2025-02-13, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Måste säga emot där faktiskt. Psyket får enorm kritik om man läser trådarna på flashback. Det är något med tidens gång och överbetalda empatilösa fittor som jag uppfattat det som för att vara brutalärlig. Det känns som det.

En RA kanske 20-30 år sedan eller något hade inte pangat på. Det hände aldrig på den tiden.
Felet ligger inte på handläggare inom socialtjänsten eller psykiatrivården utan de reformer som gjordes på 1990-talet. Innan dess så fanns det vårdplatser för tiotusentals personer med psykiska funktionshinder. Helt plötsligt så bestämdes att alla dessa tusentals människor var helt friska. Från att ha haft en fast trygghet med boende och vårdpersonal till att behöva klara sig själv.

Psykiatrireformen har gjort att många tusentals människor inte längre har något boende. Folk som inte kunnat behålla sin hyreslägenhet har tvingas bo på gatan. GM i detta fall hade före reformen garanterat haft ett boende på en vårdinrättning tillsammans med andra där han kunnat ha kontakt med andra likasinnade och vårdpersonal.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Psykiatrireformen

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/kritiserade-nedlaggningar-och-sjalvmord-men-ocksa-battre-vard

Psykiatrin reformeras
Under slutet av 1980- och början av 1990-talet ökade utflyttningen av patienter från mentalsjukhusen och med den nya psykiatrireformen som motor började landstingen nu att avveckla de stora psykiatriska sjukhusen. Samtidigt fördes mycket av ansvaret för de psykiskt sjuka över på kommunerna.

På 2000-talet kom hård kritik från flera håll när man såg att de sjuka inte fick det stöd som behövdes. Många oförklarliga våldsdåd sågs som ett bevis på en misslyckad reform. Staten tillsatte en psykiatrisamordnare för att utvärdera reformen. Man kom fram till att det finns allvarliga brister i vården av psykiskt sjuka, som bl.a. gjorde att personer med både ett missbruk och en underliggande psykisk sjukdom inte fångades upp av systemet i ett tidigt skede.

Det finns i dag många uppfattningar om huruvida reformen var rätt eller fel väg att gå. De flesta verkar dock eniga om att lösningen med de stora psykiatriska sjukhusen, med tiotusentals intagna inte var lösningen förvård för psykiskt sjuka.

Källa: https://langbrosjukhus.se/fran-hospital-till-psykiatrireform/
Citera
2025-02-13, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyOpinion2
Att kommunen vill dra in lägenheten för Rickard Andersson är helt sjukt och oaccepterat.
Man fattar inte hur teamen där har resonerat.
Men att bara acceptera att någon uttrycker att man tänker avsluta sitt liv är helt okej och det kan man inte förhindra genom hembesök eller liknande. Det är sorgligt att någon vill ta sitt eget liv men bara så det är.

Men hallå, va? Tystnaden var ju en del av hans problematik, inte bristande vilja.
Citera
2025-02-13, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Men varför skulle de bryta upp alla dörrar?
Under pågående insats fanns det massor med folk i vissa rum ivf och efteråt kunde väl dörrarna låsas upp.

Vet inte varför personen skrev att alla dörrar va uppbrutna, första bilden så ser man 3st uppbrutna medans 4st sitter kvar.
Citera
2025-02-13, 20:01
Medlem
Hanzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Om han tyckte att den "sociala kontakten" med köparen blev för svår skulle han knappast ringt upp spekulanten för att säga att den var såld.
Han skulle ha skickat ett meddelande, eller inte hört av sig alls...

Håller med. Tycker detta tyder på ännu mer konstigheter. Ingen ringer väl upp och säger att nåt redan är sålt? Då skriver man ju bara. Eller skiter i det helt.. precis som du säger. Detta tycker jag är märkligt att han gjorde. Hans enda samtal på lång tid var liksom helt onödigt... 🤔
Citera
2025-02-13, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Vet inte varför personen skrev att alla dörrar va uppbrutna, första bilden så ser man 3st uppbrutna medans 4st sitter kvar.

Skulle höfta att 8 av 10 dörrar var bortplockade. Fanns brytmärken i höjd med låshuset sitter. Gissar som andra att de sökt igenom lokalerna och brutit upp dörrar i farten.
Citera
2025-02-13, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
De visste inte om det kanske fanns fler skyttar som låst in sig.

Förstår det men likt killen på toaletten som öppnade när de knackade på borde det nog varit samma i vissa klassrum ivf. Förstår då inte varför de skulle bryta upp alla dörrar.
Skottskador eller blodstänk som inte gick att tvätta bort på plats gissar jag på.
Citera
2025-02-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlomKruka
Skulle höfta att 8 av 10 dörrar var bortplockade. Fanns brytmärken i höjd med låshuset sitter. Gissar som andra att de sökt igenom lokalerna och brutit upp dörrar i farten.

Ok. Ligger dessa dörrar i nära anslutning till toaletterna i mitten av huset eller en längre bit bort?
Citera
2025-02-13, 20:07
Medlem
Så vart fick han pengar ifrån?
0 taxering betyder att han inte fick förtidspension eller sjukbidrag om han btraktades som sjuk.

Soc. Ställer krav för försörjningstöd att man jobbar , söker jobb tillräckligt eller är sjukskriven/sjukbidrag.

Vill man inte ha läkarkontakt eller söka jobb får man inga pengar från försäkringskassan eller soc.

Så var kom pengarna ifrån?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanzel
Håller med. Tycker detta tyder på ännu mer konstigheter. Ingen ringer väl upp och säger att nåt redan är sålt? Då skriver man ju bara. Eller skiter i det helt.. precis som du säger. Detta tycker jag är märkligt att han gjorde. Hans enda samtal på lång tid var liksom helt onödigt... 🤔

Tänk om han var så skriande ensam att han ringde för att ha någon att växla några ord med?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Om de hade något i skallen så skulle de [kanske] förstått att RA var på väg att göra någonting. Sen att man läcker allt efteråt är bara en dålig ursäkt. Och lagvidrigt. Sånt där som får en att ifrågasätta tystnadsplikten. Det där är värd kritik. Bullshittsamhälle liksom.

Fast är det någonting man kan säga om detta så är det ju att INGEN VISSTE, och troligen att ingen ens haft möjligheten att veta att han skulle göra någonting sådant här - eftersom han levt ett helt anonymt liv där han inte pratat med någon, inte funnits i några sociala sammanhang och inte förefaller lämnat några som helst spår efter sig.

Jag är också en av få här som faktiskt studerat ämnet kring ensamagerande gärningsmän och någonting man vet om dessa är att dom inte är någon homogen grupp. Dom ensamagerande gärningsmännen (extremister/terrorister) kommer från olika samhällsklasser, är hög och lågutbildade osv. Deras potentiella farlighet syns eller märks inte. Det finns alltså inga direkta mönster. Det enda denna grupp har gemensamt är att dom lider av någon form av psykisk ohälsa, tidigare begått brott och/eller genomgått någon slags personlig kris (t ex arbetslöshet, ekonomisk problematik eller stress) samt har ett stort vapenintresse.

Dessa människor är nog så svåra att identifiera som potentiella ensamagerande gärningsmän. Jag menar hur många personer med psykisk ohälsa finns det inte? Hur många har inte genomgått någon slags personlig kris? Hur många personer har inte tidigare begått brott? - Och hur många av dessa genomför, eller skulle kunna genomföra en skolattack? Ja, givetvis inte många! Om man sedan ser till just R.A och hans vapenintresse så kan man fråga sig hur mycket av detta som var/uppfattades som ett intresse för just vapen, och hur mycket som var/uppfattades som ett intresse för jakt och friluftsliv? Man kan också fråga sig hur många som visste att han ö.h.t hade tillgång till vapen? - Ja, troligtvis inte särskilt många eftersom han inte hade några vänner, inte pratade med någon eller fanns i några sociala sammanhang.

...Så du får jättegärna förklara vilka, och hur dom isåfall, skulle kunnat förstå att R.A skulle kunna begå någonting sådant här?
Senast redigerad av Haaaaag 2025-02-13 kl. 20:09.
Citera
2025-02-13, 20:08
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Han hade väl 2 intresserade. Hade lovat höra av sej till bägge. Sålde till den ene som bjöd mest, och ringde sen upp den andre och sa det var sålt..
Citera
2025-02-13, 20:09
Medlem
Byxan81s avatar
Citat:

Många har sagt att mycket tyder på att han hade extrem socialfobi. Men det tror jag inte ett dugg på, hade det själv när jag var yngre. Det sista jag skulle gjort var att sätta mig på en buss eller flyg. Det verkar han inte haft problem med alls. Gå och handla i fysiska butiker, gå ut med hunden eller åka runt och reka bland folk är inget man klarar av med extrem socialfobi heller.

Så att vara med folk och till och med sätta sig på flyg och veta att man inte kommer kunna ta sig därifrån på x-antal timmar som han gjort tycker jag utesluter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in