2025-02-09, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag är böjd att hålla med. Man brukar ju tala om the sunk cost fallacy (att inte kasta bra pengar efter dåliga) men NASA har inte så mycket att välja på just nu, särskilt som Starship inte är färdigt för användning än.

Problemen med Orion är förstås en ytterligare komplikation. Vissa utomstående experter hävdar att hela värmskölden är feldesignad och måste göras om. I så fall talar vi om 1-2 års ytterligare försening, och då kanske Starship framstår som ett bättre och framför allt billigare alternativ till SLS.

Jag "tror" man klarar problemen med värmeskölden. Jag går vilse i informationsflödet men antagligen har man överskattat problemen och gjort dom större än vad dom är.

Jag kan se mig själv i drömmen gå med en sprejflaska och spreja över ablavtiv färg på den förbaskade skölden som ytterligare förstärkning.
Detta var problem som man lätt klarade under Apollo----det är märkligt att det är så svårt idag, det är obegripligt.
Citera
2025-02-10, 00:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Starship är inte certifierad för bemannade flygningar och ser inte ut att bli det inom de närmaste åren heller. Först måste SpaceX visa att de kan leverera vad som utlovats, 100 ton till låg omloppsbana, omtankningar och mycket mer, där har vi några års utvecklingsarbete, säg till 2028. Men för all del, det kanske går att stuva om med Falcon Heavy, New Glenn, dock inte i nuvarande utförande av Artemisprogramet. SpaceX lovar framtida låga kostander för att lyfta saker till låg omloppsbana, det är säkerligen möjligt med lite tålamod, men staters behov av redudans sätter stopp för SpaceX som hovleverantör. Visst kan SpaceX ta en rejäl bit av kakan för framtida privata flygningar, de har ett försprång, å andra sidan finns flera andra företag som förr eller senare tar sina delar av marknaden.

Månskott kan USA göra idag, därifrån till att ha en fast månbas är steget långt, den infrastruktur som krävs existerar inte idag. Skrotas SLS blir det tvärstopp för Artemis varvid kineserna hinner före, fast jag har svårt att se nationalisten Trump se det hända, vem vet?

Givetvis skulle det bli förseningar om man ändrar så här sent. Att Trump själv gav klartecken för Artemis förra gången han var president kan också spela roll. Blir då svårare för honom att skylla allt på Biden.

Detta sagt, så behöver Starship inte vara certifierat för bemannade flygningar för att användas på rätt sätt (som arbetshäst) i Månprogrammet. Man kan skjuta upp astronauterna med Dragon 2 och låta dem docka med en månfarkost som Starship lyft upp i bana.
Citera
2025-02-10, 00:06
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag "tror" man klarar problemen med värmeskölden. Jag går vilse i informationsflödet men antagligen har man överskattat problemen och gjort dom större än vad dom är.

Jag kan se mig själv i drömmen gå med en sprejflaska och spreja över ablavtiv färg på den förbaskade skölden som ytterligare förstärkning. Detta var problem som man lätt klarade under Apollo----det är märkligt att det är så svårt idag, det är obegripligt.

Vi får hoppas att du har rätt. Fast Lockheed Martin har om jag förstått rätt redan försökt måla över byggfusket, och det funkade inte så bra vid återinträdet i atmosfären.
Citera
2025-02-12, 19:24
Medlem
NASA höll en presskonferens 29 januari tillsammans med involverade företag i SLS och Artemis-programmet.

Man kör på trots regim-skifte och det framgick att Artimes II blir tidigast i april 2026. Det verkar inte som man gör några egentliga förändringar i värmeskölden på Orion men väljer en annan riktning/vinkel vid inträdet i jordatmosfären.

Det verkar som man uppgraderar värmeskölden inför Artimes III som kan genomföras tidigast i mitten av år 2027. ( Jag misstänker senarelagt till slutet av 2027).

SpaceX deltog inte vid presskonferensen. Men hela Artimes III med månlandning hänger ju på att SpaceX blir färdiga med Starshipsystemet, tankningssystemet samt Lunar Starship.

Dessutom måste SpaceX kunna genomföra en obemannad demonstrationsfärd med Lunar Starship innan Artimes III kan genomföras.

Här blir mycket att göra. År 2026 blir helt avgörande.
Citera
2025-02-12, 19:30
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Detta är 2025. Allt är lamt, FFS SÄTT FART!
Citera
2025-02-12, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Detta är 2025. Allt är lamt, FFS SÄTT FART!

Trycket börjar ändå öka men långsamt.
Citera
2025-12-13, 23:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
NASA höll en presskonferens 29 januari tillsammans med involverade företag i SLS och Artemis-programmet.

Man kör på trots regim-skifte och det framgick att Artimes II blir tidigast i april 2026. Det verkar inte som man gör några egentliga förändringar i värmeskölden på Orion men väljer en annan riktning/vinkel vid inträdet i jordatmosfären.

Det verkar som man uppgraderar värmeskölden inför Artimes III som kan genomföras tidigast i mitten av år 2027. ( Jag misstänker senarelagt till slutet av 2027).

SpaceX deltog inte vid presskonferensen. Men hela Artimes III med månlandning hänger ju på att SpaceX blir färdiga med Starshipsystemet, tankningssystemet samt Lunar Starship.

Dessutom måste SpaceX kunna genomföra en obemannad demonstrationsfärd med Lunar Starship innan Artimes III kan genomföras.

Nå, blir det en bemannad resa med Artimes nästa år?

Något som inte gjorts på över 50 år enligt historieböckerna.

Har sett reklam för det på sociala medier, ungefär som om det vore en Hollywoodfilm. Starring, o.s.v.
Citera
2025-12-14, 01:53
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Har sett reklam för det på sociala medier, ungefär som om det vore en Hollywoodfilm. Starring, o.s.v.

Tidigare NASA-chefen dömer ut Musk inför kongressen:

"Artemis 3 should be cancelled." ... "we should start again"

https://youtu.be/S9eVf_5Q-X8?t=235

"It will not work in any reasonable time frame."

https://youtu.be/S9eVf_5Q-X8?t=160
Citera
2025-12-14, 02:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tidigare NASA-chefen dömer ut Musk inför kongressen:

"Artemis 3 should be cancelled." ... "we should start again"

https://youtu.be/S9eVf_5Q-X8?t=235

"It will not work in any reasonable time frame."

https://youtu.be/S9eVf_5Q-X8?t=160

Detta gäller dock Artemis II.
Citera
2025-12-14, 02:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Detta gäller dock Artemis II.
Det gäller hela Artemisprojektet. Om det inte leder någon vart gäller det, precis som NASA-cehefen säger, att starta om så snabbt som möjligt.

USA har kastat bort ett 60-årigt försprång, säger han.
Senast redigerad av wwr 2025-12-14 kl. 02:25.
Citera
2025-12-14, 11:05
Medlem
Citat:

Vi får väl betrakta turen kring månen som en "riktig" månfärd. Artimes II med 4 astronauter. Just nu säger "Rocket Launch Live, Launch Schedule" att färden med SLS och Orion är planerad för den 5 februari 2026. Hela farkosten skall vara integrerad och utrullning beräknas ske under januari. Det skall bli spännande. Det skall också bli spännande att se huruvida man hinner före nästa Starship som vi kallar flight 12.

xxxx) "Vi behöver stödja Elon Musks RYMDÄVENTYR-----annars kommer utvecklingen att gå helt ÖVERSTYR.... .....
Citera
2025-12-14, 14:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Vi får väl betrakta turen kring månen som en "riktig" månfärd. Artimes II med 4 astronauter. Just nu säger "Rocket Launch Live, Launch Schedule" att färden med SLS och Orion är planerad för den 5 februari 2026. Hela farkosten skall vara integrerad och utrullning beräknas ske under januari. Det skall bli spännande. Det skall också bli spännande att se huruvida man hinner före nästa Starship som vi kallar flight 12.

xxxx) "Vi behöver stödja Elon Musks RYMDÄVENTYR-----annars kommer utvecklingen att gå helt ÖVERSTYR.... .....

Ja, det är oerhört spännande! Även om det bara är en "Lunar Flyby".

Som sagt har det inte skett sedan 1972 eller något. Om det nu ens skett, enligt vissa.

Såg NASA:s Artemis-video. Ett mycket invecklat och komplicerat koncept, med många delar.

Mycket som kan gå fel. Men tänk vilka bilder vi kan komma att få, från Månens baksida, o.s.v. ?

(O shit! Där är redan en bas ...)

"Elon Musk är en CHARLATAN? Nej, det blir nog ingen MARSIAN."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in