2025-02-13, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Hur vet du att inget styrker det mamman påstått? Soc säger att det finns saker som Adam sagt som tyder på att han blivit utsatt för sexuella övergrepp.
Om han sedan nekar kan det innebära att han blivit påverkad av pappan eller andra vuxna lika väl som av mamman.

Det är barn det handlar om, vilket gör alla typer av terapisamtal eller utredningar komplicerade - ändå väljer folk i den här tråden att fullständigt hata på socialen istället för att fråga sig hur det skulle kunnat gå om socialen gick helt på pappans nekande och skickade hem pojken till att fortsätta bli sexuellt utnyttjad eller att pojken skulle ge sig på andra barn.

Det är möjligt att mamman har ljugit, det är även möjligt att pappan har gjort det.
Men socialförvaltningen har gjort exakt vad de ska och skyddat alla barn som varit inblandade.
Och jag tycker att "granskningen" är väldigt vinklad, den bygger nästan uteslutande på pappans ord och känslor - hur är det mer försvarbart än om det bygger på mammans ord?

Om mamman hade haft fog för det hon säger så hade hon garanterat ställt upp i programmet för att ge sin version. Nu säger hon bara via sin advokat att hon litar på terapeutens utlåtande. En terapeut som fått hennes egna påhittade anklagelser som ingångsvärden!

Man hade gärna sett att Soc tog in mamman för en ordentlig genomlysning, för hon har ju fler barn som sannolikt är i fara.
Citera
2025-02-13, 10:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Du tycker alltså att man ska förorsaka ett stort trauma mot ett barn (vilket ett LVU tveklöst är) för att kanske, eventuellt, möjligtvis förhindra ett annat trauma (av okänd magnitud)?

Är det i sådana fall inte bättre att bara tvångsomhänderta alla barn direkt? För att vara på den säkra sidan?

Måste vara ett troll eller soc-anställd detta. Ingen någonsin skulle låta soc hålla ens eget barn på obekräftade rykten "för säkerhets skull" under flera års tid.
Citera
2025-02-13, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Man kan ju tycka att Socialförvaltningen ska ta till sig ett utlåtande från Högsta Domstolen, eller?
Och direkt när en ny socialsekreterare sattes på ärendet så blev utredningen ifrågasatt. Tycker det verkar mer personligt från den tidigare socialsekreteraren än att pappan skulle vara skyldig till något han alls blivit anklagad för.
Samt att pappans bäste vän också blir anklagad några månader senare, den utredningen läggs ner igen.
Mamman är den som dragit upp vännen.

Inget talar för att pappan eller pojken ska ha gjort något.
Pojken var aldrig ensam med vännens dotter ens.
Sen har vi alla lappar som pojken skulle läsa och lära sig innan möte med terapeut

Jag utgår från det som finns i länkarna, har inte sett nåt mer så det du drar upp kan jag inte svara på.

Jag reagerar mest på att folk är redo att omedelbart, utan en sekunds eftertanke, halshugga socialförvaltningen för att de hanterat frågan exakt på det sätt de ska: de ska skydda alla inblandade barn medan de utreder frågan. Om det tillkommer fler saker under utredningen måste dessa saker också utredas, vilket tar tid. Det skulle ju vara värre att ett barn fortsatte bli sexuellt utnyttjat än att en pappa blir falskeligen anklagad??
Citera
2025-02-13, 10:49
Medlem
Citat:
Jag frågar igen: hur skulle du själv gjort om någon påstått att ett barn blivit sexuellt utnyttjat och att barnet sexuellt gett sig på andra barn? Det finns inga kroppsliga bevis, det är små barn som inte själva kan uttrycka sig - chansar man på att det är falska anklagelser och ignorerar dem så att barnen fortsätter träffa potentiella förövare då?

Jag hade gärna velat se mer information i ärendet för jag tycker fortfarande att det som lyfts fram är väldigt vinklat och jag tycker det hade varit intressant att veta hur soc resonerade.

Självklart ska man skydda barnet och man ska inte chansa, det tror jag ingen har någon åsikt om. Problemet är när det går överstyr på det sätt det gjort i detta fallet där man i sin jakt på bevis berövar barnet på sin barndom, när man i stället borde börja nysta i varför anklagelserna dök upp. Som jag sa, varningslampor borde tändas när skilda föräldrar börjar smutskasta varandra via sina barn.
Citera
2025-02-13, 10:50
Medlem
Citat:
Jag utgår från det som finns i länkarna, har inte sett nåt mer så det du drar upp kan jag inte svara på.

Jag reagerar mest på att folk är redo att omedelbart, utan en sekunds eftertanke, halshugga socialförvaltningen för att de hanterat frågan exakt på det sätt de ska: de ska skydda alla inblandade barn medan de utreder frågan. Om det tillkommer fler saker under utredningen måste dessa saker också utredas, vilket tar tid. Det skulle ju vara värre att ett barn fortsatte bli sexuellt utnyttjat än att en pappa blir falskeligen anklagad??

Det jag drar upp får man veta i programmet.
Citera
2025-02-13, 10:50
Medlem
Citat:
Hur vet du att inget styrker det mamman påstått? Soc säger att det finns saker som Adam sagt som tyder på att han blivit utsatt för sexuella övergrepp.
Om han sedan nekar kan det innebära att han blivit påverkad av pappan eller andra vuxna lika väl som av mamman.

Det är barn det handlar om, vilket gör alla typer av terapisamtal eller utredningar komplicerade - ändå väljer folk i den här tråden att fullständigt hata på socialen istället för att fråga sig hur det skulle kunnat gå om socialen gick helt på pappans nekande och skickade hem pojken till att fortsätta bli sexuellt utnyttjad eller att pojken skulle ge sig på andra barn.

Det är möjligt att mamman har ljugit, det är även möjligt att pappan har gjort det.
Men socialförvaltningen har gjort exakt vad de ska och skyddat alla barn som varit inblandade.
Och jag tycker att "granskningen" är väldigt vinklad, den bygger nästan uteslutande på pappans ord och känslor - hur är det mer försvarbart än om det bygger på mammans ord?

Har du inte kollat på programmet?
Alla inblande barn uttrycker tydligt att inget övergrepp har förekommit, alla inblandade föräldrar, skolpersonal och relaterade vuxna uppger att där aldrig funnits tecken på övergrepp.
Sveriges 3 domstolar avfärdar anklagelserna och detta görs tydligt för socialsekreterarna, ENDÅ går de på mammans version och istället gömmer bevis för att få rätt i sak. När pappan får ensamvårdnad av barnet så går socialsekreterarna emot rättsystemets beslut och placerar barnet med mamman endå.

Detta är solklart grovt tjänstefel, man har agerat för att skada både pappan och barnet. Socialsekreterare, terapeut och mamman förtjänar allvarliga fängelsestraff och alla fall som socialsekreteraren och terapeuten varit inblandade i bör noga undersökas. Cheferna som varit inblandade i att skydda sina anställda bör likaväl stå till svars för sina handlingar och Humana borde förlora sin upphandling med kommunen samt grov böter.

Chefen som omplacerar socialsekreteraren som uppmärksammar tjänstefelen borde omedelbart förlora sin tjänst. Det är helt oacceptabelt att korruption inom statlig verksamhet försöker sopas under mattan
Citera
2025-02-13, 10:52
Medlem
Cameltotems avatar
Helt jävla absurt

1. Vad är det för jävla mamma som ser detta som första alternativ på sitt barn?
2. Han var 7 år. Borde onekligen gå och lösa på annat sätt än sättas på jävla HVB hem. Vad i helvete.
Citera
2025-02-13, 10:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag hade gärna velat se mer information i ärendet för jag tycker fortfarande att det som lyfts fram är väldigt vinklat och jag tycker det hade varit intressant att veta hur soc resonerade.
Det framgår tydligt av reportaget att soc gick helt på mammans anklagelser utan att kritiskt granska informationen. Först efter flera år kommer det fram att det är mamman som manipulerat pojken till att säga saker till terapeuten (som inte ens hade någon riktig utbildning i botten). Det hade kunnat stoppats långt tidigare om inte soc vore så tjurskalliga och hållit fast vid sin felaktiga linje så länge, när absolut inget pekade på att pojken var någon "pedofil" och sexförbrytare. ja bara det är ju en helt bisarr anklagelse att kalla en sjuåring för, vilket borde väckt oro och misstänksamhet hos soc.
Citera
2025-02-13, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så socialtjänsten ska alltså fatta beslut baserat på gissningar och spekulationer, bara för att man aldrig kan veta något med 100 % säkerhet? Är det verkligen det du menar? Pappan har dessutom blivit friad i domstol från samtliga anklagelser och har fått ensam vårdnad och ändå fortsätter socialtjänsten att agera på detta sätt under en orimligt lång tid, trots att inget pekar på att pojken är någon sexförbrytare.

Vad hade du sagt om det var ditt barn? Du hade aldrig någonsin accepterat denna sjuka ordning då.

Socialförvaltningen ska agera exakt så som de har gjort: finns det en anmälan om att ett barn far illa så ska detta utredas - soc kan ju inte veta vem av de vuxna som talar sanning och de kan inte chansa på att barnet inte blir sexuellt utnyttjat!
Vi får inte tillräckligt med info om vad som hänt i domstol eller om någonting alls egentligen.
Citera
2025-02-13, 10:54
Medlem
Två snabba.

1. Är det svenskt white trash eller utländskt hedersmänniskor?

2. Har mamman och pappan rent brottsregister eller prickar?
Citera
2025-02-13, 10:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Om soc hade haft rätt så hade pojken fortfarande varit LVU:ad. Nu blev det en vändning eftersom någon larmade inifrån soc att något inte stod rätt till i detta fall och även en socialsekreterare medgav stora brister och bad om ursäkt till pappan. Och sedan fick han sluta pga "arbetsmiljöskäl".
Citera
2025-02-13, 10:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Socialförvaltningen ska agera exakt så som de har gjort: finns det en anmälan om att ett barn far illa så ska detta utredas - soc kan ju inte veta vem av de vuxna som talar sanning och de kan inte chansa på att barnet inte blir sexuellt utnyttjat!
Vi får inte tillräckligt med info om vad som hänt i domstol eller om någonting alls egentligen.

Men snälla nån. De ska inte hålla ett barn i flera års tid på LVU och hålla ett barn borta från skolan så att han ligger ett helt skolår efter sina kamrater för att de inte till 100% kan säga att han inte blivit sexuellt utnytjad.

På kort sikt kan de absolut LVU:a barn och ha rätt i det om de inte vet hur det ligger till för att skydda ett barn. Men det här har ju pågått under många herrans år och soc har konsekvent hållit fast vid en och samma linje trots att inget pekar på att pojken skulle vara "pedofil" som mamman påstod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in