Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-13, 07:29
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Ja, man måste ju vara fullständigt rubbad om man vill se hundratusentals svenskar och andra européer ihjälslagna, torterade och våldtagna.

En fråga.
Vad tror du att du får ut av att debattera någon som pratar om att du fallit för krigspropaganda, samtidigt som hen upprepar propaganda från Kreml?

Ex så är allt snack om att stödja nazister, är att sparka in öppna dörrar, hos folk som hatar nazister.
Enbart dålig retorikmetod, där man följer manus från Kreml, där allt och alla som inte hyllar Putin och Ryssland och faller till föga för ryska krav, betecknas per automatik som nazister. För denna retorik går hem i folksjälen, i Ryssland.
En retorik som används av ryssar, kommunister och andra förståndshandikappade.
Citera
2025-02-13, 07:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Trump har alltid kommit med utspel åt alla håll. Det som sedan händer i verkligheten kan vara något helt annat. Ungefär som att Sverige inte plötsligt slutar samarbeta med GB och USA bara för att miljöpartiet kommer in i regeringen eller Palme går med i FNL-demonstrationerna.

Trump är heller inte diktator vilket ”skribenterna” sannolikt inte förstår. Han är förvisso en idiot, men han styr inte de långa linjerna och kommer inte att vara kvar som USA-s president om mindre än fyra år.

Nato har mycket utvecklade strukturer och samarbeten på alla nivåer och är inget som kommer att försvinna. Vissa detaljer kan absolut ändras, exempelvis fördelningen av finansiering men tro inte att USA haft en tung roll utan anledning utan landet har också tjänat mycket på detta i form av säkerhet och stabilitet i Europa.

Trumps utspel handlar om positionering inför kommande förhandlingar och för att få Putin till bordet behövs både morot och piska.
”Skribenterna” skall tänka på att samtidigt som de kissar på sig av glädje när Trump pratar med Putin så får Ryssland än hårdare sanktioner och Ukraina får än mer resurser även från USA. Och - vilket är mycket svårt att föreställa sig för ”skribenter” av någon anledning - så är såväl USA som Europa beredda att BETALA för de naturresurser som Ukraina kan leverera framgent. Det är handel som bygger upp länder, säkrar stabila leveranser och utvecklar alla inblandade på lång sikt. Att stjäla land är rysk stil, det är inte lönsamt vilket verkligheten och de senaste 300 årens utveckling klart visat.

Ukraina sitter på en god bit av Kursk, de har övertag och de har Europa på sin sida. Glöm nu inte bort att EU är större än USA i befolkning, lika stort i ekonomi och på god väg att rusta upp sin militära styrka. Rysslands ekonomi är idag mindre än Nordens ekonomi och sanktionerna kommer snarare att bli än hårdare samtidigt som Europa aldrig mer kommer att köpa gas och olja från Ryssland.

Vad jag inte förstår är varför Putin och Ryssland startade ett krig som de själva inte klarar av att avsluta. Utan nu hoppas på att Trump och USA, världens enda supermakt, ska avsluta kriget åt dem.

Är inte det ganska skämmigt? Att Putin och Ryssland är helt i händerna på USA?
Citera
2025-02-13, 07:34
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:

Nato har mycket utvecklade strukturer och samarbeten på alla nivåer och är inget som kommer att försvinna. Vissa detaljer kan absolut ändras, exempelvis fördelningen av finansiering men tro inte att USA haft en tung roll utan anledning utan landet har också tjänat mycket på detta i form av säkerhet och stabilitet i Europa.

Vill understryka detta faktum. Kongressen beslutade för länge sedan, att makten att gå ur Nato, inte låg eller ligger hos presidenten.
Men man kan aldrig hindra någon från att försvåra samarbetet med allierade, genom utspel som fylllot visade igår.
Med det sagt. Europa måste steppa upp, i v f.
Som Rutte har talat om en tid nu.
Senast redigerad av Vodkasomsnus 2025-02-13 kl. 07:56.
Citera
2025-02-13, 07:41
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Vad jag inte förstår är varför Putin och Ryssland startade ett krig som de själva inte klarar av att avsluta. Utan nu hoppas på att Trump och USA, världens enda supermakt, ska avsluta kriget åt dem.

Är inte det ganska skämmigt? Att Putin och Ryssland är helt i händerna på USA?
Är det en retorisk fråga?

I v f, så tror jag att det var övermod.
Alla trodde på max en vecka. Alla.
Putin hade nog fått samma uppfattning från sitt folk.
Citera
2025-02-13, 07:55
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Trump har alltid kommit med utspel åt alla håll. Det som sedan händer i verkligheten kan vara något helt annat. Ungefär som att Sverige inte plötsligt slutar samarbeta med GB och USA bara för att miljöpartiet kommer in i regeringen eller Palme går med i FNL-demonstrationerna.

Trump är heller inte diktator vilket ”skribenterna” sannolikt inte förstår. Han är förvisso en idiot, men han styr inte de långa linjerna och kommer inte att vara kvar som USA-s president om mindre än fyra år.

Trumps utspel handlar om positionering inför kommande förhandlingar och för att få Putin till bordet behövs både morot och piska.
”Skribenterna” skall tänka på att samtidigt som de kissar på sig av glädje när Trump pratar med Putin så får Ryssland än hårdare sanktioner och Ukraina får än mer resurser även från USA. Och - vilket är mycket svårt att föreställa sig för ”skribenter” av någon anledning - så är såväl USA som Europa beredda att BETALA för de naturresurser som Ukraina kan leverera framgent. Det är handel som bygger upp länder, säkrar stabila leveranser och utvecklar alla inblandade på lång sikt. Att stjäla land är rysk stil, det är inte lönsamt vilket verkligheten och de senaste 300 årens utveckling klart visat.

Ukraina sitter på en god bit av Kursk, de har övertag och de har Europa på sin sida. Glöm nu inte bort att EU är större än USA i befolkning, lika stort i ekonomi och på god väg att rusta upp sin militära styrka. Rysslands ekonomi är idag mindre än Nordens ekonomi och sanktionerna kommer snarare att bli än hårdare samtidigt som Europa aldrig mer kommer att köpa gas och olja från Ryssland.

Bra inlägg. 👍

Vill passa på att hänga på en sak. Rida i glansen av ditt inlägg.

Här kommer alla som skrikit sig hesa om skola och omsorg först, före stödet till Ukraina, få sätta i halsen.
Frågan är vad nästa försvarsbeslut landar. 5% inom 3 år?
Innebär att vi går från dagens 138 miljarder till 276 miljarder.
Bra va?

Ps. fram till nu har vårt sammanlagda stöd till Ukraina varit ca 73 miljarder. En piss i havet.
Grattis till er alla svagbegåvade 👍
Citera
2025-02-13, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
The estimated total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 13.02.25:

personnel: about 854 280 (+1 250) persons
tanks: 10 040 (+17)
troop-carrying AFVs: 20 894 (+23)
artillery systems: 23 034 (+58)
MLRS: 1 278 (+2)
anti-aircraft systems: 1 063 (+2)
aircraft:370 (+0)
helicopters: 331 (+0)
UAVs operational-tactical level: 25 072 (+153)
cruise missiles: 3 063 (+6)
warships/boats: 28 (+0)
submarines: 1 (+0)
vehicles and fuel tanks: 37 096 (+168)
special equipment: 3 744 (+2)
Har du någon trovärdig källa?
Citera
2025-02-13, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
En fråga.
Inte tillhör du den kategorin, som direkt efter gårdagens uttalande från fyllot, slog dig för bröstet?
Du menar att allt är packat och klart nu?
Innan fakta kommer på bordet och alla aktörer har sagt sitt.

Inte är du en gorilla, eller?
Hur menar du? Utveckla gärna din frågeställning så skall jag ge dig ett svar efter bästa förmåga.
Men på ena fråga kan jag svara att jag definitivt inte tror allt är klart men gott är det i alla fall att det påbörjats "fredssamtal".
Sjukligt dock att det verkar som om det sker över huvudet på Ukraina och de endast kommer få acceptera utgången av samtalen som förs mellan USA och Ryssland.

Äckligt är (smart av USA) att det låter som om USA kommer dumpa denna bajsmacka (resten av alla kostnader) i knäet på Europa och våra idiotpolitiker bugar och bockar (läs svankar och sväljer) för USAs direktiv.
#InteMittKrig
Citera
2025-02-13, 08:25
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Hur menar du? Utveckla gärna din frågeställning så skall jag ge dig ett svar efter bästa förmåga.
Men på ena fråga kan jag svara att jag definitivt inte tror allt är klart men gott är det i alla fall att det påbörjats "fredssamtal".
Sjukligt dock att det verkar som om det sker över huvudet på Ukraina och de endast kommer få acceptera utgången av samtalen som förs mellan USA och Ryssland.

Äckligt är (smart av USA) att det låter som om USA kommer dumpa denna bajsmacka (resten av alla kostnader) i knäet på Europa och våra idiotpolitiker bugar och bockar (läs svankar och sväljer) för USAs direktiv.
#InteMittKrig

Du kan reflektera själv över ditt inlägg, som jag kommenterade.
Låt mig hjälpa dig.

De första raderna. Från första ordet.

Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
En hel del bullshit i ett och samma inlägg.
Visst har du alltid hävdat att Ukraina går vinnande ur det här kriget men komiskt hur du kan vidhålla att det är en "vinst" när de förlorat landområden, förlorat mängder av soldater, har fått stora delar av sitt lands infrastruktur sönderbombat och kommer lida ekonomiskt i herrans många år framöver mm.

Med hög svansföring, så är det bs som någon har postat.
Ok, har du facit idag, nu, på var detta slutar?
Det är min poäng.
Man kan tänka några steg framåt samt reflektera över vad fan som hände igår.
Särskilt som vi vet att vi har Trump i bakgrunden.

Men du vet redan allt?
Citera
2025-02-13, 08:32
Medlem
Citat:
Men det vet vi ju inte. Vi har inte en aning om ukrainarna har förlorat några landområden, än.

Vad vi vet är att ryssarna har ockuperat en femtedel av Ukraina. Vi vet att de har haft ihjäl hundratusentals ukrainare. Men vi vet också att om Ryssland hade lyckats med sin tredagars operation, så hade miljoner ukrainare blivit ihjälslagna, skickats till Sibirien, eller fått ett nackskott. Dessutom hade 100 % av Ukraina varit ryskt.

Så nå fan har ukrainarna vunnit. Redan.
Ja, visst - du har rätt. Jag ber om ursäkt för hur dum och okunnig jag är som inte insett detta. Att Ukraina vunnit kriget eftersom:
* Att vi inte vet om fredsförhandlingarna kommer resultera i att Ukraina kommer då ge upp landområden (även om Hegseth antytt detta).
* Att Ukraina INTE förlorat hela sitt land utan kanske bara en femtedel och då några av deras börsigaste områden.
* Att de om Ryssland tagit hela Ukraina skulle förlort hela sin befolkning och inte hundratusentals (eller hur må8det nu än är som dött eller skadats).

Sjukt hur dumma i huvudet vissa är alltså. Historieförvanskning/omskrivning när den är som sjukast.
Citera
2025-02-13, 08:37
Medlem
Citat:
Du kan reflektera själv över ditt inlägg, som jag kommenterade.
Låt mig hjälpa dig.

De första raderna. Från första ordet.

Med hög svansföring, så är det bs som någon har postat.
Ok, har du facit idag, nu, på var detta slutar?
Det är min poäng.
Man kan tänka några steg framåt samt reflektera över vad fan som hände igår.
Särskilt som vi vet att vi har Trump i bakgrunden.

Men du vet redan allt?
Nej, det har du givetvis rätt i, jag vet inte hur det kommer sluta och jag drar troligtvis på tok för tidigt slutsatser. Men hållet det pekar åt är en fingervisning vart det barkar hän tänker jag.

Jag önskade Trump då han sa att han kunde avsluta kriget snabbt. Han har visat sig tokigare än jag någonsin kunnat föreställa mig.
Hoppades att det skall genomföras på ett så bra, konsteuktivt och hållbart sätt för världen som möjligt.
Ärligt talat, Trump är sjukare än vad jag trott - se bara på uttalanden om Gaza.
Citera
2025-02-13, 08:44
Medlem
Citat:
Bra inlägg. 👍

Vill passa på att hänga på en sak. Rida i glansen av ditt inlägg.

Här kommer alla som skrikit sig hesa om skola och omsorg först, före stödet till Ukraina, få sätta i halsen.
Frågan är vad nästa försvarsbeslut landar. 5% inom 3 år?
Innebär att vi går från dagens 138 miljarder till 276 miljarder.
Bra va?

Ps. fram till nu har vårt sammanlagda stöd till Ukraina varit ca 73 miljarder. En piss i havet.
Grattis till er alla svagbegåvade 👍

Det kommer såklart med en kostnad även för oss. Men alternativkostnaden är högre.
Ryssland med sin lilla och oviktiga ekonomi är inte intressant för någon utom som potentiell råvaruleverantör och territorium. Ryssland har i tre år visat att de inte klarar av relativt enkla militära kampanjer utan det handlar mest om förstörelse av civil infrastruktur, plundring och krigsbrott mot civilbefolkningen. Världens sk ”andra starkaste krigsmakt” och dess vapensystem har verkligen visat vad de går för. Samtidigt skall vi förstås komma ihåg att Ryssland inte gått all in vad gäller flygbombning - dels för att de inte kan pga luftvärn och dels för att de inte törs tömma de ladorna med tanke på tex Kina och andra verkliga eller upplevda hot mot såväl regim som landmassa.

Nu kommer Europa, Kanada, Australien, Sydkorea, Japan osv - dvs världens rika och industrialiserade länder - att mångdubbla sina satsningar på försvarsmakter och vapentillverkning. Militärtjänst är åter norm för ungdomar. Våra ekonomier växer medan Rysslands krymper och det kraftigt. Vi satsar också på mer utvinning av våra egna naturresurser och det innebär också ökad tillväxt. Teknologin finns i väst.

Spelar USA isolationistkortet fullt ut kommer de själva att bli sittande med föråldrad teknologi och försämrad handel. Det vet de flesta amerikaner och därför kommer det att bli stopp i kongressen för de tokigaste påhitten av MAGA-tomtarna.

Ryssland då? Det finns inte ett enda realistiskt scenario där Ryssland kommer undan den här gången. Antingen kastar de in handduken pga ekonomiskt sammanbrott, internt uppror osv eller så blir de faktiskt besegrade på hemmaplan av Ukraina med stöd från Nato och världens samlade demokratier. En inte alltför vågad gissning är att 50 år av ekonomisk misär är något som oligarkmaffian gärna vill undvika och därför vill hitta en bättre lösning för sig själva. Sanktioner kommer de likväl att ha och betala uppbyggnaden av Ukraina.

En spaning från min sida är att en reform av FN-systemet tar sin början efter att Trump är borta. Innan dess är det ingen idé.
Citera
2025-02-13, 08:44
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svet-Landa
Stämmer det så är det inte en dag för tidigt. Kan någon bekräfta detta?
Pattaya har ju varit helt besudlat av ryssar.

Jag kan bekräfta detta, visst rumlar det fortfarande omkring fulla odrägliga ryssar men fler och fler barer och hotell portar numera ryssar.
Ryssar börjar bli paria i hela asien, precis som dom är hatade i hela västvärlden. Putler har verkligen gjort sina medborgare en otjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in