2025-02-11, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Dumt av Jomshof.

Han borde tugga i sig, att i sådana här situationer (typ masskjutningar) så är det politicians fallacy som gäller.

Något måste göras!

Detta är något.

Alltså måste det göras!

Man kan jämföra med hur den brittiska regeringen reagerade vid Hungerford 1987 och Dunblane 1996:

"Michael Ryan's massacre of 16 people in Hungerford in 1987 led to the banning of all modern semi-automatic rifles, the range of guns that can be fired rapidly without needing to be reloaded.

Nine years later, Thomas Hamilton killed 16 schoolchildren and their teacher when he opened fire at a school in Dunblane. Parliament banned all handguns and there is now a mandatory five-year jail sentence for possession."

https://www.bbc.com/news/10220974 (sist i artikeln)

Du var även för tvångsvaccinering.

Varför inte förbjuda illegala vapen och skolskjutningar.

Symbolpolitik fördärvar landet.
Citera
2025-02-11, 19:13
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Richard Jomshof avgår som ordförande i justitieutskottet då han och SDs ledning har olika syn på om det halvautomatiska geväret AR 15 ska vara lagligt att inneha i Sverige eller inte. Vad är era tankar kring detta?

https://x.com/RichardJomshof/status/1889022940638798072?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1889022940638798072%7Ctwgr% 5E3fbc85f889dd16af446290b5729eff1b862b1674%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2F nyheter%2Fa%2FRr77qd%2Faftonbladet-direkt%3FpinnedEntry%3 D1334826

Jag är ingen superanhängare av SD (eller för den delen något nuv riksdagsparti men skippar här mina argument om varför) men jag tycker att detta var helt rätt gjort av Jomshof. Det blir alltid känslostormar kring större händelser som terrorism, naturkatastrofer etc men att göra stora politiska förhastade beslut mitt i känslosåsen är alltid fel (jag kan även smyga in här att NATO-beslutet var ett annat sådant typiskt känslobeslut, IMO, som man istället hade velat se en längre tids samhällsdebatt om innan det blev något politiskt beslut). Jag välkomnar alltså en samhällsdebatt om vapenlagarna i landet men gör för fan inga beslut baserade på "vad som känns rätt i nuet". Dessutom måste det åter igen uppmärksammas att det finns en jävligt ivrig antivapenlobby i detta landet som tydligen får dra omkring hyfsat obemärkt i nästan alla jävla partier år efter år - vilka egentliga motiv har dessa - på vems ev uppdrag agerar man? (en person som utmärkte sej extremt ang detta var Stefan Löfven men det finns ju så många fler både i nutid och längre tebax)

I övrigt. Jag äger ingen skarpa skjutvapen men jag står på jägarnas sida generellt i detta. Jag lyssnar hellre till argument av en riktig jägare än någon pajas i kostym som tycker dittan å dattan om jaktvapen.
Citera
2025-02-11, 19:15
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Du var även för tvångsvaccinering.

Varför inte förbjuda illegala vapen och skolskjutningar.

Symbolpolitik fördärvar landet.

Du vill "förbjuda illegala vapen och skolskjutningar".

Tydligen är du inspirerad av Annie Lööf och Centerpartiet.

"Det är olagligt att begå brott" citerar SR.
Citera
2025-02-11, 19:31
Medlem
Drevets avatar
Att han bara avgår måste bero på att det finns ett större anledning bakom.

Sd är bara en ny version av S, antingen är du med eller så åker du ut i kylan.
Citera
2025-02-11, 19:31
Medlem
SD borde låta intern kritik få plats istället för att försöka tysta de som inte håller med om beslutet om vapenlagarna. Oförmågan att föra en konstruktiv diskussion inom partiet riskerar inte bara att undergräva enigheten, utan även att förlora väljarnas förtroende och stöd.
Citera
2025-02-11, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomten892
de är du som är totalt okunnig vet du inte vad ett myningsladdat gevär är sen sitta och hänga upp sig på bokstäverna är ju bara rent trams
Du har säkert en helt unik begåvning och säregen kunskap vad gäller vapen, men någon mynningsladdare användes INTE vid dådet. Mynningsladdade vapen användes på 1800-talet.
Senast redigerad av N.Armstark 2025-02-11 kl. 19:39.
Citera
2025-02-11, 19:37
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Halvautomatiska gevär är vanliga jaktgevär och var varit så i många år. Helautomatiska är något helt annat.
Jo, det tror jag säkert men det är väl inte just att de är halvautomatiska som är aktuellt i debatten, väl? Det är väl lite av ett symbolförslag att förbjuda de vapen för jakt som kanske lite svepande går under benämningen AR och som en del hävdar kan orsaka stor skada på människor i händerna på fel person på relativt kort tid? Så vad finns det för anledning för "seriösa" jägare att använda sig av ett sådant vapen?
Citera
2025-02-11, 19:38
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Smart.

Hela Sverige stannar i en tyst minut.

Och Jomshof bråkar om att få äga halvautomatiska militära vapen.

Smart.
Citera
2025-02-11, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Smart.

Hela Sverige stannar i en tyst minut.

Och Jomshof bråkar om att få äga halvautomatiska militära vapen.

Smart.
Smart att använda dådet som motiv för att förbjuda en typ av vapen som inte användes vid dådet. Jag trodde aldrig att jag skulle hålla med Jomshof, men i det här fallet har han helt rätt.
Citera
2025-02-11, 19:54
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Smart att använda dådet som motiv för att förbjuda en typ av vapen som inte användes vid dådet. Jag trodde aldrig att jag skulle hålla med Jomshof, men i det här fallet har han helt rätt.
Vapnet skulle aldrig varit tillåtet så låt detta bli en dyr läxa.
Citera
2025-02-11, 20:01
Medlem
fixxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Kalla honom vad du vill, men han är ett hot mot rikets säkerhet. Han har i åratal spridit desinformation om att Sverige islamifieras och att det pågår ett folkutbyte, vilket förstås bara är rasistisk propaganda. Det skapar en "vi och dem"-känsla som leder till mer våldsdåd och ökad kriminalitet. Hans Twitter-hets mot folkgrupp har även ökat terrorhotbilden mot Sverige.

Nej, vi behöver politiker som vill Sverige väl - inte som provocerar andra länder att bränna vår flagga eller planera terrorattentat.

Varsågod för svaret. Ser inget behov av att utveckla det mer.

Folk utbytet är ju ett faktum. Speciellt nu när franska politiker rakt ut sagt att det pågår och välkomnar en kreolska framtid. Detsamma sker i Sverige. Bara en fullkomlig jubelidiot skulle påstå annat. Men det gällde Jomshof som fascist och där hade du noll att komma med. Vet du ens vad fascism är utan att behöva googla det nu?
Citera
2025-02-11, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Vapnet skulle aldrig varit tillåtet så låt detta bli en dyr läxa.

Dyr för vem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in