2025-02-11, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag kan på ett sätt förstå att motivbilden är viktig, men ändå inte. Han var en förvirrad galenpanna, vad säger en motivbild i det läget? Hans hjärna kanske var full av vilsna teorier i flera riktningar, men det har ju inget med verkligheten att göra och framför allt inte bäring på vare sig någon ideologi, religion eller någon annan livsinriktning vilken som helst. Jag tror man får söka anledningen till det här dådet någon annanstans, mer baserat på GM:s livssituation och hans psykiska status.

Detta kommer inte att accepteras av vissa i samhället. Det kan vara exempelvis invandrare eller personer med vissa politiska ståndpunkter.

Polisen och andra inblandade myndigheter kommer aldrig att säga att det var ett rasistisk harbrott. Man vill undvika det in i det sista men om så är fallet och man intet säger kan det bli kontraproduktivt och konspirationen mot Sverige växer inom vissa invandrarfalanger.

Risken är att vi ser det första islamistiska partiet i Sveriges riksdag 2026. Det första i Europa. Vad ska etablissemanget göra då?
Citera
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Med tanke på att GM mer eller mindre isolerade sig offline är väl risken att han gjorde samma sak online, dvs. inte hade många kontakter, undvek sociala medier, osv. Att spela CS hela dagarna i ända kan man trots allt göra utan några kontakter. Om så var fallet blir det antagligen mer klurigt än vanligt för polisen att reda ut motivbilden.

Sedan är det väl fullt tillåtet för polisen att knäcka en död gärningsmans kryptering, men oavsett vad vissa påstår, är det inte alltid polisen kan göra det rent tekniskt.

De måste knäcka hans kryptering, om de kan. Det skulle de såklart göra om han var IS-anhängare t.ex. De måste ta reda på om han hade kontakter med andra extrema grupper eller individer.
Sen kan polisen ändå undvika att göra det offentligt av olika anledningar.
Citera
Medlem
LisaHamiltons avatar
[quote=OY|91004815]
Jag läste att autister kan ha problem med empati, antigen den affektiva eller kognitiva empatin.

Var läste du detta?
Citera
Medlem
En ytterligare fråga om någon vet..

Den första skadade personen kom till sjukhuset ganska snart efter skjutning. Den personen har andra elever tagit ur skolan. Men enligt läkeren som tog emot alla skadade kom de andra först vid 16-tiden.
Om polisen hittade RA avliden vid 13.30 borde de ha tagit sig in igenom korridorer och kollat de klassrummen i närheten. Förstår någon varför det dröjde så länge innan de skadade kördes till sjukhuset?
Flera kan ha avlidit i väntan på hjälp i ca 3,5 timme.
Citera
2025-02-11, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Åk 1-6 vanlig kille, en i gänget
Åk 7-9 Ändras, slutar prata, ”Luvan” etc. Får två ännu ej kända diagnoser av skolläkare/skolpsykolog. Hälften godkända ämnen i 8an. Noll godkända ämnen i 9an. Inga vänner kvar.
Åk 1-3 Rudbeck och sedan npf-klass i Wadköping Utbildningscenter. G/VG i bla psykologi och estetiska ämnen. Borta mycket. Pratar fortf ej.

20?? Blir ej kallad till mönstring
2010 Flyttar hemifrån
2011 Jägarexamen + vapenlicens
2017 Byter namn
2019 Första Komvuxkursen på Risbergska
2019 Skaffar kryptonyckel
2021 Sista Komvuxkursen på Risbegska
2024 Bilderna på RA laddas upp på nätet
2025 RA köper ammunition och rökgranater

Jag kopplar namnbytet till något trauma som i sin tur troligen är kopplat till något traumatiskt eller som han upplever som traumatiskt i förhållande till sin mor. Eftersom det är hans mor som heter Simon i efternamn och bytet av förnamnet skulle kunna vara någon form av förskjutning av familjen. Han tycks sedan också skjuta fler kvinnor än män och männen tycks ha kommit i mellan. Han bar nog på ett kvinnohat sprunget ur relationen till mamman.
Citera
2025-02-11, 21:58
Medlem
Byxan81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Källa på det?
Nyss va du tveksam, sen tvekade du om personen ens varit där och nu några minuter senare har DU bestämt att det är en falsk källa som "förmodligen inte ens va där".

Ja precis, den personen som kom med denna info har ej varit på platsen. Polisens uttalande idag tydliggjorde det till 100%. Lämna tips till medier och skriva att man var här och där och vet allt betyder inte det är sant. Av alla tusentals tips som kommer in är kanske ett intressant.
Citera
2025-02-11, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Våran kära statsminister verkar insett detta nu, då han förut på nyheterna meddelade att hela psykiatrin behöver sesöver. Måste tyvärr hände något sådant här innan. Psykiatrin fungerar inte alls i vårt land, och det är en gåta att styrande aldrig förstår att det är farligt.

Många har varnat men tydligen är det lättast att snåla in på de som har det svårt.
För många sjuka tar bara livet av sig och hittar inte på sånna dumheter som mördaren i Örebro.
Citera
2025-02-11, 22:00
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
De måste knäcka hans kryptering, om de kan. Det skulle de såklart göra om han var IS-anhängare t.ex. De måste ta reda på om han hade kontakter med andra extrema grupper eller individer.
Sen kan polisen ändå undvika att göra det offentligt av olika anledningar.

Om de hittar något krypterat material kan man nog ta för givet att de åtminstone försöker, men just "om de kan" är inte säkert.
Citera
2025-02-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittbattrejag
Jag kopplar namnbytet till något trauma som i sin tur troligen är kopplat till något traumatiskt eller som han upplever som traumatiskt i förhållande till sin mor. Eftersom det är hans mor som heter Simon i efternamn och bytet av förnamnet skulle kunna vara någon form av förskjutning av familjen. Han tycks sedan också skjuta fler kvinnor än män och männen tycks ha kommit i mellan. Han bar nog på ett kvinnohat sprunget ur relationen till mamman.
Jag tror han ogillade att födelsenamnet var så ovanligt och därför bytte till något mer "osynligt".
Citera
Medlem
Ett inlägg jag funderat på fram och tillbaka.
Här kommer mina funderingar med bakgrund av grovt rån mordförsök svenskt kvinnligt offer gillar inte ordet offer men okej till utländsk man, mamma till en son som har autism/adhd. Fick ju med några saker av allt som diskuterats iaf...

Men känner att vi glömmer det viktigaste många gånger ta hand om varandra. Det spelar ingen roll om du är utländsk/svensk har autism eller inte är ung eller gammal etc. Alla liv är värdefulla. Det är vad vi gör som är det viktiga.

Våra val inte vår bakgrund är det vi ska dömas för. Jag blev utsatt för att han valde det han fattades den spärr han borde haft. Inte för att han var utländsk. HAN var problemet. Samhället kan spela en roll men det finns många som lider och är inte livsfarliga för det. Det saknas något väsentligt. Den där spärren som finns inbyggt i oss.

Har en son med autism och adhd. Han har spärrar. Han vet att slår man någon i huvudet till exempel så kan de skadas illa. Han fungerar inte på samma sätt som alla andra. Han ser saker ur ett annat perspektiv men är det någon jag kan med säkerhet säga aldrig skulle begå våldsbrott är det han. För man gör inte så. Han har sina svårigheter och vi har fått lära in gråzoner på honom istället för att man har dem automatiskt.

Nu har han inte grov utan högfungerande. Men jag blir jätte rädd när jag ser vad vissa skriver. Min son är inte farlig. Han vill bara få vara han. Slippa stökiga familjemiddagar och annat som är jobbigt för honom om han verkligen inte måste.

Familjemiddagar fester med mera behövs inte. Han får vara han. Han behöver inte ränna runt på fester och gå på dejter. Han går till skolan och träffar människor där det räcker för honom. Alla med npf är olika likväl som om man e utländsk svensk etc.

Min son har lärt mig en massa värdefulla saker och tillför sin omgivningen och mig så mkt. Han är han och det är det bästa med honom.

Döm för vad de gör alltså individen inte gruppen. Behandla alla med respekt och vara snälla mot varandra. Alla människor är värdefulla.
Citera
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Socialtjänsten och socialförvaltningen är bara olika benämningar, det är samma sak.

Jag tror GM var ute efter den som gett honom ogiltigt betyg i matematik + att han ville tala om ännu en gång att han inte var kapabel till att jobba även om betygen hade varit bättre .

Tror han behövde få folk att förstå hur illa det var med honom .
Han började ju redan i högstadiet att viska till sina få vänner han hade ; och sen slutade prata med någon överhuvudtaget ; då hade han ju inte det speciellt lätt i livet .

Han sa ju ändå ; där och då : citat " - Jag kan inte jobba !
till någon . Så han lyckades ju iallafall få fram sin info där och då; omkring sin oförmåga i livet ; svårt att plugga vissa ämnen och svårt att jobba i ett socialt sammanhang .

Så något rasistiskt tror jag inte på .

Han ville bara få skolan och instanser att förstå hans diagnos och med den ; den problematik det innebar för honom att vara " det som anses normal " .....

Sorgligt.

Att döda andra individer, hur en person än mår ; är ju fruktansvärt .

Hans spärr omkring sin förmåga att må bättre hade rasat och det blev så här .

Därför är det ju bra om det satsas mer pengar på dem ungdomar/barn även vuxna som har diagnoser ; framöver .

Kan ju vara bra för alla .

Ingen nämnd ingen glömd.

Edit:
Även om många som flyttar hit har ekonomiska problem och behöver hjälp så finns det många svenskar som också behöver liknande hjälp eftersom många svenskar har förlorat sina jobb ,sina lägenheter osv. så det här landet börjar tappa alla pengar vi förut hade så måste vi alla i landet hjälpas åt att se till så vi får in mer skatt genom dem som faktiskt kan jobba .

Det är enda sättet att få Sverige att klara det här .

Så förmågan att ge bort pengar till människor är slut nu.
Alla måste jobba . ALLA. För att nya pengar skall kunna finnas .....

Utom dem som skjuter på folk såklart .

Men han tog ju sitt ansvar genom att använda sitt vapen mot sig själv ,så han lär ju inte kosta samhället några mera socialbidrag .

Sorgligt men sant .

Tycker ändå hans skulle ha fått hjälp med sin "icke sinnesro" på något sätt .

Hela den här händelsen är så otroligt sorglig.
💔
R.i.p Rickard
R.i.p. alla andra offer
Senast redigerad av landbandy 2025-02-11 kl. 22:24.
Citera
2025-02-11, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benji86
Socialförvaltningen för stöd, vård och omsorg är den kommunala enhet som organiserar och leder arbetet inom äldreomsorg, hemtjänst, LSS (stöd till personer med funktionsnedsättning) och viss hälso- och sjukvård som kommunen ansvarar för. Under detta är det socialstyrelsen som har hand utförande delen.

Eftersom underskörska är en skyddad tittel så är det anställda inom socialstyrelsen som är där för att komplettera sin utbildning eftersom lagen togs i verkan 2023. Orkar inte diskutera kring detta längre. Folk verkar inte fatta skillnaden.
Var t.o.m ett jon som trodde studievägledare som tillhör kommunen skulle vara soc anställda... herregud...

Du vet inte ens vad Socialstyrelsen är va? Lite udda att sitta och mästra folk när du inte har nån som helst koll på vad du skriver om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in