2025-02-13, 13:53
Medlem
BernardLoutres avatar
Vattna ett träd
Gå på lilla stället
Citera
2025-02-13, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Damernas funkar alltid om man är kvinna, lika mkt som herrarnas för män. Det är bara ett finare sätt att säga att man ska gå och pissa.

Visst men om man bor en familj så är typ alla toaletter unisex. Men jag säger inte att det är nödvändigtvis fel att referera till "damernas"...
Citera
2025-02-13, 14:06
Medlem
JH1960s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Intressant... Och du har helt rätt med "bajsa"...

Möga? Jag har aldrig faktiskt hört det varken i Malmö eller Skåne, fast "jävla mög" eller "mög" ofta används som invektiv.
Jo, vad jag vet används orden "mögar du dig" när någon har släppt en rejäl brakfis som luktar mög (dvs skit på skånska). Dvs, man går inte på toaletten, utan brakar loss. Att möga är inte riktigt samma sak som att använda tvåan, men jag kan ta fel.
Citera
2025-02-13, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Vattna ett träd
Gå på lilla stället

Måste besöka hemlighuset? Det funkar men det påminner mig om ute på landet där utedasset är något man helst inte besöker i onödan...

Några av de värsta offentliga toaletter folk under senare decennier kommit i kontakt med, är nog bajamajor under festivaler och dylikt. Besöket kan ackompanjeras av en obeskrivlig lukt och en känsla av att det inte är så hygieniskt. Men nöden har ingen lag som man säger...
Citera
2025-02-13, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisan
Ingen aning. Vet inte var jag plockat upp det, men det är i alla fall inte från Skåne.

Så du lever inte ude po bonnelannet?
Citera
2025-02-13, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JH1960
Jo, vad jag vet används orden "mögar du dig" när någon har släppt en rejäl brakfis som luktar mög (dvs skit på skånska). Dvs, man går inte på toaletten, utan brakar loss. Att möga är inte riktigt samma sak som att använda tvåan, men jag kan ta fel.

"Möga" kan väl vara "fisa" men nog inget uttryck som är så vanligt idag...
Citera
2025-02-13, 14:16
Medlem
"Ska ba gå på toa"
Citera
2025-02-13, 14:25
Medlem
mhns avatar
"Jag ska göra stopp i toaletten"
"Jag ska göra hög"
"Jag ska frekventera lavatoriet"

är standardfraserna i mitt hushåll. Den sistnämnda är inte helt korrekt svenska men låter sofistikerat och elegant i mina öron.
Citera
2025-02-13, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olipio
"Ska ba gå på toa"

Man kan också bara förkunna "Toa!" och sen gå.

Ett kortfattat utrop av "WC!" och springa iväg funkar nog också...

En intressant observation är att många ord som benämner dessa platser och deras attribut, kommer från franska språket. "Klosett", "pissoar" och faktiskt också själva ordet "toalett". "Urinoar" har också en något fransk klang...

Ett uttryck som används mer sällan idag, är "göra sin toalett"... Det har dock inget direkt att göra med vad man vanligen gör på en toalett.
Senast redigerad av Snobird 2025-02-13 kl. 14:28.
Citera
2025-02-13, 14:31
Medlem
Eller så kan man säga:
"-Såsom naturens ifrånkomliga lag påbjuder, må jag nu retirera till det avskilda gemak, vars syfte är att bistå lekamen i dess mest grundläggande syfte."
Citera
2025-02-13, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
"Jag ska göra stopp i toaletten"
"Jag ska göra hög"
"Jag ska frekventera lavatoriet"

är standardfraserna i mitt hushåll. Den sistnämnda är inte helt korrekt svenska men låter sofistikerat och elegant i mina öron.

Du ska avlossa en 5 kton i laboratoriet?
Citera
2025-02-13, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olipio
Eller så kan man säga:
"-Såsom naturens ifrånkomliga lag påbjuder, må jag nu retirera till det avskilda gemak, vars syfte är att bistå lekamen i dess mest grundläggande syfte."

Det mest grundläggande måste väl ändå vara att äta och dricka, och det som händer därefter bara nödvändiga konsekvenser av denna primära aktivitet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in