Citat:
Det kan det mycket väl vara, men ingen vet ju och nu går polisen ut än en gång och säger att baserat på utredningen hittills verkar offren vara slumpmässigt utvalda. Protestera mot rasism kan man ju göra ändå och stötta alla de invandrare som känner sig rädda. Om det går många invandrare på den skola mördaren varit inskriven på flera gånger men kuggat, är det ju inte heller konstigt om flera av offren har utländsk bakgrund. Men han verkar ju inte ha siktat på alla invandrare han mötte utan skjutit lite random och skotten borde ju ha studsat och träffat allt möjligt i hans väg. Det är åtminstone så jag tolkar polisen. Fattar inte hur man kan vara så bergsäker på svaren utan insyn i utredningen. Och varför man inte kan vänta på bekräftad info.
Känslan jag fått är att många invandrare uppfattar sig utsatta för diskriminering, och i viss mån är det nog sant, även om frågan är mer komplex än så, och läget nog inte är så illa som de uppfattar det. Det blir då lätt så att de tänker att dådet nog var riktat mot dem.
Sedan finns det personer som gör allt vad de kan för att invandrare ska uppfatta sig som utsatta eftersom det tjänar deras populistiska politik. Att det fungerar syns på röststatistiken.
Till sist finns det andra intressen som vill skada samhället med påverkansoperationer. Skapa motsättningar och misstro mot samhället, media och det demokratiska systemet.
Så uppfattar jag det. Här gäller det att istället sprida faktabaserad information och att undvika tvärsäkra spekulationer. Allt är fortfarande möjligt.