2025-02-12, 10:08
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Det kan aldrig fastställas till 100% 💯 eftersom GM är död och inte verkar ha lämnat ett manifest, vad vi vet.

När personer med utländsk bakgrund begår brott, är det inte per automatik rasistiskt motiverat. Jag vet bara några enstaka fall genom historien då specifikt svenskar har varit måltavla för brott. Så det är en väsentlig skillnad.

Eftersom SFI-lokalen valdes ut som mål ligger det nära till hands att förmoda ett rasistmotiv, särskilt eftersom GM visar upp alla de kända tendenserna till högersympatier: isolerat liv, lågutbildad, vapenfetischist, psykiska besvär.

I det här fallet kan man anta rasistiskt motiverat dåd tills motsatsen är bevisad.

Nu har du snurrat till det i din skadade hjärna igen. Psykiska besvär och vänstersympatier går hand i hand. Troligtvis har dådet absolut ingenting med rasism att göra.
Citera
2025-02-12, 10:09
Medlem
Citat:
Det kan aldrig fastställas till 100% 💯 eftersom GM är död och inte verkar ha lämnat ett manifest, vad vi vet.

När personer med utländsk bakgrund begår brott, är det inte per automatik rasistiskt motiverat. Jag vet bara några enstaka fall genom historien då specifikt svenskar har varit måltavla för brott. Så det är en väsentlig skillnad.

Eftersom SFI-lokalen valdes ut som mål ligger det nära till hands att förmoda ett rasistmotiv, särskilt eftersom GM visar upp alla de kända tendenserna till högersympatier: isolerat liv, lågutbildad, vapenfetischist, psykiska besvär.

I det här fallet kan man anta rasistiskt motiverat dåd tills motsatsen är bevisad.
Nej.

Den slutsatsen tycker jag inte man kan dra. Hade han varit ute efter invandrare borde han sökt sig till Vivalla som är ett invandrartätt område i Örebro, exempelvis.

Det var skolan som var hans mål. En skola där han gått och haft det problematiskt och dit han trodde sig bli tvingad att åter gå på, av socialen.
Citera
2025-02-12, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillsanna43
Ok, men nu var det SFI i lokalen

Det var olika platser han skjutit i/vid.. det ska ha varit komvux , komvux grundskola .. matsal, gångar.
SFI hade precis haft lektion vad jag fattar det som… dock tror jag inte han hade koll på vilka lektioner det var där och då. Men det vet man inte har också hört att just den dagen hade det varit mestadels distanslektioner så därav färre personer.
Citera
2025-02-12, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej.

Den slutsatsen tycker jag inte man kan dra. Hade han varit ute efter invandrare borde han sökt sig till Vivalla som är ett invandrartätt område i Örebro, exempelvis.

Det var skolan som var hans mål. En skola där han gått och haft det problematiskt och dit han trodde sig bli tvingad att åter gå på, av socialen.

I Vivalla är det svårt att hitta motsvarande lokal där så många rör sig samtidigt. Det bor dessutom många etniska svenskar i Vivalla, särskilt i villa-delen av Vivalla.

Vill man söka upp ett ställe där det är 100% invandrare så är SFI det bästa stället att hitta många invandrare samlade på liten yta.

Det där sista du skriver om att det var en skola han skulle tvingas gå till är väl också bara rena spekulationer från din sida? Eller har du någon källa på det?
Citera
2025-02-12, 10:26
Medlem
Citat:

Han hade gått på skolan. Skolan är en vuxenskola. Ett komvux. Inte bara en "SFI-lokal". Det fanns en massa kurser där och eleverna var av blandad härkomst. Polisen själva sagt att han skjutit offren slumpmässigt. Det finns inga indikationer om ideologisk övertygelse åt något håll. Det starkaste spåret är personlig hämnd mot personal på skolan.

Jag skulle lika gärna kunna säga: "Allt tyder på att han var nyligen konverterad muslim och att han ville döda invandrarkvinnor eftersom han inte ville att de skulle få plugga pga att han var islamist. Detta motiv är sant tills det motbevisas. Case closed."

Det är ett lika gångbart motiv som din teori eftersom vi inte vet något om hans politik alls.
Citera
2025-02-12, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet
I Vivalla är det svårt att hitta motsvarande lokal där så många rör sig samtidigt. Det bor dessutom många etniska svenskar i Vivalla, särskilt i villa-delen av Vivalla.

Vill man söka upp ett ställe där det är 100% invandrare så är SFI det bästa stället att hitta många invandrare samlade på liten yta.

Det där sista du skriver om att det var en skola han skulle tvingas gå till är väl också bara rena spekulationer från din sida? Eller har du någon källa på det?
Ja det är en spekulation men det har kommit upp i tråden om motivet.
Senast redigerad av GustafBradson 2025-02-12 kl. 10:38.
Citera
2025-02-12, 10:33
Medlem
moralhoras avatar
Citat:

Återigen - SFI var endast en liten del av verksamheten på Risbergska. Majoriteten var vanlig Komvux-verksamhet, dvs komplettering av gymnasiebetyg och yrkesutbildningar. Han började inte ens skottlossningen i delen av byggnaden där SFI hölls - antagligen så gick han på en lektion för USKor med tanke på vilka som mördades. Är det ett tecken på att han hatade vårdpersonal?

Medan jag tror att när han väl började skjuta så gjorde han det rätt urskillningslöst, men samtidigt så hade han kunnat börja på SFI-delen av skolan om dessa var hans främsta mål.
Citera
2025-02-12, 10:37
Medlem
Blot-Svens avatar
Polisen: Inte säkert vi hittar Rickard Anderssons motiv
Trots att motivet inte är klarlagt sprids en bild bland konton på sociala medier som placerar Rickard Andersson i en tradition där han jämförs med tidigare högerextrema gärningsmän, så som Behring Breivik och Lundin Pettersson. Det menar stiftelsen Expo.

– De delar olika typer av propaganda som glorifierar Rickard Andersson som en martyr, som ett helgon, som en rasistisk mördare som skyddade Sverige, säger researchern Jonathan Leman till SvD.
Expressen, 2025-02-12

Håhå, jaja. Var hittar man exempel på det stiftelsen Expo "menar" ska finnas på nätet? Jag tycker detta låter som bullshit. Den andra sidan av "rasistdåd"-myntet.
Citera
2025-02-12, 10:37
Medlem
om man nu förutsätter att han har ideologiska och logiska tankebanor, så är väl komvux väldigt svensk företeelse och har du inte då en av Sveriges största moské i Örebro?
Citera
2025-02-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
om man nu förutsätter att han har ideologiska och logiska tankebanor, så är väl komvux väldigt svensk företeelse och har du inte då en av Sveriges största moské i Örebro?

Dom som dog var alla mörka/mörkhåriga.. ingen chans i helvete han kan trott det var svensk härkomst.. jag gissar också på att hans plan var att skjuta fler men när han fick syn på polisen fick han panik!
Citera
2025-02-12, 10:46
Medlem
Citat:
Jo, men den användare som jag riktade min kommentar till verkade så säker på att det inte var ett rasistmotiv att han kallade de som tror på det för foliehattar.

När någon begår en masskjutning på en skola där det bedrivs SFI-undervisning och majoriteten av offren är invandrare, så är det ju väldigt mycket som pekar mot ett rasistiskt motiv. Det behöver inte vara det! Har man inte levt under en sten de senaste femton åren så är det en fullt logisk, rimlig och trolig slutsats att dra.

Det KAN finnas andra förklaringar och jag tror ingenting själv just nu. Skulle det visa sig vara ett rasistdåd så tror jag ingen här skulle bli förvånad.

Det är mer anmärkningsvärt att det är så många som är övertygade om att det inte är ett rasistdåd. Och verkar tycka att det är väldigt viktigt att påpeka att det inte är det. Det verkar nästan som att man är rädd för att det ska vara det. Är man rädd för att SD:s opinionssiffror ska dala, eller vad handlar det om? [här stod en mening som jag fick ta bort efter tillsägelse av moderator]

Det är ironiskt nog rasistiskt att anta att detta var ett rasistiskt dåd bara för att GM är svensk när det inte finns något som helst bevis på att detta var ett ideologiskt dåd. Inget manifest. Inga kopplingar till någon organisation. Han gick in på en vuxenskola han gått på förut där många är invandrare och sköt slumpmässigt, de flesta som dog var invandrare, är det verkligen starkt nog bevis för ett rasistiskt dåd? Du förminskar ju alla andra motiv som är mycket mer rimliga utifrån det vi faktiskt vet om honom.

För att tvinga dig ur ditt rasistiska bias, ponera att Rickard varit en Rahid men att allt annat vi vet om hans bakgrund och liv varit identiskt, vad hade du DÅ tänkt varit hans motiv? Kan du svara på det?

Öppnar det upp för att faktiskt tänka bredare för dig?
Citera
2025-02-12, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Det går att köpa ammunition online.
Jag har gjort det flera gånger..
Fota/scanna ID och licens o ladda upp/mejla till handlaren.

Konstigt. Var inne och beställde ammunition på nätet. Leverans som bussgods eftersom det är explosiv vara.
Konstigt att de inte frågande om licensen någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in