Citat:
Ursprungligen postat av
Miracklet
Jo, men den användare som jag riktade min kommentar till verkade så säker på att det inte var ett rasistmotiv att han kallade de som tror på det för foliehattar.
När någon begår en masskjutning på en skola där det bedrivs SFI-undervisning och majoriteten av offren är invandrare, så är det ju väldigt mycket som pekar mot ett rasistiskt motiv. Det behöver inte vara det! Har man inte levt under en sten de senaste femton åren så är det en fullt logisk, rimlig och trolig slutsats att dra.
Det KAN finnas andra förklaringar och jag tror ingenting själv just nu. Skulle det visa sig vara ett rasistdåd så tror jag ingen här skulle bli förvånad.
Det är mer anmärkningsvärt att det är så många som är övertygade om att det inte är ett rasistdåd. Och verkar tycka att det är väldigt viktigt att påpeka att det inte är det. Det verkar nästan som att man är rädd för att det ska vara det. Är man rädd för att SD:s opinionssiffror ska dala, eller vad handlar det om? [här stod en mening som jag fick ta bort efter tillsägelse av moderator]
Det är ironiskt nog rasistiskt att anta att detta var ett rasistiskt dåd bara för att GM är svensk när det inte finns något som helst bevis på att detta var ett ideologiskt dåd. Inget manifest. Inga kopplingar till någon organisation. Han gick in på en vuxenskola han gått på förut där många är invandrare och sköt slumpmässigt, de flesta som dog var invandrare, är det verkligen starkt nog bevis för ett rasistiskt dåd? Du förminskar ju alla andra motiv som är mycket mer rimliga utifrån det vi faktiskt vet om honom.
För att tvinga dig ur ditt rasistiska bias, ponera att Rickard varit en Rahid men att allt annat vi vet om hans bakgrund och liv varit identiskt, vad hade du DÅ tänkt varit hans motiv? Kan du svara på det?
Öppnar det upp för att faktiskt tänka bredare för dig?