2025-02-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilja
Jag har följt det här fallet intensivt, men har inte sett någon yttligare tolkning av vad som sägs i klippet tv4 påstår säger "ni ska ut ur Europa. Tror inte alls på att det sägs och jag undrar om någon mer ljudtolkning har gjorts?
Allt som hänt efter att TV4 skämde ut sig och yrkeskåren är att dessa 10 ljudtekniker med upp till 40 års erfarenhet har skrivit en text som sågar tilltaget vid fotknölarna:
https://kvartal.se/artiklar/tio-erfarna-ljudtekniker-tv4-maste-forklara-sig/

Jag har själv efter mycket trial and error med olika brusreducerings-, restaurerings- och AI verktyg lyckats hitta en kombo som filtrerar bort nästan allt bakgrundsljud (det är knepigt i detta fall då kombinationen av filmarens andning, fläktar på toaletten och annat gör att de flesta verktyg misslyckas med att lyfta fram talet ur bakgrunden. Men när man till slut lyckas och sen sätter det relativt ”rena” talet (rent från brus men tyvärr förstört av den dåliga akustiken) i en loop och lyssnar så blir det bara ÄNNU mer svårbegripligt. När originalbruset finns där så kan folk hitta saker i det som de lägger ihop med talet. Ungefär som man kan titta på myrornas krig på TV och se precis vilka mönster man vill i bruset. Utan brus - totalt mysterium. Det GÅR inte att uttyda vad som sägs.

Allt man kan hoppas på är att det finns andra inspelningar som ännu inte blivit offentliga som har fångat det på närmare håll. Eller att nån överlevare känner igen sig själv. Det lär ska ha funnits ett Facebookinlägg där nån påstod att det var hon själv som pratade, men jag såg det aldrig och tvivlar på äktheten.
Citera
2025-02-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Har autister en benägenhet att vara våldsamma rent generellt?

Personer med autism har generellt sett svårt att reglera känslor, och med det kommer såklart ibland fysiska uttryck. Detta gäller, som i resten av befolkningen, främst män.
Citera
2025-02-13, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Ja man får ta vittnesuppgifter från en sådan här händelse med stor försiktighet. Känslor påverkar antagligen minnesbilderna i samma utsträckning som reella iakttagelser.

Enig.

Det känns också som hennes vitnessmål passar väl in på det narrativ media vill uppmåla.
Citera
2025-02-13, 15:23
Medlem
Citat:

Rättshaverism kan kopplas till autism.
Svårigheten att släppa taget och att nyansera när man känner sig drabbad av orättvisor.
Citera
2025-02-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilja
Jag har följt det här fallet intensivt, men har inte sett någon yttligare tolkning av vad som sägs i klippet tv4 påstår säger "ni ska ut ur Europa. Tror inte alls på att det sägs och jag undrar om någon mer ljudtolkning har gjorts?

Enligt andra kvalificerade ljudtekniker håller inspelningen så dålig kvalitet att det blir upp till var och en att göra en tolkning av vad som sägs. Det verkar även vara en genomgående åsikt bland ljudtekniker.
https://kvartal.se/artiklar/tio-erfarna-ljudtekniker-tv4-maste-forklara-sig/
Citera
2025-02-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Har det diskuterats vad detta är för hund och vart den kommer ifrån? Tänker att det finns fyra alternativ:

1. Att det är en polishund (som lyfts ut för att det ligger massa glassplitter på golvet eller för att man inte vill att den skall gå runt i blodspår/pölar). Det som talar emot detta är att det inte är en traditionell polishundförare som tar hand om hunden, samt att hunden inte bär några polismarkeringar på väst eller koppel.

2. Att detta är någon annan slags vårdhund som använts vid insatsen. Det som talar emot detta är att man skulle ha använt externa hundar vid en sådan här allvarlig och komplicerad händelse/utredning.

3. Att detta är någon slags servicehund (typ blindhund) som någon elev, i behov av assistans, haft med till skolan.

4. Att detta är en vanlig hund som kommer utifrån och tagit sig in på skolan. T ex att den blivit rädd och slitit sig i samband med skottlossningen.

...Vad tror du och ni andra?

Frågan är ju om bilden är tagen vid hans lägenhet eller vid skolan?
Citera
2025-02-13, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Inställd attack tror jag.
Min hypotes är att han var ute efter matteläraren men han kanske inte träffade på henne den gången. en av de mördade var mattelärare och RA hade flera gånger försökt att läsa upp sina mattebetyg utan att lyckas.
Citera
2025-02-13, 15:31
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Eller samarbeta han med andra likasinnade? delar det i deras community där dom höll till..
Ja! Det är det du och massmedia bara sitter och väntar på. Att det uppdagas att RA var en rå nynazist som tillsammans med andra, likt en sekt, planerade våldsdåd mot bruna och kolsvarta invandrare som inte gör rätt för sig för att "ta tillbaka Sverige" som det då skulle lyda i rubrikerna.
Citera
2025-02-13, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Vad sägs om att vi alla JO-anmäler Socialtjänsten i Örebro för tjänstefel? Då kommer man behöva granska besluten som fattats om attd ra in försörjningsstödet, och huruvuda man gjort en grundlig utredning av Anderssons bakgrund och funktionsnivå.

https://www.jo.se/jo-anmalan/

Du/ni kan ju försöka. Men troligen vet ni för lite om R.A beslut, vilka bedömningar som gjorts osv. Detta gör att eran JO-anmälan kommer att bli väldigt vag och spekulativ, vilket troligen kommer leda till att JO lämnar anmälan utan åtgärd.

Det är också så att JO sällan lägger sig i enskilda fall/bedömningar, utan deras utredningar mot socialtjänst och kommuner handlar mer om processuella och övergripande missförhållanden och lagöverträdelser.
Citera
2025-02-13, 15:32
Medlem
Citat:

Det tror jag inte. Inte mer än andra
Däremot kan de känna stress, frustration över förändringar
De kan ha svårt att förstå andras känslor, sakna medlidande
Kommunikation blir ofta ett stort problem
Citera
2025-02-13, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Du/ni kan ju försöka. Men troligen vet ni för lite om R.A beslut, vilka bedömningar som gjorts osv. Detta gör att eran JO-anmälan kommer att bli väldigt vag och spekulativ, vilket troligen kommer leda till att JO lämnar anmälan utan åtgärd.

Det är också så att JO sällan lägger sig i enskilda fall/bedömningar, utan deras utredningar mot socialtjänst och kommuner handlar mer om processuella och övergripande missförhållanden och lagöverträdelser.

Ja, vi har ju inga diarienummer och så vidare.
Men även om det skulle bli så, det känns som en viktig symbolhandling, särskilt om många gjorde samma sak för att belysa hur viktigt det är att eventuella framtida Rickard Anderssons behandlas annorlunda.
Citera
2025-02-13, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Min hypotes är att han var ute efter matteläraren men han kanske inte träffade på henne den gången. en av de mördade var mattelärare och RA hade flera gånger försökt att läsa upp sina mattebetyg utan att lyckas.

Jag tror också att han hade en hang-up på henne, eventuellt med inslag av paranoia. Kanske kände han att det var medvetet från hennes sida, eller att myndigheter konspirerade mot honom. Det finns ju inget som kan styrka paranoia i dagsläget, men det skulle inte förvåna mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in