2025-02-13, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David_S
Om en person som Rikard nu bestämt sig för att begå ett massmord, varför inte fokusera på skräpet vi har i samhället?

Gängkriminella och annat patrask!
Jag är emot den invandringen som vi har, människor som kommer hit och utnyttjar Sverige!

Men de som går på komvux är i vilket fall invandrare som vill göra gott och skaffa sig en utbildning och bidra till landet!

Om han hade vapenlicens och oavsett skulle avsluta sitt liv, varför inte gå loss på äckliga kriminella somalier, araber och islamister?

Men det kanske är svårt att söka logik hos en person som Rikard.

Vad tror ni?

Jag tror att motivet inte handlade om en specifik grupp människor, utan om platsen där de råkade befinna sig (skolan) – en plats som i Rickards huvud blev synonym med "samhället".
Citera
2025-02-13, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Fast denna diskussion finns ju aldrig när muslimer har ihjäl folk.. då handlar det enbart om att personen är muslim och terrorist! Det är detta som är så sjukt.. dirket en vit man gör ett dåd så är det alltid medkänsla för att han mådde psykiskt dålig att det är samhällets fel att det bara är fel på alla andra…
ja du har rätt.
Men flertalet av oss-förstår ju att även en terrorist har trasigt psyke.
Man blir inte extremist av noll orsak.
Alla som mördar saknar den där spärren,
autist,borderline sociopat- de har alla sina egna orsaker när de begår mord.
Rikard A-s tankar bakom detta meningslösa mördande, är diffust, men avsaknad av empati vet vi
det är gemensamma för alla mördare.
Att störda mänskor klankar ner på ALLA invandrare vet vi- och politikerna har ett ansvar att
klargöra för vanliga medborgare, att det är Islamism som är farlig-inte alla Sveriges muslimer.

Samma gäller Israel -dumma mänskor drar slutsatsen att det är antisemitiskt att kritisera Israels ockupation-när det handlar om att kritisera Israels politiska styret/ zionism .
Det är okunskap o felaktiga slutsatser hos vanligt folk -och våra politiker borde vara övertydliga med fakta-
Citera
2025-02-13, 17:36
Medlem
xvodors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David_S
Om en person som Rikard nu bestämt sig för att begå ett massmord, varför inte fokusera på skräpet vi har i samhället?

Gängkriminella och annat patrask!
Jag är emot den invandringen som vi har, människor som kommer hit och utnyttjar Sverige!

Men de som går på komvux är i vilket fall invandrare som vill göra gott och skaffa sig en utbildning och bidra till landet!

Om han hade vapenlicens och oavsett skulle avsluta sitt liv, varför inte gå loss på äckliga kriminella somalier, araber och islamister?

Men det kanske är svårt att söka logik hos en person som Rikard.

Vad tror ni?

Jag tror medicinering kan vara orsaken till vansinnesdådet. Inte alls säkert han var i sitt habituella tillstånd. Hoppas verkligen att polisen utreder det. Jag tror att alla som bevittnat bieffekterna av psykofarmaka, och då främst vid insättning, utsättning och dosförändring, är övertygade om att det är psykofarmaka som ligger bakom i alla sådana här vansinnesdåd. Tyvärr är ju sådana uppgifter sekretessbelagda i Sverige varför det enda rimliga är att utgå ifrån att vansinnesdåden är just konsekvenser av medicinering.

Känns dumt att spekulera om diverse psykologiska förklaringar och annat så länge medicineringen inte redovisas. Och visst kan ekonomin och försörjningsstöd ha spelat in, men i så fall troligtvis genom att gärningspersonen inte förnyade receptet när det tog slut. Men det skulle lika gärna kunna vara att han inte orkade gå till apoteket. Patienterna blir ju inte informerade om hur farligt det är att sluta utan att trappa ut väldigt långsamt.

I amerika är man mer öppna med sambanden. Finns en del berättelser på youtube, som kanske kan förklara för de som inte har egen erfarenhet. Jag såg de här två och tyckte de var intressanta:
David Carmichael som berättar om hur han mördade sin son under en psykos pga dosförändring av SSRI:
https://www.youtube.com/watch?v=rMNVgFZUSGU
Corey Baadsgaard som tog ett gevär till skolan och höll klassen som gisslan pga SNRI och inte hade något minne av det alls:
https://www.youtube.com/watch?v=WlnMOee82gA

Fanns en websida ssristories.org som samlade på händelser där SSRI var inblandat. Finns fortfarande på waybackmachine: https://web.archive.org/web/20230512140329/https://ssristories.org/

Antidepressiva, främst SSRI, är ju mest utbrett och därför mest troligt, men det finns även andra läkemedel som är mycket värre, som antipsykotika. Det är ofta som antidepressiva, genom bieffekterna, blir inkörsport till antipsykotika. Kan förstå att vården tagit det operativa beslutet att inte se de negativa effekterna av läkemedlen, men polisen borde definitivt undersöka det.

Tycker de tickande bomber som medicinerna utgör är minst lika allvarliga och viktiga att diskutera som tillgången på vapen. Lika stor skada kan trots allt tillfogas med kniv eller fordon.
Citera
2025-02-13, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag tippar att han inte njöt av dödandet i sig, utan av att han hade makt för första och sista gången efter ett helt liv av paralyserande maktlöshet av en sort som de flesta inte kan föreställa sig.

Ja, jag tänker också i den riktningen.
Citera
2025-02-13, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xvodor
Jag tror medicinering kan vara orsaken till vansinnesdådet. Inte alls säkert han var i sitt habituella tillstånd. Hoppas verkligen att polisen utreder det. Jag tror att alla som bevittnat bieffekterna av psykofarmaka, och då främst vid insättning, utsättning och dosförändring, är övertygade om att det är psykofarmaka som ligger bakom i alla sådana här vansinnesdåd. Tyvärr är ju sådana uppgifter sekretessbelagda i Sverige varför det enda rimliga är att utgå ifrån att vansinnesdåden är just konsekvenser av medicinering.

Känns dumt att spekulera om diverse psykologiska förklaringar och annat så länge medicineringen inte redovisas. Och visst kan ekonomin och försörjningsstöd ha spelat in, men i så fall troligtvis genom att gärningspersonen inte förnyade receptet när det tog slut. Men det skulle lika gärna kunna vara att han inte orkade gå till apoteket. Patienterna blir ju inte informerade om hur farligt det är att sluta utan att trappa ut väldigt långsamt.

I amerika är man mer öppna med sambanden. Finns en del berättelser på youtube, som kanske kan förklara för de som inte har egen erfarenhet. Jag såg de här två och tyckte de var intressanta:
David Carmichael som berättar om hur han mördade sin son under en psykos pga dosförändring av SSRI:
Corey Baadsgaard som tog ett gevär till skolan och höll klassen som gisslan pga SNRI och inte hade något minne av det alls:

Fanns en websida ssristories.org som samlade på händelser där SSRI var inblandat. Finns fortfarande på waybackmachine: https://web.archive.org/web/20230512140329/https://ssristories.org/

Antidepressiva, främst SSRI, är ju mest utbrett och därför mest troligt, men det finns även andra läkemedel som är mycket värre, som antipsykotika. Det är ofta som antidepressiva, genom bieffekterna, blir inkörsport till antipsykotika. Kan förstå att vården tagit det operativa beslutet att inte se de negativa effekterna av läkemedlen, men polisen borde definitivt undersöka det.

Tycker de tickande bomber som medicinerna utgör är minst lika allvarliga och viktiga att diskutera som tillgången på vapen. Lika stor skada kan trots allt tillfogas med kniv eller fordon.

Jätteintressant spår och jag håller med dig i sak rent generellt, men i fallet RA så känns det tveksamt om han ens haft en aktuell läkarkontakt.
Citera
2025-02-13, 17:43
Medlem
K.Blomkvists avatar
Det där vapenskåpet.

Han skulle köpa vapenskåp av Rickard Andersson
Uppdaterad idag 16:15Publicerad idag 16:06

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/han-skulle-kopa-vapenskap-av-rickard-andersson

Jag undrar varför han sålde det.
Någon tyckte han kanske behövde pengar.

Kanske han sålde det för att han behövde det inte längre.

Men jag hittade en annons på blocket.

Säljes av:
Richard
På Blocket sedan 2013 · 2 aktiva annonser
Verifierad

Där är hans namn rättstavat, om det NU är den rätte RA, det vet jag inte.

Han säljer även ammo och ett gevär.
Fast det geväret hade ju inte han.

Ni får kolla själv.

Husqvarna 30-06 helstock + vapenskåp
https://www.blocket.se/annons/skane/husqvarna_30_06_helstock_vapenskap/1208684626

Plats Ängelholm
Inlagd 17 december 11:41

Det ligger hyfsat nära sommarstugan...
Senast redigerad av K.Blomkvist 2025-02-13 kl. 17:48. Anledning: Flestavning...
Citera
2025-02-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jag ville mest lyfta att han kan ha letat efter någon/något

Jo jag förstår.. kan ju vara så han leta efter vissa personer men att de skulle vara socialen tror jag inte.. men möjligen kvinnor med tanke på Vittnet i Aftonbladet idag som berätta att han kolla in i klassrummet sen log han och höjde vapnet samt sköt dom!
Citera
2025-02-13, 17:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Med tanke på att vapen ska förvaras där man bor är det troligaste att han förvarade dom hemma.
Endast i undantagsfall får man förvara dom nån annanstans, men hos föräldrar i samma stad lär inte ha godkänts.

Ok, egentligen vet jag det, men glömde bort det.

Hade föräldrarna kommit hem till honom och sett att skåpet varit borta, borde det varit en varningssignal att något inte stod rätt till, men också farligt att ha vapen utan att de är inlåsta.

Jag tror ändå att ingen tänker att någon, särskilt inte ens son, kan komma att göra något så hemskt.

Däremot efter detta, tänker jag att en och annan förälder eller annan anhörig kan plötsligt känna obehag runt att det som har hänt, skulle kunna drabba dem också.
Citera
2025-02-13, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Med tanke på att vapen ska förvaras där man bor är det troligaste att han förvarade dom hemma.
Endast i undantagsfall får man förvara dom nån annanstans, men hos föräldrar i samma stad lär inte ha godkänts.

Hur ofta kollas det upp var vapen förvaras egentligen?
Citera
2025-02-13, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xvodor

Då borde ju fallen av dessa våldsdåd vara betydligt flera... Så din teori är väldigt svag och konspiratorisk.
Citera
2025-02-13, 17:49
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Husqvarna 30-06 helstock + vapenskåp

Han ska ha två annonser - någon som har Blocket och kan logga in och se den andra?
Senast redigerad av moralhora 2025-02-13 kl. 18:06.
Citera
2025-02-13, 17:50
Medlem
Megadolmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakaniPrag
Ja men det är inte soc som beslutar om sjukersättning . Det är försäkringskassan. Framgår inte om han sökt eller fått / fått avslag sjukersättning.
Han hade väl inte ens sökt vård för sina svåra problem med människor? I o m att han var tvungen att söka jobb? Hade han gått till en läkare, gärna psykläkare, så hade denne garanterat sjukskrivit honom o då kan man få pengar av soc utan krav på att söka jobb. Han kanske även hade beviljats sjukersättning i så fall? Men inte ens masa sig iväg till psykiatrin på alla dessa år? Vet att det är kö på psykiatrin, men en vanlig allmänläkare hade nog också kunnat se Rickards problem o skrivit ett läkarintyg för sjukskrivning till att börja med?

Men det verkar ju inte vara någon som helst form av vård involverat i hans liv?

Han hade kunnat få hjälp via t.ex. LSS o andra insatser i så fall, o kanske t o m börjat uppskatta livet om han fått hjälp? Istället för att begå massmord o självmord!
Senast redigerad av Megadolme 2025-02-13 kl. 18:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in