2025-02-12, 13:48
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Min teori just nu är följande:
Han får avslag på försörjningsstödet, kanske med kravet att börja på komvux igen. Det stället där han redan misslyckats flera gånger och hatar.

Han bestämmer sig (precis som nån annan i tråden sa igår) för att spela Counter Strike en sista gång, fast denna gången i verkligheten.

Skolan med sitt labyrintmönster är perfekt. Han har säkert redan gått och tänkt taken där i flera år, när han stört sig på stället.

Han beställer likadana rökgranater som finns i CS2 med svart rök.

Dom han skjuter ihjäl ser han på samma sätt som i spelet. Dom är helt anonymiserade.

Sen vaknar han kanske till av polisen, eller att verkligheten inte var som i spelet, eller att han ändå tänkt ta livet av sig, och skjuter sig själv.

Tankar kring detta?

Enligt SRs kartläggning av massmördaren hade han beställt hem knivar innan dådet. Hur används knivar i CS? Används rökgranater i defensiv eller offensiv taktik i CS?

Sedan har jag en fundering kring hunden. Har det kommit fram mer info om föräldrarnas hund? Hunden borde varit en skyddsfaktor för att förhindra självmord. Man massmördar inte människor i normala fall, men synnerligen inte om en hund väntar därhemma på att bli rastad och få mat. Att helt skita i hunden tyder på att Rickard gått långt in i mörka skogen med sina tankar. Grannar och boende i området la aldrig märke till Rickard men grannar kan omöjligen missat när en man rastar en hund regelbundet.
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2025-02-12 kl. 13:51.
Citera
2025-02-12, 13:49
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Kände samma sak.. absolut att han hade funktionsnedsättning är ju Inge fel med det men känns som något betydligt värre känsla man får här! Psykopat eller nått.

Det krävs nog en viss empatistörning för att kunna utföra den här typen av dåd.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Efter att ha sett videon där RA läser högt måste jag säga att han framstår som intellektuellt seg. Värre än jag trodde faktiskt. Han kan ju knappt läsa innantill.

Obegripligt hur han kunde anses lämplig för vapenlicens och att föräldrarna inte slog larm angående detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det i sig borde betyda att motivet var skolan och inte etnicitet.
Vem som helst kunde ha drabbats.

Det kan ha varit flera motiv..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Dom sörjer säkert sin son också och vill ha lugn och ro.
Han var nog älskad vilket de flesta barn är.
Ja, naturligtvis. Alla föräldrar älskar sina barn och vill dem väl.

Jag tycker att hans familj är offer i det här dådet också.
Citera
2025-02-12, 13:50
Medlem
okok1s avatar
Så en video där han pratar. Låter det lika som tv4s desinformations video om naziattack?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det i sig borde betyda att motivet var skolan och inte etnicitet.
Vem som helst kunde ha drabbats.

Håller med. Dådet hade inget med etnicitet att göra utan det var den skola han gått i och inte klarat av pga sina psykiska problem.
Att Komvux och SFI fanns där är det som gör att det var folk av annan härkomst som drabbades.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag får heller inte ihop det.. om han var lack på dom för indraget bidrag är det väl mer sannolikt att han hade bokat en tid till sockontoret och börjat panga där än att gå till komvux SFI vårdutbildningar. Jag tror det är mer en slump att socialförvaltningen var där. Det känns omöjligt att han hade koll på det. Men vad vet jag!
Beror väl helt på hur insatt han är i Örebro kommuns förvaltningar och nämnders ansvarsområden.
Det ser olika ut i olika kommuner och jag är tveksam till att han fattar att även äldreomsorg ingår på Socialförvaltningen där. Det är inte omöjligt att han ser ett reportage i en lokal blaska om "Äldreomsorgslyftet på aktuella skolan för anställda vid socialförvaltningen" och förväntar sig 20 talet batikhäxor från vuxenstödet på en och samma plats. Halva landet trodde ju det själva ett tag, av exakt samma orsak. För att man benämner förvaltningen istället för det faktiska arbetsområdet. EDIT: Lek med tanken att det står "socialförvaltningen Vård och omsorgslyftet" på en dörr eller så.. Det är ju flest därifrån som dött. Dessutom sannolikt den klass med mest blandad etnicitet.
Senast redigerad av IngenBom 2025-02-12 kl. 13:55.
Citera
2025-02-12, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Efter att ha sett videon där RA läser högt måste jag säga att han framstår som intellektuellt seg. Värre än jag trodde faktiskt. Han kan ju knappt läsa innantill.

Obegripligt hur han kunde anses lämplig för vapenlicens och att föräldrarna inte slog larm angående detta.

Jag är likadan verbalt. Har autism och iq en bit över 130. Min psykiatriker brukar benämna mig som 'sluggish' i journalanteckningar.

Forskning om tillståndet: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34486938/

"Research shows a weak link between SCT and processing speed (contrary to what is implied by the term sluggish cognitive tempo), and other neuropsychological test scores are not consistently associated with SCT. "
Senast redigerad av svenskidiot 2025-02-12 kl. 13:58.
Citera
2025-02-12, 13:52
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Dom sörjer säkert sin son också och vill ha lugn och ro.
Han var nog älskad vilket de flesta barn är.

Jo, men dom var också de som kunde ha stoppat ett massmord. Dom kanske skulle prata sen som Dylan Klebolds mamma valde att göra. Mer uppskattat än att gömma sig.
Citera
2025-02-12, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Enligt SRs kartläggning av massmördaren hade han beställt hem knivar innan dådet. Hur används knivar i CS? Används rökgranater i defensiv eller offensiv taktik i CS?

Sedan har jag en fundering kring hunden. Har det kommit fram mer info om hunden? Hunden borde varit en skyddsfaktor för att förhindra självmord. Man massmördar inte människor i normala fall, men synnerligen inte om en hund väntar därhemma på att bli rastad och få mat. Att helt skita i hunden tyder på att Rickard gått långt in i mörka skogen med sina tankar. Grannar och boende i området la aldrig märke till Rickard men grannar kan omöjligen missat när en man rastar en hund regelbundet.
Folk har sagt att han setts gå ut med hund men det kanske oftast var så att han var i föräldrarnas bostad när han var hundvakt eftersom de väl bodde större och kanske hade trädgård så att hunden kunde vara ute utanför promenader
Citera
2025-02-12, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
kan vara samma röst ja. Däremot tror jag inte att det som sägs är "ni ska bort från Europa".
Det okända som sägs där, sägs just innan han skjuter två skott varpå man svagt kan höra en äldre kvinnoröst stöna 2-3 gånger.

Det är ju inte omöjligt att det är den 68-åriga matteläraren som skjuts där. Och eftersom han varit inskriven fem gånger på samma mattekurs är det inte omöjligt att hon var läraren åtminstone en gång. Man kan ju alltid ha den möjligheten med sig när man försöker uttyda vad som sägs.

(Hon var dock från ett europeiskt land så vi kanske kan lägga ’bort från Europa’-teorin i skräpkorgen i det fallet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in