2025-02-12, 00:37
Medlem
RektumHamids avatar
pröjsade 500:- i handpenning för ett tv-spel på facebook marketplace som skulle skickas spårbart men nu har säljaren slutat svara. swishade till hans nr men luren är ’avstängd’ nu när jag ringer. har prints på hans profil, annonsen och konversationen.

länsman lär bara lägga ned direkt om jag anmäler no? för mkt pangpang å fortkörning eller vad tror etern, är det lönt att anmäla? ellerrrrr…

vad är min bästa chans att se stålarna igen?

åka tre timmar och ta med ruffel och båg inkasso och även kräva soppapengar? eller växa upp, svälja stoltheten och se det som en läxa? jävla surt ändå, femhundra spänn är mer än vad som känns ok att bli lurad på. pengar växer inte på träd som morsan alltid sa och int har jag värst nå guldbrallor heller eller.

mvh helvetesjävla
Citera
2025-02-12, 00:42
Avstängd
Severlohs avatar
Anlita din lokala MC-klubb, de brukar vara duktiga på inkasso.
Citera
2025-02-12, 00:53
Medlem
RektumHamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Anlita din lokala MC-klubb, de brukar vara duktiga på inkasso.

åh, smart!!! hur hittar jag dem? bor ute på landet… och när jag väl hittar dem; tror du jag får följa med på min kawasaki 125:a och bevittna indrivningen från ett säkert avstånd? nä du. sluta larva dig å kom med nån smartare idé nu annars så tycker jag att du kan starta en insamling åt mig. för att täcka förlusterna. sparka inte på den som redan ligger ned osv…
Citera
2025-02-12, 00:53
Medlem
Xer0s avatar
Anmäl bedrägeri med banken skulle jag säga.
Men nä, tror inte det är stor chans att få tillbaka en sådan liten summa.

Bättre att alltid använda kort. Du får mer hjälp om du blir scammad på kort. Jag fick tillbaka en tusing som någon från Irland drog från mitt kort när jag var i Italien.

Det var kortföretaget som fixade det.

Samma när Thai airways inte ville betala tillbaka för inställt flyg. Kortbolaget tog det från deras konto bara. 15000 fick jag tillbaka. Och det var inte någon ”försäkring” utan det var reklamation med email mm som underlag.
Senast redigerad av Xer0 2025-02-12 kl. 00:55.
Citera
2025-02-12, 00:56
Medlem
Exakt samma sak hände mig med. Polisanmäl!! Bank-ID är kopplat till personnr.. Personen lovade dessutom att inte scamma mig.. om flera anmäler samma person kanske de gör något!
Citera
2025-02-12, 00:57
Medlem
RektumHamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Anmäl bedrägeri med banken skulle jag säga.
Men nä, tror inte det är stor chans att få tillbaka en sådan liten summa.

Bättre att alltid använda kort. Du får mer hjälp om du blir scammad på kort. Jag fick tillbaka en tusing som någon från Irland drog från mitt kort när jag var i Italien.

Det var kortföretaget som fixade det.

Samma när Thai airways inte ville betala tillbaka för inställt flyg. Kortbolaget tog det från deras konto bara. 15000 fick jag tillbaka. Och det var inte någon ”försäkring” utan det var reklamation med email mm som underlag.

ja, har blivit scammad både på amazon å ebay å då har jag fått stålars tillbaka. får höra med banken imorgon om jag har nån chans. tack!
Senast redigerad av RektumHamid 2025-02-12 kl. 00:58. Anledning: felstavning
Citera
2025-02-12, 01:01
Medlem
RektumHamids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Exakt samma sak hände mig med. Polisanmäl!! Bank-ID är kopplat till personnr.. Personen lovade dessutom att inte scamma mig.. om flera anmäler samma person kanske de gör något!

ah, får väl göra det. tack för input å tänk så har vi köpt samma tv-spel.
Citera
2025-02-12, 01:14
Medlem
SvampDamp.s avatar
Som ovannämnt- polisanmäl, ju fler som anmäler personen i fråga, desto större är chansen att han/hon åker fast. Om du nu swishat så är bank id kopplat med bank / personnummer, så bara anmäla!
Citera
2025-02-12, 03:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RektumHamid

åka tre timmar och ta med ruffel och båg inkasso och även kräva soppapengar?

Kör hårt säger jag
Citera
2025-02-12, 04:10
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
swishar man får man skylla sig själv

Man använder riktiga pengar och inspekterar varan på plats eller på stan beroende på säljare.
Just så.

Att folk fortfarande skänker bort pengar år 2025 till främmande folk och gråter att dom inte får det dom tror att dom köpt är helt otroligt folk lär sig aldrig att inte förskottsbetalning inte funkar
Citera
2025-02-12, 04:42
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
pröjsade 500:- i handpenning för ett tv-spel på facebook marketplace som skulle skickas spårbart men nu har säljaren slutat svara. swishade till hans nr men luren är ’avstängd’ nu när jag ringer. har prints på hans profil, annonsen och konversationen.

länsman lär bara lägga ned direkt om jag anmäler no? för mkt pangpang å fortkörning eller vad tror etern, är det lönt att anmäla? ellerrrrr…

åka tre timmar och ta med ruffel och båg inkasso och även kräva soppapengar? eller växa upp, svälja stoltheten och se det som en läxa? jävla surt ändå, femhundra spänn är mer än vad som känns ok att bli lurad på. pengar växer inte på träd som morsan alltid sa och int har jag värst nå guldbrallor heller eller.

mvh helvetesjävla
Om syftet är att få tillbaks pengarna så anlita Kronofogden.
Citera
2025-02-12, 05:50
Medlem
Citat:

mvh helvetesjävla
500 kr är ju ingen summa värd att bråka om. Se det som lärpengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in