2025-02-13, 22:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xvodor
Vet man att han hade rökgranater eller kan det ha varit polis/insatsstyrka som använde dem?

Ser att du redan fått svar om att man sett beställningar.

Polisen använde även de distraktionsgranater:

"Rickard Andersson, 35, använde minst en rökgranat inne på Risbergska skolan i Örebro.

Under insatsen använde även polisen chockgranater när de tog sig in på skolan i kampen om att få stopp på gärningsmannen.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaPWM/polisen-anvande-chockgranater

Minns att polisen också har sagt att rökutvecklingen gjorde att man tappade sikte på gm. Man vågade inte skjuta pga detta.

"Direkt när den första patrullen kom till skolan gick de in i byggnaden. Då hade det gått drygt fem minuter sedan larmet inkom.

– Kort därefter rapporterar man om rökutveckling. De uppfattar att någon närmar sig och blir sedan utsatta för vad de uppfattar som beskjutning. De ser en gärningsperson beväpnad med ett gevärsliknande vapen, säger Lars Wirén, polisområdeschef i Örebro län.
"

https://www.tv4.se/artikel/5EVMAD9IokL09wVcWnG47g/roekutvecklingen-foersvarade-insatsen-i-oerebro-skyndsamhet-aer-avgoerande
Citera
2025-02-13, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Okej :-) Men vad tror du då anledningen var att han avstyrde köpet?

Han hade ju sålt det till en annan.....
Citera
2025-02-13, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Men om han sålde det (början av dec?) måste köparen ha åkt hem till RA i hans lägenhet och hämtat skåpet 2 mån före dådet. Vapenskåp är inget man skickar med posten. Kanske fick han hjälp av RA med att bära ner det till bilen också. Kanske har köparen nåt att berätta om det mötet? Och betalningen? Kontanter? Swish?

Fast det där har väl polisen redan rotat i.

Intressant. Tror du det såldes i början av dec? tänkte på hur länge han har planerat dådet. Ja, jag är nyfiken på allt du är nyfiken på
Citera
2025-02-13, 22:07
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shqiptarjokosovar
Köper inte den förklaringen. Jag som inte har sociala svårigheter hade aldrig ringt upp någon för att säga att något är sålt. Hade markerat den som såld och i bästa fall skrivit till den personen att varan är såld. Är ganska säker att de flesta hade gjort så

Den han ringde upp måste i varje fall ha visat intresse för skåpet i annonsen och kanske önskat att RA skulle höra av sej under alla omständigheter. Inget konstigt med det. Det konstiga var väl i så fall att RA verkligen kom ihåg att göra det också.
Citera
2025-02-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Det där vapenskåpet.

Han skulle köpa vapenskåp av Rickard Andersson
Uppdaterad idag 16:15Publicerad idag 16:06

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/han-skulle-kopa-vapenskap-av-rickard-andersson

Jag undrar varför han sålde det.
Någon tyckte han kanske behövde pengar.

Kanske han sålde det för att han behövde det inte längre.

Men jag hittade en annons på blocket.

Säljes av:
Richard
På Blocket sedan 2013 · 2 aktiva annonser
Verifierad

Där är hans namn rättstavat, om det NU är den rätte RA, det vet jag inte.

Han säljer även ammo och ett gevär.
Fast det geväret hade ju inte han.

Ni får kolla själv.

Husqvarna 30-06 helstock + vapenskåp
https://www.blocket.se/annons/skane/husqvarna_30_06_helstock_vapenskap/1208684626

Plats Ängelholm
Inlagd 17 december 11:41

Det ligger hyfsat nära sommarstugan...

Hans syster bor i Ängelholm. dock mycket tveksamt, såg det sålts 3 vapenskåp i Örebro tydligen ganska nyligen
Citera
2025-02-13, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Han är väl inom LSS pga sin autism, men daglig verksamhet gäller väl bara personkrets 1 och då ska man ha allvarliga hjärnskador alt. fått sin autism före 16 års ålder, eller har jag fel där?

Man måste väl söka LSS och det tror jag aldrig han gjorde.
Vid LSS måste man ta kontakt med folk och ta emot hjälp.
Men RA ville leva som en eremit i ett torn av elfenben.
Citera
2025-02-13, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Först säger man de inte finns en koppling mellan skolan och Richard.

Och ny dyker ett avbokat mattetest upp och man ser fortfarande inte en koppling.

Hur fan kan inte polisen gräva mer i det här.

Blev Richard sexuellt avvisad av mattekvinnan? Var de som putta honom i korridoren under mattetestet?

Finns jättemycket att undersöka. Jävla amatörer.

Fast det framgick ju tidigt att han hade koppling till skolan, senast -21..
Vem säger att det inte finns en koppling?
Citera
2025-02-13, 22:09
Medlem
Var står det?
Citat:
Han ska förutom tystnaden ha jävlas med sina klasskamrater genom att kasta papper på dem, kan både vara ett sätt att söka kontakt, men även vara ett psykopatiskt beteende
Citera
2025-02-13, 22:10
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Intressant. Tror du det såldes i början av dec? tänkte på hur länge han har planerat dådet. Ja, jag är nyfiken på allt du är nyfiken på

Polisen har nog som sagt redan rotat i det. De visste ju att samtalet gällde försäljningen av ett vapenskåp på Blocket, så de har nog redan pratat med köparen.
Citera
2025-02-13, 22:10
Medlem
Citat:
Är ju svårt för oss på Flashback att I efterhand bedöma RA:s hjälpbehov. Verkar inte heller som att hans familj klagar på hjälpen han fått/inte fått, så jag tror att han avsagt sig en del del stödinsatser såsom en kontaktperson som kunnat bryta hans isolering.

Klokt sagt. Om man ser till större stödinsatser (t ex gruppboende, servicebostad eller boendestöd) så förefaller han inte haft ett större behov av detta. Han verkar ju ha klarat av vardagliga behov som mat, personlig hygien, städning osv. Därmed inte sagt att han klarat av den vardagliga livsföringen felfritt...
Citera
2025-02-13, 22:12
Medlem
Citat:
Är ju svårt för oss på Flashback att I efterhand bedöma RA:s hjälpbehov. Verkar inte heller som att hans familj klagar på hjälpen han fått/inte fått, så jag tror att han avsagt sig en del del stödinsatser såsom en kontaktperson som kunnat bryta hans isolering.

Har man hört något alls från hans familj? Det kan finnas flera anledningar till att de inte har klagat. De kanske har utgått från att han får rätt hjälp. Alternativt kan RA valt att inte be dem vara involverade, eller inte klarat av att förmedla sina behov ens till dem. Eller så kanske de helt enkelt bara upplevt att systemet är hopplöst, och att det är bättre att de finns där för RA än att de spiller sin tid på att fäktas mot ett system som inte är lyhört. Eller så har de klagat, men det har inte lett till förändringar och inte heller läckt uppgifter om det till offentligheten.
Citera
2025-02-13, 22:13
Medlem
cordelias avatar
Är det inte konstigt att det fanns så lite kontakt med omvärlden i hans telefon? Inget sms ens från du så kom och föräldrar? Var de inte alls oroliga för honom? Undrade hur han mådde etc?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in