2025-02-13, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Han uppges att pga psykisk ohälsa inte firat jul och träffat sina närstående vid högtiden. Vilket är särskilt alarmerande när det gäller alla människor men särskilt ensamma män. Jul och nyår ökar den psykiska ohälsan enormt i samhället och många begår självmord i anslutning till påfrestningarna mentalt av jul och nyår.

Extremt tvivelaktiga påståenden om att en person som inte ens använder sin egen telefon till kommunikation skulle ha intresse av att ingå i ett socialt sammanhang genom partimedlemmar. Låter som att människor ljuger medvetet för att sprida rykten och desinformation.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37842827/

https://autism.org/sexual-victimization-in-autism/

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Violence_and_autism

Nej det är högre risker för att utsättas för våld än vad det är att bli våldsutövare, vid autism.

Rickard uppvisade en dramatisk förändring som jag nämnde tidigt, som kan ha handlat om att han var extremt utsatt och att i sådant fall är inte sexuellt våld heller uteslutet. Även om han inte utsatts på så vis så pekar hans personförändring på att han snarare var ett offer av något slag. Att jag nämnde övervåld (han hade gjort en del bus) eller sexuellt våld och inte bara mobbning, beror på den utsatta position en pojke har som inte passar in. Autism kan innebära ett kraftigt temperament som är mer gränslöst men det är tydligt att det inte är detsamma som att autistiska människor är mer våldsamma. Man kan inte komma dragandes med exempel på mobboffer som slutligen exploderat efter åratal svår utsatthet med utsatthet inför våld och grova kränkningar eller gravt intellektuellt funktionsnedsatta och påstå att de representerar alla andra.

Vi kan istället då rätt och slätt prata om gruppen män. Män är våldsamma.
Det finns extrema samband mellan det manliga könet och grovt våld.

Wikipedia-artikeln om autism och brott är rätt tramsig tyvärr. Den säger saker som att autistiska personer kan UPPFATTAS som våldsamma av andra när det egentligen inte är våld dom ägnar sig åt utan "behavioral characteristics". För personen som utsätts för att bli riven i ansiktet är det såklart irrelevant om det kallas "våld" eller "bara en personlighet".

Finns svenska studier som tyder på att autistiska personer är överrepresenterade med 10x just vid våldsbrott. Det som är svårt när man forskar om ämnet är antagligen avgränsningarna, en stor del av autismspektrat är ju de facto personer i princip inkapabla till fysiskt våld (svår IF, rörelsehinder osv). Men för högfungerande autism är det verkligen UPPENBART att det är en förhöjd risk för typ terrorbrott.
Citera
2025-02-13, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Det kan ju vara att han var på jakt efter vissa specifika personer. Vissa av offren var väl från socialtjänsten?

Sen är säkert vissa slumpmässigt skjutna också men att gå runt så tyder på att man rekar eller att man letar efter någon/något

Nej socialnämnden hade några anställda som var på betald utbildning till undersköterska.. dessa jobbar inom hemtjänster, LSS osv.. Socialtjänsten som hanterar bidrag är en helt annan avdelning och har en helt annat uppgift. Så detta motiv tror jag inte på!
Citera
2025-02-13, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om du väljer att läsa inlägget du besvarade så ser du att jag skrev i taket.
Du menar genom vattenrör, gasledningar och ventilation.
Träffa stålbalkar och du får rikoschetter åt alla håll. För du är väl inte så dum att du tror att det är som att skjuta i en kudde som fångar upp skotten. Det finns någonting över de cm med gips.
Citera
2025-02-13, 17:25
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej socialnämnden hade några anställda som var på betald utbildning till undersköterska.. dessa jobbar inom hemtjänster, LSS osv.. Socialtjänsten som hanterar bidrag är en helt annan avdelning och har en helt annat uppgift. Så detta motiv tror jag inte på!

Jag ville mest lyfta att han kan ha letat efter någon/något
Citera
Medlem
notknapparens avatar
[quote=Menea|91023945]
Fast denna diskussion finns ju aldrig när muslimer har ihjäl folk.. då handlar det enbart om att personen är muslim och terrorist! Det är detta som är så sjukt.. dirket en vit man gör ett dåd så är det alltid medkänsla för att han mådde psykiskt dålig att det är samhällets fel att det bara är fel på alla andra…
[/QUOTE

Jag förstår absolut hur du tänker, det finns ett stigma och fördomar runt invandrare i samhället.

Nu har vi varit förskonade från skolskjutningar, men däremot har vi haft några terroristdåd i Sverige. Det är kanske vanligare överlag, alltså vanligare än skolskjutningar. Naturligare att man tänker terror om någon tar till sådana här extrema handlingar, vare sig man är "vit" eller inte.

De första tanken man fick var ju att det var riktat direkt mot invandrare; en extremist, ett budskap, terrorhandling.

När männsikor söker sig till extremistiska miljöer/rörelser, kan man kanske även där fundera över måendet hos en del? Att ta ut sitt hat på det sättet, kan kanske gränsa till allvarlig psykisk ohälsa i vissa fall.

Här vet vi inte riktigt hur Rickard Andersson tänkt, utredningen pågår.

I ett visst fall vet vi att han ändå typ sköt på de som fanns i ett klassrum, vilket verkat "rädda" livet på den andra halvan av klassen som vistades på ett annat ställe.

Det utesluter dock inte att det kan ha funnits ett hat mot invandrare också. Jag tänker att han säkerligen känt ett hat mot allt och alla, kanske utom familj och hunden?

Och det är lätt att "dra alla över en kam". Jag verkar ha råkat fastna i din luskam, så att säga. Vi är alla olika och vill inte bli ihopklumpade i en och samma klump på grund av en sådan sak att man kan ha empati för en människas misserabla liv. Jag har dock ingen som helst empati för hans vedervärdiga beslut att ta med sig andra människor på det sätt han gjorde i sitt självmord!!

Man måste kunna skilja på att kunna se att en persons barndom har varit hemsk, men sedan inte acceptera att Rickard Andersson valde det han gjorde för att hämnas.

Varje gång jag läser om ett offer, fylls jag av skräckkänslor. Det är värre än man kan tänka sig:

"– Plötsligt stod han där i dörren, säger Marya.

– När jag såg honom sa jag till en vän: ”Vad konstig han verkar, han kanske skojar med oss”. När jag frågade honom om han försökte skämta så log han stort.

Därefter tog mannen, 35-årige Rickard Andersson, upp sitt gevär.

– Vi blev panikslagna och försökte fly. Men det var försent.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yEJLqJ/orebro-marya-stod-oga-mot-oga-med-skytten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför är det en fråga, det finns ju en bildtext?

Foto av Jonathan NACKSTRAND

Ja, det är en bildtext. Det betyder inte källan stämmer. Nu verkar det ju vara så. Anledningen till min fråga var att det in denna tråd spekulerats i att RA var hundvakt till sina föräldrar.
Citera
2025-02-13, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Måste vara skolan. För av "hund-bilden" att vittna så är det ju en stor entré, som utgörs av dubbla dörrar. Jämför man det med bilder från R.A bostad (Storgatan 53) så består de entréerna endast av små portar bestående av en dörr. Vidare så kan man på "hund-bilden" se gult tegel, vilket överensstämmer med Campus Risbergska. Man kan också på bilden skönja en vit/ljus korridor, vilket överensstämmer med Risbergskas korridorer.

Storgatan 53:
https://www.google.se/maps/@59.2828993,15.2205079,3a,75y,315.41h,85.67t/data=!3m7!1e1!3m5!1sz7a6_dCL0ZUlZZ_ExF4ujw!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D4.333988783935297%26panoid% 3Dz7a6_dCL0ZUlZZ_ExF4ujw%26yaw%3D315.4059745905972 !7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDIxMC4wIKX MDSoASAFQAw%3D%3D

Campus Risbergska:
https://www.futurumfastigheter.se/vara-fastigheter/gymnasieskolor/campus-risbergska

https://www.google.com/search?sca_esv=d544c2d20ee04d76&rlz=1C5CHFA_enSE91 9SE919&sxsrf=AHTn8zpBdxdBuS4KIf1PPPjyQ42b1wOBoQ:17 39458034988&q=campus+risbergska&udm=2&fbs=ABzOT_DD fJxgmsKFIwrWKcoyw2RfPZ2ToNvR6aZyWpyyI5dEAk5qHKXDsA S9dYVAVtUKSYSVUl4cEjqPGXPCoW3pSfIgSEAc R4X1rlhLws0C2LRgKtze3080LtA_GSBeM-opVGh6eVFJMTXQ_CWdS16gqeylgbkxpt21GobbDVZ2eMvg2v-qd5U&sa=X&ved=2ahUKEwiyupuS8sCLAxWqJBAIHYNzNpMQtKg LegQIGBAB&biw=1440&bih=812&dpr=2#vhid=PxbuABou0qEY mM&vssid=mosaic

Sant, bilden är från skolan. Jag har dock väldigt svårt att tro att det är hans hund.
Citera
2025-02-13, 17:27
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LakaniPrag
Han kanske inte sökte eller ansågs för frisk för sjukersättning?

Här belyser du ett problem vi har tagit upp tidigare i tråden . En läkare kan i princip skriva vattentäta intyg/utlåtande och försäkringskassan kan i princip avslå dom ändå och då har du hamnat i situationen att någon måste kämpa för dig och ifrågasätta försäkringskassans beslut. Detta problem uppstod när Dan Eliasson mer eller mindre slaktade verksamheten ( precis som alla andra verksamheter han varit involverad i )
Citera
2025-02-13, 17:29
Medlem
Vad har föräldrar för politiska åsikter. Ofta ärver man får och mors syn på världen. Rasister?
Citera
2025-02-13, 17:31
Medlem
David_Ss avatar
Om en person som Rikard nu bestämt sig för att begå ett massmord, varför inte fokusera på skräpet vi har i samhället?

Gängkriminella och annat patrask!
Jag är emot den invandringen som vi har, människor som kommer hit och utnyttjar Sverige!

Men de som går på komvux är i vilket fall invandrare som vill göra gott och skaffa sig en utbildning och bidra till landet!

Om han hade vapenlicens och oavsett skulle avsluta sitt liv, varför inte gå loss på äckliga kriminella somalier, araber och islamister?

Men det kanske är svårt att söka logik hos en person som Rikard.

Vad tror ni?
Citera
2025-02-13, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Jag tar det där med en nypa salt.
Myndigheter har en tendens att tycka man är jobbig & ”bråkar” när man ifrågasätter deras beslut eller överklagar. 😂
Soc har ju tystnadsplikt men om han mailat kan det vara en allmän handling (beror på & det är komplext) & media begärt ut det.

Men grejen är att det finns ingen formell överklagan, så vad menar de då med att han "bråkat"?
Citera
2025-02-13, 17:34
Medlem
S3ONs avatar
Spontana tankar någon? https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=76e06f57-5cce-44e9-bd25-978d9d9ff3ae

Illa att en insatsstyrka inte verkar kunna hantera den psykologiska stressen.

Men visst, tuff situation och jobbigt att enbart se resultatet av det de inte hann dit i tid för att förhindra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in