2025-02-14, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Så sant.
Jag har hört om att de med vissa diagnoser har något ekonomiskt "trygghet" ?
Han klassades med 2 diagnoser och gick klass med asp-autism, bör inte han haft den där ekonomiska tryggheten ?
Tycker det verkar lite konstigt att han blev av med en sådan trygghet.

Låt oss fråga: spindeldrottning som kanske vill berätta
Unga kan få ett begränsat ekonomiskt stöd, under en begränsad tid. Autism är inte ett förståndshandikapp och utgör i de flesta fall inget hinder för ett fullt normalt och fungerande privat- och yrkesliv. Dunning-Kruger-effekten hos människor som saknar grundläggande förståelse för vad autism är (och inte är) utgör ett betydligt större problem i vardagen.
Citera
2025-02-14, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Han började väl få slut på pengar och såg ingen annan utväg än att ta självmord/dö, men då skulle allt han hatade också med i döden.
Han hatade säkert Risbergska, där han gått två gånger som vuxen, och inte lyckats, och när han slutade där (varför?) togs hans försörjningsstöd ifrån honom. Lätt att koppla hatet till skolan.

Precis, det är inte svårare än så. Han utvecklade väl även någon typ av vanföreställning etc i sin isolering och ensamhet som tillsammans med helhetsbilden utlöste det hela.

Den aktuella skolan tror jag var hemsk för honom; enormt stor, mycket människor, säkert mycket ljud och stök. Han kunde säkert inte vara i den miljön utifrån sina svårigheter än mindre tillgodogöra sig utbildningen. Misslyckades gång på gång. Kanske upplevde han sig kränkt av någon där?

Många här inne verkar ha svårt att förstå att motivet för en svårt sjuk person kanske i deras mening inte är ju ”svårt eller jobbigt” men där går man fel för att man måste försöka tänka sig in utifrån hans situation med omfattande psykiska svårigheter.

Intressant ändå hur människor omkring honom återkommande beskrivit honom som så avvikande, skum, svarar bara på tilltal etc och ändå verkar Socialtjänsten ha tyckt att han ska söka jobb. Har de aldrig träffat honom?
Citera
2025-02-14, 08:21
Medlem
Marchionesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattiz95
Läser ff några som skriver att handläggare inom socialtjänsten var bland offren. Har då inte sett att det skulle vara så. Sett listan på offren. Kan det vara så att socialtjänsten var arbetsgivare åt dessa undersköterskor tex?

Av socialförvaltningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/731nXV/orebro-tva-av-offren-jobbade-pa-samma-aldreboende
Citera
2025-02-14, 08:27
Medlem
rubbergirls avatar
” Ett annat vittne uppger till NA att Rickard Andersson även ska ha synts ofta i Olaus Petri kyrka på Norr. Vittnet påstår att massmördaren flera gånger ska ha haft ett gitarrfodral med sig under besöken.”

https://www.na.se/2025-02-14/vi-slangde-blickar-pa-varandra-dagen-innan/

Helt plötsligt verkar folk sett honom överallt…
Citera
2025-02-14, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Jag har medelsvår autism själv men vi alla är ju så olika på detta spektrum. Ibland känns det som att man snarare är en åskådare till denna värld bland de utan diagnoser, som att det finns en glasvägg. Man vill in i gemenskapen, försöker tafatt, men det blir inget. Ångesten blir för hög och man drar sig tillbaka skamset.
Jag är nyfiken på hans andra intresseområden också. Det kommer väl fram under nästkommande dagar.

Tack för att du berättar. Jag tror att det är många ”normalfungerande” som inte förstår hur svårt det kan vara i sociala relationer för en person med AST. Man kan ju redan se här inne hur vissa häver ur sig saker som ”kunde inte familjen be honom skärpa sig” och ”skolan borde ha ställt högre krav på honom”. Jag tror inte att dessa åsikter är särskilt ovanliga tyvärr, och jag tror inte de gör det enklare för individer med autism att känna sig bekväma. Det är inte konstigt att många ger upp till slut, men det är synd. Många med autism har så mycket dolda resurser. Personligen umgås jag allra helst med individer med autism/add/adhd. Det tar länge att lära känna dem, men när man väl kommer nära är de så otroligt mycket mer fascinerande som människor än vad alla ”normala” är.
Citera
2025-02-14, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annahoj79
Politiker behöver se över hur regionen och kommunerna ”behandlar” autister

Du stavade *misshandlar* fel..

Jag tror jag talar för alla autistiska när jag säger att de blir förbisedda och missförstådda i mer eller mindre vartenda möte och samtal som de har med vården och andra instanser. Sverige har ytterst lite kunskap om vad autism är och hur det utspelar sig. Åsikterna och fördomarna som har flödat i den här tråden är ett tydligt bevis på det, och verkligheten är att dessa fördomar är något som autistiska får möta även i vården och från människor som påstås utbildade.

En eloge till Mellanting och de andra hjältarna här inne som krossar fördomarna med fakta dag ut och dag in!

Jag har sagt det förut, men säger det igen; Det skulle inte förvåna mig överhuvudtaget om Rickard har uttalat sina planer för någon och de har inte tagit honom på allvar. Kanske inte nödvändigtvis skjutningen, men att han mår dåligt och har suicidtankar/planer. Det skulle inte heller förvåna mig om han haft kontakt med psykiatrin i närtid.

Det här är bara början.
Citera
2025-02-14, 08:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum

Jag tror jag talar för alla autistiska när jag säger att de blir förbisedda och missförstådda i mer eller mindre vartenda möte och samtal som de har med vården och andra instanser. Sverige har ytterst lite kunskap om vad autism är och hur det utspelar sig. Åsikterna och fördomarna som har flödat i den här tråden är ett tydligt bevis på det, och verkligheten är att dessa fördomar är något som autistiska får möta även i vården och från människor som påstås utbildade.

En eloge till Mellanting och de andra hjältarna här inne som krossar fördomarna med fakta dag ut och dag in!

Jag har sagt det förut, men säger det igen; Det skulle inte förvåna mig överhuvudtaget om Rickard har uttalat sina planer för någon och de har inte tagit honom på allvar. Kanske inte nödvändigtvis skjutningen, men att han mår dåligt och har suicidtankar/planer. Det skulle inte heller förvåna mig om han haft kontakt med psykiatrin i närtid.

Det här är bara början.

Dock tveksam på om det skulle bli offentligt om det kommer fram att han haft kontakt med vården i närtid…
Citera
2025-02-14, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trisslotterna
Dock tveksam på om det skulle bli offentligt om det kommer fram att han haft kontakt med vården i närtid…

Jo, det är ju inte något som psykiatrin vill ska komma ut om det var så.

Kommer det ut så kommer vi få höra samma gamla floskler från läkarna "det är komplext", "vi kunde inte veta".

Otroligt tröttsamt att de enda som har nåt ansvar i det här landet är de som till slut får nog och gör något radikalt. De, vars jobb är att förhindra det, kommer alltid undan.
Citera
2025-02-14, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum

Det här är bara början.

Jag instämmer. Jag tycker också att du förtjänar en eloge! Du skriver så otroligt viktiga inlägg på ett tydligt sätt.
Citera
2025-02-14, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Han kan ha haft mer saker att sälja av än vapenskåpet för att skrapa ihop pengar. Å andra sidan tyder inget i hans kommunikation på att han varit i kontakt med några andra köpare av nånting än just det där skåpet.

Han lär ju inte ha haft två vapenskåp, så han måste ha sålt av det enda han hade i december. Vilket innebär att han redan då hade bestämt sig för att det inte finns nån återvändo. Man måste ha vapenskåp enligt lag och det har han respekterat tills då, men från slutet av förra året tyckte han alltså fuck it - jag har bössorna under sängen eller i garderoben tills det är dags.

Säg inte det.
Känner en som har tre vapenskåp.
Det kan ju faktiskt vara som han sa, att han ärvt det skåp som han sålde, och hade kvar sitt egna.
Men troligen inte.
Citera
2025-02-14, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Instämmer! Här uppkommer en del frågor och funderingar...

Flyttlådorna kan ju bero på allt ifrån att han faktiskt skulle flytta (vilket det inte finns några uppgifter om) eller att han precis som du säger "självmordsstädade". Det kan också vara så att han iscensatt en flytt för att inte dra på sig misstankar, eller att han helt enkelt aldrig plockat upp i lådorna sedan han flyttade in där.

Det stämmer att köparen uppfattat vapenskåpet som oanvänt eftersom inga hyllor inuti skåpet var monterade samt att de skruvar, som skulle användas till monteringen av hyllorna, låg i förslutna plastpåsar. Köparen kunde också se att färgen fanns kvar i de hålen man skulle skruva i inredningen. Detta är ju både skumt och anmärkningsvärt. Men det är ju egentligen ingenting som säger att R.A inte haft sina vapen och ammunition inlåsta i skåpet, bara för att inredningen inte monterats upp. Köparen berättar också att ena nyckeln var borta, vilket kan tyda på att skåpet använts. Därmed inte sagt att det är så.

Det stämmer att köparen uppgett i intervjun att R.A var väldigt egen och en person som absolut inte skulle kunna ha varken vapen eller tagit jägarexamen. Visst kan hans upplevelse har varit så, R.A förefaller ju ha varit långt ifrån som andra. Men givetvis kan han ha blivit "färgad" och påverkad av vad han visste om R.A när han intervjuades. Jag menar han har ju faktiskt haft 1,5 månad på sig att slå larm om R.A, och hans ev. innehav av vapen och jägarexamen, men inte gjort det. Därmed inte sagt att R.A föräldrar inte borde förstått mer/bättre och uppmärksammat olämpligheten i att han hade vapen.

Köparen har i intervjun uppgett att R.A berättat att han ärvt vapenskåpet. Detta kan vara lögn, vilket nog ligger närmast till hands. Men det kan också vara sanning, då det kan ha varit så att han ärvt den av någon som aldrig kom att använda vapenskåpet själv.

Eller så har han fått skåpet men aldrig fått tummen ur att montera hyllorna.
Citera
2025-02-14, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Ville han verkligen inte bli just undersköterska ? med tanke på att han varit där förut.
Lite fundersam på varför han packade ner sina ägodelar i .. flyttlådor.

länk: https://www.na.se/2025-02-14/handlade-av-garningsmannen-allt-var-nerplockat/

Hoppas innerligt de kommer in i datorn och kan se Rickards internet-persona

Han läste väl in gymnasiet som jag förstod det.

Att han haft flyttlådor hemma kan faktiskt vara för att han aldrig packat upp sina saker när han flyttade till lägenheten. De kan alltså ha stått där sedan han flyttade in.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2025-02-14 kl. 09:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in