2025-02-12, 17:42
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Det handlar inte om att språket måste vara perfekt det handlar om specifika ord eller uttryck.

Det blir helt enkelt störande när dom springer omkring och säger fuck eller COME AT ME BRO eller AINT NUTHING BUT BITCHES N MONEY

Om du inte tycker det beror ju på att du är en tik-tok unge som tycker att FUCKING är normalt språk och du använder det säkert även i svenskan

EY VA FUCKING GÖR DU MANNEN

Det är ju dock orimligt att skapa ett spel med dialog helt på medeltisengelska.

Att använde ordet Sard skulle ju bara låta märkligt

Citat:
Sard – Before the word fuck existed, sard was the word people in medieval England used to describe having sex. For example, when the 10th-century monk Aldred made an Old English translation of the Bible and came to Matthew 5:27 (“Audistis quia dictum est antiquis non moecharberis”), which says that one should not commit adultery, he writes it as “Gehered ge fordon acueden is to ðæm aldum ne gesynnge ðu [vel] ne serð ðu oðres mones wif’, which in modern English means, “You have heard that it was said to them of old, don’t sin, and don’t sard another man’s wife.”

Men ordet fuck verkar ju funnits på 1300- och 1400-talet vilket ju är när spelet utspelar sig så jag ser väl inte det som något större problem

Citat:
Paul Booth of Keele University spotted the name ‘Roger Fuckebythenavele’ in the Chester County Court Plea Rolls for November 3, 1310. He was part of a long list of people that were supposed to be arrested by authorities, but could not be found.

Citat:
How did Roger get the surname ‘Fuckebythenavele’? Paul Booth believes it comes from ‘fuck through the navel’ or ‘fuck next to the navel’, with two possible explanations:

The first, and most injurious to Roger’s reputation, suggests that he is either a man who has tried to have sexual intercourse through his partner’s navel, rather than through the vagina in the usual way, or is so stupid that he thinks that this is the right way to copulate. The second meaning could refer to an act of frottage, in which Roger rubbed his penis against his partner’s belly button, possibly in order to avoid conception, which would at least have exonerated him from the charges of naivety or idiocy. Although it is just possible that the name means ‘strike upon the belly’, I feel there can be no doubt that the word ‘fuck’ as employed in this name, written seven times with some minor differences in spelling, has the sexual connotation.

Citat:
Prior to Dr. Booth’s discovery, the previous earliest use of the word was in the poem Flen flyys, written around 1475. It had a line that read “fvccant vvivys of heli”, a Latin/English mix meaning “…they fuck the wives of Ely.”

https://www.medievalists.net/2023/08/earliest-use-f-word/

Om man kräver den nivån av realism att en dialog på ett för oss förståeligt språk används, då finns det ju andra saker som också känns helt orealistiska. Som skalan på kartan, det tar några minuter att rida sträckor som i verkligheten är flera mil, eller hur snabbt skador läker helt av sig själv.
Senast redigerad av guderi 2025-02-12 kl. 17:48.
Citera
2025-02-12, 18:09
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Tycker spelet anstränger sig lite väl med att vissa saker ska vara jobbiga/tråkiga, eller som dom själva skulle beskriva det, "verklighetstrogna".

Har överlag inte några problem med att det mesta är så manuellt och meckigt, typ att man inte kan snabbspara utan måste dricka en snaps eller sova i en säng, det är "nice immersion" 8 av 10 gånger, men dom 2 gångerna det blir fel är det alltid så jävla irriterande att jag bara blir less på utvecklarna och stänger av istället för att börja om vid min senaste save för 45 minuter sen och sen försöka lyckas med det uppdraget igen.

Tappade nyss en timme genom att jag tvingades bli full genom en quest, och när jag tagit mig igenom själva questen och var färdig skulle jag tillbaka till stan, men pga Fylla orkade jag inte gå själv utan körde fast travel, och då blir jag givetvis ambushad, och givetvis är det så svårt att slåss på fyllan att jag dog, varpå speljävlet bara spolar tillbaka tills senaste saven vilken var just i början av questen, när fyllan precis inträffat. I ett sånt läge stänger jag av skiten direkt, via alt-f4! Fuck sånt!

(JA man kan också säga att jag borde tänkt mig för och inte gjort så farliga fast travels när jag är full, men alternativet vore liksom att bara stå still i X timmar tills fyllan gått ur, och det orkar jag inte heller)
Du kan ju spola fram tiden manuellt också.
Citera
2025-02-12, 18:57
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Och installera mods för att förändra spelet till sin egen smak känns också som rätt charmigt.
Jag menar, om någon älskar hela spelet förutom t ex att rida; installera en mod som låter dig fast travel överallt, vilket verkligen förhöjde t ex Witcher 3 för mig.

Håller med! Man har ju köpt spelet och då så skall man såklart få anpassa det efter vad man själv tycker är kul! Gillar man inte moddar så är det ju bara att skita i dem, men personligen så gillar jag att modda bort saker som sänker min spelupplevelse!

Moddar kan ju även tillföra en massa kvalitet dessutom, såsom bättre texturer, andra UI:n, utseenden osv! Vad vore t.ex The Elder Scrolls-Serien idag utan moddar?
Så: Jag gillar att modda för att förhöja min personliga spelupplevelse, utan att för den delen bry mig i dom som gillar att köra helt vanilla! Spel-snobbism och elitism är jag för gammal för nuförtiden haha!

Angående spelvärlden: Fan vad snygg den är!! Jag har nog aldrig tagit så många screenshots som jag har gjort i det här spelet (The Witcher 3 ligger dock hyfsat nära där)! Är halvvägs på väg att boka en sommarvecka i Tjeckien bara därför! Hoppas bara att dom blåa och röda zonerna är ordentligt utmärkta IRL så att jag inte blir jagad av arga Böhmiska Korpraler bara för att jag har råkat lägga mig i fel säng!
Citera
2025-02-12, 19:15
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Håller med! Man har ju köpt spelet och då så skall man såklart få anpassa det efter vad man själv tycker är kul! Gillar man inte moddar så är det ju bara att skita i dem, men personligen så gillar jag att modda bort saker som sänker min spelupplevelse!

Moddar kan ju även tillföra en massa kvalitet dessutom, såsom bättre texturer, andra UI:n, utseenden osv! Vad vore t.ex The Elder Scrolls-Serien idag utan moddar?
Så: Jag gillar att modda för att förhöja min personliga spelupplevelse, utan att för den delen bry mig i dom som gillar att köra helt vanilla! Spel-snobbism och elitism är jag för gammal för nuförtiden haha!

Angående spelvärlden: Fan vad snygg den är!! Jag har nog aldrig tagit så många screenshots som jag har gjort i det här spelet (The Witcher 3 ligger dock hyfsat nära där)! Är halvvägs på väg att boka en sommarvecka i Tjeckien bara därför! Hoppas bara att dom blåa och röda zonerna är ordentligt utmärkta IRL så att jag inte blir jagad av arga Böhmiska Korpraler bara för att jag har råkat lägga mig i fel säng!
Jo, det är helt klart rätt magnifikt, men för oss som redan bor på landsbygden och är vana vid landsvägar med fält på båda sidor så är det inte SÅ stor skillnad.
Men för stabor förstår jag att det är fantastiskt.

Allvarligt skojat så är grafiken klart bra och dessutom känns det som om de jobbat en hel del med spelet, både grafiskt och tekniskt.
Jag har stött på en enda krasch, när en filmsekvens precis skulle sluta, men sen har jag spelat förbi samma ställe och då funkade det så det var nog en ren slump.
Citera
2025-02-12, 20:19
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Jo, det är helt klart rätt magnifikt, men för oss som redan bor på landsbygden och är vana vid landsvägar med fält på båda sidor så är det inte SÅ stor skillnad.
Men för stabor förstår jag att det är fantastiskt.

Allvarligt skojat så är grafiken klart bra och dessutom känns det som om de jobbat en hel del med spelet, både grafiskt och tekniskt.
Jag har stött på en enda krasch, när en filmsekvens precis skulle sluta, men sen har jag spelat förbi samma ställe och då funkade det så det var nog en ren slump.
Hittade just ett Astrid Lindgrenskt easter egg! Jag var ute i skogen och lubbade runt i jakt på tjuvjägare när jag ser två snubbar som står i en glänta. Den ena snubben börjar att yla/vråla varefter den andra snubben sade något i stilen : Who are you calling for? A robbers daughter?
En klar referens till Ronja Rövardotter och hennes vårskri!
Citera
2025-02-12, 20:33
Medlem
SwizzerNöts avatar
Dom kunde lånat monologerna från skurkarna i far cry 3, världsklass.
Citera
2025-02-12, 21:12
Medlem
Andersdamaans avatar
Jahapp så hände det igen! Jag blev erbjuden en sovplats på höskullen (I Semine denna gång) och när jag som bäst sussade sött i den enda sovplats i höskullen som jag kunde hitta så kom det en vakt och väckte mig med en liten böter som följd!
Detta är hyfsat irriterande! Bugg eller är det jag som som gör fel? Hajar nada!
Citera
2025-02-12, 21:58
Medlem
putteH_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Jahapp så hände det igen! Jag blev erbjuden en sovplats på höskullen (I Semine denna gång) och när jag som bäst sussade sött i den enda sovplats i höskullen som jag kunde hitta så kom det en vakt och väckte mig med en liten böter som följd!
Detta är hyfsat irriterande! Bugg eller är det jag som som gör fel? Hajar nada!
Det står sleep and save om det är din sovplats. Står det bara sleep så får du akta dig.
Citera
2025-02-12, 22:00
Medlem
Andersdamaans avatar
Har hittat en till sak som är litet störande, och det är en sak som jag trodde hörde gamla tider till; nämligen att när man skall följa en kamrat på något uppdrag så går kamraten i en mer sakta takt än en själv, och då blir följden att man får gå efter, stanna upp, gå efter, stanna så att man inte kutar förbi sin kollega! Ett småstörig funktion som jag trodde gick i graven runt 2015 däromkring!
Citera
2025-02-12, 22:02
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteH_
Det står sleep and save om det är din sovplats. Står det bara sleep så får du akta dig.
Aha det är så det funkar!! Tack! Du har besparat mig mycket frustration! God karma till dig!
Citera
2025-02-13, 03:53
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Exakt...men det tog en stund innan jag insåg detsamma.
Dessutom så är det oerhört irriterande när man går och lägger sig i en lada någonstans i skogen och plötsligt står det någon och gormar att man snott deras säng.
Jag menar, några sängar i kungariket BORDE vara oanvända!

En annan sak som retar en i ett s.k. simulatorspel är att man bara kan tvätta sig på specifika ställen.
Att bara gå ner i en sjö - alltså som människor på den tiden hade gjort i verkligheten - och tvätta av sig existerar inte, vilket de försökte lösa genom att göra vår hjälte icke simkunnig.
Så man kan gå runt skitig och blodig bra länge tills man hittar just rätt ställe på sjön där man får tvätta sig.
Snacka om att bryta förtrollningen.

Så det är ett bra spel, men knappast perfekt. Historien känns dock som om den utvecklar sig positivt - inte för våra hjältar, men det är som den gamla fabeln: först jagas de upp i ett träd, sen kastar de sten på hjältarna och sen tar de sig ner ur trädet.
(Vilket nu när jag forskade i det inte alls är en gammal fabel, det är ett sätt att skriva fars på från början. Nåväl, det är enkelt att komma ihåg och säger det mesta om modernt film- och spelskapande.) - än så länge, men jag räknar med att de kommer lösa allt och förena folket i Böhmen.
Citera
2025-02-13, 08:23
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Du kan ju spola fram tiden manuellt också.
Joo men inte tillräckligt långt, och när man precis vilat kan man inte göra det igen direkt efter, så lyckades till slut sova bort halva fyllan och sen satte jag mig bara på en bänk och lämnade datorn en stund för att bli av med resten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in