2025-02-14, 00:32
Medlem
För att motverka att jag är helt mossig med förra trådstarten här om statliga hamburgare (och parisare) sålda från 1976 och fram till Procordia avyttring tänkte jag tipsa om något från just efter Boten Anna.

På SVTplay ligger nostalgibete i tre delar om svenskarnas framgångar på Youtube och sedan fallet.
Om ni är allergiska mot Clara Henry bör ni ev avstå. Hon är typisk bloggare pratar om sina två krusbär och sedan får genombrott med julmustskämt.

Uppgång 2007-2014:
https://www.svtplay.se/video/jE4BZoB/den-svenska-youtube-historien/1-2007-2014-uppgangen?video=visa

Fall 2015-2018 ligger även upp medan del 3 som heter Haffa Guzz kommer om en vecka.

Mycket kommer saknas p g a längden så vilket är mest upprörande enligt dig ?

Bör SVT fortsätta nutidshistoriken om infunzer m fl genom Instagram, TikTok och.....Only Fans ?
Senast redigerad av Hjortronsyltrygg 2025-02-14 kl. 01:05. Anledning: Stovefel
Citera
2025-02-14, 01:03
Medlem
Sluutenbergens avatar
Bra tajming. Såg precis första avsnittet och ska kolla på andra nu. Hade ingen aning om vem Clara Henry var innan detta. Många av kanalerna har jag knappt kollat på men nostalgin var ändå stark.
Citera
2025-02-14, 02:59
Medlem
Klara Henry, vilket svt fiasko det blev med henne. Hon hade julmust skämtet och sen trodde svt att en ny komiker var född och började anlita henne som kul-person i alla möjliga produktioner. Total fiasko, hennes humor blev bara cringe och alla insåg att hon inte är rolig. Undrar vad hon gör idag? Barnskötare, lärare, taxi-chaufför?
Citera
2025-02-18, 12:05
Medlem
Såg de två första avsnitten igår och kände att det var väldigt mycket relevant som man helt valde att bortse från. Jag skulle själv säga att jag är i rätt ålder för att ha upplevt den svenska youtube-scenens utveckling och har även själv tänkt tanken att det bara varit en tidsfråga innan en liknande dokumentärserie skulle komma.

Inledningsvis börjar serien med en kort redogörelse om hur youtube skapades och sedermera hur det ledde till att "svenska youtubers" fann en plattform för deras intresse att skapa korta filmer i form av sketcher, montage mm. Naturligtvis går det att enkelt säga att den svenska youtube-historien startade i samklang med att youtube grundades, däremot anser jag att man iaf borde nämnt de som faktiskt lade grunden för de 14-15 åringar som ca. 2009 valde att plocka upp kamerorna.

Att skapa och dela kortare filmer via internet var ingenting nytt iom youtubes genombrott. Jag tänker exempelvis på websidan Hamsterpaj som bara är ett exempel på sidor som hade samma typ av funktion som dagens youtube. Även grupper som tex Krull productions vill jag ändå påstå skulle kunna agera stamfäder till den yngre generationen av likasinnade ungdomar som hade en kamera tillgänglig (Rackartygarna, RMM, IJWTB, Malvin studios, Dunderhumor etc.) Tyvärr väljer dokumentären att helt och hållet se förbi det som fanns innan youtube och den så kallade internetkulturen som existerade innan 2007.

En annan punkt jag lade märke till var det låga antalet "profiler" som under dokumentärens gång blev intervjuade. Sammantaget hittills har endast RMM, Clara Henry, Mustiga Mauri, Tova Helgesson, Manfred Erlandsson (med hans kompis Johannes) samt grundaren för nätverket SPLAY utgjort skaran av de som intervjuats. Det kan ju säkert bero på ett enkelt ointresse från flera parter, dock utspelar det sig snarare som snäv vinkling med endast ett fåtal personer som får representera "svenska youtube". Att t.ex. använda samtliga parter av gruppen RMM som individuella profiler istället för att låta andra kanaler föra fram sin talan.

Vi får helt enkelt hoppas på en förbättring inför sista delen. Redan nu efter det andra avsnittet känns det som att man kommit ikapp med tiden och att det inte finns mycket mer att berätta om. Jag hade helst sett att det sista avsnittet fungerade som en hyllning till alla de som innan och i youtubes tidigaste skede producerade underhållande filmer för folk på internet (d.v.s innan alla började tänka på content och hur mycket man kunde tjäna på youtube).
Citera
2025-02-18, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MT
Såg de två första avsnitten igår och kände att det var väldigt mycket relevant som man helt valde att bortse från. Jag skulle själv säga att jag är i rätt ålder för att ha upplevt den svenska youtube-scenens utveckling och har även själv tänkt tanken att det bara varit en tidsfråga innan en liknande dokumentärserie skulle komma.

Inledningsvis börjar serien med en kort redogörelse om hur youtube skapades och sedermera hur det ledde till att "svenska youtubers" fann en plattform för deras intresse att skapa korta filmer i form av sketcher, montage mm. Naturligtvis går det att enkelt säga att den svenska youtube-historien startade i samklang med att youtube grundades, däremot anser jag att man iaf borde nämnt de som faktiskt lade grunden för de 14-15 åringar som ca. 2009 valde att plocka upp kamerorna.

Att skapa och dela kortare filmer via internet var ingenting nytt iom youtubes genombrott. Jag tänker exempelvis på websidan Hamsterpaj som bara är ett exempel på sidor som hade samma typ av funktion som dagens youtube. Även grupper som tex Krull productions vill jag ändå påstå skulle kunna agera stamfäder till den yngre generationen av likasinnade ungdomar som hade en kamera tillgänglig (Rackartygarna, RMM, IJWTB, Malvin studios, Dunderhumor etc.) Tyvärr väljer dokumentären att helt och hållet se förbi det som fanns innan youtube och den så kallade internetkulturen som existerade innan 2007.

En annan punkt jag lade märke till var det låga antalet "profiler" som under dokumentärens gång blev intervjuade. Sammantaget hittills har endast RMM, Clara Henry, Mustiga Mauri, Tova Helgesson, Manfred Erlandsson (med hans kompis Johannes) samt grundaren för nätverket SPLAY utgjort skaran av de som intervjuats. Det kan ju säkert bero på ett enkelt ointresse från flera parter, dock utspelar det sig snarare som snäv vinkling med endast ett fåtal personer som får representera "svenska youtube". Att t.ex. använda samtliga parter av gruppen RMM som individuella profiler istället för att låta andra kanaler föra fram sin talan.

Vi får helt enkelt hoppas på en förbättring inför sista delen. Redan nu efter det andra avsnittet känns det som att man kommit ikapp med tiden och att det inte finns mycket mer att berätta om. Jag hade helst sett att det sista avsnittet fungerade som en hyllning till alla de som innan och i youtubes tidigaste skede producerade underhållande filmer för folk på internet (d.v.s innan alla började tänka på content och hur mycket man kunde tjäna på youtube).
Låter ju helt värdelöst. En vild gissning blir att sista avsnittet fokuserar på typ starka quinnor på YouTube.
Citera
2025-02-19, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Låter ju helt värdelöst. En vild gissning blir att sista avsnittet fokuserar på typ starka quinnor på YouTube.
Delvis rätt men det blev en tummetott som det heter i någon saga.

Det tredje avsnittet är inte 30 min utan endast 14 och räknas som extramaterial då det är en trio som gick på Plattan en gång i tiden och lyckades ev ibland Haffa Guzz som går runt och minns främst.

Detta är inte en dokumentärserie utan snarare en borrkärna tagen ur den glaciär av fumligt amatörinnehåll yngre svenskar och sannolikt en del medelålders musiker och fiskare lade upp.
Det jag är mest kritiska till är total avsaknad av våghalsar på skateboard eller något motoriserad på två hjul.
Det skulle väl bryter väl mot SVTs värdegrunden att skydda generation Alfa och Beta mot brutna nyckelben.

https://www.svtplay.se/video/8z72a9y/den-svenska-youtube-historien/3-bonusmaterial-haffa-guzz-2025
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in