2025-02-12, 14:30
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trisslotterna
Eller så har han beställt med hemleverans?

Har tänkt på det oxå men han hade bott i lägenheten sedan 2011 & det är först senare det konceptet blev tillgängligt.

Han har ju varit i en fysisk butik & köpt ammo. Skulle vara intressant att veta om han gjort det helt ensam.
Citera
2025-02-12, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C13H16ClNO
Tydligen ett filmklipp uppe på expressen när RA pratar om sitt försörjningsstöd.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rickard-anderssons-egna-ord-om-forsorjningsstodet/

Någon som har premium och kan lösa klippet?

Står typ samma info som redan står i andra media.. inget nytt.
Det som var lite annorlunda var väl ” Det finns dock tecken på att studierna fortsatte även under den hösten. Den 30 augusti och 9 september gjordes utskick från komvux till Rickard Andersson om att han var inbokad för att göra matteprov.”
Senast redigerad av Menea 2025-02-12 kl. 14:33.
Citera
2025-02-12, 14:31
Medlem
Celestrons avatar
Märklig Selfie-video. Sådana brukar ju börja med att man ser magen på den som trycker på startknappen, för att sen backa ett par steg bakåt och sätta sej och prata.

Men RA har tydligen redan riggat kameran eller mobilen. Och lyckats starta den. Han reser sej sen upp ur sängen och börjar dricka ur en Cocacolaflaska det första han gör. Plockar upp pappret från kommunen och börjar läsa, med en entonig röst som om han var drogad. Frågan är ju om han bara ville testa kameran. Tog första bästa lapp på bordet och läste, för att kolla hur ljudet blev.

Vem skulle annars denna video vara adresserad till? Honom själv eller?
Citera
2025-02-12, 14:32
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Har tänkt på det oxå men han hade bott i lägenheten sedan 2011 & det är först senare det konceptet blev tillgängligt.

Han har ju varit i en fysisk butik & köpt ammo. Skulle vara intressant att veta om han gjort det helt ensam.

Han har köpt fyra rökgranater och stora mängder ammunition under 2025. Den informationen gick polisen ut med igår.
Citera
2025-02-12, 14:34
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Märklig Selfie-video. Sådana brukar ju börja med att man ser magen på den som trycker på startknappen, för att sen backa ett par steg bakåt och sätta sej och prata.

Men RA har tydligen redan riggat kameran eller mobilen. Och lyckats starta den. Han reser sej sen upp ur sängen och börjar dricka ur en Cocacolaflaska det första han gör. Plockar upp pappret från kommunen och börjar läsa, med en entonig röst som om han var drogad. Frågan är ju om han bara ville testa kameran. Tog första bästa lapp på bordet och läste, för att kolla hur ljudet blev.

Vadå? Det är ju i stort sett en video som bevisar hans motiv?
Citera
2025-02-12, 14:34
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej, det finns inget som visar det.

Tidslinjen ser ut så här:

12:31 Skjutningen börjar.

12:32:30 "Toalettfilmen börjar"

12.33: Polisen får larm om skottlossning i skolan.

12.38: Polisen är på plats (efter 5 minuter).

12:40 Brandlarmet går

12:40:30 Skjutande upphör.

12.45: Insatsstyrkan är på plats (efter 12 minuter).

13:00 (c:a) Ett sista skott hörs. (GM skjuter sig själv).

13.30 (c:a): Gärningsmannen hittas död.

Killen på toaletten satt i alla fall inlåst på toa från klockan 12.30 till 14.45. Det skriver han själv i kommentarerna under klippet.
Citera
2025-02-12, 14:37
Medlem
svart.kandelabers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Här är videon på RA där han läser upp brevet om försörjningsstöd. Det är ingen komplett video utan den som Expressen lagt upp.

https://www.youtube.com/watch?v=C3vX5BurL34

Detta brevet är ett automatiskt som skickas ut få och då till de som får fördörjningsstöd. Reglerna är hårda och tyvärr, för den som saknar vissa förmågor kan ett sånt här brev ge enorm ångest. Säker hänt flera, som väljer suicid i det tysta.

Det som skiljer R.A är att han tog med sig 10 andra. 😢

Regeringen, arbetslinjen, att alla ska arbeta är det som är boven i detta. Man får inte vara sjuk i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron

Funderade på om videon kan vara till någon i familjen och han inte vill prata i telefon. Fast det känns lite långsökt...

Dock noterat att RA har förvånansvärt många selfies och liknande. Annars brukar väl hans typ inte direkt vilja vara med på bild i min erfarenhet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Äldreomsorgslyftet är en speciell klass med anställda från kommunen som (osäker på hur Örebro har det upplagt, men hos andra..) innebär att man jobbar 50% och Studerar 50% för att få en undersköterska titel. Kommunerna får en jävla massa chash från staten för detta.. När kommunerna började med detta för några år sedan så har det varit en ganska stor nyhet. "titta vad duktiga vid är som satsar på våran personal". Papperstidningar och förvaltningars egna facebooksidor sprider duktigheten. Dessutom gick han som sagt på skolan så det här lär han inte ha missat. Dom började med detta det året han blev kickad. Jag säger inte att det är motivet. Men det är ingen dålig slump om majoriteten av offren jobbade på socialförvaltningen. Om nu attacken skulle vara ett agg mot hans indragna bidrag.

Kan inte tänka mig han hade koll på detta och att just den dagen hade dom lektioner… scheman på alla lektioner för alla utbildningar brukar finnas samlat på typ Omnius eller typ annan plattform som du måste ha e-leg och vara registerad i som student.. den har man bara tillgång till om man är inskriven på skolan! Jag tror inte han hade en blekaste vilka lektioner det vad där och då..
möjligen om han typ boendestödjare som gick den utbildningen och berättat för honom eller något..
Citera
2025-02-12, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag uttryckte mig inte supertydligt, vad jag menade med ”ingen har påstått” var att ingen av källorna till dessa två bitar information (media, polis) har påstått att ”hämnd mot soc” och ”6 pers från socialförvaltningen saknas” ska läsas som ”han gick till skolan och hämnades genom att skjuta 6 socialsekreterare som av ngn anledning befann sig där”. Det där med ”hämnd mot soc” var nog en överdrivet förenklad formulering som istället kunde ha varit ”hämnd mot samhället triggad av beslut/åtgärder från soc”
Nej, det stämmer. Fast det kanske var deras syfte? Dom skrev väl det i samband med att teorin skulle vara indraget stöd från SOC. Att halva landet går banans då och tror att det är socialsekreterare som ligger på hög är kanske inte så konstigt? Därför tänker jag att GM likagärna kan dragit den slutsatsen också. Om han visste att äldreomsorgslyftet tillhörde socialförvaltningen. Jag säger inte att det är så eller jag vet inte ens om jag tror det själv. Men det är knappast omöjligt. Då min kommun inte har det så, vård och omsorg är en egen förvaltning så trodde jag också att det var personal från "soc", dvs handläggare på vuxenenheten, barn och familje blabla och allt vad dom kan tänkas heta. Tanken slog inte mig att Vård och omsorg ligger under socialförvaltningen. Och jag har vad jag vet inte autism. Men dålig insatt på hur olika kommuner har det... Men nu vet jag bättre till nästa gång Men i tråden här iaf så var det ju rätt många ett tag som trodde så, utan en tanke om att det var hemtjänstpersonal och liknande. Just pga att dom gick ut med "socialförvaltningen.".

Men tycker inte du också att det är en olustig slump då att hämnd triggad av soc sker mot majoriteten av socialförvaltningsanställda?
Citera
2025-02-12, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Bara för ordningen: GM var INTE psykotisk.
Det kan du omöjligt veta. Hur i helvete tror du att du kan ställa diagnos på någon du aldrig träffat. Nu är du pinsamt lorkad.
Citera
2025-02-12, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Killen på toaletten satt i alla fall inlåst på toa från klockan 12.30 till 14.45. Det skriver han själv i kommentarerna under klippet.
Ja men enligt uppgifter i media visar tidsstämpeln i videon att filmen startar c:a 12:32:30.

Men visst, jag har inte råfilmen tillgänglig så det kan ju vara fel.

Möjligen var han på toan ett par minuter innan han började filma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in