2025-02-12, 21:49
Medlem
Varför spelade han in sig själv då han läste upp brevet?
Vem var han tilltänkta publik?
Varför spelar han in när han reser sig upp från sängen?

Han verkar inte så van att använda sin röst, nästan som att han kämpade med munrörelserna. Eller kanske han var trött. Men det var knappast något till artikulering.

I övrigt verkade han mest blyg, ingen vana framför en kameran.
Citera
2025-02-12, 21:50
Medlem
Filmen på ra: https://gofile.io/d/dKcRbR
Citera
2025-02-12, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Kanske hade han möte med någon från socialförvaltningen ang sin situation och han kanske kände på sig att det skulle inte gå hans väg, så han tog med sig vapnen och var beredd på det "värsta" scenariot?

Citat:
Ursprungligen postat av Amillion
Jag tycker att det är synnerligen märkligt att
1. Offren verkar slumpvis utvalda
2. RA tog risken att gå runt på skolan (bärandes på sina vapen i väskor vad jag förstår?) i en och en halv timme.

Det går ju inte ihop. Jag har aldrig planerat våldsamheter, men jag ser det som ett extremt stort risktagande av RA att lalla runt (i synnerhet med vapenväskor!) under såpass lång tid. Det är ganska sannolikt att folk på en vuxenutbildning fattar vad han bär på. Många vuxna har jaktlicens/vänner/bekanta med vapen eller har kanske gjort lumpen.

Det verkar som att iallafall ett av offren väntadea in. Troligtvis inte matteläraren eftersom polisen borde ha undersökt det redan?
Eller så dök faktiskt inte personen han väntade på upp, och han tappade tålamodet efter en och en halvtimme? Men han lär ju inte lallat runt och äventyrat "hela uppdraget" helt utan anledning.

Eller så skulle han utföra skjutningarna i samband med att han anmälde men väl på plats tvekade han innan han tog sig modet att utföra allt
Citera
2025-02-12, 21:51
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wsalander88
Bra info, är det Mossberg 590a1 vi pratar om? Förstår jag då rätt att det är osannolikt att pipan är för de andra vapnen?
Det kanske står i SVD iofs men jag har ingen prenumeration.
Mossberg 590 A1 är ett pumphagel med en pipa. Han hade ett annat hagelgevär som var halvautomatiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Att hans hat riktades mot vårdutbildningarna om det som triggade honom var indraget bistånd från socialtjänsten är svårt att förstå. Ja. Omsorgspersonal är ett mycket udda mål för en skjutning.
Jag ska försöka gräva i hans förmodade misogyni. Jag tror att han hatade kvinnor.
Du övertolkar i stort sett allting i detta. Att det råkade bli folk som går vårdutbildningar som blev offer har inget som helst budskap insprängt. Han sköt mot vem som helst, och om man gör det på Komvux så kommer kulorna att träffa folk som går vårdutbildningar även om skytten är blindare än Stevie Wonder.

De skjutna i en skolskjutning är ytterst sällan ”mål”. Det är skolan i sig som är målet. Offren spelar ingen roll för skytten, de är bara kanonmat i sammanhanget.

Vad gäller könsfördelningen på Komvux så var den år 2023 63% kvinnor, 37% män. Utbildningarna till undersköterska och vårdbiträde 74% kvinnor, 26% män. Det innebär att offren är väldigt representativa vad gäller könsfördelningen. Om han hade skjutit 50% män, 50% kvinnor där han befann sig skulle DET ha varit så skevt att man kan börja spekulera kring misandri.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Problemet är kommunen inte har någon beslutsrätt över FK. FK tar sina egna beslut och om de inte ger någon form av ersättning så sitter kommunen där med svarte petter.

Kommunens möjlighet är att klienten, dvs GM i detta fall, kommer ut på arbetsmarknaden och då ställer de krav på honom att läsa upp betygen och söka arbete.

Jag har en nära släktning som har en likande sjukdomshistoria som GM och hen har bollats mellan FK, arbetsförmedlingen och kommunen. Hen fick rätt så snabbt aktivitetsersättning efter att hen var 20 år. Men mellan 30 och 40 år bollades hen runt mellan de olika myndigheterna. Både kommunen och arbetsförmedlingen tycket att hen uppfyllde kraven för sjukersättning. Medans FK tyckte att han skulle stå till arbetsmarknadens förfogande. Detta slutade med att kommunen var tvungen att betala ut socialbidrag och de ställde ju krav på hen så som att söka arbeta och läsa upp betygen.

Den här bristande samordningen mellan myndigheter måste få ett stopp. Ingen person i Rickards sits ska hamna i kläm.
Citera
2025-02-12, 21:52
Medlem
Han borde ju gått "supported education" som finns på Risbergska.

Hittade denna på instagram:

"Studier med stöd på gymnasial nivå. Två ingångar -
elever från socialpsykiatrin(SP) eller inom autismspektrat(NP)"

https://www.instagram.com/p/Cklfp63IaFS/?img_index=2
Citera
2025-02-12, 21:52
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Att bara kalla en person med autism och liknande diagnoser för sjuk genom "sjukersättningar" känns ju fel. Han är inte sjuk i den bemärkelsen, han är bara annorlunda och bör därmed behandlas på ett lämpligt sätt.

Med största sannolikhet var autism inte det enda han hade. Utöver autist var han psykiskt sjuk på ett eller annat sätt. Det är vad jag tror.
Citera
2025-02-12, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Han borde ju gått "supported education" som finns på Risbergska.

Hittade denna på instagram:

"Studier med stöd på gymnasial nivå. Två ingångar -
elever från socialpsykiatrin(SP) eller inom autismspektrat(NP)"

https://www.instagram.com/p/Cklfp63IaFS/?img_index=2

Bra grävt! Låter troligt.
Citera
2025-02-12, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ibland undrar jag om han ville se hur långt han kunde gå innan ngn reagerade. Men det gjorde ingen.
Jag tror att han var van vid att gå obemärkt förbi. Och att han kanske burit vapenfodral förr ute.

Jag tror inte alls på tvekan hos honom
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefaan
Ok, man kan knappt gå runt med 3 gitarrer på ryggen så jag hade reagerat pga det. Men är väl mer självklart för mig då.

Tillägg: Han han väl ha haft någon i handen. Men vem går till skolan med 3 gitarrer, aldrig sett.
Nej ,en skolan är stor och kan ha någon estetisk verksamhet eller sportverksamhet också. Att ens placera autistiska människor på en skola med 2500 elever med lokalstorlek av 17000 kvm är så extremt sinnessjukt. De har säkert det mesta i den byggnaden.

Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Skulle nog säga att det är mindre troligt då han kan bli upptäckt utan att kunna utföra dådet, man plockar inte ut vapnet ur fodralet och börjar skjuta på några sekunder, jobbiga och långa dragkedjor tar lite tid.
Han har ju uppenbarligen förberett sig på toaletten vilket har framkommit, att dra fram vapen och byta om till andra kläder tar ändå sin tid.
Hur lång tid den förberedelsen tog vet vi dock inte.
Några minuter är vad alla andra skolskjutsar behövt tydligen. Även om han hade funktionsnedsättning så krävs inte en vecka för att byta om.

Gå själv och sätt dig på toaletten en och en halv timme utan att göra något. Han hade jägarexamen och bör inte ha varit i behov av mer tid än andra skyttar för att förbereda vapnen.

Han rekade innan alternativt väntade ett klockslag eller någon.
Jag googlade. Skolans scheman ligger ute på nätet. En del lektioner började 12.30. Varför började han skjuta då och inte tio minuter innan

Vi kan skippa idéen med SFI som mål eftersom det fanns SFI klasser som hade lektion den dagen och han bör ha kunnat hittat rätt klass isåfall om rasistiskt motiv mot nyanlända förekom.

Jag hittar inte läraren Aziza på listan av skolans lärare. Annars hade kombinationen lärare på Youtube och scheman online kunnat indikera stalking innan. Men han visste nog vilka lektioner som var den dagen. Hittar inte utifall det finns dokument kring olika klassrum placeringar i lokalen, på nätet.

https://web.skola24.se/timetable/timetable-viewer/orebro.skola24.se/Campus%20Risbergska/
Citera
2025-02-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Mossberg 590 A1 är ett pumphagel med en pipa. Han hade ett annat hagelgevär som var halvautomatiskt.
Nej det var bara 30-06 och 22:an som var halvautomatiska
Citera
2025-02-12, 21:55
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Att bara kalla en person med autism och liknande diagnoser för sjuk genom "sjukersättningar" känns ju fel. Han är inte sjuk i den bemärkelsen, han är bara annorlunda och bör därmed behandlas på ett lämpligt sätt.

Berätta gärna vad du har för mirakelkur. Du är medveten om att samhället blivit bra mycket exkluderande de senaste 40 åren hoppas jag ? I synnerhet arbetsmarknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in