2025-02-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Är bara en trådsanning. Finns ingen källa.

Aftonbladet skrev ut att han bara gick förbi vissa utan att skjuta.
Flera vittnen berättade även detta i ett tidigt skede.
Citera
2025-02-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Låter som ett rykte.

SR:s Ekot nämnde dock något om att polisen noterat att GM tydligen hade skaffat en krypteringsnyckel för att kryptera/dekryptera e-post och att han hade flera e-postkonton, vilket kanske är vad som föranlett ryktet om krypterade chattar.

Är ni säkra på att det var SR:Ekot så att det inte var TV4
Citera
2025-02-11, 20:59
Medlem
Byxan81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Aftonbladet skrev ut att han bara gick förbi vissa utan att skjuta.
Flera vittnen berättade även detta i ett tidigt skede.

Men det är inte att skona, han verkar inte brytt sig vilka han skulle skjuta, så han sköt väl slumpvis, och självklart var det många som undkom/flydde.
Citera
2025-02-11, 20:59
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
japp hörde det 1645 Ekot
Citera
2025-02-11, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det har väl redan tagit hus i helvete. Förvånar mig inte om man snart flaggar för förhöjd risk för terrorattacker.

Ja, samma konto som eldat på om att svenska socialen kidnappar barn har ju delat TV4-klippet nu med också läste jag imorse. Bra jobbat TV4.
Citera
2025-02-11, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Jag var inne på ett helt annat spår innan det där ljudklippet. Dock tog det 2 dagar innan jag började tro att TV4s ljudklipp kanske stämde.

Problemet med klippet är att ingen kan helt bevisa vem som talar, om ljudet är fejkat, eller identifiera exakt vad som sägs.
Citera
2025-02-11, 21:02
Medlem
Precis alla i Sverige vet att det kommer ske ett massmord igen. Det är i princip omöjligt att förhindra.

Men jag önskar att politikerna gör vad dom kan för att minimera risken till att ett nytt dåd sker. Där måste psykiatrin och dess stödinsatser vara i prioritet, då de flesta våldsverkare har en historik av mental ohälsa.

Finns säkert statistik över hur stor del av våldsbrotten mot tredje man i landet är genomförda av en psykiskt sjuk individ.

Den stora frågan är dock. Hur stor del av dessa hade kunnat förhindrats med adekvat vård - om någon?

Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Precis så jag också resonerar!

Människor här inne verkar ha begränsad mentaliseringsförmåga att sätta sig in i GM situation. Uttrycker saker såsom ”daltande, ville bara sitta och spela spel, samhället gjort allt, försörjt, hur jobbigt kan det vara att gå på Komvux osv osv”.

Misstaget dessa personer gör att de utgår från sig själva och sin egen referensram; dvs vad de anser om saker och ting. Det är där de hamnar snett; för att fundera kring motiv måste man försöka förstå och sätta sig in GM’sits. Det är så man arbetar med en gärningsmannaprofil.

Nämner man något om detta blir man attackerad och anklagad för att tycka synd om GM.

Många trångsynta individer som huserar här!
Citera
2025-02-11, 21:03
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:

Nej nej, de på TV4 har fullt upp med att höra röster!

Skämt åsido så nämnde Ekot det, men kanske även TV4.
Citera
2025-02-11, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Ja, samma konto som eldat på om att svenska socialen kidnappar barn har ju delat TV4-klippet nu med också läste jag imorse. Bra jobbat TV4.

Önskar det kunde bli avslut på alla spekulationer och att utredningen bli klar så man slipper fundera längre. Börjar bli jobbigt nu.
Citera
2025-02-11, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Vart började han sin massaker? I vilket del av skolan?

Det rör ju sig folk överallt, t.ex mitt i det centrala del i korridoren, då skolan har/är räknas som ''mötesplats''. Vem som helst kunnat gå in i skolan. Om det kommer att fortsätta på det viset, återstår det att se.

Eller började han i en specifik klassrum. Hans klassrum? Har det framkommit?
Den delen han började i ligger i just Komvux del av skolan, alltså där han själv hade gått. Om han började i sitt gamla klassrum eller ej har inte framkommit ännu. Han bytte om i en av toaletterna i den första ”toalettsektionen” man möter om man tar den ”lilla entrén” in i skolan och började sedan skjuta i klassrummet som ligger snett över korridoren från toaletterna sett. Alltså inte nära huvudingången utan så gott som mitt inne i skolans undervisningsdel.

Allt detta går att pussla ihop via na.se och aftonbladets artiklar som har en varsin bra karta över skolan som tillsammans beskriver det hela. Känner man till lokalerna är det supertydligt. Klicka på NAs karta för att få fram info.

https://special.aftonbladet.se/story/73ogd9

https://www.na.se/2025-02-09/dokument-massmordet-pa-risbergska/ (Skrolla en bra bit ner i artikeln)
Senast redigerad av Zymbal 2025-02-11 kl. 21:09.
Citera
2025-02-11, 21:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Eller tog han pappans ammunition?

Hans pappas ansvar i hela den här händelsen behöver utredas grundligt.

Det har stått i flera medier att han köpte ammunition och knivar före dådet. Samtidigt säger de att han gjort viss planering så frågan är om han i sådana fall kanske köpte det typ dagen eller dagarna innan.
Citera
2025-02-11, 21:07
Medlem
Citat:
Har du inte bekräftelse på detta så är det nog Fake
Någon som frågat ljudteknikerna på TV4?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto