2025-02-13, 19:39
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benstrackare
Jo jag håller med men att även de yngre bröderna hamnade i destruktiva liv var väl knappast Jockes fel
Tyder väl ändå på att hemmiljön inte var så harmoniskt som de säger
Inte Jockes fel. Men Jocke introducerade dem till jockes liv och omgivning där det fanns droger och Jocke själv missbrukade.
Dock var det ingen som tvingade Jacke och Chrippa att ta droger, det var deras egna val.

Jocke växte ju inte ens upp hemma, trots det började han med droger och begå brott långa innan sina bröder. Så att skylla allt på hemmiljö känna felaktigt.
Citera
2025-02-13, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Inte Jockes fel. Men Jocke introducerade dem till jockes liv och omgivning där det fanns droger och Jocke själv missbrukade.
Dock var det ingen som tvingade Jacke och Chrippa att ta droger, det var deras egna val.

Jocke växte ju inte ens upp hemma, trots det började han med droger och begå brott långa innan sina bröder. Så att skylla allt på hemmiljö känna felaktigt.

Fast Jocke "skyller" ju inte på hemmiljön utan avsaknaden av just den och tryggheten som bröderna påstår att de haft
Citera
2025-02-13, 20:07
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Jo jag håller med men att även de yngre bröderna hamnade i destruktiva liv var väl knappast Jockes fel
Tyder väl ändå på att hemmiljön inte var så harmoniskt som de säger

Precis.. Jacke har nog en skev bild på vad ett normalt liv är överlag… lyssna på poddavsnittet han är med i ”bara en till” så förstår man hur dålig deras uppväxt var fast han själv tyckte den var bra.

Citat:
Jacke- jag hade en kärleksfull o bra uppväxt.
Jacke- båda mina föräldrar var missbrukare.
Jacke- jag skrek vad fan håller du på med, är du dum i huvudet, sluta med det här till mamma.
Jacke- jag förstår hennes missbruk, det är inte så lätt att sluta..

Detta utspelar sig hemma hos Berg när Jocke inte bor där.

Visst det är svårt att sluta med ett missbruk men det ursäktar inte ett dåligt föräldraskap… o helt uppenbart har Chrippa o Jacke fått med sig missbruket hemifrån..
Senast redigerad av Eg0x3 2025-02-13 kl. 20:34.
Citera
2025-02-13, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eg0x3
Precis.. Jacke har nog en skev bild på vad ett normalt liv är överlag… lyssna på poddavsnittet han är med i ”bara en till” så förstår man att hur dålig deras uppväxt var fast han själv tyckte den var bra.

Citat:
Jacke- jag hade en kärleksfull o bra uppväxt.
Jacke- båda mina föräldrar var missbrukare.
Jacke- jag skrek vad fan håller du på med, är du dum i huvudet, sluta med det här till mamma.
Jacke- jag förstår hennes missbruk, det är inte så lätt att sluta..

Detta utspelar sig hemma hos Berg när Jocke inte bor där.

Visst det är svårt att sluta med ett missbruk men det ursäktar inte ett dåligt föräldraskap… o helt uppenbart har Chrippa o Jacke fått med sig missbruket hemifrån..

Det lyssnade jag också på och får inte riktigt ihop hur det kan ha varit en trygg och bra plats för barnen? varken Jacke eller Chrille gick klart grundskolan dom fick sitta hemma och spela som förälder måste man ju ta ansvar för sina barn, hade det varit idag så hade socialtjänsten ingripit med tanke på skolplikten, och kanske redan när Jocke flyttade till fosterhem.
Barndomen kanske skadade dom på ett vis, just det här destruktiva som alla verkar ha.
Citera
2025-02-13, 20:49
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtenisse14
Det lyssnade jag också på och får inte riktigt ihop hur det kan ha varit en trygg och bra plats för barnen? varken Jacke eller Chrille gick klart grundskolan dom fick sitta hemma och spela som förälder måste man ju ta ansvar för sina barn, hade det varit idag så hade socialtjänsten ingripit med tanke på skolplikten, och kanske redan när Jocke flyttade till fosterhem.
Barndomen kanske skadade dom på ett vis, just det här destruktiva som alla verkar ha.

Jag förstår inte heller hur dom kan få det till att det var en bra uppväxt… men har man växt upp i en dysfunktionell familj så vet man kanske inte bättre..jag tror alla barnen har samma anknytningsproblem med speciellt mamman.
Citera
2025-02-13, 21:13
Medlem
Min reflektion över dokumentären eller vad man ska kalla den är att Joakims autism är extremt framträdande.
Han låser sig i händelser, hämnd, personer och kan inte släppa det, därav ältandet.

Kanske är det så att om han hade fått hjälp av barnpsykiatrin eller habiliteringen som ung så hade han lärt sig hantera detta, men han beter sig precis som barnen med autism som är runt 11-12 år.

Det blir ett tunnelseende och feltolkningar i allt så att det ska stämma med barnets verklighet.

Nu har man ju inte fått se något av mamman men det finns ju en stor risk att även hon har autism och därav blir det en krock mellan dom. Deras samtal exempelvis, där båda endast refererar till sig själv, och båda bli stötta över att den andra gör så. För en utomstående blir det en ganska klar bild av att dom är lika om det han säger stämmer.

Jag tycker psykologen var bra. Jag tycker att han försökte framföra att det kanske inte handlar om ren och skär ondska från mammans håll utan att det är Joakim som låst sig i den tanken och därför läser och tolkar allt som att det är sanningen.

Jag tror tyvärr att utgången för hans mående hade varit samma oavsett om han bott kvar eller inte.

Hans autism gör honom extremt självcentrerad och han tar väldigt illa upp av att andra också har känslor, han förstår inte att en människas känslor inte utesluter en annans.

Jag förstod inte riktigt meningen med denna dokumentär dock.
Jag förstår att han haft det tufft som barn, och jag tycker att myndigheter bör stå till svars för hur allt hanterats. Inte hans mamma.
Sverige är uppbyggt på ett sätt där man ska söka hjälp, barn ska bli omhändertagna om det anses nödvändigt.
Alla som anser att hon gjort fel, vad anser ni om föräldrar som skadar sina barn och inte söker hjälp? Förstår folk att skammen att söka hjälp är enorm? Att ta de steget kräver en hel del av en förälder.
Citera
2025-02-13, 21:19
Medlem
ballobass avatar
Varför åker Herr Lundell runt i en Mercedes i dokumentären som tillhör en 78-årig gubbe som bor i ett slott utanför Uppsala, värt 9 miljoner?
Citera
2025-02-13, 21:22
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrdadel
Min reflektion över dokumentären eller vad man ska kalla den är att Joakims autism är extremt framträdande.
Han låser sig i händelser, hämnd, personer och kan inte släppa det, därav ältandet.

Kanske är det så att om han hade fått hjälp av barnpsykiatrin eller habiliteringen som ung så hade han lärt sig hantera detta, men han beter sig precis som barnen med autism som är runt 11-12 år.

Det blir ett tunnelseende och feltolkningar i allt så att det ska stämma med barnets verklighet.

Nu har man ju inte fått se något av mamman men det finns ju en stor risk att även hon har autism och därav blir det en krock mellan dom. Deras samtal exempelvis, där båda endast refererar till sig själv, och båda bli stötta över att den andra gör så. För en utomstående blir det en ganska klar bild av att dom är lika om det han säger stämmer.

Jag tycker psykologen var bra. Jag tycker att han försökte framföra att det kanske inte handlar om ren och skär ondska från mammans håll utan att det är Joakim som låst sig i den tanken och därför läser och tolkar allt som att det är sanningen.

Jag tror tyvärr att utgången för hans mående hade varit samma oavsett om han bott kvar eller inte.

Hans autism gör honom extremt självcentrerad och han tar väldigt illa upp av att andra också har känslor, han förstår inte att en människas känslor inte utesluter en annans.

Jag förstår att han haft det tufft som barn, och jag tycker att myndigheter bör stå till svars för hur allt hanterats. Inte hans mamma.
Sverige är uppbyggt på ett sätt där man ska söka hjälp, barn ska bli omhändertagna om det anses nödvändigt.
Alla som anser att hon gjort fel, vad anser ni om föräldrar som skadar sina barn och inte söker hjälp? Förstår folk att skammen att söka hjälp är enorm? Att ta de steget kräver en hel del av en förälder.

Måste bara berömma dina lysande reflektioner. De stämmer precis överens med mina egna, och nu slapp jag skriva dem.
Citera
2025-02-13, 21:39
Medlem
Dokumentären var ju inte till någon fördel för Jockiboi, den visar ju bara hur sjuk han är. Sparkar ner folk för trappor, hotar med kniv och slår sönder saker. Chrippa har ju haft rätt om honom hela tiden.
Citera
2025-02-13, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrdadel

Klockren analys av jockiboi.
Citera
2025-02-13, 22:24
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Fast Jocke "skyller" ju inte på hemmiljön utan avsaknaden av just den och tryggheten som bröderna påstår att de haft
Jo men användare här skyller jacke och Chrippas drogproblem på hemmiljön. Men ignorerar att även Jocke började med droger, och att chrippa och Jacke började med droger efter att de börjades umgås i samma omgivning som Jocke.
Citera
2025-02-13, 23:00
Medlem
Slussenyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Jo men användare här skyller jacke och Chrippas drogproblem på hemmiljön. Men ignorerar att även Jocke började med droger, och att chrippa och Jacke började med droger efter att de börjades umgås i samma omgivning som Jocke.
Men både mamma och pappa berg har missbruk, har du sådana föräldrar har du en svaghet för att bli en "beroende".
Och kan du inget om beroendesjukdomen så läs på och återkom om du vill tala om just specifikt missbruk. INGEN fastnar i missbruk så många år om allt varit bra i uppväxten. Man kan hamna i riskbruk olika perioder men inte i 20 år som båda bröder gjort tyvärr. Pma om du vill.

Annars håller jag helt med ni som skriver över om att han ältar och vill att mamma ska rings och va stolt men endå hata henne? Han är inte universums mittpunkt vilket han tror.
Tragiskt att gammel media tar upp detta. Han borde gå vuxetbarn och lära sej ta hand om sej själv och leva med sina diagnoser. Och hans Padda till fru bara gaslightar och är så äckligt medberoende man blir mörkrädd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in