2025-02-13, 22:14
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Var står det?

”Klasskamraten är noga med att påpeka att Rickard Andersson ska inte ha skadat någon annan elev eller blivit våldsam.
– Jag har som vuxen reflektera på det där beteendet. Jag tror att det bara var hans sätt att försöka få uppmärksamhet. Han visste inte hur man skulle bete sig socialt och drog till med jävulskap istället.”

https://www.na.se/2025-02-10/dokument-avslojar-gick-hos-skolpsykolog/
Citera
2025-02-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shqiptarjokosovar
Köper inte den förklaringen. Jag som inte har sociala svårigheter hade aldrig ringt upp någon för att säga att något är sålt. Hade markerat den som såld och i bästa fall skrivit till den personen att varan är såld. Är ganska säker att de flesta hade gjort så

Så skulle dom flesta göra, ja.
Liksom dom flesta inte utför skolskjutningar o massmord.
Han var inte som vanligt folk, helt enkelt.
Intecsvårare än så.
Citera
2025-02-13, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Tack, och exakt så är det - tyvärr.

Det finns insatser i samhället som ska hjälpa personer som Rickard att få det stöd han behöver, så kallat "personligt ombud" (det tog mig seriöst 10min att googla fram den korrekta termen, trots att jag visste att insatsen finns). Men även ett personligt ombud kräver att man ska ansöka om det.

Med andra ord behöver man ett personligt ombud för att ansöka om ett personligt ombud, om man inte har förmågan själv. Det är så samhället ser ut för funktionsnedsatta personer i Sverige 2025.

Svenssons verkar tro att samhället på något sätt vänder sig till funktionsnedsatta och erbjuder all möjlig typ av hjälp, men det är fullständigt felaktigt. Man erbjuds ingenting i Sverige, istället förväntas man ansöka om hjälpinsatser man inte ens vet existerar. En annan viktig sak att komma ihåg är att bara för att reglerna är tydliga i skrift, så betyder det inte att det är så det fungerar i verkligheten.

Din jämförelse med ett främmande land är en bra jämförelse!

Vad jag har förstått är personligt ombud en möjlighet, inte en rättighet. De bestämmer själva vilka fall de vill ta sig an, det finns inga regler eller riktlinjer som dikterar.
Dessutom tar de sig an en enskild uppgift, en ansökan, kontakt etc., inte övergripande en person.
Då är det helt andra roller som gäller. Boendestöd, god man etc.
Vad som ofta händer enligt vad jag fått berättat är att exempelvis en socialsekreterare på någon av de enheter en funktionsnedsatt person utan reell arbetsförmåga bör ha kontakt med(försörjningsstöd, socialpsykiatri m.m.) kan tycka att t.ex. personligt ombud borde ta sig an fallet men det personliga ombudet nekar och hänvisar tillbaks. Tekniskt har bägge gjort en insats, även om det inte de facto leder någonstans.
Och det är i denna karusell där olika enheter kan bolla vidare utan mottagare många tyvärr hamnar. Ju fler inblandade desto fler att hänvisa till, även om man är fullt medveten om vad som ska hända.
Och givetvis uppstår frustration hos den hjälpsökande i att aktivt placeras mellan stolarna, det förvärrar allt som oftast tillstånd och symptom.
Citera
Medlem
Har det dykt upp nån info ifall AR har varit rutinerad gamer?
Citera
Medlem
xvodors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Man vet att han köpt rökgranater (och ammunition) i närtid. Polisen har berättat att han använde minst en rökgranat då när första polisen gick in.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ser att du redan fått svar om att man sett beställningar.

Polisen använde även de distraktionsgranater:

"Rickard Andersson, 35, använde minst en rökgranat inne på Risbergska skolan i Örebro.

Under insatsen använde även polisen chockgranater när de tog sig in på skolan i kampen om att få stopp på gärningsmannen.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaPWM/polisen-anvande-chockgranater

Minns att polisen också har sagt att rökutvecklingen gjorde att man tappade sikte på gm. Man vågade inte skjuta pga detta.

"Direkt när den första patrullen kom till skolan gick de in i byggnaden. Då hade det gått drygt fem minuter sedan larmet inkom.

– Kort därefter rapporterar man om rökutveckling. De uppfattar att någon närmar sig och blir sedan utsatta för vad de uppfattar som beskjutning. De ser en gärningsperson beväpnad med ett gevärsliknande vapen, säger Lars Wirén, polisområdeschef i Örebro län.
"

https://www.tv4.se/artikel/5EVMAD9IokL09wVcWnG47g/roekutvecklingen-foersvarade-insatsen-i-oerebro-skyndsamhet-aer-avgoerande

Om man sett beställningar borde man ju ha ett exakt datum när det beställdes och även när paketen hämtades ut. Finns det några såna uppgifter? Känns ju angeläget för att kunna avgöra hur länge han var i det här tillståndet. Eller var det också för flera år sen som allt annat.
Citera
2025-02-13, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Är det inte konstigt att det fanns så lite kontakt med omvärlden i hans telefon? Inget sms ens från du så kom och föräldrar? Var de inte alls oroliga för honom? Undrade hur han mådde etc?

Han kan ha ju bett om lugn och ro ifall han känt sig stressad av sociala interaktioner. Men det låter som oerhört få kontakter. Jag undrar hur han fördrev tiden om dagarna.
Citera
2025-02-13, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvitter-Splitter
Han kan ha ju bett om lugn och ro ifall han känt sig stressad av sociala interaktioner. Men det låter som oerhört få kontakter. Jag undrar hur han fördrev tiden om dagarna.

Därav min fundering om han strök omkring anonymt på typ twitter kanske. Kanske var där och observerade men skrev inget.
Citera
2025-02-13, 22:22
Medlem
Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
”Klasskamraten är noga med att påpeka att Rickard Andersson ska inte ha skadat någon annan elev eller blivit våldsam.
– Jag har som vuxen reflektera på det där beteendet. Jag tror att det bara var hans sätt att försöka få uppmärksamhet. Han visste inte hur man skulle bete sig socialt och drog till med jävulskap istället.”

https://www.na.se/2025-02-10/dokument-avslojar-gick-hos-skolpsykolog/
Citera
2025-02-13, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Polisen har troligen granskat hans bankkonton för dom senaste 10-15 åren för att kolla samtliga insättningar och uttag så dom vet. Socialbidrag (försörjningsstöd) räknas inte som inkomst av tjänst så det kan han ju haft under alla år som han var hemma och spelade dataspel och tittade på tv. Sen har väl föräldrarna bidragit med pengar, kanske till hyran och bjudit med honom på resor jorden runt.
Man brukar inte få socialbidrag/försörjningsstöd år efter år om man bara spelar TV spel
Citera
2025-02-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xvodor
Om man sett beställningar borde man ju ha ett exakt datum när det beställdes och även när paketen hämtades ut. Finns det några såna uppgifter? Känns ju angeläget för att kunna avgöra hur länge han var i det här tillståndet. Eller var det också för flera år sen som allt annat.
I närtid som sagt. Men man har såklart inte gått ut med några datum för beställning eller när han hämtat. Jag tror att jag läste att det iaf skedde under 2025. Lägg därtill att han besökte Risbergska för två veckor sedan med ”gitarrfodralsliknande väska” som det buktade ut märkligt ur. Ett rimligt antagande att han hade plan redan den dagen men sedan backade av någon anledning.
Citera
2025-02-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ja, det skall dom göra utefter indelningen nedan. Enda undantaget är om man skulle ha ytterligare funktionsnedsättningar som stämmer in mer/bättre på någon av de andra personkretsarna.

Personkrets 1: Personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd.

Personkrets 2: Personer med betydande och bestående begåvningsmässig funktionsnedsättning efter hjärnskada i vuxen ålder som har orsakats av yttre våld eller kroppslig sjukdom.

Personkrets 3: Personer med andra bestående fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som inte beror på normalt åldrande. Funktionshindret ska förorsaka betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därför kräva ett omfattande behov av stöd eller service.

Fler faktorer spelar in här. Oftast går personer med autism under SoL snarare än LSS. Enbart om individen påverkas kraftigt eller som LSS utrycker ”betydande och varaktiga funktionshinder som ger stort besvär i vardagen” ska de gå under LSS. Därav är det oftast SoL som är aktuell. Är relativt svårt att få till LSS och krävs mer än isolering och utanförskap. Det beror såklart också mycket på vem som tar emot ansökan och bedömer.
Citera
2025-02-13, 22:29
Medlem
Han kan ha blivit förskjuten av familjen, det kan få den bäste att flippa speciellt om man inte har något annat kontaktnät. Kanske därför de har lagt locket på för media. Att de känner sig skyldiga till att det blev som det blev.

Läste en intervju med en psykiater som menade att det är den vanligaste orsaken till självmord.
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Är det inte konstigt att det fanns så lite kontakt med omvärlden i hans telefon? Inget sms ens från du så kom och föräldrar? Var de inte alls oroliga för honom? Undrade hur han mådde etc?
Senast redigerad av Kortisol 2025-02-13 kl. 22:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in