2025-02-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Om man tittar på videon där han talar om soc kommun brevet han talar långsamt . Kan en med autism ha även långsamma rörelser jag tänker när rikard sköt i skolan kan han även haft långsamma pistol rörelser med 50 skott dödat 10 och det tog 1 timme tills polisen hittade han död.
Har du lyssnat på toalettvideon? Stundtals pangar han på i rätt högt tempo. Inga sengångar-fasoner. De 50 skotten han avlossade var inom ca 15 min.

Han verkar långsam när han läser upp brevet i videon men under skjutningen verkar han tyvärr inte ha varit särskilt långsam. Deprimerade människor kan vara långsamma i sitt tal och i sina rörelser. Personer med autism tycker jag sällan är långsamma...tvärtom det kan vara en jävla fart på allt!
Citera
2025-02-13, 22:30
Medlem
Han ska ha spelat mycket CS.
Citat:
Ursprungligen postat av frekking
Har det dykt upp nån info ifall AR har varit rutinerad gamer?
Citera
2025-02-13, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenixcomp
Fler faktorer spelar in här. Oftast går personer med autism under SoL snarare än LSS. Enbart om individen påverkas kraftigt eller som LSS utrycker ”betydande och varaktiga funktionshinder som ger stort besvär i vardagen” ska de gå under LSS. Därav är det oftast SoL som är aktuell. Är relativt svårt att få till LSS och krävs mer än isolering och utanförskap. Det beror såklart också mycket på vem som tar emot ansökan och bedömer.

Absolut, visst är det så! Jag har bara uttalat mig allmänt om personkretsarna och jag var även noga med att i ett tidigare inlägg poängtera detta. Läs: "Sådana boendeformer kan absolut lämpa sig väl för personer med R.A funktionsnedsättning/problematik. Därmed inte sagt att just R.A skulle haft rätt till detta eller varit i behov av en sådan boendeform"
Citera
2025-02-13, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lochev
https://www.fryksdalsbygden.se/2025/02/13/anders-ullstrom-fran-sunne-besokte-massmordaren-rickard-andersson-veckor-innan-dadet-2525e/
Låst artikel, kan du lägga upp några relevanta citat här tro?
Citera
2025-02-13, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Därav min fundering om han strök omkring anonymt på typ twitter kanske. Kanske var där och observerade men skrev inget.

Möjligtvis. Frågan är väl om han hade haft det intresset. Vissa med autism är intresserade av människor men klarar inte av att själva delta i diskussioner. De har ofta en tendens att observera andras interaktioner intensivt och ofta över nätt. Men det är svårt att bedöma hans intresseområden (utöver vapen) på det hela taget.
Citera
2025-02-13, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Låst artikel, kan du lägga upp några relevanta citat här tro?

SNABBVERSION

Anders Ullström från Sunne köpte ett vapenskåp av Rickard Andersson veckor innan Andersson utförde en masskjutning i Örebro, där tio personer dödades.
Anders beskriver sitt möte med Andersson som märkligt och är chockad över händelsen.
Polisen förhörde Anders efter att hans telefonnummer hittats i Anderssons telefon.
Citera
2025-02-13, 22:38
Medlem
xvodors avatar
Citat:
I närtid som sagt. Men man har såklart inte gått ut med några datum för beställning eller när han hämtat. Jag tror att jag läste att det iaf skedde under 2025. Lägg därtill att han besökte Risbergska för två veckor sedan med ”gitarrfodralsliknande väska” som det buktade ut märkligt ur. Ett rimligt antagande att han hade plan redan den dagen men sedan backade av någon anledning.

Intressant, då måste han ha när tankarna ett tag. Var gitarrväskan nåt man sett på övervakningskameror två veckor tidigare?

Nån som vet om det finns någon intervju med en skolskjutare som inte dött på kuppen?
Jag har inte letat aktivt, men jag länkade den här förut:

Corey Baadsgaard som tog ett gevär till skolan och höll klassen som gisslan pga en reaktion på SNRI och inte hade något minne av det alls efteråt:
https://www.youtube.com/watch?v=WlnMOee82gA

Han mördade dock ingen.
Citera
2025-02-13, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lochev
https://www.fryksdalsbygden.se/2025/02/13/anders-ullstrom-fran-sunne-besokte-massmordaren-rickard-andersson-veckor-innan-dadet-2525e/

Kanon, då är det alltså ett Profsafe skåp modell stor med nypris på över 10K.
Skåpet väger 150 kg vilket innebär att det inte finns lagkrav på fastbultning.
Citera
2025-02-13, 22:43
Medlem
Citat:
I närtid som sagt. Men man har såklart inte gått ut med några datum för beställning eller när han hämtat. Jag tror att jag läste att det iaf skedde under 2025. Lägg därtill att han besökte Risbergska för två veckor sedan med ”gitarrfodralsliknande väska” som det buktade ut märkligt ur. Ett rimligt antagande att han hade plan redan den dagen men sedan backade av någon anledning.

Men den uppgiften kan väl omöjligen vara bekräftad än? För om det skall läggas tyngd vid den uppgiften så måste den ju antingen komma från en person som känner R.A och verkligen kan intyga att det var just han man såg på skolan två veckor innan - Och några sådana personer som verkligen känner R.A verkar ju inte finnas, eftersom R.A aldrig dök upp på Campus Risbergska när han var inskriven där och då R.A inte verkar ha några vänner eller sociala kontakter ö.h.t. Den andra möjligheten som kan bekräfta detta är att polisen lyckats bakspåra R.A genom masttömningar, mobiltrafik, övervakningskameror, kollektivtrafik och därmed kan fastslå att han varit på skolan två veckor innan. Men några sådana uppgifter har ju inte framkommit. Dessutom verkar ju polisen ganska nyligen lyckats lokalisera hur han tog sig till skolan dagen för dådet, så då är min känsla att dom inte kommit så långt i frågan vad han gjorde för 2-3 veckor sedan...
Citera
2025-02-13, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvitter-Splitter
Han kan ha ju bett om lugn och ro ifall han känt sig stressad av sociala interaktioner. Men det låter som oerhört få kontakter. Jag undrar hur han fördrev tiden om dagarna.

Han kanske är för gammal för SnapChat, men personligen skickar jag aldrig SMS till kidsen, utan kommunikationen sker på SC och dessa meddelanden raderas ju i efterhand. Men som sagt, han var nog för gammal för SC.
Citera
2025-02-13, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xvodor
Intressant, då måste han ha när tankarna ett tag. Var gitarrväskan nåt man sett på övervakningskameror två veckor tidigare?

Nån som vet om det finns någon intervju med en skolskjutare som inte dött på kuppen?
Jag har inte letat aktivt, men jag länkade den här förut:

Corey Baadsgaard som tog ett gevär till skolan och höll klassen som gisslan pga en reaktion på SNRI och inte hade något minne av det alls efteråt:
https://www.youtube.com/watch?v=WlnMOee82gA

Han mördade dock ingen.

Läs min vinkel på detta: (FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - 10 döda samt gärningsmannen (2025-02-04)
Citera
2025-02-13, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvitter-Splitter
Han kan ha ju bett om lugn och ro ifall han känt sig stressad av sociala interaktioner. Men det låter som oerhört få kontakter. Jag undrar hur han fördrev tiden om dagarna.

Enligt släkt så tittade han på TV på nätterna, så han sov nog om dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in