2025-02-12, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kan vi inte veta.

Mördaren kunde ha dragit kniv om någon konfronterat honom för att därefter använda skjutvapen.

Märkligt att han inte garderat sig med närstridsvapen såsom kniv, inte tänkt på innan förens du nämnde det.

Men hade man insett att det va ett vapenfodral så borde man varnat andra och lagt benen på ryggen kan man tycka.
Citera
2025-02-12, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefaan
Som han väl kan få plats med i ett stort gitarrcase? En del gitarrfodral är väldigt rymliga: https://www.google.com/search?newwindow=1&sca_esv=7319a1d5414ff2b8&rlz=1C DGOYI_enSE1140SE1140&hl=sv&sxsrf=AHTn8zrpNMvKIzJoL 90hAXlL4vvHy6Fpyw:1739384680043&q=warwick+rockbag& udm=2&fbs=ABzOT_DDfJxgmsKFIwrWKcoyw2RfPZ2ToNvR6aZy WpyyI5dEAoKMHvg3F7W6IjPhCW0AFa5QFCUyczQUfYviU-IIU7ExlXyv 9fBwdJsmOtWKuJBQCr1ut6S0ndd0jsv1AQBP8c_OqP_bKyVqAa q2JIJe8LY8boynbRV4B4ge48ZgZDfWBkUMeNGSLJ5XwueewGFK qQYuC_VL&sa=X&ved=2ahUKEwjP9Ozv4L6LAxUDBxAIHZDbEWk QtKgLegQIFhAB&biw=375&bih=541&dpr=2#vhid=xa3m1Dz8f NNiVM&vssid=mosaic

Han kanske sedan tog ur dom på toan?

Polisen har konstaterat att inget gitarrfodral har beslagtagits, enbart 3st vapenfodral.
Citera
2025-02-12, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Det fetade: Vilken lag hänvisar du till då?
Det jag kände till var att det finns beskrivet i PUG.

Peter Springare.... Du hittade ingen som känner sig mer kränkt av Örebropolisen?
Haha och foliehattsreportern som satt och runkade till mytoman bergmark angående estonia. Ja jisse, bästa källan idag.
Citera
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det är inget olagligt att transportera ett vapen på en buss om man har licens. Det enda kravet som finns är att det inte är laddat.

Sen ska man ta med sig den vitala delen om vapnet lämnas obevakat under en kortare tid.
Antar att man måste ha en god anledning också, annars bör det som kallas knivlagen gälla.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
2 och en halv timme gick han runt. Och ingen fattade något.

Och?

Det är väl inget uppseendeväckande att folk rör sig i offentliga miljöer?

Uppenbarligen har ingen reagerat, det talar för att mördaren inte stack ut på något vis.
Citera
2025-02-12, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Att stoppa betyder inte skjuta ihjäl men du verkar ha svårt att förstå hur verkligheten fungerar.
Poliser utbildas till att använda sitt tjänstevapen som absolut sista åtgärd.

Det finns minst 1000 sätt att stoppa en gärningsman, det sista man vill är att gärningsmannen dör.

Att du tänker tvärtom är skrämmande.

Jag har inte sagt att dom ska döda honom.. sluta försök kasta personangrepp tack!
Det dom gjorde var vilket som fel.. dom tappa visuell kontakt med GM men valde istället att gå ut för att invänta insatsstyrkan. Vad gjorde alla andra 130 poliser? Ingenting! Dom hade kunnat ta sig in i andra dörrar eller krossa fönster.. fanns fler möjligheter. Nu hade dom tur att GM sköt sig själv men om han inte gjort det hade han fortsatt mörda elever.. polisen var då inte längre i lokalen!
Jag lägger ner denna diskussion nu eftersom det inte går att ha en vettig diskussion utan en massa personangrepp.
Senast redigerad av Menea 2025-02-12 kl. 19:34.
Citera
2025-02-12, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och?

Det är väl inget uppseendeväckande att folk rör sig i offentliga miljöer?

Uppenbarligen har ingen reagerat, det talar för att mördaren inte stack ut på något vis.

Med 3 olika vapenväskor?

Nu behöver det ingå i skolutbildningen i framtiden hur vapen och vapenväskor ser ut.
Citera
2025-02-12, 19:33
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 87a
Kan någon duktig här inne gå in på familjenicentrums instagram o jämföra rösterna

Där har någon lagt upp en förstärkt ljudupptagning från attentatet. Inte det där om Europa utan en annan sak. Jag kanske är dum i huvudet som ändå tycker rösterna låter lika.

Det du hör är alltså poliser!
Citera
2025-02-12, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej vem har sagt det? Polisen som är först plats ska stoppa pågående dödligt våld och söka upp GM .. dom gjord ingenting! dom sprang ut igen.
Polisens taktik för pågående dödligt våld, PDV, har ofta beskrivits som att poliserna bara ska fortsätta framåt tills gärningsmannen är oskadliggjord. Finns det en orimlig förväntan på poliser i sådana här lägen?
– Jag förstår om det finns en sådan förväntan för det är ju grundtanken med taktiken, men samtidigt måste man tänka på den egna säkerheten. Konceptet går inte ut på att gärningsmannen ska rikta om sitt våld och skjuta poliser i stället. Frågan om vilka risker en polis förväntas ta har däremot diskuterats på utbildningarna, enligt Peter.
– Är vi skyldiga att gå in i en lokal där det pågår dödligt våld? Svaret vi har fått är att det är upp till varje polis att bestämma själv. Det finns ingen arbetsgivare som kan ta det arbetsmiljöansvaret att säga att första patrullen på plats ska kliva in i lokalen och konfrontera gärningsmannen. Enligt Peter är det ingen yrkesgrupp, inte ens poliser, som ska behöva räkna med att dö i tjänst. Men i det här fallet valde den första patrullen ändå att sätta sin säkerhet på spel och konfrontera gärningsmannen.
– Och min uppfattning är att de då avbröt honom och förhindrade ett okänt antal dödsfall bland elever och personal på skolan.

Det står också mycket annat, om hur situationen var, varför dom inte gjorde vissa saker osv https://polistidningen.se/2025/02/jag-kanner-bara-stolthet-over-kollegorna/
Citera
2025-02-12, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Det du hör är alltså poliser!
Hur? Brandlarmet går inte en, och polisen gick inte in, insatsstyrkan gick in och det gjorde dom medans brandlarmet gick.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discotraxx
Återigen.. Han har inte mördat någon från Socialtjänsten, han har mördat personer anställda av Socialförvaltningen och som alltså jobbat på olika äldreboenden som vårdpersonal och som på betald arbetstid får plugga till undersköterska. De har noll och ingenting att göra med de som beviljat eller inte beviljat hans tidigare eventuella socbidrag/försörjningsstöd. Att matteläraren var där är ju dock inte så konstigt då hon jobbade där som lärare.. Om han hade haft henne som mattelärare där är dock en intressant fråga.
Ok då är jag med. Socialtjänsten läste jag slarvigt. Socialförvaltningen har jag inte en susning om.

Tiden är extrem mellan ankomst och skjutning. Försöker hitta information på nätet då jag inte kan något i ämnet attentat och massmord. Tydligen sker de flesta dåd inom loppet av några minuter efter att skytten anländer och extremt sällsynt efter en tid. Gärningsmannen tog 1 1/2 timme på sig. Om allt var slumpmässigt kring vilka som skäts så var han kanske aldrig ensam.

Ja antingen någon psykotisk idé eller magiskt tänkande om att klockan halv ett var tiden för attacken och varken innan eller senare. Krångel med bussar kan innebära att han ville vara i god tid för att inte få strul på vägen. Fortfarande ändå lång tid mellan ankomst och skjutning.

Autistiska människor är ofta socialt utsatta och begriper inte alltid normalt beteende från andra människor. De kan med enkelhet drivas runt av kamrater som, stämmer träff utan att dyka upp eller luras iväg i bökiga resor för att träffa någon i fem minuter en halvtimme om ens det. Dvs ta sig bort för att träffa någon som av ren bekvämlighet utnyttjar funktionsnedsättningen för att kort mötas upp eller skicka bort dem igen.

Antingen betydde klockslaget något för motivet eller så var det människor i skolan han behövde lokalisera och kanske även en annan elev som var involverad. Brandlarmet [IBkanske[/i] kan ha startats i tron att det fanns ytterligare en skytt på plats och inte bara för att själv komma åt så många som möjligt.

Även om sannolikheten är mycket liten till att han trott att han agerade med någon annan så behöver det inte uteslutas att han inte närmade sig utgången med polisen för att han väntade på någon annan. Dock läste jag att skyttar ofta avslutar sina liv i samband med att polisen kommer/konfronterar och att det är ett vanligt förlopp.

Det som talar emot en elev på insidan av skolan är att han själv gått där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Då borde det bli förbjudet. Man får ju inte bära kniv. Så detta vore ju minst lika viktigt att förbjuda.

Till att börja med så är inget absolut förbud att bära kniv på offentlig plats.

Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål
1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.
Om jag är på väg ut att jaga så är det exempelvis befogat att bära kniv på offentligt plats. Samma kan gälla en hantverkare som utför sitt arbete osv.

Sen om en jägare bor mitt inne i en stad så måste han ju ha möjlighet att ta sig ut med sina vapen och jaga. Det är inget krav på att en jägare behöver ha en egen bil. Så länge vi tillåter jakt så måste vi tillåta vapen och då kommer lagliga vapen att finnas i vårat samhälle.

Om någon i detta fall hade ringt polisen hade de kunnat stoppat och kontrollerat GM. Men hade han haft vapnen oladdade så hade de inte kunnat göra något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in