2025-02-11, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lolloliten
Nja, polisen hittade tre vapenfodral. Tror att de misstogs för gitarrväska av vittnen.
Så han har alltså gått hemifrån med tre vapen i vapenfodral och ingen reagerade eller ringde polisen för de trodde det var en gitarr? Inte omöjligt om man kanske bara snabbt slänger ett getöga på personen.
Citera
2025-02-11, 17:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ja, den frågan får du väl ta med polismannen som svarade det i intervjun.
Det är väl ganska logiskt att han har en koppling dit, för oss andra.

Ingenting tyder på att du tänker logiskt.

Jag tar det med dig eftersom att du tycks uppfatta saken som ett mysterium.

Cooltrayne
Citat:
Intressant.
Frågan är varför nån som bor i Örebro, väljer just den skolan genom slumpen?
Det finns många ställen att göra större skada på, om det nu är det man är ute efter.

Jag tror mig inte kunna/veta mer än polisen, men det låter lite märkligt att han skulle hamna där genom slumpen.

Det de antagligen menar är väl att de inte har hittat något än, som pekar på varför han valde just den skolan?

Mördaren valde medvetet skolan för att han kände till platsen sedan tidigare, offren är slumpmässiga då de råkade befinna sig där och då.
Citera
2025-02-11, 17:59
Medlem
Nu har nyheten från Ekot gått ut som ett eko till alla andra medier (hittills AB, DN, Expressen, Omni)

Allt tyder på att offren var slumpmässigt utvalda, enligt polisen.

Citat: ”Det som vi kan se utav själva tillvägagångssättet, så långt vi kan tolka det, inne på skolan är att det liknar mer ett slumpmässigt urval av offer – utifrån hur offren har blivit av påskjutna, var de är träffade och hur gärningsmannen har rört sig.”

Jag tolkar det som att man menar att RA inte gått runt och ’avrättat’ person för person, han har bara skjutit i vredesmod mot grupper, enskilda, personer som springer, ligger, whatever, utan att sikta med nån större omsorg. Slumpartade träffar mot slumpartat utvalda.
Citera
2025-02-11, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imzadi
Aftonbladet:

JUST NU: Offren verkar ha varit slumpmässigt utvalda.

Expressen:

JUST NU: Polisens teori – så valde mördaren offer.

Så kan man också se det.

Kusligt. GM sköt alltså vissa och skonade vissa, utan något som helst motiv. Svårt att föreställa sig den sortens ondska.
Citera
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Oj! Banbrytande nyheter. Detta kullkastar vad väldigt många anser här på forumet!

Men TV4 sa ju...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Med tanke på att tidningarna säljer lösnummer genom polarisering, så tror jag tvärtom.

Jag pratar inte om media utan polis och regering!
Citera
2025-02-11, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Men TV4 sa ju...

Ja jag började tro på TV4 när alla tjatade om det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Kusligt. GM sköt alltså vissa och skonade vissa, utan något som helst motiv.

Dom hoppar från att det var mot soc till att det var slumpmässigt och utesluter inte främlingsfientligt dåd.. vad bli bästa då?
Citera
Medlem
”Leif GW Persson förklarar det bra, hans koppling till ett socialt sammanhang i samhället var ju denna skola, han tog ut sitt hat mot dem där. Han kände sig förmodligen misslyckad och utanför tror jag och det vändes i ett hat som han tyvärr riktade utåt mot oskyldiga”

Jag håller med GW. Att tillslut blev det för mycket. Att han skaffat rökgranater och flera magasin tyder på att han hade planerat detta ett tag eller om han såg att han köpte samma utrustning som han hade i CS.
Sedan är ju frågan om det blev för mycket tankar så det slutade med att spela CS IRL.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag pratar inte om media utan polis och regering!

Gud, du är verkligen ute och cyklar. Har du nån diagnos?
Citera
2025-02-11, 18:04
Medlem
Det går knappt att resonera kring det utan att bli anklagad för att rättfärdiga attentat samt att vara rabiat rasist men skönt att polisen bekräftar det som många gissat/förstått redan. Det är statistiskt lätt att räkna ut att de döda tycks stå i relation med hur etniciteten såg ut på stället. Nu saknas det bara att TV4 pudlar angående sitt självsäkra uttalande gällande deras "experters" analys av ljudklippet. Alla har uppenbart sina egna agendor.
Citera
2025-02-11, 18:04
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Dom hoppar från att det var mot soc till att det var slumpmässigt och utesluter inte främlingsfientligt dåd.. vad bli bästa då?

Vilka är "dom"? Polisen sade tidigt att de inte hittat ideologiska motiv till skjutningen (dvs ett manifest) och Polisen säger nu att de inte ser att offren är utvalda mer än slumpmässigt.

Det övriga kan ses som brus i etern, inget polisen bekräftat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in