Citat:
Ursprungligen postat av
PainfulVacuum
Tack, och exakt så är det - tyvärr.
Det finns insatser i samhället som ska hjälpa personer som Rickard att få det stöd han behöver, så kallat "personligt ombud" (det tog mig seriöst 10min att googla fram den korrekta termen, trots att jag visste att insatsen finns). Men även ett personligt ombud kräver att man ska ansöka om det.
Med andra ord behöver man ett personligt ombud för att ansöka om ett personligt ombud, om man inte har förmågan själv. Det är så samhället ser ut för funktionsnedsatta personer i Sverige 2025.
Svenssons verkar tro att samhället på något sätt vänder sig till funktionsnedsatta och erbjuder all möjlig typ av hjälp, men det är fullständigt felaktigt. Man erbjuds ingenting i Sverige, istället förväntas man ansöka om hjälpinsatser man inte ens vet existerar. En annan viktig sak att komma ihåg är att bara för att reglerna är tydliga i skrift, så betyder det inte att det är så det fungerar i verkligheten.
Din jämförelse med ett främmande land är en bra jämförelse!
Vad jag har förstått är personligt ombud en möjlighet, inte en rättighet. De bestämmer själva vilka fall de vill ta sig an, det finns inga regler eller riktlinjer som dikterar.
Dessutom tar de sig an en enskild uppgift, en ansökan, kontakt etc., inte övergripande en person.
Då är det helt andra roller som gäller. Boendestöd, god man etc.
Vad som ofta händer enligt vad jag fått berättat är att exempelvis en socialsekreterare på någon av de enheter en funktionsnedsatt person utan reell arbetsförmåga bör ha kontakt med(försörjningsstöd, socialpsykiatri m.m.) kan tycka att t.ex. personligt ombud borde ta sig an fallet men det personliga ombudet nekar och hänvisar tillbaks. Tekniskt har bägge gjort en insats, även om det inte de facto leder någonstans.
Och det är i denna karusell där olika enheter kan bolla vidare utan mottagare många tyvärr hamnar. Ju fler inblandade desto fler att hänvisa till, även om man är fullt medveten om vad som ska hända.
Och givetvis uppstår frustration hos den hjälpsökande i att aktivt placeras mellan stolarna, det förvärrar allt som oftast tillstånd och symptom.