2025-02-12, 14:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exvivo
Se hela uppdrag granskning. Tre domstolar friar pappan från alla anklagelser och ger honom ensam vårdnad om pojken. Trots det tvingar Socialtjänsten pojken till ett vårdhem genom att hota pappan med LVU, vilket de senare genomför

Precis. det är så soc opererar. Om en förälder inte går med på "frivillig" placering så hotar de med LVU och där vinner soc nästan vartenda fall i domstol. Men trots "frivillig" placering så fick pappan ändå inte träffa sin son och fick order om att hålla sig borta. Så jävla sjuk historia, men inte helt förvånande. Det är så många galna historier man hört om denna myndighet. Det vore bra om drabbade föräldrar ser till att få ut alla sina handlingar så att de kan granskas och komma fram i ljuset.
Citera
2025-02-12, 14:50
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet är att socialtjänsten inte kan ha fel. Även om de har fel så håller de benhårt fast vid sin bedömning in i döden. Det finns inga straff eller tjänstemannaansvar när det blir fel. Priset för detta får barnen betala. Som denna stackars "Adam" exempelvis.

LVU är INTE rättssäkert. Det är en av de mest korrupta delarna av socialtjänstens verksamhet. Riktigt shady business.

Plus att myndighetstilltron hos domstolarna i Sverige är otroligt hög. Därför dömer förvaltningsdomstolarna i princip alltid till socialtjänstens fördel, enbart med socialens ”utredningar” som bedömningsgrund. Motparten hade lika gärna kunnat få lov att deklamera inför de dövas konvent.
Citera
2025-02-12, 14:53
Medlem
Citat:
Ja det känns sjukt obehagligt att ett privat företag ska kunna ha ett sådant här inflytande
Hurra för nyliberalismens valfrihet. Alla kommuner kan välja vilken klan dom vill stödja.
Citera
2025-02-12, 14:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja det känns sjukt obehagligt att ett privat företag ska kunna ha ett sådant här inflytande

Personligen tror jag att det är soc som "beställt" den bedömningen och påverkat terapeuten på olika sätt till att komma fram till just vad de fråga efter, vilket de absolut inte får göra egentligen. Men soc har sina egna fula spelregler och de följer inte gällande lagstiftning, eftersom de inte behöver göra det. Granskningen är obefintlig liksom deras ansvar om de gör fel. De gör precis som de själva vill bakom sekretessen och tyvärr vill sällan journalister granska sådana här fall där barn är inblandade.
Citera
2025-02-12, 14:57
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ja och hon fick med sig soc dessutom och fick bo med pojken på HVB-hemmet trots att hon blivit av med vårdnaden.

Domstolen gick helt på den linjen och gav vårdnaden till pappan, men soc tyckte ändå att pojken och mamman skulle bo ihop på HVB-hemmet. Det är så sinnessjukt alltihop.

Hur tänkte man alienationen skulle kunna sluta, om hon får bo där med honom.

Jag tror de där tanterna fortfarande tror vad de gjorde var rätt, vissa alienatorer kan vara väldigt övertygande och såna tanterna bedömer personen inte omständigheterna och sen har de lojaliteten satt så vill de inte byta sida.
Det är så mycket hål i huvudet
Citera
2025-02-12, 14:57
Medlem
Citat:
Precis. det är så soc opererar. Om en förälder inte går med på "frivillig" placering så hotar de med LVU och där vinner soc nästan vartenda fall i domstol. Men trots "frivillig" placering så fick pappan ändå inte träffa sin son och fick order om att hålla sig borta. Så jävla sjuk historia, men inte helt förvånande. Det är så många galna historier man hört om denna myndighet. Det vore bra om drabbade föräldrar ser till att få ut alla sina handlingar så att de kan granskas och komma fram i ljuset.
Jo det har varit en del sjuka fall genom åren men jag tror att Soc, generellt fungerar bra. Problemet är ju att systemet är intransparent och väldigt beroende på individer vilket skapar en enorm rättsosäkerhet
Citera
2025-02-12, 15:01
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Det finns föräldrar som inte sätter gränser.
Jag har sett en 5-6 åring stå med bånge och jucka mot sin kompis, när det inte fungerade så ställde han sig på knä och kikade mellan kompisens skinkor. Detta va på en allmän badplats.

Och henpappan sa ingenting mer än att de skulle äta glass istället.
Så det finns definitivt störda föräldrar som tycker det är naturligt.

Man måste lära även mindre barn att det finns gränser annars så ser de inte problemet med att springa runt med bånge och jucka lite här och där

Nä nu tror jag du trollar va?
Citera
2025-02-12, 15:01
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siskebabmedsas
Såg precis alla avsnitt utan paus.
Det här är fruktansvärt.
Så här kan det fan inte få gå till.

Hur fan kan dessa personer leva med sig själva?

Vad jag läst är det ofta narcisistiska personlighetsdrag hos mammor som ligger bakom.
De ska vinna till varje pris, om det betyder att barnet ska tvångsplaceras så får det bli så.
Citera
2025-02-12, 15:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jo det har varit en del sjuka fall genom åren men jag tror att Soc, generellt fungerar bra. Problemet är ju att systemet är intransparent och väldigt beroende på individer vilket skapar en enorm rättsosäkerhet

Ja och det värsta är att soc i princip kan sekretessbelägga vad fan de vill som i detta fall ett bevismaterial som pappan behövde för att försvara sig i domstol. Jag fattar inte att det inga politiska partier vill ta upp detta mycket allvarliga demokratiska problem. Soc kan ju ta deras ungar också om de hamnar i en liknande vårdnadstvist och soc "tror" på fel förälder och falsk information.
Citera
2025-02-12, 15:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Hur tänkte man alienationen skulle kunna sluta, om hon får bo där med honom.

Jag tror de där tanterna fortfarande tror vad de gjorde var rätt, vissa alienatorer kan vara väldigt övertygande och såna tanterna bedömer personen inte omständigheterna och sen har de lojaliteten satt så vill de inte byta sida.
Det är så mycket hål i huvudet

Det verkar dessvärre vara ett mycket typiskt beteende från soc sida. De kan helt enkelt inte ha fel och de tål inte att fel så därför håller de fast i den linje de höll i från början no matter what. Det märktes tydligt vad problemet var, för så fort det kom in en manlig socialsekreterare blev det objektiva bedömningar och han erkände brister i sina kollegors utredning. Men då blev han bortplockad såklart. Så jävla sjukt alltihop. Kriminella chefer hela högen.
Citera
2025-02-12, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baisianus
Mamman har alltså först försökt få egen vårdnad om Adam genom att grundlöst försöka beskylla pappan för sexuella övergrepp. När det inte gick så resonerade hon att om inte hon får Adam ensam så ska ingen ha Adam, varför hon istället börjar anklaga det sjuåriga barnet för samma sak för att få honom omhändertagen. Och kvinnorna på socialtjänsten inte bara köper alltihop, de bidrar aktivt till att dölja uppgifter som kan leda till tvivel om mammans påhitt.

Det här är Kafka-eskt. Det här måste leda till fängelsestraff inte bara för mamman utan för ansvarig chef på socialtjänsten. Det här är ett övergrepp fullt i paritet med sexuella övergrepp och det här kommer att sätta livslånga spår i pojken. Detta är barnmisshandel. Men givetvis kommer inget att hända. Mamman kommer fortfarande att få behålla vårdnaden även om den yngre brodern och ingen kommer att tvingas avgå eller se insidan av ett galler. Det är ju trots allt Sverige det handlar om.
Häng ut kärringarna, hoppas de barn de har hos sig tas ifrån dom
Citera
2025-02-12, 15:10
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Det handlar om gruppdynamiken när gruppen endast består av kvinnor. Det räcker med att "ledaren" är manshatare eller fått för sig något, för att resten ska följa efter. Tyvärr.

Säger detta som kvinna själv.

Tror dessutom att det handlade om bättre bemedlade och anpassade invandrare i det här fallet, om det nu har betydelse. Men jag tror att mammans nya man var med i att påverka för att få bort pappan.

Ja jo kvinnor är ju ofta väldigt benägna att följa gruppen, flocken, samhället eller vad det nu är. Inte alla så klart, men det är ju ett mönster. Så det kan givetvis vara en giltig anledning.

Men hela fallet är så sjukt bara. Som någon slags sekt som fått för sig att både pappan och barnet (hur kan ett barn rent tekniskt sett ens vara en pedofil?!) är pedofiler utan någon som helst förankring i verkligheten utöver vad den hatiska och galna mamman har sagt. Har bara sett första avsnittet, så har inte fått mer matnyttig info.

Är Daniel och Adam invandrare? Jag uppfattade dem som etniska svenskar. I detta fallet spelar det ingen roll tycker jag, hela situationen är sjukt orättvist oavsett om Daniel/Adam är pursvenska eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in