Citat:
Ursprungligen postat av
lordalatar
Jag håller med dig att förbjuda AR-15 kommer inte att lösa hela problemet. Man borde naturligtvis gå längre än så. Exakt var man skall dra gränsen går naturligtvis att tvista om men de flesta som har barn i Skolan borde tycka att vi har för generösa vapenlagar idag. Jag kan tycka att man borde göra en utredning som förbjuder ett större antal halvautomatiska vapen än det förslag som partierna nu kommit överens om.
Varför det?
Vi har väl haft tre massskjutningar i Sverige där legala capen varit inblandade i "modern" tid. Om det är något mer får den som kommer på fler gärna påminna mig.
Tore Hedin (polis) sköt ihjäl nio personer 1952 med sitt tjänstevapen.
Mattias Flink (militär) sköt ihjäl sju personer med sitt tjänstevapen 1994.
Rickard Andersson (jägare) sköt nu, 2025, ihjäl tio personer med sina jaktvapen.
Alltså 26 döda på 73 år.
Vi har haft fler massskjutningar i Sverige sedan dess, men då med illegala vapen. Exempelvis
Stureplansmorden, 1994.
Självklart inträffar inte samtliga dödsfall som resultat av massskjutningar. Det händer att någon exempelvis i ett svartsjukedrama skjuter sin partner (Och vanligtvis sedan även sig själv.) med ett vapen h*n har licens på, men detta sker inte på årlig basis.
Om vi i stället kollar på skjutningar med illegala vapen generellt så har vi i Sverige bara sedan 2020 haft 249 dödsfall vid skjutningar (2020-2024), vilket pekar på att det inte är vapenlagarna som är generösa.
Att dessa illegala vapen inte kommer från svenska legala vapen som på något sätt blivit illegala (Genom stöld olovlig försäljning eller liknande.) finns det inga som helst belägg för då "läckageteorin" (Det vissa inom polisen ofta lyfter fram som anledningen till att ytterligare begränsa lagliga vapenägares antal vapen och vapentyper.) aldrig någonsin kunnat styrkas med empirisk data eller någon form av faktisk evidens.
Väger man brott begångna med uppsåt där legala vapen ingått mot brott begångna med uppsåt där illegala vapen varit inblandade pekar det - objektivt sett - på att det inte är vapenlagarna som är generösa i Sverige.
Det är snarare utbredningen av nonsens från minst sagt okunniga vapenmotståndare som är för generös.
Kan vara så att
Jomshof förstår det, men att du inte gör det.