2025-02-14, 00:21
Medlem
Trist att klyftorna ökar, ifrån nära 100 år av massiva insatser för att minska dessa för ett harmoniskt samhälle, till den grad av vi blivit kanske världens mest balanserade samhälle åtminstone för 1-2 årtionden.
Nu är det en mer högerorienterad samhällsbild, och då menar jag inte sittande regering, utan samhällsklimatet och politiska inriktningen dom sista 20 åren.

Större klyftor och högre GINI koefficient = ökad polarisering och social oro i hela samhället, minskad sammanhållning, missnöjespolitik och politisk extremism ökar tydligt, korruption och disharmoni i samhället överlag, rasism och exkludering och elitism ökar, kvalitén på produkter och tjänster minskar, och brottslighet inkl grövre brott skjuter i höjden rejält, som kan överbelasta ordningsmakt och rättssystem m.m.
Shit, snart har vi inte ens rätt till återhämtande semester längre.

Det verkar även vara en del av Örebro-skyttens budskap till 'oss andra', precis som de flesta andra skolskyttar runtom i världen har tyckt och som i hög grad motiverat deras handlande:
Skiter ni i mig och mina problem, så skiter jag i er och era problem. Fuck you! PANG!
Senast redigerad av Robbinist 2025-02-14 kl. 00:30.
Citera
2025-02-14, 00:30
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Klyftorna ökar.
En industriarbetare tjänar i snitt 424k om året.
En VD på toppbolag tjänar 30 mille 200 tusen om året.
71 gånger så mycket.
Tankar om detta?

Det finns flera typer av VDar.
Har man startat byggt o skapat företaget så bör ingen invända.

Är man tillsatt VD i ett företag så bör aktieägarna ha invändningar på ersättnings nivån. Problemet är att så stora delar av ägandet är i pensionsfonder o tillfälliga ägare med extremt kort horizont ( minuter till något dygn). Så VD o Styrelse kan göra som de vill.
Citera
2025-02-14, 00:48
Medlem
Citat:
Fast det är väl inte sanningen. De vanliga knegarna har väl det sämre med lägre köpkraft än de haft på länge. Verkade så från de där longitudinella mätningarna de gjort.

Det där är trams. Köpkraften har gått ner de senaste två åren och backat till nivå motsvarande för 5 år sen typ. Tittar vi över längre period tillbaka så är den betydligt högre idag.

Men minnet är kort hos många.
Citera
2025-02-14, 00:56
Avstängd
snuskfittas avatar
Medelsvensson har det fortfarande överraskande bra. Att några få har det ännu bättre gör inget i min värld.

Om ni vill uppleva fattigdom och misär då är det bara att köpa en flygbiljett till England, USA eller Argentina.
Citera
2025-02-14, 01:04
Medlem
Citat:
Klyftorna ökar.
En industriarbetare tjänar i snitt 424k om året.
En VD på toppbolag tjänar 30 mille 200 tusen om året.
71 gånger så mycket.
Tankar om detta?
Det är åt helvete fel. Men en VD från exempelvis Sverige jämför sig naturligtvis med något annat land eller tvärtom och tycker att den har låg lön i jämförelse. Mycket vill ha mer. Jag kan tycka att det är berättigat om en VD verkligen gör en riktig vinst för bolaget är efter år men då borde även resten av arbetarna i bolaget få en bonus liksom aktieägarna.
Citera
2025-02-14, 01:18
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Klyftorna ökar.

LO`s klassiska metod, som du använder visar återkommande att klyftorna ökar. Samtidigt ökar välståndet och antalet fattiga i Sverige minskar under perioden dessa mätningar publicerats.

Tankar om detta?
Citera
2025-02-14, 01:22
Medlem
fskers avatar
Folk röstar för att bli hårdare beskattade och att man skall vaska alla skattepengar på klimat och invandring.

Alla som tjänar pengar gör det på att suga ut så mycket skattemedel som möjligt.

Och sen klagar folk på att klyftorna ökar.

Lol.
Citera
2025-02-14, 02:11
Medlem
Citat:
Fast det är väl inte sanningen. De vanliga knegarna har väl det sämre med lägre köpkraft än de haft på länge. Verkade så från de där longitudinella mätningarna de gjort.
Vad har du för belägg för det???
Det som tjänade som lägst fick ju största skattesänkningen häromåret.....
Citera
2025-02-14, 02:16
Medlem
Citat:
Skärp till tonen Persson. Du har rätt att tycka annorlunda, men vårda språket fetknopp.
Vi kan vara kompisar för att vi båda avskyr feminister, men lite respekt är på sin plats.
Tycker du det var en mogen kommentar??? Be någon skärpa tonen och sedan kalla honom för fetknopp.... Jävla WT-loser som gråter över att du totalt misslyckats med din karriär! Varför inte bara göra som vi andra som lyckats! Skaffa en utbildning och jobba hårt för en bra karriär????
Citera
2025-02-14, 02:23
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Tycker det låter bra. Äntligen kanske vi kan attrahera välutbildade som faktiskt bygger landet. Senaste tio åren har vi mest tagit emot arbetslösa, kriminella och lågutbildade.
Citera
2025-02-14, 02:27
Avstängd
Comitiums avatar
Ner med alla rika. Utjämna! Bättre om alla har lika dåligt.
Citera
2025-02-14, 04:52
Avstängd
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Trist att klyftorna ökar, ifrån nära 100 år av massiva insatser för att minska dessa för ett harmoniskt samhälle, till den grad av vi blivit kanske världens mest balanserade samhälle åtminstone för 1-2 årtionden.
Nu är det en mer högerorienterad samhällsbild, och då menar jag inte sittande regering, utan samhällsklimatet och politiska inriktningen dom sista 20 åren.

Större klyftor och högre GINI koefficient = ökad polarisering och social oro i hela samhället, minskad sammanhållning, missnöjespolitik och politisk extremism ökar tydligt, korruption och disharmoni i samhället överlag, rasism och exkludering och elitism ökar, kvalitén på produkter och tjänster minskar, och brottslighet inkl grövre brott skjuter i höjden rejält, som kan överbelasta ordningsmakt och rättssystem m.m.
Shit, snart har vi inte ens rätt till återhämtande semester längre.

Det verkar även vara en del av Örebro-skyttens budskap till 'oss andra', precis som de flesta andra skolskyttar runtom i världen har tyckt och som i hög grad motiverat deras handlande:
Skiter ni i mig och mina problem, så skiter jag i er och era problem. Fuck you! PANG!

Det nya Sverige där man köper 2 flyttgubbar+ bil inkl flyttstädning (östeuropéer för bara 5000 kr totalpris med RUT-avdrag som jag gjorde i höstas och efter inflytt foodorade man hem brasseriemat där någon stackars indier fick cykla hit på minimilön i mitt segregerade närförortsområde samtidigt som ghettofågeln flög över och skulle bort till blatteområdet 3 km bort.

Jag får en dålig bismak av detta.
I Socialdemokratins Sverige fick man flytta sina grejer själv och alla områden var trygga och bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in