2025-02-13, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanzel
Det du skriver är intressant. Kan erkänna att jag från bilderna av honom med dessa stora speciella ögon nog fått en bild av det du skriver ändå... i kombination med vad hans gamla lärare sa i aktuellt ...att han var helt handlingsförlamad och bara satt där framför datorn. Jag trodde ju knappt att han kunde prata. Men det hör man ju på filmen att han kan.

Ja tittar man på filmen så kan han ju både spela in sig själv och prata samtidigt, att det går knackigt framåt är nog många faktorer som ligger bakom eller så kan det vara så enkelt att han är analfabet och även besitter oräknelighet vilket i så fall skulle förklara hans problem med matematik och dåliga betyg under senare år när det blev mer avancerat.

Svårt att veta, men han verkade ju kunna ta hand om hund, ta jägarexamen och utföra landets värsta massmord så hjärna hade han ju men att använda den rätt verkade va svårare.
Citera
Medlem
Ingen som kan berätta om vad som Rickard fokuserade på i videon ifrån 2021? Var det alltså på hotet om avslag ifall Soc hittade otillåten inkomst på hans kontoutdrag?

Rikard slutade ju resa runt kring just år 2021, så troligen blev han väl irriterad på risken att Soc via kontoutdrag skulle upptäcka att han regelbundet suttit på typ Jamaica och beställt in paraplydrinkar, narcissistiskt lagd som han var, tyckte han inte att han skulle behöva foga sig för att få sitt bidrag och redan där och då grundlades kanske ilskan mot Soc, så 2024 exploderade han och överreagerar totalt när bidraget drogs in och istället för att be föräldrarna om pengar, så straffade han "samhället " genom att skjuta ihjäl oskyldiga?
Citera
Medlem
Byxan81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Först säger man de inte finns en koppling mellan skolan och Richard.

Och ny dyker ett avbokat mattetest upp och man ser fortfarande inte en koppling.

Hur fan kan inte polisen gräva mer i det här.

Blev Richard sexuellt avvisad av mattekvinnan? Var de som putta honom i korridoren under mattetestet?

Finns jättemycket att undersöka. Jävla amatörer.

Att du inte tror att Polisen gräver borde omyndigförklara dig. Hur är det ens möjligt att tro annat?
Citera
2025-02-13, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Ta och läs på om Örebros kommuns organisation så ser du att de har en Socialnämnden som ansvarar för socialtjänstlagen. Gymnasienämden har inget att göra med GMs bidrag. Det är Socialnämden som beslutar om detta.

Hjälp mig gärna att förstå.

HÄromdagen informerade SOC i Örebro att det inte är de som fattar beslut om försörjning utan en annan förvaltning.
Idag har Direktören för Gymnasie- och arbetsmarknadsförvaltning uttalat sig om att det är sekretess på RA.

I nämndens protokoll jag länkade till från 10 feb på ärendelistan står det såhär:

"Inför Gymnasie- och arbetsmarknadsnämndens sammanträde den 10 februari
redovisas beslut som fattats
med stöd av delegation under perioden 1
december 2024 - 31 januari 2025.

Beslutsunderlag
- Delegationslista Gya december 2024 - januari 2025
- Delegationslista verksamhet försörjning december 2024 (Gya 34/2024)
- Delegationslista verksamhet försörjning januari 2025 (Gya 132/2025)
- Protokoll Gymnasie- och arbetsmarknadsnämndens utskott för
försörjningsstöd 2024-12-16
- Protokoll Gymnasie- och arbetsmarknadsnämndens utskott för
försörjningsstöd 2025-01-20

- Delegationsbeslut Skolskjuts fattade under december 2024 (Gya 43/2024)
- Delegationsbeslut Skolskjuts fattade under januari 2025 (Gya 4/2025)
- Delegationsbeslut Reseersättning fattade under december 2024 (Gya
44/2024)
- Delegationsbeslut Reseersättning fattade under januari 2025 (Gya 5/2025)
- Delegationsbeslut Elevresor och inackorderingsbidrag fattade under
december 2024 (Gya 45/2024)
- Delegationsbeslut Elevresor och inackorderingsbidrag fattade under januari
2025 (Gya 6/2025)"

https://www.orebro.se/download/18.37a1a24a18529b6cad52d1c/1738918654900/Aktuell%20%C3%A4rendelista%20Gymnasie-%20och%20arbetsmarknadsn%C3%A4mnden.pdf
Senast redigerad av tepe1 2025-02-13 kl. 21:20.
Citera
2025-02-13, 21:03
Medlem
Hanzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Okej :-) Men vad tror du då anledningen var att han avstyrde köpet?

Ja att han sålt det till nån annan menade jag bara. Som jag förstod det som. Eller behöll han det? I så fall har jag missuppfattat en hel del
Citera
2025-02-13, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanzel
Ja att han sålt det till nån annan menade jag bara. Som jag förstod det som. Eller behöll han det? I så fall har jag missuppfattat en hel del

Jag är också osäker på detta. Det har inte riktigt framkommit...
Citera
2025-02-13, 21:06
Medlem
Citat:

Och ny dyker ett avbokat mattetest upp och man ser fortfarande inte en koppling.

Blev Richard sexuellt avvisad av mattekvinnan? Var de som putta honom i korridoren under mattetestet?

Jasså?
Det har sagts redan från början att man inte vet och att man ska ta reda på det, nu är även NOA och Europol inkopplade plus övriga experter.

Det du framförde här va ju bara rent hittepå från din sida och dina känslor.
Citera
2025-02-13, 21:08
Medlem
Trustmedudes avatar
Citat:

Tro mig, de vänder på varenda sten... De kommer att ta reda på varenda minut och varenda steg han tog... Det kommer ändå att finnas stora luckor, men läs en vanlig mordutredning så får du se... Det som är i Fuppen är bara godbitarna som räknas som viktiga i ett åtal... Det är jättemycket mer info, förhör, bilder osv i slasken...

Drömmen vore att få ta del av slasken och Fuppen, men i det här fallet så kanske det kommer en fupp light om vi har tur... Inget åtal inget offentligt förundersökningsprotokoll.
Citera
2025-02-13, 21:08
Medlem
Hanzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Nej psykolog och arbetsterapeut har bestämt nivån på hans funktionsnedsättning och den kan inte vara betydande för då vore han inom LSS och daglig verksamhet.

Ja det är tänkvärt. Men förutsätter också att allt fungerar och att inte föräldrar täcker upp.

Editerat.. ett viktigt ord försvann 🙈
Senast redigerad av Hanzel 2025-02-13 kl. 21:21.
Citera
2025-02-13, 21:11
Medlem
Hanzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Som det ser ut idag så kan det vara svårt för individen att själv söka stöd på rätt plats, men Rickard bör ha informerats om att han hade rätt till ett personligt ombud, som kan hjälpa till med att söka stöd på rätt plats i olika frågor, för i hans fall hade han utöver psykiatrin både rätt till stöd via LSS och via Socialtjänsten. Men som sagt att söka stöd själv eller via ombud är en sak, men extremt viktigt är ju att sedan kunna ta emot hjälpen som erbjuds.

Ja att ta emot hjälp som erbjuds kräver ju att man klarar den kontakten. Samtidigt har han tagit vapenlicens.. eller kanske inte samtidigt... allt kan ha eskalerat i hans mående
Citera
2025-02-13, 21:13
Medlem
Citat:

Vet inte vad du pratar om. Jag har läst flera artiklar där polisen uttalat sig om att han varit inskriven på skolan.

Exempel: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-kartlaggs-massmordarens-sista-timmar-fangades-pa-bild - "Den enda kopplingen som vi kan se i nuläget är ju det att han har varit inskriven på skolan, säger Niclas Hallgren".
Citera
2025-02-13, 21:14
Medlem
Hanzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Ska bli intressant att se kartläggningen över inköp som jag antar att polisen håller på med just nu.
Förhoppningsvis kanske man kan se något mönster om när det började planeras eller om han bara har haft OCD och känt sig tvungen att köpa ammunition lite då och då genom alla år.

Har en bekant som verkar ha samma problem som Rickard vad det gäller det sociala, han har lite OCD vad gäller inköp av konstiga saker så som varje gång vi går i en affär så är det alltid tandkräm, deo eller schampo som gäller.
Rickard kanske gjorde likadant fast med ammunition och magasin som han uppenbarligen hade mängder av.

Schampo deo och tandkräm ❤️ känns väldigt oskyldigt och fint i detta sammanhang men förstår din poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in