2025-02-12, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valvanto
Precis i ett bottenlag han levererar bäst. Orimligt många i egna leden som vill ha kvar honom bara för han gjort lite mål i ett bottengäng. Håller ej nivån för våra ambitioner och uppehåller en plats för ett vassare nyförvärv. Obegripligt.
Det är ju normalt SVÅRARE att göra mål i ett bottenlag eftersom de gör färre mål normalt. Fast iofs skapade Västerås många målchanser jämfört med poängproduktionen.
Citera
2025-02-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Celina är äckligt ojämn, men när han är bra är det en topplirare. Dessvärre har detta inte varit ofta. Besirovic är en riktig jävla fighter som förtjänar betydligt mer respekt än vad han fått hitills. Har väl kanske inte heller fått ut allt, och drabbats av lite skador och så, men det är en spelare som är svår att inte tycka om. Hur som helst har båda spelarna konkret intresse på sig från klubbar i utlandet, och vi behöver sänka vår kvot med icke-Svenska spelare.
Celina och Besirovic har spelat i många olika positioner. Jag har svårt att se poängen i det. Är de så bra att de är bästa alternativen att ha på plan, samtidigt är det svårt att hitta samspelet, när man inte hinner arbeta ihop sig. Jag gissar att Berg och Thomassen kan det här bättre än jag, men jag skulle vilja höra en förklaring.

Eventuellt Csongvai och Hove på väg in enligt Silly. Berntsens handlar i andra butiker än tidigare sportchefer i Gnaget. Lite liknande hylla som när Koffe kom, men utan lokalkoppling.
Citera
2025-02-12, 22:06
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det är ju normalt SVÅRARE att göra mål i ett bottenlag eftersom de gör färre mål normalt. Fast iofs skapade Västerås många målchanser jämfört med poängproduktionen.
Njaae. Det där behöver inte nödvändigtvis vara sant. Sämre lag har oftast för få spelare som håller klass så deras målproduktion blir inte lika spridd mellan lika många spelare.
Citera
2025-02-12, 22:19
Medlem
Valvantos avatar
Citat:

Olika från fall till fall. Vasic vann skytteligan hos BP förra säsongen. Spelar du för Degen/Öster är det helt annan press än om du spelar för Bajen/dif/aik. Något Boudah inte klarar av.
Citera
2025-02-12, 22:36
Medlem
Citat:
Det beror på vilken talang målskytten besitter. Ett "bättre" lag anfaller oftare mot ett uppställt försvar.

I ett "bottengäng" så kan du göra många mål på att enbart vara bra i kontring. Den egenskapen ger inte lika stor utdelning i "topplaget".
Citera
2025-02-13, 05:34
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Svårare eller lättare att göra mål i bottenlag… rent statistiskt borde det innebära färre chanser att göra mål. Tänk att spela i Gefle som Oremo och göra 12 mål. Få chanser över 90 min. Säkerligen världsrekord i xG om det funnits. Däremot så skapade Västerås (väldigt) mycket chanser så Boudah fick sina möjligheter. Jag hade hellre avyttrat Boudah än Clemmesen även om Boudah idag kanske är en bättre spelare. Sistnämnda har fina egenskaper jag tror kommer synas i Blåvitt. Samtidigt så är han ju femteval hos oss… givet truppstrategi så förståeligt att slöppp. kan vi kanske avyttra båda och värva något nytt till VY?
Citera
2025-02-13, 07:47
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Svårare eller lättare att göra mål i bottenlag… rent statistiskt borde det innebära färre chanser att göra mål. Tänk att spela i Gefle som Oremo och göra 12 mål. Få chanser över 90 min. Säkerligen världsrekord i xG om det funnits. Däremot så skapade Västerås (väldigt) mycket chanser så Boudah fick sina möjligheter. Jag hade hellre avyttrat Boudah än Clemmesen även om Boudah idag kanske är en bättre spelare. Sistnämnda har fina egenskaper jag tror kommer synas i Blåvitt. Samtidigt så är han ju femteval hos oss… givet truppstrategi så förståeligt att slöppp. kan vi kanske avyttra båda och värva något nytt till VY?
Samtidigt kan en medelmåttig spelare vara en stjärna i ett dåligt lag och få en viktig roll där vilket gör att han får lagets flesta chanser.
Citera
2025-02-13, 08:29
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Samtidigt kan en medelmåttig spelare vara en stjärna i ett dåligt lag och få en viktig roll där vilket gör att han får lagets flesta chanser.
Lag på nedre halvan skapar andra typer av målchanser också. Mer kontringar och mindre etablerat spel.
Citera
2025-02-13, 08:42
Medlem
QuantumQuills avatar
Från Aiks bokslutskommuniké 2024:

För Q4:
Citat:
Rörelseresultatet fördelas mellan driftsresultat -23,1 MSEK (-23,6) och transfernetto 29,1 MSEK (-9,2).
Det var väl bara Fanne som såldes under Q4, så då är det ganska svar på vitt vad han gav netto?

I övrigt för helåret:
Citat:
Rörelsens intäkter ökade med 49,4 MSEK från 240,1 MSEK föregående år till 289,5 MSEK i år.
Rörelseresultatet har förbättrats med 21,0 MSEK från -27,8 MSEK föregående år till -6,8 MSEK i år.
Rörelseresultatet fördelas mellan driftsresultat -76,8 MSEK (-77,3) och transfernetto 70,0 MSEK (49,5).
Resultat per aktie uppgår till -0,19 SEK (-0,96).
Kassaflödet för perioden uppgår till 8,9 MSEK (-25,9).
Koncernen och moderbolaget har belastats med -8,1 (-13,8) MSEK i engångsposter. Engångsposterna består av kostnader för återförd förskottslön uppgående till 6,0 MSEK som återförts i samband med avslut av kontrakt i förtid samt 2,1 MSEK avseende lönekostnader under arbetsbefriad uppsägningstid. Den senare posten har uppkommit i samband med den omorganisation som genomfördes under årets tredje kvartal.

Noterbart är att driftnettot fortfarande är skyhögt med -76.8M trots att det talats om kostnadsreduceringar.
Man har ett transfernetto på 70M som inte väger upp driftnettot.

Vet inte om Aik redovisar driftnettot annorlunda då övriga klubbar ligger på mellan 0 och -30M i driftnetto?
Citera
2025-02-13, 08:57
Medlem
chran508s avatar
Dino Salihovic till Valencia kan vara det sjukaste jag hört
Citera
2025-02-13, 09:40
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cokehyena
Lag på nedre halvan skapar andra typer av målchanser också. Mer kontringar och mindre etablerat spel.
Så är det. Och då anfaller man säkert inte med lika många spelare heller utan det blir ofta mycket långbollar på dom få spelarna som är längst upp.
Citera
2025-02-13, 10:05
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Dino Salihovic till Valencia kan vara det sjukaste jag hört
Va! Om Valencia var påväg ut innan så kommer de att vara avsågade med tio matcher kvar nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in