2025-02-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Det är inte beslutsrätten jag ifrågasätter . Jag ifrågasätter varför ingen hjälpt honom med ansökan om sjukersättning samt bostadstillägg . Han skulle inte haft socialbidrag öht ( bortsett som ett kortfristigt stöd/lån tills sjukersättningen börjat fungera )

Här någonstans föll han mellan stolarna ? Vilket är väldigt konstigt då jag vet att socionomer borde ha den här grundkunskapen ( En människa som har en funktionsvariation är beroende av kontinuitet och tydlig kommunikation)

Han verkar ju ha vägrat läkarkontakt. Om jag skulle gissa är det nog för rädslan att förlora vapenlicenserna, vapnen var ju hans "väg ut", så att säga. Men även om han hade ett LUH så hade han nog blivit nekad sjukersättning ändå. De hade hänvisat till att han har jägarexamen och körkort. Vad händer då liksom? Tillbaka till soc antar jag.
Citera
2025-02-12, 23:00
Medlem
swimmingpools avatar
Hans lärare beskriver autism. Det är detta med försörjning för handikappade det borde handla om, inte massa rasismprat. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hon-var-rickard-anderssons-larare-obehagligt-och-valdigt-sorgligt

Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Man drar ner på stödet till arbetssökande trots skyhög arbetslöshet.

https://www.tn.se/arbetsmarknad/38881/sveket-nar-arbetslosheten-stiger-drar-arbetsformedlingen-ned-pengarna-anvands-inte/

Samtidigt skärper man kraven på de arbetssökande.

https://www.transportarbetaren.se/regeringen-strangare-regler-for-arbetslosa/

Detta är den kontext i vilken Rickard Andersson begick sitt vansinnesdåd.
Precis.
Citera
2025-02-12, 23:01
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Och att han kanske burit vapenfodral förr ute.

Han hade väl med vapnen i ett gitarrfodral?
Citera
2025-02-12, 23:02
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Kunde de lappa ihop offren tillräckligt för att se anhöriga som ville kunde se dem..? Får alltid anhöriga se även om det är ”köttfärs”? Om de vill menar jag 😢😩

Kommer bilderna på avlidna på FUP
Citera
2025-02-12, 23:03
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Kunde de lappa ihop offren tillräckligt för att se anhöriga som ville kunde se dem..? Får alltid anhöriga se även om det är ”köttfärs”? Om de vill menar jag 😢😩
https://www.youtube.com/watch?v=fFjWC6EP4wc&ab_channel=DualLibertyFirearms
Du kan nog räkna ut matten själv...
Citera
2025-02-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
En annan hypotes är att han gick för skolan för ett ärende ex kolla om han kunde bli inskriven för att plugga X för att Y kräver det av han. Blir meddelad att han kan börja först nästa termin. Blir rasande. Åker hem och hämtar vapen.

Kan avskrivas direkt, det hade funnits information om det och hade då varit det självklara motivet. Sånt kollar nog polisen det första dem gör i ett sånt här ärende alternativt att någon berättar det direkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Vi vet att han hade ett vanligt jobb vid åtminstone ett tillfälle i livet men vi vet inte i dagsläget anledningen till varför han slutade eller ev blev uppsagd (högst sannolikt var det ju dock något med hans psykiska status som var anledningen men kanske lika gärna kunde varit arbetsbrist i dessa tider å att han sen aldrig fick eller kunde få ett nytt jobb pga sina problem). Det återstår att se hur mycket av dessa detaljer som kan grävas fram såhär i efterhand. Jag blir inte förvånad ifall det är någon som fallit helt mellan stolarna pga kommunikationssvårigheter - ingen kanske tog steget så långt som att då nästan tvinga honom till psykiatrin/vården (sen är det som sagt olika från kommun till kommun hur man arbetar med sånt här). Senast idag läste jag i MSM att en fd lärare beskrev honom som en av de svåraste elever hon haft att göra med å hon kunde inte ens erinra sej en hel konversation med honom. Det säger ju något om graden av autism som snubben hade.

Källan till det med fd läraren:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hon-var-larare-till-massmordaren-han-var-helt-tyst/

(har inte själv arbetat på soc myndigheter men haft mycket med dessa att göra så vet en del om arbetet som sådant)
Vad menar du med att han vid något tillfälle har haft ett arbete? Har väl inte framkommit någon stans vad jag har sett. Han har något år deklarerat inkomst av kapital. Det är inte lön utan kan varit en gåva eller arv som genererat beskattningsbara kapitalinkomster.

GM vara långt ifrån arbetsmarknaden och kunde rimligen inte få ett normalt arbete. Det berodde inte främst på grund av bristande engagemang eller bristande utbildningsbakgrund utan helt kopplat till en sjukdomsproblematik. Skulle därför säga att det är försäkringskassan som bär det yttersta ansvaret för gärningsmannens situation.
Citera
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Kommer bilderna på avlidna på FUP

NEJ!!!!!
Citera
2025-02-12, 23:05
Medlem
Foolsgames avatar
Citat:

Nej det får man inte.. eller rekommenderas inte till det iaf för det är ju det man kommer minnas sen resten av livet. En vän jag förlorade i en bilolycka fick familjen bara se handen på för det va bara den som inte va så skadad. 😢
Citera
2025-02-12, 23:06
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Hon nämner att GM hade "en stor vap". En vape? Rökte R.A? Någon som vet vad det är? Sen nämner hon pistoler. Hade R.A. pistoler också? Eller ljuger hon för att förvärra hela situationen? Vad säger ni andra?

Hade hon lyckats spel honom, hade vi sett vilken vap han hade och sånt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Han hade väl med vapnen i ett gitarrfodral?

I vapenfodral.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Hon nämner att GM hade "en stor vap". En vape? Rökte R.A? Någon som vet vad det är? Sen nämner hon pistoler. Hade R.A. pistoler också? Eller ljuger hon för att förvärra hela situationen? Vad säger ni andra?
Han kanske hade ett bälte där han hade magasin och rökgranater. Kan säkert se ut som pistoler på håll.

Stort vapen menar hon men jag antar att du inte låtsas förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in