2025-02-13, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av protestrop
Enda bilden jag sett på en hund i detta fall är denna. Enligt bildbeskrivningen och en enkel googling så märks det dock att bilden är tagen vid Risbergska, länkar ändå utifall det är bilden som menas.

Har det diskuterats vad detta är för hund och vart den kommer ifrån? Tänker att det finns fyra alternativ:

1. Att det är en polishund (som lyfts ut för att det ligger massa glassplitter på golvet eller för att man inte vill att den skall gå runt i blodspår/pölar). Det som talar emot detta är att det inte är en traditionell polishundförare som tar hand om hunden, samt att hunden inte bär några polismarkeringar på väst eller koppel.

2. Att detta är någon annan slags vårdhund som använts vid insatsen. Det som talar emot detta är att man skulle ha använt externa hundar vid en sådan här allvarlig och komplicerad händelse/utredning.

3. Att detta är någon slags servicehund (typ blindhund) som någon elev, i behov av assistans, haft med till skolan.

4. Att detta är en vanlig hund som kommer utifrån och tagit sig in på skolan. T ex att den blivit rädd och slitit sig i samband med skottlossningen.

...Vad tror du och ni andra?
Citera
Medlem
[quote=PainfulVacuum|91022728]
Har du en länk till den?

https://www.youtube.com/watch?v=x9AX7SLqzTI
Citera
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Förstår hur du tänker men faktum är att han var 35 år gammal och levde ensam.
Det är lätt att tänka att "jag" som han förälder hade gjort så mycket mer.
Jag förmodar att de har gjort det de kunnat i o m att han gick på specialskola.

Tänk om de hade anmält honom till polisen för bristande omdöme gällande vapen men att polisen inte kunde återkalla licensen för han inte visade någon aggresion eller annat beteende som krävs för återkallelse?

Faktum är att i dagens Stockholm ivf idag krävs ca 2,5 år för utredning av funktionsnedsättningar pga långa köer/förfå statliga utredningsenheter, eller betala privat ca 30-35 000 kr.
Tänk vad många barn och ungdomar hinner spåra ur innan de fått någon som helst hjälp.
Hoppa av skolor, driva runt eller sitta isolerade.

Tänk att det krävs uppemot ett år att få kontakt på BUP trots barn som har hamnat på psykakuten.
I dagens Sthlm resonerar man som så att om ett barn har kompisar och går till skolan så klarar de sig. Anledningen är långa köer och ingenting annat. Många ensamkommande barn som är i större behov av hjälp och otillräckliga resurser.

Jag tycker inte att man utan att veta hur det låg till, kan lägga skuld på RA´s föräldrar. Han var som sagt myndig i hela 17 år.
Svaret bör man söka i samhället i hans fall.

Det jag skrev lägger inte skulden för skjutningen eller hans psykiska tillkortakommanden på föräldrarna, men det var de som kände honom bäst.

Ja, köerna är fullständigt orimliga!
Citera
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja att ta ut sin vrede och sitt hat på helt oskyldiga är väl det många psykopater gör. Läste att han såg ut att njuta av att mörda, och jakt är faktiskt ett slags lustmördande, inte helt olikt det han nu utsatte människor för. Nu hade han äntligen makt över om.inte sitt eget liv så åtminstone över andras för en stund. Makt över liv och död.
Att byta ut den vanmakt han kan ha upplevt större delen av sitt liv mot en total makt över liv och död en gång innan han dör kan ha varit en stark drivkraft. Sedan som du är inne på kan det ha funnits ett psykopatiskt drag hos han också. Lyckligtvis är sådana här händelser väldigt ovanliga och det kan bero på att det är mycket som måste sammanfalla för att en människa ska ta ett sådant här steg.
Citera
2025-02-13, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej isf tror jag mer på schizoid personlighetsstörning:

https://www.sveakbt.se/personlighetsstorning/schizoid

Står att de gärna jobbar med t.ex. "datorer, och trivs bäst ensamma."

Jag börjar fundera på om det kanske räcker med diagnoser till allt och alla snart?
Citera
2025-02-13, 14:50
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Hur menar du med inte tror på autism? Angående Rickard eller inte alls?

Det känns otroligt malplacerat!

Nej, jag tror inte på autism i Rickards fall av många orsaker. Men var & en blir salig av sin tro.
Citera
2025-02-13, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Väsentlig skillnad på antydan till leende & le stort.

Absolut. Jag bemötte bara påståendet om att man inte sett en antydan till ett leende på Andersson.
Citera
2025-02-13, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja att ta ut sin vrede och sitt hat på helt oskyldiga är väl det många psykopater gör. Läste att han såg ut att njuta av att mörda, och jakt är faktiskt ett slags lustmördande, inte helt olikt det han nu utsatte människor för. Nu hade han äntligen makt över om.inte sitt eget liv så åtminstone över andras för en stund. Makt över liv och död.

Herregud vilket svammel om jägare! Blanda inte in jägare i det här. Vi ska vara jävligt glada att vi har jägare i det här landet som kan hålla vissa populationer nere, bland annat rådjur. Hade det inte skjutits av vissa djur hade det blivit obalans och mer bilolyckor, fullt med fästingar m.m. Det är även eftersöksjägare som avlivar stackars skadade djur som blivit påkörda i trafiken men jägare kan även avlida tamdjur som lider, skabbrävar osv. Jägare är ytterst sällan elaka människor utan de är nog de största djurvänner du kan hitta som vårdar djur och natur. Det finns mycket lagar och regler för jägare att följa. En djurplågare hör inte hemma inom jakten och kommer bli utkastad direkt. Men jag gissar på att du går och köper kött i affären? Hur det djuret har levt och avlivats är bra mycket mer lidande än en älg som skjuts i det vilda där den har växt upp och efter alla regler.
Citera
2025-02-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
https://www.youtube.com/watch?v=x9AX7SLqzTI

Tack! Men som nån tidigare påpekat så är det väsentlig skillnad mellan det vi ser i klippet och att "le stort". Jag tror vittnet minns fel på den punkten, liksom det andra vittnet som säger att han hade pistoler i bältet.
Senast redigerad av PainfulVacuum 2025-02-13 kl. 14:54.
Citera
2025-02-13, 14:54
Medlem
[quote=PainfulVacuum|91022802]
Citat:

Tack! Men som nån tidigare påpekat så är det väsentlig skillnad mellan det vi ser i klippet och att "le stort". Jag tror vittnet minns fel på den punkten, liksom det andra vittnet som säger att han hade pistoler i bältet.

Ja, så kan det vara. Kanske är det hans brist på mimik i övrigt som får hans leende att kännas "stort", om du fattar hur jag tänker. Han kanske bara drog på smilbanden som i klippet.
Citera
2025-02-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ja, så kan det vara. Kanske är det hans brist på mimik i övrigt som får hans leende att kännas "stort", om du fattar hur jag tänker. Han kanske bara drog på smilbanden som i klippet.

Ja, jag fattar! Men det skulle förutsätta att vittnet kände till Rickard och hans ansiktsuttryck sedan tidigare..
Citera
2025-02-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Står att de gärna jobbar med t.ex. "datorer, och trivs bäst ensamma."

Jag börjar fundera på om det kanske räcker med diagnoser till allt och alla snart?
Jag blir litet osäker på vad du menar med din sista mening men läkarvetenskapen anser det vara viktigt med diagnoser för att man snabbt ska kunna ge folk hjälp.

(Just när det gäller personlighetsstörningar gäller ändå inte det riktigt eftersom de flesta inte går att behandla.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in