2025-02-12, 17:21
Medlem
Nu varnar Finansinspektionen, FI, för att felaktiga flyttar kan leda till sanktionsavgifter.
https://www.di.se/nyheter/fi-varnar-da-begar-du-finansbrott-med-ditt-isk/

Någon som vet mer vad det handlar om? Hur råkar man begå brott? Kan inte hitta något på FI:s sida.

Det enda jag kan tänka mig är om man flyttar och inte redovisar vinst man fått på AF-kontot. Med det får ju Skattemyndigheten information om, och det framgår att man ska deklarera sånt när man får deklarationen.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-02-12 kl. 17:28.
Citera
2025-02-12, 17:31
Medlem
Lite citat

Citat:
Intresset för att flytta aktier och andra värdepapper från depå till ett investeringssparkonto, ISK, eller kapitalförsäkring har ökat efter att skattefritt sparande på 150.000 kronor infördes vid årsskiftet.

Citat:
Finansinspektionen får många frågor och vill nu varna för flyttar som kan rubriceras som uppgjord handel på börsen. En flytt av aktier mellan egna konton får inte ske via börsen, det vill säga att man säljer aktierna som finns i den traditionella depån för att sedan köpa dem igen via sitt ISK. Det sänder felaktiga signaler till marknaden om utbud och efterfrågan och kan bedömas som otillåten egenhandel.

”Vi ser ett problem i att människor av okunskap gör värdepappershandel med sig själva i stället för att ta hjälp av sin bank”, säger Peter Hallström, senior finansinspektör på Finansinspektionen.

Citera
2025-02-12, 17:35
Medlem
Typiskt trams myndigheter letar efter när det gäller små sparare. Stora gossarna kan gör det öppet och inget händer...
Citera
2025-02-12, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkina
Lite citat
Tack! Dagens PS skriver också lite om det,
Philip Scholtzé, sparekonom på Avanza, förtydligar reglerna kring handel och överföring av värdepapper:

“Om din order gått till avslut kan du handla på nytt direkt efter. Det viktiga är att du inte handlar med dig själv,” förklarar Scholtzé.
https://www.dagensps.se/bors-finans/finansinspektionen-varnar-isk-sparare-for-olaglig-handel/
Citera
2025-02-12, 17:57
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tack! Dagens PS skriver också lite om det,
Philip Scholtzé, sparekonom på Avanza, förtydligar reglerna kring handel och överföring av värdepapper:

“Om din order gått till avslut kan du handla på nytt direkt efter. Det viktiga är att du inte handlar med dig själv,” förklarar Scholtzé.
https://www.dagensps.se/bors-finans/finansinspektionen-varnar-isk-sparare-for-olaglig-handel/

Mer eller mindre falsklarm av Fi således.
Lägg till detta de oerhört små volymerna som privatpersoner handlar med.
Men det är klart, skulle Stefan Persson sälja alla sina aktier i H&M och sedan omedelbart köpa lika många till sitt ISK så skulle det märkas tejält.

Det som är olagligt är att ha köp och säljorder ute samtidigt i samma aktie, men det tror jag knappr nåfon har haft som sålt och köpt nytt på ISK.
Senast redigerad av Ringhals3 2025-02-12 kl. 18:00.
Citera
2025-02-12, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jo, det torde väl inte vara drösvis som gör den typen av affärer, för en så liten eventuell vinst. Men visst, kanske av okunskap.

Vad jag förstår sätter man en säljorder på AF-kontot, och en köporder samtidigt för samma kurs på ISK:t.
Citera
2025-02-12, 18:01
Medlem
skogs08s avatar
Citat:

Ursäkta en dum fråga, jag fattar inte alls det här. Om man har säg 600 st Investor B på aktiedepå som har en vinst på 50000kr. Jag säljer av dessa får in pengarna på mitt konto hos banken, öppnar sedan ISK i samma bank för över pengarna dit och köper nya Investor B för hela summan.

Är detta ok eller ett brott?
Citera
2025-02-12, 18:03
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jo, det torde väl inte vara drösvis som gör den typen av affärer, för en så liten eventuell vinst. Men visst, kanske av okunskap.

Vad jag förstår sätter man en säljorder på AF-kontot, och en köporder samtidigt för samma kurs på ISK:t.

Ja, men de flesta lär ju som sagt sälja först och köpa sedan.
Citera
2025-02-12, 18:04
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogs08
Ursäkta en dum fråga, jag fattar inte alls det här. Om man har säg 600 st Investor B på aktiedepå som har en vinst på 50000kr. Jag säljer av dessa får in pengarna på mitt konto hos banken, öppnar sedan ISK i samma bank för över pengarna dit och köper nya Investor B för hela summan.

Det är ok, du får däremot inte öppna ISK och lägga din sälj och köporder samtidigt.
Citera
2025-02-12, 18:05
Medlem
skogs08s avatar
Citat:
Det är ok, du får däremot inte öppna ISK och lägga din sälj och köporder samtidigt.

Tack för svar, tyckte väl det lät märkligt
Citera
2025-02-12, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogs08

Det är ok. Men du kommer att beskattas året efter på vinsten i samband med deklarationen.
Citera
2025-02-12, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Typiskt trams myndigheter letar efter när det gäller små sparare. Stora gossarna kan gör det öppet och inget händer...
Risken att de "stora gossarna" åker dit är nog större än att någon småsparare gör det. Jag anser att det är bra att FI har koll, så att vi småsparare inte blir lurade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in