Något sånt här du tänker på? https://tribotec.se/produkter/cortec-325-vci-vegetabiliskt-oljebaserat-rostskydd-spray/
Citera
2025-02-14, 09:58
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Det kanske kan vara ett alternativ. Men när jag tex ser en vegetabilisk olja framför mig så är den ganska rinnig av sig. Skulle väl rinna av rätt fort? Eller tänker jag fel?
Tips på någon som kan vara lämplig för detta ändamål?
Spraya eller pensla på en olja utan silicon.
Ju tunnare dess mer kryper den in.
Är du orolig så kan du bättra på fläcken varje vecka, till det blir dags att fixa skadan och lacka.
Citera
2025-02-14, 10:03
Medlem
Citat:

skydda tills våren o värmen kommer så du kan fixa det helt. torka rent och sedan spraya på dinitrol ml, det håller tills våren,
Citera
2025-02-14, 10:57
Medlem
yz44s avatar
Pensla på lite Roststätare.
Citera
2025-02-14, 11:05
Medlem
53....so whats avatar
Finns ju bra produkter mot rost numera.

Biltemas: Rostätare, 235 ml
Artnr. 36-189. 129:-

Pilla bort rostflagor som fukten kan krypa under och fästa i, gör rent med trasa och avfettningsmedel först.

Lägg på mer medel om du avfettar bilen vid tvätt.
Sen fixar du det ordentligt till våren.

Edit... kommer ihåg att jag satte på en bit silvertape en gång för länge sen. Torkade upp innan med hårtork eller nåt, funka det oxå.
Senast redigerad av 53....so what 2025-02-14 kl. 11:12.
Citera
2025-02-14, 13:48
Medlem
IceEyess avatar
Våren är en knappt en handfull veckor bort. Det hinner knappast rosta igenom tills dess, såvida du inte kör en Opel från 80-talet.
Citera
2025-02-14, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Finns ju bra produkter mot rost numera.

Biltemas: Rostätare, 235 ml
Artnr. 36-189. 129:-

Pilla bort rostflagor som fukten kan krypa under och fästa i, gör rent med trasa och avfettningsmedel först.

Lägg på mer medel om du avfettar bilen vid tvätt.
Sen fixar du det ordentligt till våren.

Edit... kommer ihåg att jag satte på en bit silvertape en gång för länge sen. Torkade upp innan med hårtork eller nåt, funka det oxå.

Har faktiskt testat denna och gör man som rekommenderas så funkar denna otroligt bra faktiskt.
Citera
2025-02-14, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Våren är en knappt en handfull veckor bort. Det hinner knappast rosta igenom tills dess, såvida du inte kör en Opel från 80-talet.

Nä, det är egentligen inte så långt bort. Men en enklare åtgärd som ändå skyddar och fördröjer processen känns ändå bättre. Är många mil saltade vägar som de ska utsättas för innan våren är här.
Är ingen Opel från 80-talet, som tur är..
Citera
2025-02-14, 16:54
Medlem
Vanligt fett skulle jag använt före olja. Dinitrol som någon föreslog tycker jag också har ett bra förslag.
Citera
2025-02-14, 17:24
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickDoohan
Vanligt fett skulle jag använt före olja. Dinitrol som någon föreslog tycker jag också har ett bra förslag.

Allt som stoppar fukten att komma åt ren plåt eller gammal rost fungerar.

Dinitrol är jättebra bara det är rent och torrt när du lägger på detta.
Vi är många som sprayat på direkt där gammal underedsmassa släppt, utan att göra ordentligt rent.
Sen efter ett år så etter värre...

... men de var då det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här