2025-02-12, 12:50
Medlem
zBr9s avatar
Tycker spelet anstränger sig lite väl med att vissa saker ska vara jobbiga/tråkiga, eller som dom själva skulle beskriva det, "verklighetstrogna".

Har överlag inte några problem med att det mesta är så manuellt och meckigt, typ att man inte kan snabbspara utan måste dricka en snaps eller sova i en säng, det är "nice immersion" 8 av 10 gånger, men dom 2 gångerna det blir fel är det alltid så jävla irriterande att jag bara blir less på utvecklarna och stänger av istället för att börja om vid min senaste save för 45 minuter sen och sen försöka lyckas med det uppdraget igen.

Tappade nyss en timme genom att jag tvingades bli full genom en quest, och när jag tagit mig igenom själva questen och var färdig skulle jag tillbaka till stan, men pga Fylla orkade jag inte gå själv utan körde fast travel, och då blir jag givetvis ambushad, och givetvis är det så svårt att slåss på fyllan att jag dog, varpå speljävlet bara spolar tillbaka tills senaste saven vilken var just i början av questen, när fyllan precis inträffat. I ett sånt läge stänger jag av skiten direkt, via alt-f4! Fuck sånt!

(JA man kan också säga att jag borde tänkt mig för och inte gjort så farliga fast travels när jag är full, men alternativet vore liksom att bara stå still i X timmar tills fyllan gått ur, och det orkar jag inte heller)
Citera
2025-02-12, 13:21
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Ja, det är helt klart ett RPG med allt vad det innebär.
Bra spel, men det är verkligen inte ett lätt spel, eftersom spelet saboterar för en.

Flertalet gånger har jag t ex inte hittat tillbaks till stället jag varit på, eftersom alla markörer försvann, tydligen med flit av någon konstig anledning. Hade spelet från början inte lagt in egna markörer på kartan så hade jag inte sagt något, men när de plötsligt, mitt i ett långt uppdrag, tar bort blippen på kartan...då blir jag rätt purken.

Det som retar mig mest är dock systemet med var man får och inte får vara.
Jag vet inte ens hur många gånger en vakt kommit och skällt på mig för att jag råkat gå in i ett rum där det är totalt förbjudet att vara, men det vet man inte förrän man är inne i rummet, det är inte märkt på kartan på något vis, vilket leder till att man får förklara sig eller betala för att man helt enkelt utforskat och råkat gå in i ett rum som av något skäl är offlimits.

Det är helt enkelt ett korkat system, ungefär som i vissa spel när man kommer fram till gränsen av spelvärlden men utvecklarna är för lata för att sätta dit ett berg eller liknande och bara lägger in en text om "här slutar världen, vänd om!".

Jag har inte spelat igenom det än - det lär väl ta veckor - men ett rätt tidigt betyg är 7/10.
Värt att spela, särskilt om man känner till genren sen tidigare, men helt klart med sina små problem, så ta det för vad det är.

Edit: här är ett exempel på saker som visar att spelet inte riktigt är klart eller genomtänkt: jag följde min master och kom till den här dörröppningen, där ett par...bara står. Inget verkar få dem att flytta på sig. Jag har kastat stenar, försökt knuffa dem ur vägen men de ska bara stå där.
Så nästa steg är att dra svärdet och döda fanskapen eller hoppas på att de iaf blir rädda och flyttar på sig, men vem vet säkert.
Irriterande som fan är det i alla fall!

https://i.postimg.cc/Kc7y2X2x/iv-gen.png
Ja just det där att man inte vet var man får eller inte får vara är rätt störande! Visst, man får ett snabbt meddelande på skärmen som säger till om man är i en "Blå zon" vilket är förbjudet men inte belagt med något högre straff, eller om man är i en "Röd zon" som innebär att hela garnisonen kommer och jagar en, men detta är på tok för luddigt, speciellt eftersom att meddelandet ofta kommer alldeles försent för att spela någon roll! Hoppas på en snar patch eller någon mod som fixar till det.

Det finns vissa andra grejer också, såsom t.ex ett uppdrag där man som belöning efter att man är klar får en gratis och permanent sängplats. Bondjäveln som gav en sängplatsen specificerade inte vilken specifik säng som man fick, och inte heller syns det på minikartan. Följden blev att jag gick och dunade i en säng som såg ledig ut för att sedan bli bryskt uppväckt och anklagad för stöld!??
Det visade sig senare att jag skulle sova på höskullen!

En annan sak som jag har råkat ut för (Väldigt sällan tack och lov) är att vissa scriptade moment i ett uppdrag inte triggar som dom ska! Hände mig under det första uppdraget där
I en mellansekvens så vägrade Hans att röra på sig som han ska och eftersom att jag inte hade spelat uppdraget tidigare så hajade jag inte vad som skedde? Skulle det vara så? Efter ca 10-15 minuters futilt runtskuttande och klickande så startade jag om spelet och då flöt uppdraget på som det skulle. Superstörande iom att man på jungfrufärden ju inte kan ha en rimlig aning om vad som är en glitch eller bara ett litet styltigt skrivet uppdrag?

Apropå moddar så rekommenderas att lägga till den som gör att man kan spara när man vill, och det utan att behöva kånka runt på ett halvt Systembolag med Saviour Schnapps!
Modden finns här: https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance2/mods/14
Senast redigerad av Andersdamaan 2025-02-12 kl. 13:28.
Citera
2025-02-12, 14:43
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Är det? Tycker att spelet tokhyllas av alla förutom ett fåtal weirdos som gnäller på att det finns en svart handelsman och att det finns en valfri romans med Hans, som man inte ens måste välja om man inte vill.

Kollar jag överallt så gillar alla spelet skarpt. Ligger på 90% på Steam t ex.

Även om jag absolut ser mycket ros, så är det också mycket gnäll om att spelet är svårt, och krångligt.

Det är också lätt att se vad folk efterfrågar om man tittar på t.ex. nexusmods. Jag håller inte alls med om de flesta sakerna där, men uppenbarligen verkar jag vara någon form av undantag.

Så visst finns det anti-woke diskussioner kring det, men även personer som är vana Ubisofts mellanmjölk och dess direktbelöningar.

Jag inser tyvärr mer och mer att jag inte är den typiska spelköparen längre.

edit: eller som här ovan att man kan spara hela tiden. Jag tycker det är lite av charmen med spelet, att det inte bara är att spara och försöka igen.

Vi är alla olika.
Citera
2025-02-12, 16:25
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Tycker spelet anstränger sig lite väl med att vissa saker ska vara jobbiga/tråkiga, eller som dom själva skulle beskriva det, "verklighetstrogna".

Har överlag inte några problem med att det mesta är så manuellt och meckigt, typ att man inte kan snabbspara utan måste dricka en snaps eller sova i en säng, det är "nice immersion" 8 av 10 gånger, men dom 2 gångerna det blir fel är det alltid så jävla irriterande att jag bara blir less på utvecklarna och stänger av istället för att börja om vid min senaste save för 45 minuter sen och sen försöka lyckas med det uppdraget igen.

Tappade nyss en timme genom att jag tvingades bli full genom en quest, och när jag tagit mig igenom själva questen och var färdig skulle jag tillbaka till stan, men pga Fylla orkade jag inte gå själv utan körde fast travel, och då blir jag givetvis ambushad, och givetvis är det så svårt att slåss på fyllan att jag dog, varpå speljävlet bara spolar tillbaka tills senaste saven vilken var just i början av questen, när fyllan precis inträffat. I ett sånt läge stänger jag av skiten direkt, via alt-f4! Fuck sånt!

(JA man kan också säga att jag borde tänkt mig för och inte gjort så farliga fast travels när jag är full, men alternativet vore liksom att bara stå still i X timmar tills fyllan gått ur, och det orkar jag inte heller)
Problemet är ju att spelet är annonserat mer som en simulator än ett spel...men det biter ändå aldrig på mig, som tröttnar på att hålla på att äta, skita, dricka, pissa, brygga dekokter...och däremellan spela lite.
Jag förstår helt enkelt inte de som tycker slikt är underhållande...mitt liv är jobbigt nog utan att behöva lida i spelvärlden med.

Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Ja just det där att man inte vet var man får eller inte får vara är rätt störande! Visst, man får ett snabbt meddelande på skärmen som säger till om man är i en "Blå zon" vilket är förbjudet men inte belagt med något högre straff, eller om man är i en "Röd zon" som innebär att hela garnisonen kommer och jagar en, men detta är på tok för luddigt, speciellt eftersom att meddelandet ofta kommer alldeles försent för att spela någon roll! Hoppas på en snar patch eller någon mod som fixar till det.

Det finns vissa andra grejer också, såsom t.ex ett uppdrag där man som belöning efter att man är klar får en gratis och permanent sängplats. Bondjäveln som gav en sängplatsen specificerade inte vilken specifik säng som man fick, och inte heller syns det på minikartan. Följden blev att jag gick och dunade i en säng som såg ledig ut för att sedan bli bryskt uppväckt och anklagad för stöld!??
Det visade sig senare att jag skulle sova på höskullen!

En annan sak som jag har råkat ut för (Väldigt sällan tack och lov) är att vissa scriptade moment i ett uppdrag inte triggar som dom ska! Hände mig under det första uppdraget där
I en mellansekvens så vägrade Hans att röra på sig som han ska och eftersom att jag inte hade spelat uppdraget tidigare så hajade jag inte vad som skedde? Skulle det vara så? Efter ca 10-15 minuters futilt runtskuttande och klickande så startade jag om spelet och då flöt uppdraget på som det skulle. Superstörande iom att man på jungfrufärden ju inte kan ha en rimlig aning om vad som är en glitch eller bara ett litet styltigt skrivet uppdrag?

Apropå moddar så rekommenderas att lägga till den som gör att man kan spara när man vill, och det utan att behöva kånka runt på ett halvt Systembolag med Saviour Schnapps!
Modden finns här: https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance2/mods/14
Jag installerade en mod som halverade tiden det tog att ladda om bågar och armborst, troligen skjutvapen med men det har jag inte testat än och det är verkligen en gudagåva.
(Och ni som tycker att man ska spela som utvecklarna bestämt, varsågoda. Vi andra gör som vi vill. )

Citat:
Ursprungligen postat av N3ss3
Även om jag absolut ser mycket ros, så är det också mycket gnäll om att spelet är svårt, och krångligt.

Det är också lätt att se vad folk efterfrågar om man tittar på t.ex. nexusmods. Jag håller inte alls med om de flesta sakerna där, men uppenbarligen verkar jag vara någon form av undantag.

Så visst finns det anti-woke diskussioner kring det, men även personer som är vana Ubisofts mellanmjölk och dess direktbelöningar.

edit: eller som här ovan att man kan spara hela tiden. Jag tycker det är lite av charmen med spelet, att det inte bara är att spara och försöka igen.

Vi är alla olika.
Exakt, vi är det. Du låter exakt som publiken för det här spelet, medan jag är nästan motsatsen.
Jag fuskar hejvilt - Wemod är mitt val av drog - för att slippa allt mondänt slit, medan andra som du uppskattar just den biten.
Jag spelar enbart för historien - jag skiter helt och fullt i om spelet vill att jag ska bli oerhört bra på svärd, när jag helt enkelt inte är intresserad av den biten - medan du kanske spelar det precis som ett rollspel.

Och installera mods för att förändra spelet till sin egen smak känns också som rätt charmigt.
Jag menar, om någon älskar hela spelet förutom t ex att rida; installera en mod som låter dig fast travel överallt, vilket verkligen förhöjde t ex Witcher 3 för mig.

(Jag antog att det fanns en "Fast Travel Anywhere" även här men icke...istället har någon skapat en "Disable Fast Travel"-mod så de inte KAN använda funktionen. Då vet man att det handlar som svaga människor som kämpar med sig själva om att de använder Fast Travel för ofta. )
https://www.nexusmods.com/kingdomcomedeliverance2/mods/239

I slutändan är detta ett spel. De som verkligen vill försvinna in i den här världen och bli världens bästa smed kan troligen göra det, men personligen är det ett underhållande tidsfördriv och inget jag tar för allvarligt. Men som sagt, alla är vi olika.
Citera
2025-02-12, 16:39
Avstängd
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nu överdriver du för att förstärka en obefintlig poäng.

Det gör att jag aldrig kommer spela spelet. Så det är ingen liten detalj.

Jag vill inte spela ett medeltida spel som låter som en jävla rap-video
Citera
2025-02-12, 16:43
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Det gör att jag aldrig kommer spela spelet. Så det är ingen liten detalj.

Jag vill inte spela ett medeltida spel som låter som en jävla rap-video

Helt övertygad om att du absolut 100% hade spelat skiten ur det här spelet om dom bara inte hade valt den här superlilla detaljen du valt att hänga upp dig på och låtsas som att den är ett problem! Trist att dom hade sån guldchans på att dra in 700 kr till om dom bara valt en annan väg här. Känns inte alls som att du bara valt en random grej att kunna gnälla över på internet här

Kan du inte tipsa oss om några bra RPGs du själv gillar som håller den standard gällandes "Rätt Språk" som du har satt upp som krav för att kunna spela ett spel?

Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Problemet är ju att spelet är annonserat mer som en simulator än ett spel...men det biter ändå aldrig på mig, som tröttnar på att hålla på att äta, skita, dricka, pissa, brygga dekokter...och däremellan spela lite.
Jag förstår helt enkelt inte de som tycker slikt är underhållande...mitt liv är jobbigt nog utan att behöva lida i spelvärlden med.

Haha ja det är en balansgång! Jag brukar egentligen uppskatta olika typer av "hard core" lägen i såna här spel, och har inte några problem med det mesta i detta heller så, men känner att dom kunde ha fått till en mer underhållande upplevelse utan att behöva offra alltför mycket på hur "hard core" spelet är. Men som du säger är man väl inte helt rätt målgrupp heller, eftersom det bevisligen finns många som till och med moddar för att göra skiten ännu drygare att spela
Senast redigerad av zBr9 2025-02-12 kl. 16:46.
Citera
2025-02-12, 16:46
Avstängd
Sagodjurs avatar
Citat:
Helt övertygad om att du absolut 100% hade spelat skiten ur det här spelet om dom bara inte hade valt den här superlilla detaljen du valt att hänga upp dig på och låtsas som att den är ett problem! Trist att dom hade sån guldchans på att dra in 700 kr till om dom bara valt en annan väg här. Känns inte alls som att du bara valt en random grej att kunna gnälla över på internet här

Kan du inte tipsa oss om några bra RPGs du själv gillar som håller den standard gällandes "Rätt Språk" som du har satt upp som krav för att kunna spela ett spel?

Det handlar om realism, något du skiter i men något som jag värderar när det kommer till spel eller t ex en film.

Det innebär t ex att ser man en krigsfilm på bio som utspelas under 1a världskriget, då förväntar jag mig att dom inte använder en UZI som tillverkades först på 1940-talet.
Citera
2025-02-12, 16:49
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Det handlar om realism, något du skiter i men något som jag värderar när det kommer till spel eller t ex en film.

Det innebär t ex att ser man en krigsfilm på bio som utspelas under 1a världskriget, då förväntar jag mig att dom inte använder en UZI som tillverkades först på 1940-talet.

Okej men varför svarar du inte på min fråga? Vilka spel tycker du uppfyller det här kravet på 100% realistisk medeltidsdialog bäst? Vore intressant att veta med tanke på hur stor skillnad det är på engelskan som pratas idag jämfört med den medeltida.
Citera
2025-02-12, 16:53
Avstängd
Sagodjurs avatar
Citat:
Okej men varför svarar du inte på min fråga? Vilka spel tycker du uppfyller det här kravet på 100% realistisk medeltidsdialog bäst? Vore intressant att veta med tanke på hur stor skillnad det är på engelskan som pratas idag jämfört med den medeltida.

Det handlar inte om att språket måste vara perfekt det handlar om specifika ord eller uttryck.

Det blir helt enkelt störande när dom springer omkring och säger fuck eller COME AT ME BRO eller AINT NUTHING BUT BITCHES N MONEY

Om du inte tycker det beror ju på att du är en tik-tok unge som tycker att FUCKING är normalt språk och du använder det säkert även i svenskan

EY VA FUCKING GÖR DU MANNEN
Citera
2025-02-12, 17:04
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Det handlar inte om att språket måste vara perfekt det handlar om specifika ord eller uttryck.

Det blir helt enkelt störande när dom springer omkring och säger fuck eller COME AT ME BRO eller AINT NUTHING BUT BITCHES N MONEY

Om du inte tycker det beror ju på att du är en tik-tok unge som tycker att FUCKING är normalt språk och du använder det säkert även i svenskan

Okej fast ingen säger ju COME AT ME BRO i det här spelet så vad är problemet? Googlar man "fuck" verkar det som att det ordet började användas i engelskan ca 65 år efter att det här spelet utspelar sig, så är det verkligen så mycket att grina över?

Måste ju bli svårt att spela några spel överhuvudtaget med dina kompromisslösa krav på realism, hur hanterar du saker som att man dricker eller äter för att läka sina skador, som många spel använder?
Citera
2025-02-12, 17:14
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N3ss3

Vi är alla olika.
Jo, spelet är ju rätt hardcore och verkligen inget för någon som bara doppat tårna i RPG-genren, men tror jsg ändå måste säga att du stirrar dig blind på negativa kritiken när motsatsen verkar helt annorlunda. 90% av spelare gillar spelet på Steam. Nu är jag utomlands så kan inte se vad för betyg på PS store men är villig att slå vad om min ena pungkula att det inte är under 4/5. Folk överlag gillar spelet skarpt. Däremot kommer ju så klart de som har något att kritisera att höras högre, då de som gillar spelet inte har så mycket anledning att posta om det online just nu. Främst pga att det är såpass stort att de förmodligen är fullt upptagna med att spela
Citera
2025-02-12, 17:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Problemet är ju att de inte säger något av det du listar ovan?

Fuck som någon påpekade blev vedertaget använt runt 1475 och användes troligen långt innan det i vissa områden.

"Kurva" som användes i Böhmen runt den tiden översätts till just fuck eller shit på engelska. Vilket föredrar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in