2025-02-13, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Västkusten, men farsan är ursprungligen från Blekinge så man har väl fått med sig en del språk därifrån

Ja, "bajsa" låter kletigt och är nog mest barn som använder. "Bajja" eller "skita" är nog vanligare.

"Möga" har jag också hört

Intressant... Och du har helt rätt med "bajsa"...

Möga? Jag har aldrig faktiskt hört det varken i Malmö eller Skåne, fast "jävla mög" eller "mög" ofta används som invektiv.
Citera
2025-02-13, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det är mest ett skämt, alla vet ju ändå vad man skall göra. Inte ens på kalas med okända tror jag någon tror jag är lagd åt det andra hållet.. Det är ett skämt. (Från filmisk värld tror jag) Man blir borta en "stund"

Visst, ingen tar det nog så allvarligt....

Man kan kan också säga "nu måste jag gå och...ja" vilket folk nog fattar.
Citera
2025-02-13, 05:28
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
"Pudra näsan" kan man som man säga men då blir det mest som ett skämt. Det är ju inget en man bör säga på t.ex. jobb om han inte vill dra särskild uppmärksamhet till vad han ska göra eller att folk ska fnittra efter han gått...
Tror jag började med det efter de svenska översättarna till amerikanska filmer översatte frasen Need to be excused, med: Jag måste gå och pudra näsan. (Någon gång på 80talet, och det skrattade man åt)
Senast redigerad av Onanikrem 2025-02-13 kl. 05:31.
Citera
2025-02-13, 05:29
Medlem
Citat:
Jag ska gå på toaletten.

Jag ämnar bajsa...

Jag måste skita.

Jag behöver kissa.

Jag ska pissa...

Jag ska kasta vatten.

Jag måste urinera.

Jag behöver slå en sjua.

Jag ska gå och fräscha upp mig lite...

Eller något helt annat? Det beror ju såklart på situationen också. Att säga "nu måste jag gå och skita" är kanske i alla situationer inte helt lämpligt. I mer informellt sällskap går det dock bättre...

Vad säger ni när utlopp för dessa kroppsliga behov nödgas?
Ingenting. Min toalett förstår inte svenska.
Citera
2025-02-13, 05:31
Medlem
Citat:
Tror jag började med det efter de svenska översättarna till amerikanska filmer översatte texten Need to be excused, med: Jag måste gå och pudra näsan. (Någon gång på 80talet, och det skrattade man åt)

Inte lika dåligt som "motherfucker" i Die Hard översattes med "sumprunkare"...
Citera
2025-02-13, 05:33
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Inte lika dåligt som "motherfucker" i Die Hard översattes med "sumprunkare"...
Nej, kanske inte. Sumprunkare var väl de som pumpade en skuta läns förr i tiden? (Utan att googla)
Citera
2025-02-13, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Ingenting. Min toalett förstår inte svenska.

Har du försökt tyska? "Ich muss scheissen". Eller mer fint "Ich werde in die Toilet gehen". Nu har jag inte ens googlat så kanske är fel. Talar sällan tyska nuförtiden...
Senast redigerad av Snobird 2025-02-13 kl. 05:36.
Citera
2025-02-13, 05:36
Medlem
Citat:
Nej, kanske inte. Sumprunkare var väl de som pumpade en skuta läns förr i tiden? (Utan att googla)
Det var väl de som syresatte vattnet så inte fisken dog (de "vaggade" träkistorna med fångst, typ), om mitt minne inte sviker mig. Tror de till och med var ett eget skrå?
Citera
2025-02-13, 05:38
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Jag ska gå på toaletten.

Jag ämnar bajsa...

Jag måste skita.

Jag behöver kissa.

Jag ska pissa...

Jag ska kasta vatten.

Jag måste urinera.

Jag behöver slå en sjua.

Jag ska gå och fräscha upp mig lite...

Eller något helt annat? Det beror ju såklart på situationen också. Att säga "nu måste jag gå och skita" är kanske i alla situationer inte helt lämpligt. I mer informellt sällskap går det dock bättre...

Vad säger ni när utlopp för dessa kroppsliga behov nödgas?
Oftast så säger jag ingenting utan går bara på toaletten.
Om jag säger något så blir det nåt i stil med "-Nu ska jag gå och hälsa på en gammal kompis" eller "Jag var och tog en gammal kompis i handen".

Säger någon annan att de skall gå på toa så brukar jag skämtsamt säga "-Hälsa!".
Citera
2025-02-13, 05:40
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Det var väl de som syresatte vattnet så inte fisken dog (de "vaggade" träkistorna med fångst, typ), om mitt minne inte sviker mig. Tror de till och med var ett eget skrå?
Efter googling ja. Men så långt ifrån var jag väl inte? Men dålig översättning är att skriva motherfucker i alla fall.
Citera
2025-02-13, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Oftast så säger jag ingenting utan går bara på toaletten.
Om jag säger något så blir det nåt i stil med "-Nu ska jag gå och hälsa på en gammal kompis" eller "Jag var och tog en gammal kompis i handen".

Säger någon annan att de skall gå på toa så brukar jag skämtsamt säga "-Hälsa!".

Jag kom just på en ny variant. Dags att gå och besöka klosett-skålen.
Citera
2025-02-13, 05:42
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Måste skita eller "jag ska strypa en neger"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in