Bra frågeställningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Koll99
Så vilka slutsatser kan vi dra av bla ovan bilder av verkligheten?
1. USA vill föra över mer ansvar (och kostnader) på Europa, vilket ställer Europa inför läget att bara tugga i sig, öka kostnaderna för försvar och öka samarbete inom och utom Nato.
Ja, det var väntat och helt rätt tänkt. Men korkat genomfört idag.
2. Detta kommer naturligtvis att ske till priset av minskat inflytande för USA och dessutom en svagare internationell ställning.
Ja, såklart. Kanske Trump inte tänkte på det…
3. Ukraina knyts hårdare till EU och Ryssland är på intet sätt starkt nog att diktera några som helst villkor med eller utan USA.
Håller med. UK försvarsminister såg minst sagt förbannad ut. Räkna med att 🇬🇧 kommer att samla rest-Nato till konsultationer.
4. Ukraina kommer inte att ge upp Kursk utan använda området i förhandling.
Nej, ganska givet.
5. USA nämnde specifikt 2014 års gräns; det talar för att man sannolikt utgår från 2022 års gränser och Krim läggs i diplomatisk diskussion att lösas framgent - dvs det Zelensky talade om tidigare.
Jag väntar på reaktioner från Putin och Ryssland. Avgör vad allt handlar om…
6. Pressen ökar på Ryssland, självklart har Putin bara babblat och det har Trump också gjort. Men man är väl medvetna om att ingen fred kommer om inte Ukraina - och Europa - ser den som hållbar.
Det är en sak som jag funderat mycket över. Garantera Ukrainas säkerhet. Hur då?
7. USA-s försvarsmakt är pragmatiker. Nato är så pass grundat att Trump kan snacka både hittan och dittan utan att det blir några större skillnader i samarbetet. Kom ihåg att det har svängt förr.
Tror att Europa måste allvarligt fundera över egen säkerhet, försvar och försvarsindustri. USA har visat vägen. USA är en förlorare.
Det finns ett antal spelare i detta som jag vill se hur de agerar.
Putin, så klart.
Mark Rutte. Lurad?
Kellog. Lurad?
Republikanerna. Överge Nato och möta Kina utan västs stöd? Nja…
USA vapenindustri. Slut med order till Europa och möjligen andra delar av världen.
EU?
Länders ledare, så som Frankrike, 🇬🇧, Polen, mfl. Lurade och brallorna nere…
Kina, inte minst.
Som sagt var. Många ropar tidigt. Jag vill se olika aktörer agera med sina drag nu.
Spännande tider.