2025-02-11, 23:03
Medlem
Det står i Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zAzR7w/polisens-teori-offren-var-slumpmassigt-utvalda

””Polisen uppger nu att skytten, 35-åriga Rickard Andersson, köpte ammunition och rökgranater innan dådet. Både i fysisk butik och på nätet.”

Vilken butik kan det ha vart? Vad det ingen som sågar eller misstänkte nått?

”På tisdagskvällen skriver polisen på sin hemsida att skytten sannolikt inte riktat sig mot några specifika offer. Offren består av en blandning av ålder, etnicitet och kön. De har jobbat som lärare eller studerat”.

Kan vi utesluta nu att det var ett rasistdåd? Eller invänta ytterligare info?

Vidare uppger polisen att gärningsmannen bott själv i en lägenhet sedan 2016. Han uppges även ha haft lite
kontakt med andra människor.

Vilka andra människor kan det tänkas att vara? Familjen?
Senast redigerad av simsalabengt 2025-02-11 kl. 23:07.
Citera
2025-02-11, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benji86
Du verkar vara förståndshandikappad eller något, du babblar om saker du inte kan länka till, du citerar inte, du bara babblar.
Sen länkar du till en jävla lista med alla medarbetare på skolan och säger "se här"... alltså seriöst..
När jag ber om vad ska titta på så blir du tyst.
Tror vem som helst förstår det som jag har länkat och citerat, förrutom du.

"När alla dödsoffer är identifierade står det klart att bland dem fanns medarbetare inom socialförvaltningen, personer som har arbetat inom äldreomsorgen och inom funktionsstöd. Samtidigt som de själva drabbades hårt är socialförvaltningen en viktig kugge i kommunens beredskap. Medarbetare från individ- och familjeomsorgen har bemannat de träffpunkter som kommunen har satt upp för allmänheten, samtidigt som de har satt in ett riktat krisstöd mot personal och chefer på de enheter som är direkt berörda."

Alltså det handlar om personer som jobbade inom äldreomsorgen, vård- och omsorg, som kompleterade utbildning till undersköterska för uttökad titel.

Slut diskuterat, du verkar helt borta.

På tal om att vara förståndshandikappad vilket du bevisat att du är vid det här laget.

Jag citerade ifrån artikeln som DU länkade.

Ditt påhittade citat "Alltså det handlar om personer som jobbade inom äldreomsorgen, vård- och omsorg, som kompleterade utbildning till undersköterska för uttökad titel." finns det inga som helt bevis för i artikeln utan det är ditt egna påstående!
Hade du däremot LÄST VIDARE i artikeln som DU länkade så står förklaringen att dessa personer INTE va där för någon utbildning som du har inbillat dig utan faktiskt JOBBADE där!

Det är DU som har lagt fram fakta, lär dig att fatta vad DU delar nästa gång innan du framställer dig själv som en idiot.

Länken DU delade:
https://akademikern.se/socialforvaltningens-medarbetare-bland-dodsoffren/

Ett faktiskt citat från artikeln istället för ditt påhittade skitsnack:
"Däremot vet vi att det fanns verksamhet på skolan för socialsekreterare och kuratorer, men vi har inte mer information än så."

Ingenstans i artikeln som DU delade står det att dessa utbildade sig på skolan för utökad titel, ingenstans!

Du är mer än välkommen att visa det uttalandet där det står att dessa va där på utbildning, inget jävla hittepå från din sida utan det ska vara ett faktiskt uttalande ifrån någon annan än dig själv som styrker ditt falska påstående som du hävdar finns i artikeln som du länkade!
Citera
2025-02-11, 23:07
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Det står i Aftonbladet:

””Polisen uppger nu att skytten, 35-åriga Rickard Andersson, köpte ammunition och rökgranater innan dådet. Både i fysisk butik och på nätet.”

Vilken butik kan det ha vart? Vad det ingen som sågar eller misstänkte nått?

”På tisdagskvällen skriver polisen på sin hemsida att skytten sannolikt inte riktat sig mot några specifika offer.

”Offren består av en blandning av ålder, etnicitet och kön. De har jobbat som lärare eller studerat”.

Kan vi utesluta nu att det var ett rasistdåd?

Vidare uppger polisen att gärningsmannen bott själv i en lägenhet sedan 2016. Han uppges även ha haft lite
kontakt med andra människor.

Vilka andra människor kan det tänkas att vara? Familjen? Kompisar?

Familjen sa att han hade En väldigt nära kompis,i många år, som tyvärr sen försvann ,hur den försvann vet jag ej.

Kanske fick tjej o barn ?
Kanske flyttade . Började studera i annan ort etc. ?
Senast redigerad av landbandy 2025-02-11 kl. 23:10.
Citera
2025-02-11, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Åk 1-6 vanlig kille, en i gänget
Åk 7-9 Ändras, slutar prata, ”Luvan” etc. Får två ännu ej kända diagnoser av skolläkare/skolpsykolog. Hälften godkända ämnen i 8an. Noll godkända ämnen i 9an. Inga vänner kvar.
Åk 1-3 Rudbeck och sedan npf-klass i Wadköping Utbildningscenter. G/VG i bla psykologi och estetiska ämnen. Borta mycket. Pratar fortf ej.

20?? Blir ej kallad till mönstring
2010 Flyttar hemifrån
2011 Jägarexamen + vapenlicens
2013 Första Komvuxkursen på Risbergska
2017 Byter namn
2019 Andra omgången Komvux Risbergska
2019 Skaffar kryptonyckel
2021 Sista Komvuxkursen på Risbegska
2024 Bilderna på RA laddas upp på nätet
2025 RA köper ammunition och rökgranater
2025 RA utför skolskjutningen

Är osäker på vissa år, tex när han flyttade hemifrån, det står olika på olika ställen tyvärr. Har bara använt olika artiklar för att samla in data och de gick visst inte att lita på helt.

2014 slutar jobba / daglig verksamhet
2017 tog ut kapitalinkomst på 122 088 kronor. Notera samma år som namnbytet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Syftar du på uppgifterna om GM:s eventuella konfliktliknande kontakt med den aktuella myndigheten?

Ja, exakt.

Visst, att han hade psykiska problem är väl tämligen uppenbart men även personer med psykiska problem har motiv och av det, förvisso lilla, vi känner till om GM idag så tycks han inte ha varit så pass galen att han inte kunde skilja mellan rätt och fel.

Vidare kan väl motiv inte bara vara intressant för hur denna attack ska rubriceras utan även för vad för lärdom man bör dra av den.

Håller med dig och hoppas att regeringen gör en snabbare plan än vapenplanen på hur myndigheter ska kartlägga alla vuxna, ensamstående, isolerade människor med funktionsnedsättningar och hjälpa dem asap med försörjning för resten av deras liv.

Om uppgifterna stämmer att GM inte har orkat jobba eller slutfört någon utbildning på 10 år trots flera försök så är det så uppenbart för mig att han inte hade kraft till det. Klockorna borde ha ringt för länge sen hos både SOC, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, liksom skolor. Han var tyvärr inte ensam om det men kunskapsnivån om detta är i allmänhet för låg.

Eventuellt kan man försöka få med dem på att träffas någon gång i månaden för att inte vara helt isolerade men något större krav kan man nog inte ställa. De är tyvärr handikappade på sitt sätt även om det inte syns så tydligt utåt alla gånger. Och även om det syns reagerar folk sällan.

RA´s skolkamrater sa att han var konstig medans hans lärare tyckte att han bara var tystlåten. En lärare borde larma ett helt system på direkten så att dessa barn får adekvat hjälp och förbereds för vuxenålder. En nogran plan måste göras och det är inte att tvinga eller hota dem till att plugga/jobba eller bli av med hem.

Nu hade ju RA föräldrar i livet men om man redan lever med misslyckandekänslor för sin skolgång, inte klarar av att jobba, inte har en partner, är nog det sista man vill göra att flytta tillbaka till barndomshemmet och leva på föräldrarnas bekostnad.
Sedan har ju inte alla vuxna heller sina föräldrar kvar i livet. Vart ska de ta vägen..
Sverige börjar likna ett land där inga sjuka människor har en plats längre samtidigt som man utåt sett strävar efter att visas som välkomnande och humanitärt.

Det vansinnet han har gjort finns det ingen ursäkt för men beslutsfattare får inte tillåta att det händer igen.
Det är en mycket viktigare fråga än vapentillstånd. Hoppas de lär sig något av detta och börjar fokusera på rätt saker.
Citera
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
På tal om att vara förståndshandikappad vilket du bevisat att du är vid det här laget.

Jag citerade ifrån artikeln som DU länkade.

Ditt påhittade citat "Alltså det handlar om personer som jobbade inom äldreomsorgen, vård- och omsorg, som kompleterade utbildning till undersköterska för uttökad titel." finns det inga som helt bevis för i artikeln utan det är ditt egna påstående!
Hade du däremot LÄST VIDARE i artikeln som DU länkade så står förklaringen att dessa personer INTE va där för någon utbildning som du har inbillat dig utan faktiskt JOBBADE där!

Det är DU som har lagt fram fakta, lär dig att fatta vad DU delar nästa gång innan du framställer dig själv som en idiot.

Länken DU delade:
https://akademikern.se/socialforvaltningens-medarbetare-bland-dodsoffren/

Ett faktiskt citat från artikeln istället för ditt påhittade skitsnack:
"Däremot vet vi att det fanns verksamhet på skolan för socialsekreterare och kuratorer, men vi har inte mer information än så."

Ingenstans i artikeln som DU delade står det att dessa utbildade sig på skolan för utökad titel, ingenstans!

Du är mer än välkommen att visa det uttalandet där det står att dessa va där på utbildning, inget jävla hittepå från din sida utan det ska vara ett faktiskt uttalande ifrån någon annan än dig själv som styrker ditt falska påstående som du hävdar finns i artikeln som du länkade!

Snälla citera vart i artikeln det står att folk som jobbade inom vård- och omsorg bland offrena jobbade där och inte utbildade sig.

Det står till och med uttryckligen i artikeln:

"Jag tror att det blev någon sammanblandning där i början. Försörjningsstödet hanteras av en annan förvaltning i Örebro och vi har ingen verksamhet på Campus Risbergska. Det vet även våra medarbetare så jag upplevde inte att just det ryktet skapade någon oro."

Har du några bokstavskombinationer?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Familjen sa att han hade En väldigt nära kompis,i många år, som tyvärr sen försvann ,hur den försvann vet jag ej.
Kanske flyttade . Började studera i annan ort etc. ?

Aha, så det var ett tag sedan trodde att Aftonbladet menade nu på senare år och fram till det inträffade.
Citera
2025-02-11, 23:11
Medlem
Efterbliivens avatar
(Media vill ju få det till ett racist-dåd),men Skulle inte förvåna mig om snutarna sköt hjäl några av personerna på skolan av misstag! då de verkar ha lagt locket på! Det verkar osannolikt att det står 130 fågelholkar som låter folk avrättas inne på skolan.

( Rickard Andersson kanske bara var ute efter lärarna? )
Citera
2025-02-11, 23:13
Medlem
Citronfrommages avatar
Polisen borde väl kunna få väldigt mycket förklaringar till RA från hans föräldrar? Hoppas att allmänheten får höra det också.
Citera
2025-02-11, 23:16
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Ursäkta? Du måste förväxla mig med någon annan?

Du vet inte vad du pratar det är allt jag kan säga och uppenbarligen är du en av de jag försöker beskriva.

Att människor har synpunkter på problem i samhället - ex migrationen - innebär inte att man skyller på invandrare tex. Det är snarare att man försöker se saker som inte är bra och rätta till det.

Det återstår att se vad som har skett i GM ärenden hos de berörda myndigheterna, ska bli intressant att följa. Framförallt för att se vilka lärdomar som finns att dra.

Just det ligger ju i allas vårt intresse, eller har du någon annan åsikt beträffande det?

Nej, jag förväxlar dig inte. I flera dagar mal du samma sak om igen att invandrare tar resurser, de kommer föst i kö till tandläkare, få tänder lagade, tar resurser av BUP och dyl.
Enligt dig ingen förstår folk med diagnoser och är trångsynta.
Mina erfarenheter från mina barns skolgång, mitt arbete är att just funktionsnedsatta få väldigt mycket resurser och förståelse.
Jag fick själv reagera när min son blev utnyttjad i skolan. Han som mönsterelev och mycket snäll fick sitta vid barn med diagnoser för att de bli lugna. Till slut blev han trött och ledsen på detta.
Känner till fler exempel på just resurser till funktionsnedsatta. Jag har inget emot detta. Naturen är tyvärr inte rättvis men...en del av de tar emot hjälp och andra inte.
Amen
Citera
2025-02-11, 23:17
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Håller med dig och hoppas att regeringen gör en snabbare plan än vapenplanen på hur myndigheter ska kartlägga alla vuxna, ensamstående, isolerade människor med funktionsnedsättningar och hjälpa dem asap med försörjning för resten av deras liv.

Om uppgifterna stämmer att GM inte har orkat jobba eller slutfört någon utbildning på 10 år trots flera försök så är det så uppenbart för mig att han inte hade kraft till det. Klockorna borde ha ringt för länge sen hos både SOC, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, liksom skolor. Han var tyvärr inte ensam om det men kunskapsnivån om detta är i allmänhet för låg.

Eventuellt kan man försöka få med dem på att träffas någon gång i månaden för att inte vara helt isolerade men något större krav kan man nog inte ställa. De är tyvärr handikappade på sitt sätt även om det inte syns så tydligt utåt alla gånger. Och även om det syns reagerar folk sällan.

RA´s skolkamrater sa att han var konstig medans hans lärare tyckte att han bara var tystlåten. En lärare borde larma ett helt system på direkten så att dessa barn får adekvat hjälp och förbereds för vuxenålder. En nogran plan måste göras och det är inte att tvinga eller hota dem till att plugga/jobba eller bli av med hem.

Nu hade ju RA föräldrar i livet men om man redan lever med misslyckandekänslor för sin skolgång, inte klarar av att jobba, inte har en partner, är nog det sista man vill göra att flytta tillbaka till barndomshemmet och leva på föräldrarnas bekostnad.
Sedan har ju inte alla vuxna heller sina föräldrar kvar i livet. Vart ska de ta vägen..
Sverige börjar likna ett land där inga sjuka människor har en plats längre samtidigt som man utåt sett strävar efter att visas som välkomnande och humanitärt.

Det vansinnet han har gjort finns det ingen ursäkt för men beslutsfattare får inte tillåta att det händer igen.
Det är en mycket viktigare fråga än vapentillstånd. Hoppas de lär sig något av detta och börjar fokusera på rätt saker.

Det kan ju vara bra att hjälpa alla som bor i landet innan fler tas in .

För det går ju såhär annars,; när inte alla som redan lever här; får den hjälp de behöver ; för att kunna fungera .
Citera
2025-02-11, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benji86
Snälla citera vart i artikeln det står att folk som jobbade inom vård- och omsorg bland offrena jobbade där och inte utbildade sig.

Det står till och med uttryckligen i artikeln:

"Jag tror att det blev någon sammanblandning där i början. Försörjningsstödet hanteras av en annan förvaltning i Örebro och vi har ingen verksamhet på Campus Risbergska. Det vet även våra medarbetare så jag upplevde inte att just det ryktet skapade någon oro."

Har du några bokstavskombinationer?

Du är ju skadad på riktigt, vart har jag skrivit vård och omsorg nu då???

Varför skriver du olika yrkesgrupper varenda gång du svarar???

Jag har redan citerat dig flertalet gånger om det du efterfrågar men istället börjar du prata om andra yrkesgruppen och påstår att det är jag som snackat om dessa yrkesgrupper!

Nu får du fan bestämma dig vilka du vill prata om!

Nej jag har inga diagnoser om det är det du syftar på, du behöver inte skryta för att du besitter hela alfabetet i din journal.

Det går uppenbarligen inte att diskutera med en sådan urbota korkad individ som dig, att gå en kurs i läsförståelse och logiskt tänkande skulle göra dig gott.

Lycka till, du behöver det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in