2025-02-12, 12:21
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordalatar
Sluta visa hur låg IQ du har. Hela min post är en åsikt. Liksom hela ditt resonemang är i ditt svar. Nu kommer jag med ytterligare en åsikt: Sverige behöver inte några privatpersoner som springer omkring i skogen och jagar de djur som lever där. Lär dig förstå när folk har en åsikt så kommer det gå bättre för dig när du diskuterar i framtiden.

Kruxet är att du inte lägger fram det som en åsikt utan som ett faktum...

Din halmgubbe kan vifta med framför någon annan.

Lär dig lägga fram din ståndpunkt som en ståndpunkt och inte som ett faktum så lär det gå bättre för dig på alla möjliga håll. Hittills har du bara visat fram att du varken har koll på ämnet eller klarar av att framföra en argumentation som åtminstone skulle kunna framstå som seriös.
Citera
2025-02-12, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Fast det där går ju säga om så många saker. Det brukar vara en klick som tycker att endast deras intressen och friheter är viktiga, och bara de som håller med dom är vettiga. Man hittar dom på båda sidor om mittenstrecket, men övervikt åt vänster.

För mig handlar den här diskussionen inte om AR15. Jag har hållit på med skytte i över 30 år, både jakt och sport, men har inget intresse av AR15. Däremot har jag tillräcklig kunskap för att veta att det här är ett dumt förslag, då det enbart handlar om ett vapens utseende, inte dess funktion, och då är det ett rätt tydligt tecken på att våra politiker inte tänker.

Att jag dessutom är för en liten statsmaskineriets med få förbud och många friheter gör att jag i det här fallet står 100% på RJ:s sida.

Jag håller med dig att förbjuda AR-15 kommer inte att lösa hela problemet. Man borde naturligtvis gå längre än så. Exakt var man skall dra gränsen går naturligtvis att tvista om men de flesta som har barn i Skolan borde tycka att vi har för generösa vapenlagar idag. Jag kan tycka att man borde göra en utredning som förbjuder ett större antal halvautomatiska vapen än det förslag som partierna nu kommit överens om.
Citera
2025-02-12, 12:46
Medlem
ElonRuskpricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Ja SD behöver nya yngre förmågor och fler kvinnor. Arga gubbar på landsbygden är inte framtiden. Dessutom kommer dom ändå inte sluta rösta på SD på grund av ilska i vapenfrågan. SD har gubbarnas röster ändå.

Jessica Stegrud får väl ta ett ytterligare ett steg eller är hon lika woke som vapenhataren Vinge ?
Citera
2025-02-12, 13:15
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Jag håller med dig att förbjuda AR-15 kommer inte att lösa hela problemet. Man borde naturligtvis gå längre än så. Exakt var man skall dra gränsen går naturligtvis att tvista om men de flesta som har barn i Skolan borde tycka att vi har för generösa vapenlagar idag. Jag kan tycka att man borde göra en utredning som förbjuder ett större antal halvautomatiska vapen än det förslag som partierna nu kommit överens om.

Jag tycker man måste fokusera på innehavaren.
Om man är betrodd med att ha ett vapen ska det inte spela någon roll vilket vapnet är.

Med ett icke-automatiskt vapen kan man fortfarande döda oacceptabelt många.

Tycker man borde satsa på att skärpa upp jägarnas länplighetskontroll, plus att det bör finnas en förnyelseprocess som innehåller ett moment av att vara aktiv i en förening, där alla håller lite ögon på varandra. Som med sportskytte.
Citera
2025-02-12, 13:23
Medlem
Citat:
Om man är betrodd med att ha ett vapen ska det inte spela någon roll vilket vapnet är.

Tycker man borde satsa på att skärpa upp jägarnas länplighetskontroll, plus att det bör finnas en förnyelseprocess som innehåller ett moment av att vara aktiv i en förening, där alla håller lite ögon på varandra. Som med sportskytte.

Det går inte att förhindra fler skolskjutningar om du har ett vapen som förvaras hemma hos privatpersoner. Då får du låsa in alla vapen på polisstationen. Jag tror inte det kommer bli mer populärt. Tanken med dessa åtgärder är väll inte att göra jägare glada utan det sker för att skydda samhället från vapen i samhället. Trots allt så spelar tillgången på vapen extremt stor roll i detta.
Citera
2025-02-12, 13:45
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Det går inte att förhindra fler skolskjutningar om du har ett vapen som förvaras hemma hos privatpersoner. Då får du låsa in alla vapen på polisstationen. Jag tror inte det kommer bli mer populärt. Tanken med dessa åtgärder är väll inte att göra jägare glada utan det sker för att skydda samhället från vapen i samhället. Trots allt så spelar tillgången på vapen extremt stor roll i detta.

Tillgången på specifikt AR15?
Citera
2025-02-12, 14:00
Medlem
Citat:
Tillgången på specifikt AR15?

Gäller alla halvautomatiska vapen och skall man hårddra det alla skjutvapen. AR-15 är väll ett bra första steg, men man borde naturligtvis gå mycket längre.
Citera
2025-02-12, 14:27
Medlem
Citat:

Fast det stod ju också att man skulle skärpa lämplighets kontrollen för licenser.

Varför är det ingen annan som har uppmärksammat detta? 🤔
Citera
2025-02-12, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krutze21
Fast vad är egentligen skillnaden? Båda användes för att döda! Ett vapen skjuter inte sig själv! Knivar används ju i större utsträckning borde dem också förbjudas? Svensken har ju blivit mördad på sina egna gator men det är inget stopp på varken invandring eller starkare gränskontroll! Hur hade du tänkt att civilisationen skulle varit här om det inte fanns vapen? Vapen är ju anledningen till att alla andra ”vapen” finns! Tror inte du riktigt tänkte igenom det där! Det skulle inte vara fred iallafall! Utan lastbilar skulle förmodlingen släpvagnar och traktorer användas i större utsträckning vilken skulle fungera lika bra, även järnvägen skulle vara bättre utbyggd!

Hört talas om knivlagen?
Citera
2025-02-12, 14:52
Medlem
Citat:

Precis, det är lämpligheten att inneha vapen som är det primära. Det fungerar ju inte att psyksjuka har en massa vapen, egentligen ointressant i sig att det är fler än ett. Sen att licens gäller tillsvidare och inte omprövas och/eller att läkare anmäler in lämplighet.
Citera
2025-02-12, 14:55
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast det stod ju också att man skulle skärpa lämplighets kontrollen för licenser.

Varför är det ingen annan som har uppmärksammat detta? 🤔

Jo, men dom går inte tillräckligt långt.
Citera
2025-02-12, 15:01
Medlem
Citat:
Jo, men dom går inte tillräckligt långt.

Men kan man inte börja någonstans åtminstone och sen se efter det som behövs utöver detta?

Själv har jag jätte svårt att fatta att detta kan bli en så infekterad fråga inom SD..

Alla mina barn har jägarexamen och 3/4 har vapen, men ingen sliter sig i håret om halvautomater förbjuds helt o hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in