2025-02-13, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Det här börjar kännas skevt nu.

För det första:
Kan inte en människa vara intelligent och begåvad och dessutom vara drogbrukare och kriminell?

Och det andra:
Varför ska C brinna mer i nåt helvete än de andra två som häktats för mord på sannolika skäl i det här krimfallet?

Första: Inte i Ch*nias fall.

Andra: Hon uttrycker sig som att hon aldrig gjort något fel och går ut offentligt med sin version. Nu får hon stå ut med att folk ventilerar sin ilska offentligt.

K*ngas har (i det närmaste) erkänt brott och E*anuel finns det mest bara frågetecken omkring.
Citera
2025-02-13, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Narcissism och en grandios självbild gör att man lever i en illusion där man alltid ser sig själv som överlägsen andra – mer intelligent, mer kompetent och mer rättfärdig. Den som är fast i detta tankesätt är oförmögen att inse sina egna brister och fel. Man tror att man alltid har rätt, att ens handlingar är försvarbara oavsett hur destruktiva de är, och att andra bara missförstår eller är avundsjuka.

I Ch*nias fall innebär det att hon inte förmår se verkligheten för vad den är. Hon inser inte att hon inte är smartare än alla andra – hon tror det bara, eftersom hennes egen självbild har lurat henne. I hennes värld finns ingen ånger, ingen självrannsakan - bara bortförklaringar och förnekelse. Hon har spenderat två decennier med kriminalitet – rån, narkotikabrott, smuggling, misshandel, vapenbrott och annat – men ändå ser hon sig inte som en kriminell. Hon ser sig inte som en del av problemet.

Den här typen av personlighetsdrag går ofta hand i hand med antisociala och psykopatiska drag: en total brist på empati, en oförmåga att känna skuld och en manipulativ natur. Hon rationaliserar sitt våld med grandiosa berättelser om att hon skulle vara en slags rättskipare, att hon riktar sig mot ”onda” personer som förtjänar det. I själva verket handlar det bara om makt, kontroll och självförhärligande.

Vidare ser man tydliga tecken på paranoida drag – hon tror att hon är förföljd, missförstådd och att alla konspirerar mot henne. Hon kan inte acceptera att hennes rykte är en produkt av hennes egna handlingar, utan istället måste hon skylla på andra: samhället, pressen, ”anonyma fega pundare” eller ”taniga datanördar”. Detta är ett klassiskt försvarsmekanism hos narcissister – det är alltid någon annans fel.

Hon är också impulsiv och saknar konsekvenstänk, vilket är typiskt för antisociala personlighetsdrag. Hennes kriminalitet har upprepade gånger lett till gripanden och domar, men hon fortsätter ändå i samma bana, oförmögen att dra lärdom av sina misstag. För henne är det inte hon som gör fel – det är världen som är emot henne.

Hennes liv är en enda lång kedja av självförvållade misslyckanden. Och hon inser inte att det är hos henne felet ligger.

Vi får hoppas att hon spärras in låååååång tid framöver.
På pricken beskrivet!
Citera
2025-02-13, 08:48
Medlem
Citat:
Narcissism och en grandios självbild gör att man lever i en illusion där man alltid ser sig själv som överlägsen andra – mer intelligent, mer kompetent och mer rättfärdig. Den som är fast i detta tankesätt är oförmögen att inse sina egna brister och fel. Man tror att man alltid har rätt, att ens handlingar är försvarbara oavsett hur destruktiva de är, och att andra bara missförstår eller är avundsjuka.

I Ch*nias fall innebär det att hon inte förmår se verkligheten för vad den är. Hon inser inte att hon inte är smartare än alla andra – hon tror det bara, eftersom hennes egen självbild har lurat henne. I hennes värld finns ingen ånger, ingen självrannsakan - bara bortförklaringar och förnekelse. Hon har spenderat två decennier med kriminalitet – rån, narkotikabrott, smuggling, misshandel, vapenbrott och annat – men ändå ser hon sig inte som en kriminell. Hon ser sig inte som en del av problemet.

Den här typen av personlighetsdrag går ofta hand i hand med antisociala och psykopatiska drag: en total brist på empati, en oförmåga att känna skuld och en manipulativ natur. Hon rationaliserar sitt våld med grandiosa berättelser om att hon skulle vara en slags rättskipare, att hon riktar sig mot ”onda” personer som förtjänar det. I själva verket handlar det bara om makt, kontroll och självförhärligande.

Vidare ser man tydliga tecken på paranoida drag – hon tror att hon är förföljd, missförstådd och att alla konspirerar mot henne. Hon kan inte acceptera att hennes rykte är en produkt av hennes egna handlingar, utan istället måste hon skylla på andra: samhället, pressen, ”anonyma fega pundare” eller ”taniga datanördar”. Detta är ett klassiskt försvarsmekanism hos narcissister – det är alltid någon annans fel.

Hon är också impulsiv och saknar konsekvenstänk, vilket är typiskt för antisociala personlighetsdrag. Hennes kriminalitet har upprepade gånger lett till gripanden och domar, men hon fortsätter ändå i samma bana, oförmögen att dra lärdom av sina misstag. För henne är det inte hon som gör fel – det är världen som är emot henne.

Hennes liv är en enda lång kedja av självförvållade misslyckanden. Och hon inser inte att det är hos henne felet ligger.

Vi får hoppas att hon spärras in låååååång tid framöver.

Ja du... hon är förlorad i sig själv. Sen att hon är verbal och kan uttrycka sig (men är det ju innehållet i det hon uttrycker är det som betyder något) och var bra i matte i småskolan förändrar ingenting.

I din sammanfattning börjar du 2014 men redan 2011 var hon ju på tapeten. Om du lagt till det senare så har jag missat det.
Citera
2025-02-13, 09:05
Medlem
Om jag tolkar allt rätt. Ett eventuellt händelseförlopp/anledning är:

Em*nuel kallas M*nne?

M*nne blev våldtagen av dessa herrar när han var 12 år. Nu 20 år senare kommer Ch*ni* och han och K*ng*s och ska driva in ersättning/pengar för detta.

Ch*ni* och Em*nuel verkar ha fått några pengar och gett sig av. Sen har tydligen K*ng*s stannat kvar eller återkommit och dödat båda brottsoffer.

Allt detta är baserat på vad Ch*ni* skrivit på facebook, så behöver inte vara sanning. Men det är en teori.
Citera
2025-02-13, 09:53
Medlem
Tidslinje
Uppdaterad: 13 februari 2025

Kom gärna med förslag på ändringar, rättelser eller info att lägga till.
Söndag 26 januari: Den först misstänkte mannen hotade att döda sin förvaltare (som bor i Göteborg). Notera att förvaltaren inte är någon av brottsoffren i detta fall.
Onsdag 29 januari: En granne pratar med en av männen som höll på att packa bilen för att åka till återvinningen. Allt var som vanligt. En granne säger att han såg den ene BO senast onsdag kväll.
Torsdag 30 januari: Sent på kvällen får polisen in ett larm om en allvarlig störning i ett av fastighetsbolaget Trumbäckens lägenhetshus i Piteå. MGM 1 bankade med hammare på två lägenhetsdörrar.
Fredag 31 januari:
- En granne reagerar på att uppfarten till männens gård inte var skottad.
- Grannen gick över till männen och fick pulsa i snön.
- Grannen ringde och knackade på dörren, men fick ingen respons.
- Dörren var olåst.
- Grannen gick in och fann de döda männen på övervåningen, en i sängen och en på golvet. Det fanns spår av våld. Ett avbrutet knivskaft låg på ett av trappstegen.
- Polis larmas till villan vid 20-tiden.
- Polisen spärrar av adressen.
- Drönare flyger över området och utredningsåtgärder genomförs.
Lördag 1 februari:
- Tidigt på morgonen anhålls MGM 1 i sin frånvaro.
- Strax före kl 9.00 grips MGM 1.
- Ett kort inledande förhör hålls, vartefter anhållandet verkställs.
- Brottsmisstanken: På sannolika skäl misstänkt för två fall av mord.
- Mannen nekar till brott.
- MGM 1 sitter frihetsberövad i arresten i Luleå.
- På eftermiddagen hålls ytterligare ett förhör med mannen.
- Ingen känd relation mellan BO och MGM 1.
- Åklagaren säger att vittnesuppgifter låg bakom gripandet.
Söndag 2 februari:
- Åklagaren uppger att misstankarna stärkts mot MGM 1.
- Åklagaren säger sig ha en bild om vad som har hänt, men vet inget om motiv.
- Polisen genomför dörrknackningar och "ganska många förhör".
- Polisens avspärrningar finns kvar runt huset.
- Polisen tror sig veta när männen blev mördade.
Måndag 3 februari:
- Polisen fortsätter att utreda om MGM och BO kände varandra, men kan inte utesluta att det inte finns någon koppling.
- Ytterligare ett förhör har hållits med MGM 1. Han förnekar brott.
- Polisen fortsätter att utreda eventuell motivbild.
Tisdag 4 februari:
- MGM 1 häktas på sannolika skäl misstänkt för två mord. Han nekar till brott.
- Tingsrätten beslutade att inhämta en personutredning från Kriminalvården.
- MGM 1:s advokat anser att bevisningen inte når upp till häktning på sannolika skäl.
- MGM 2 och MGM 3 anhålls i sin frånvaro.
Torsdag 6 februari:
- MGM 2 frihetsberövas och förs till arresten i Solna.
- MGM 2 greps på Arlanda, enligt AB.
Lördag 8 februari:
- Åklagaren uppger att ytterligare två personer nu är misstänkta i ärendet.
- De är misstänkta för mord, gemensamt och i samförstånd med den redan häktade personen.
- Det finns ännu inget känt motiv till dådet.
Söndag 9 februari:
- Åklagaren begär MGM 2 och MGM 3 häktade.
Måndag 10 februari:
- MGM 2 häktas med fulla restriktioner.
- MGM 2 förnekar brott.
- MGM 3 häktas i sin frånvaro, är på rymmen och efterlyst av polis.
- Åklagaren vet inte var MGM 3 (kvinnan) befinner sig.
Onsdag 12 februari:
- MGM 1:s advokat avsäger sig uppdraget och hänvisar till "advokatetiska skäl".
- MGM 3 skriver ett långt inlägg på Facebook där hon förnekar mord och mordplaner, men erkänner att de misstänkta var hemma hos BO för att pressa dem på pengar och ursäkt för att MGM 2 ska ha blivit sexuellt utnyttjad som barn.
- MGM 3 uppger i inlägget att hon kommer återvända till Luleå frivillig innan helgen.
Citera
2025-02-13, 09:54
Medlem
Grevens sammanfattning

Observera: När det står att en uppgift är osäker/obekräftad så är den just det: osäker och obekräftad. Uppgiften kommer då oftast från någon skribent i tråden. Uppgiften kan vara sann eller falsk.
Polisens och åklagarens arbete

Fredag 31 jan:
- Polis larmas till villan vid 20-tiden.
- Spärrar av BO adress
- Flyger drönare över området
- Genomför utredningsåtgärder

Lördag 1 feb:
- Tidigt lördag morgon: MGM 1 blir anhållen i sin frånvaro
- Strax före kl 9.00 grips MGM 1
- Ett kort inledande förhör hölls, vartefter anhållandet verkställdes
- Brottsmisstanken: På sannolika skäl misstänkt för två fall av mord
- Mannen har hela tiden nekat till brott
- Sitter frihetsberövad i arresten i Luleå
- Lördagseftermiddag: ytterligare ett förhör hålls med mannen

- Ingen känd relation mellan BO och MGM 1
- Åklagaren: vittnesuppgifter låg bakom det snabba gripandet av misstänkte mördaren

Söndag 2 feb:
- Åklagaren uppger att misstankarna stärkts mot MGM 1
- Åklagaren säger sig "ha en bild om vad som har hänt, däremot vet vi inte någonting om motiv". (SR)
- Åklagaren säger att man genomfört dörrknackningar och "ganska många förhör"
- Polisens avspärrningar finns kvar runt huset
- Polisen tror sig veta när männen blev mördade. "Vi har en ganska god aning". (PT)

Måndag 3 feb:
- Polisen fortsätter att utreda om MGM och BO kände varandra. "Men vi kan inte utesluta att det inte finns någon koppling".
- Ytterligare ett förhör har hållits med MGM 1. Han förnekar brott.
- Polisen fortsätter att utreda eventuell motivbild

Tisdag 4 feb:
- MGM 1 häktas på sannolika skäl misstänkt för två mord. Han nekar till brott.
- Tingsrätten beslutade att inhämta en personutredning från Kriminalvården.
- MGM 1:s advokat anser inte att bevisningen i fallet når upp till en häktning på sannolika skäl
- MGM 2 och MGM 3 anhålls i sin frånvaro

Torsdag 6 feb:
- MGM 2 frihetsberövas och förs till arresten i Solna.
- MGM 2 greps på Arlanda, enligt AB.

Lördag 8 feb:
- Åklagaren uppger att ytterligare två personer nu är misstänkta i ärendet.
- En av dem är anhållen. De är misstänkta för mord, gemensamt och i samförstånd med den redan häktade personen.
- Det finns ännu inget känt motiv till dådet

Söndag 9 feb:
- Åklagaren begär MGM 2 och MGM 3 häktade

Måndag 10 feb:
- MGM 2 häktas med fulla restriktioner
- MGM 2 förnekar brott
- MGM 3 häktas i sin frånvaro. Är på rymmen och efterlyst av polis
- Vi vet inte var MGM 3 (kvinnan) befinner sig, säger åklagaren

Onsdag 12 feb:
- 33-åringens (MGM 1) advokat, Carolina Nilsson, avsäger sig uppdraget av "advokatetiska skäl"
- MGM 1:s nya advokat: Jonas Westerlund

Domstolsverket skriver generellt om advokatbyten:
Vanligtvis har klienten agerat brottsligt i processen eller krävt att advokaten gör detsamma eller bryter mot god advokatsed. Advokater har sträng tystnadsplikt och kan därför sällan förklara för domstolen varför de måste avsäga sig uppdraget.

Åklagaren uttalar sig:
- Ingen känd koppling för tillfället mellan BO och MGM
- Brottet har skett någon gång mellan onsdag och fredag.
- Vi har inte något tydligt motiv nu utan vi får utreda det.
- Stickande, skärande våld på bägge brottsoffren
- Det var vittnesuppgifter som ledde fram till att man kunde gripa honom. Det är olika vittnen, både grannar och andra personer.
- De sannolika skälen blev starkare efter husrannsakan i MGM 1:s bostad
Citera
2025-02-13, 09:55
Medlem
Grevens sammanfattning

Observera: När det står att en uppgift är osäker/obekräftad så är den just det: osäker och obekräftad. Uppgiften kommer då oftast från någon skribent i tråden. Uppgiften kan vara sann eller falsk.

Misstänkt 1
- Jonath*n Joh*nsson-K*ngas
- 33 år
- Furun*sv*gen79
- Ej någon bil registrerad på sig
- Jonath*n Jok* på Facebook.
- https://www.facebook.com/profile.php?id=61550575467628
- MGM andra profil på fb: https://www.facebook.com/share/15rz9eziaY/
Psykisk ohälsa:
- Har under lång tid lidit av psykisk ohälsa och narkotikamissbruk.
- MGM har haft psykiatrisk tvångsvård sedan åtminstone 2018, både sluten och öppen, prövats 10 ggr.
- Hans insjuknanden ska enligt psykiatrin ha varit återkommande och haft inslag av hotfulla och aggressiva beteenden.
- I ena domen mot J som finns länkad i tråden (B 897-22) så erkänner en skötare i domstolen att J har uttryckt att han är "orolig för att han skulle göra "något". Ändå tar det flera timmar innan psykiatrin agerar och J hinner misshandla en kille på avdelningen.
- I domen så sent som 2024-05-02, (kastat ett bord i väggen på sjukhuset):
"...han genomgår behandling och programverksamhet hos psykiatrin och
socialtjänsten ... Under dessa förutsättningar bedömer tingsrätten att det saknas särskild
anledning att befara att han kommer att begå nya brott."
Tidigare brottslighet:
- Förekommer sedan tidigare under nio avsnitt i belastningsregistret, bland annat för våldsbrott och narkotikabrott.
- Vissa av de tidigare brotten som han dömts för ska ha han enligt egen utsago inte haft minnesbilder av eftersom han varit kraftigt medicinerad.
- För några år sedan dömdes han till sex månaders fängelse.
Tidigare domar mot MGM. Missbruk, psykisk ohälsa och bristande impulskontroll:
https://easyupload.io/m/0zgnbm
(Credd: vond)
Har haft olika förvaltare:
- På grund av psykisk ohälsa och dålig kontroll på sin ekonomi har MGM 1 blivit satt under förvaltarskap
- Under sex år var en Piteåkvinna i 75-årsåldern förvaltare åt mannen.
- Kvinnan skriver i ett utlåtande i en personutredning daterad februari 2024 att mannen är medicinerad, men upplevs fortfarande som oförändrat psykiskt sjuk och inte mottaglig för insatser via frivården. Han nekar till missbruk, men jag känner tvivel kring om han är drogfri. Han upplevs instabil, hör röster och får vredesutbrott", skriver kvinnan.
- Enligt kvinnan har han dock aldrig hotat henne. "Vi har haft ett gott samarbete".

MGM 1 får ny förvaltare 1 jan 2025:
- Från 1 januari tog en man i 75-årsåldern från södra Sverige över förvaltarskapet
- 26 januari, bara ett par dagar för morden i Piteå, hotade MGM 1 att döda förvaltaren. Detta var i samband med att han nekades pengar till en mikrofon.
- "Du ska göra som jag säger din dryga gubbjävel. Jag kommer och hälsar på dig eller så skickar jag någon och det är bara några telefonsamtal bort. Tror du mig inte", sade mannen i ett telefonsamtal till förvaltaren.
Övriga vittnesmål om MGM 1:
"För ca 4 år sedan kom vederbörande fram till mig när jag stod och lossade gods på ett äldreboende i stan. Har frågade om han fick rappa för mig, pratade med "orten-brytning" fast han ju är helsvensk
Jag avskyr rap så jag svarade att det jag klarade mig utan.

Då svarade han att "då rappar jag för dig ändå" varpå han började köra på om braj, utanförskap och den ständiga övervakningen av polisen." (Mistermartin)

Misstänkt 2
- Häktad
- 39 år
- Em*nuel M*thiesen
- Bor i Öjebyn, Piteå
- Greps på Arlanda en dryg vecka efter morden
- Lång historik av narkotika och kriminalitet
- Dömd för brott vid minst fem tillfällen. Narkotika, olovlig körning, grovt vapenbrott (kniv och hammare), häleri m.m.
- Jobbar på Piteå kommun med snöröjning (enligt MGM 3)
- Blev utsatt för sexuella övergrepp som barn (enligt MGM 3)

Misstänkt 3
- Häktad i sin frånvaro
- 31 år
- Ch*nia Lun*gren
- På rymmen. Efterlyst av polis

Kriminella banan:
- Brottslig bana ända sedan åtminstone 2014. Våld, stölder, rån, narkotika, drogutlösta psykoser m.m:
- olaga hot
- ringa stöld
- flera olika narkotikabrott
- brott mot vapen/knivlagen (har haft kniv och knogjärn
- Stölder och rån mot både ICA och COOP
- Slagit sönder fönster till olika fastigheter med yxa.
- misstänkt för mordförsök på en yngre flicka
- Misshandel
- Försök till grov misshandel
- Olaga hot
- Narkotikasmuggling
- Hon har haft drogutlösta psykoser. Har bland annat trott att poliser skulle mörda hanne.
- "Hotfull typ som för inte så längesen högg en pojkvän i armhålan med en kniv" (barbatos)
- "Chania la ut något i december om hur det daltas med pedofiler" (krakjavel)

Nuvarande och tidigare kopplingar till utlandet:
- Ch*nias barn bor i Malaga med barnens far (obekräftat)
- Säger sig ha tidigare jobbat i både Norge och Berlin, samt som revisor vid 18 års ålder.
- Ska tidigare ha bott i Alicante, osäkert när och hur länge.
Ch*nia talar ut om dubbelmordet på sin Facebook 12 feb, under tiden hon är efterlyst
- Hon förnekar att hon har flytt och att hon kommer att åka hem frivilligt innan helgen.
- "Innan helgen är jag i Luleå frivilligt med flyg så de får gripa mig på Kallax, vet att det blir månader med kanske fulla restriktioner innan sanningen segrar men jag tänker inte fly från något jag gjort, eller leva på flykt utan möjlighet att kontakta familj."
- Hon förnekar mord

- Hon skriver att hon och MGM 2 åkte hem till paret som senare mördades.
- Hon skriver att de fick en ursäkt och ekonomisk ersättning för ett påstått brott som skulle ha skett för nästan 30 år sedan.

- "Ingen visste att någon labil jävla människa skulle fucka ur"
- "Jag har inte dödat någon. Jag har inte varit med på mord, på något sätt, varken före eller under eller efter. Jag har inte sett någon döda någon för det hade jag nog inte pallat ärligt. Jag har definitivt inte varit i närheten då något mord begåtts".
- Hon skriver ingenting om MGM 1, enbart att en "labil människa har fuckat ur."
- "Visste inte vad som hänt innan det stod i tidningen att de dött, visste inte hur de dött förrän jag skulle häktas, vet fortfarande inte exakt eller något men jag VET att varken jag eller (MGM 2) använde våld mot någon då vi var på platsen, eller deltog i något jävla mord på något som helst jävla vis, skriver hon."

Länk till Facebook-inlägget: https://www.facebook.com/100012522724773/posts/pfbid02cb9Kx94PyhzQie5eqwanpFVH6yDpwkazQyoxsw7UJvA ExmmxziLXFNY3MAVzKE97l/?app=fbl
Användare Psychotomimetic skriver på Flashback och utger sig för att vara Ch*nia:
(Huruvida det är Ch*nia som skriver är obekräftat)

- Attackerar folk på forumet och kallar dem "fega pundare" och gamers som luktar svett och saknar vänner
- Skriver att hon personligen inte tar åt sig av vad som skrivs på forumet
- Skriver att hennes inlägg syftar till att "korrigera er fakta tills jag ställer in mig".
- Förnekar mord. "Jag har inte planerat, beordrat eller bidragit till någons död. Ej heller bevittnat, eller ens varit medveten om.

- Skriver att hon har drivit in pengar av pedofiler
- Skriver att hon inte vet vad som hände eller hur BO dog.
- "Vad jag vet är att varken jag eller deras brottsoffer var på plats då.
- Skriver att hon drivit in pengar många år men aldrig skadat någon så att denne behövt sjukhusvård
- Skriver att hon fokuserar på "kvinnomisshandlare, barnmisshandlare, pedofiler, våldtäktsmän"
- Hyllar sin egen verbala förmåga
- Säger att hon inte är så korkad som folk tror
- Säger att saker hon gjort tidigare är "uppförstorat"

- Säger att Em*nuel (MGM 2) är anställd av Piteå kommun och fick lön 1-2 dagar innan "vilket fullgott täckte minst 1hg tjack eller röka".
- Skriver att det är Em*nuel (MGM 2) blev utsatt för sexövergrepp
- Förnekar hatbrott

Länk inlägget: https://www.flashback.org/sp91013216

Diverse obekräftade spekulationer och rykten som luftas i tråden:

- Det ryktas om att BO (båda) har haft en förkärlek för unga pojkar (förgripit sig på en 12 åring) och att detta bottnar i någon slags utpressningsaktion där MGM 1 efter MGM 2 och 3 hade lämnat bostaden har gått fullständigt bananas och dödat båda två vilket satt dem (2&3) i en riktigt dålig sits. Är väldigt mycket som bevisar detta! De två som senare blev misstänkta ville bara stå upp mot pedofiler och var inte ens på plats när morden ska ha skett. (Whosthisbitch)

- BO blev inte attackerade i sömnen. Alla 3 MGM var där och konfronterade BO om övergrepp. MGM 2 och MGM 3 lämnade efter de fått en ursäkt och eventuell ngn slags ersättning. De visste inte ens om att MGM1 hade dödat dem förrän det kom i tidningen. (Whosthisbitch)

- Exakt, hörde att MGM 1 "skrytit" om att han slagit ihjäl 2 stycken pedofiler.. men om det är sant eller inte kan jag inte svara på (vafanyrarduom)

- Yep, MGM 1 ska ha berättat det till sin bror. (sktv)

-Emanu*els mamma är lesbisk och kände paret väl. Vet att att hon umgicks med folk i den lokala RFSL-föreningen. (benklare)

(Spekulationer och rykten som än så länge bör tas med en nypa salt, även om de mycket väl kan visa sig stämma till mer eller mindre grad)
Citera
2025-02-13, 09:55
Medlem
(Uppdaterad 13 februari 2025)

FAQ - vanliga frågor:
Kort bakgrund:

Två homosexuella och samboende män i 60-årsåldern hittades döda i sin villa i Piteå. En granne hittade dem efter att ha undrat varför uppfarten inte hade skottats på flera dagar. Polisen inledde en mordutredning och drygt 10 timmar senare grips en 33-årig man (MGM 1), på sannolika skäl misstänkt för morden. Mannen har en lång historik av psykisk ohälsa och brottslighet. Ingen känd koppling mellan BO och MGM 1. En dryg vecka senare blir ytterligare två personer misstänkta för inblandning i morden, varav den ena har häktats (MGM 2) och den andra är häktad i sin utevaro (MGM 3).

Vilka är misstänkta?

MGM 1: Den först häktade:
- 33 år
- Jonath*n Joh*nsson-K*ngas
- Bor i Piteå
- Lång historik av narkotika, kriminalitet, utåtagerande beteende och psykoser.

MGM 2: Häktad 6 dagar efter MGM 1:
- 39 år
-Em*nuel M*thiesen
- Bor i Öjebyn, Piteå
- Lång historik av narkotika och kriminalitet

MGM 3: Häktad i sin utevaro:
- 31 år
- Ch*nia Lun*gren
- På rymmen. Efterlyst av polis
- Brottslig bana ända sedan åtminstone 2014. Våld, stölder, rån, narkotika, drogutlösta psykoser m.m.

Samtliga 3 misstänkta är "misstänkta för mord, gemensamt och i samförstånd"

När förväntas FUP (förundersökningsprotokollet) vara klart?
En mordutredning tar lång tid. Förutsatt att de häktade är de som kommer att åtalas kan man räkna med ett åtal/FUP någon gång i maj-juni 2025.
Vad var motivet till morden?
Motivet till morden är fortfarande okänt och utreds av polisen. Åklagaren har sagt att de har en bild av vad som hänt, men inget tydligt motiv. I tråden nämns obekräftade rykten/spekulationer om att MGM velat konfrontera BO på grund av påstådda övergrepp mot en 12-åring. Sanningshalten kring detta är osäker.

Detta styrks dock av att Ch*nia på sociala medier (Facebook och Flashback) uppger detta som motiv. Hon förnekar dock mord- och mordplaner - samt hävdar att hon inte var kvar när BO mördades.
Hur genomfördes morden?
De två kropparna hittades i brottsoffrens villa, i sovrummet. En hittades i sängen och den andre på golvet. Enligt åklagaren fanns "stickande, skärande våld på bägge brottsoffren". Ett avbrutet knivskaft har hittats i trappan upp till sovrummet.
Hur kom man MGM 1 på spåren?
Enligt åklagaren var det vittnesuppgifter som ledde fram till att man kunde gripa honom. Det är olika vittnen, både grannar och andra personer.
När mördades BO?
Enligt åklagaren mördades BO någon gång mellan onsdag 29 januari och fredag 31 januari.
En granne säger att han senast såg det ene BO onsdag kväll. Kropparna hittades fredag kväll.
Finns det någon känd koppling mellan de misstänkta och de avlidna?
Nej. Enligt åklagaren finns ingen känd koppling mellan den först gripne 33-åringen och de mördade männen. Det har spekulerats om att ett av offren tidigare kan ha varit god man eller förvaltare åt den misstänkte, men detta har motbevisats med hänvisning till en Piteå-kvinna i 75-årsåldern som var förvaltare till Jonathan och sedan avsade sig förvaltarskapet strax innan morden.
Hur långt är det mellan BO och MGM1 bostäder?
De ligger i helt olika stadsdelar, ca 4,5-5 km med bil och drygt 3,2 km fågelvägen
Relationen mellan de tre MGM
Ingenting har framkommit i media om eller hur de tre MGM känner varandra.
Ch*nia (MGM 2) uppger i sociala medier att hon är bekant med MGM 3.
Vilket straff kan de(n) misstänkte förvänta sig om de döms?
Med tanke på den MGM 1:s historik av psykisk ohälsa och psykiatrisk tvångsvård, är rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning det mest troliga straffet. Annars är fängelse på livstid det näst mest troliga.

Även MGM 2 och MGM 3 har bevisade psykiatriska problem, med bland annat psykoser och liknande. Här är Greven emellertid inte lika säker på att det blir vård, utan 50/50 vård eller fängelse.
Citera
2025-02-13, 09:56
Medlem
Grevens sammanfattning

Domstol/åklagare/advokat

Domstol: Luleå Tingsrätt
Målnummer: B327-25
Åklagare: Kammaråklagare Lindha Strömberg

-MGM 1:s advokat: Jonas Westerlund. (Carolina Nilsson fram till 12 feb)
-MGM 2:s advokat: Lars Grönberg
-MGM 3:s advokat: Erik von Ahn

Domstolshandlingar
(Credd: Upplysa)
https://www.upload.ee/files/17729589/Lule__TR_B_327-25_Aktbil_23__Haktningsframstallan_-_Emanuel.pdf.html
https://www.upload.ee/files/17729579/Lule__TR_B_327-25_Beslut_under_ratteg_ng_2025-02-10.pdf.html
https://www.upload.ee/files/17729583/Lule__TR_B_327-25_Aktbil_24__Haktningsframstallan_-_Chania_.pdf.html
https://www.upload.ee/files/17729581/Lule__TR_B_327-25_Beslut_under_ratteg_ng_2025-02-10_2.pdf.html
https://easyupload.io/m/o6uusr
https://gofile.io/d/4PlZ6R
Senast redigerad av GrevenFB 2025-02-13 kl. 10:34.
Citera
2025-02-13, 09:58
Medlem
Grevens sammanfattningar
1. FAQ - vanligaste frågorna om fallet
2. Tidslinje
3. Händelseförlopp brottet och upptäckten av kropparna
4. Brottsoffer
5. De 3 misstänkta. Spekulationer om motiv
6. Polisens och åklagarens arbete
7. Domstol/åklagare/advokat/domstolshandlingar
Citera
2025-02-13, 10:29
Medlem
Lorbass avatar
Det jag inte riktigt fattar är kopplingen mellan J*nath*n och Ch*nia+Em*nuel/M*nne. Visst, Piteå är inte en jättestor stad och knarkare känner andra knarkare. Men varför var MGM1 (J*nath*n) ens på platsen? Tycker det är oklart.

Har Em*nuel Facebook?
Ch*nia påstår att han jobbar för Piteå kommun. Som vaddå?
Citera
2025-02-13, 10:32
Medlem
Citat:
Målnummer: B327-35

Numret bör justeras nedåt med tio år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto