2025-02-11, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja precis.

12:32:00 är nog en alltför sen tid för de första skotten. Absolut.

Möjligen vore 12:30:30 - 12:31:00 kanske mer realistiskt.
Visst ja, nu kom jag på varför jag inte får ihop det med skotten utomhus:

I Aftonbladets artikel med 3D-grafiken så står det ”Massmordet börjar i en lärosal mitt i skolan, just över gången från de toaletter där Rickard Andersson enligt Aftonbladets uppgifter bytt om.”

Givet att han börjar långt in i byggnaden i trakten av där toafilmaren befinner sig så får jag inte ihop att han först ska ha gått bärsärk i ett klassrum där, sen hunnit iväg till entrén och skjutit hej vilt mot ambulanser och jag vet inte vad, och därefter gå tillbaka in igen och fortsätta där och först då börjar toafilmen.
Citera
2025-02-11, 16:47
Medlem
siwsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet
Jag kan i alla fall stolt säga att jag inte har en jävla aning om vad motivet är

Är Syndikalistspåret ordentligt utrett? Det ligger ju i farans riktning att det kan finnas vänsterfalangister i kulissen med mål att destabilisera och demoralisera den svenska staten och samhällsstrukturen.
Citera
2025-02-11, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Håller helt med, är också sjukt impad av honom. Såg på TikTok att han håller på med meditation och yoga samt löpning. Det kan faktiskt ha hjälpt. Starkt att han även behåller lugnet när poliserna kommer.
Strongt även att lita blint på att ett svenskt handfat ska sitta kvar på väggen när man ställer sig på det. Nu såg han i och för sig ganska liten och senig ut så det kanske inte var jätteriskabelt, men om det hade varit lite fuskbygge-varning på den installationen eller om han varit mer Helan än Halvan så hade det blivit ett brak som RA inte hade missat att titta närmare på…
Citera
2025-02-11, 16:49
Avslutad
Suck! Givetvis skall gärningsmannen utmålas som någon sorts offer. Han var en "ensamvarg" och han var "arbetslös". Varför skall alltid kriminella utmålas som offer i svensk media? Samma sak med alla kaosblattar som skjuter och spränger. "Aaa, men han hade faktiskt en svår barndom, så det är klart vi förlåter honom" eller "Han blev underkänd i matte på högstadiet, så givetvis är det fullt rimligt att han spränger folk i luften, döm honom inte". Sluta utmåla äckliga svin som offer! De förtjänar bara förakt!
Citera
2025-02-11, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Möjligt, men eftersom pepprandet utåt var det som fick ambulanserna att backa undan och det dröjde några minuter innan dessa anlände så måste ju skjutandet ha pågått ett bra tag innan toalettfilmen börjar.

Polisen larmas 12:33.
Ambulans larmas 12:34.
Första poliserna anländer 12:38.
Första ambulans anländer 12:40. Tvingas retirera till OKQ8 pga det skjuts vilt utanför entrén.
Sen står det att insatsstyrkan anländer och går in 12:45.
Men då har ju de två poliserna som anlände först redan gått in före, dvs nånstans i tidsfönstret 12:38-12:45.

I toalettvideon skjuts det först enstaka skott alldeles i närheten, sen mer intensiv eldgivning längre bort, sen skjuts ett enda skott nära 4.22. Sen upphör skjutandet. 5.34 går brandlarmet.

6.41 återupptas skjutandet, först ett skott och sen två som låter så jävla nära att filmaren håller på att skita knäck. Därefter blir skjutandet sporadiskt och avstånden till toaletten börjar variera stort. Sista skjuts 7.04 sen blir det tyst återigen.

8.13-8.22 kommer han tillbaka ytterligare en gång nära toaletterna och skjuter flera skott.

10.20 börjar polisens röster höras. Oklart om det är de första två poliserna eller insatsstyrkan.

10.34 går de in och visiterar honom. Detta är definitivt NI, syns på utrustningen.

Om man räknar bakåt från 10.20 när polisen hörs för första gången så kan det verkligen inte ha dröjt särskilt länge innan han började filma inne på muggen.

Enligt uppgift hörs totalt ca 40 skott, ca 10 skott avfyras efter att brandlarmet går igång. Rimligt vore att brandlarm innebär den tidpunkt rökutveckling skedde och då de första polisernas försökte ta sig in.

Han bör blivit något påverkad av rök själv.. tänker eftersom det blev tyst i en minut, och allra sista skott ca 3 minuter efter brandlarm(& aspiranternas försök).. alltså hade det gått förhållandevis lång tid från det att han sköt sig till att poliserna hittade honom.
Citera
2025-02-11, 16:51
Medlem
Celestrons avatar
Magdalena Anderssons debattartikel:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/25gQVa/magdalena-andersson-vi-maste-sta-upp-mot-hatet-som-splittrar-landet

"För länge har vi tillåtit att allt större mängder hat- och våldspropaganda sprids på sociala medier, i nätforum och i chattar, blandat med ren desinformation och påverkanskampanjer."

"..har vi tillåtit" skriver hon. Hon vill alltså begränsa yttrandefriheten. Fr.o.m detta dåd vill hon att det ska vara förbjudet att säga att man vill begränsa invandringen!

Hon talar om påverkanskampanjer. Just en sådan hon just nu skriver! SD och "deras hat" är alltså skulden till detta dåd. Helt utan grund som polisen gång på gång har förklarat!
Allt detta bara för att RA valde Risbergska skolan. Men han var ju inskriven där på Konvux flera ggr under årens lopp, och hade god kännedom om lokalerna.
Det råkade tydligen bara finnas många invandrare där och SFI hade lokaler där.
Att de flesta offren var invandrare berodde alltså inte på något rasistiskt motiv, vilket alltså polisen gång på gång förklarat.

Som alla vet var det 7 kvinnor och 3 män som mördades.
Med samma logik MA använder borde ju mördaren lika gärna ha kunnat vara en fanatisk kvinnohatare!
Han levde ju helt ensam utan kvinnliga kontakter. Sannolikt en incel. Ingen tillfällighet att merparten av offren var kvinnor alltså?
Naturligtvis var det inte så.

Här handlar det om en s.k "ensam galning". Låt då läkare, psykiatriker och kvalificerad och kunnig expertis försöka utreda mördarens hälsa och motiv. I lugn och ro. Enl polis kan det ta flera månader.

"Det finns krafter som driver på detta. Som medvetet vill elda på motsättningar. Sprida hat och piska upp konfliktnivån."
Här menar hon SD naturligtvis!!

"Låt oss ta Sverige i en ny riktning, bort från misstro, splittring och hat. Bort från den skadliga debatt som tillåtits fortgå med grova generaliseringar och kollektivt skuldbeläggande."

Ok. Gör det då! Sluta upp med att HATA Sverigedemokraterna och andra kritiker som bara har försökt beskriva den vansinniga och ansvarslösa massinvandringen!
Erkänn era tidigare misstag. I minst 3-4 decennier har detta pågått, nästa alltid i socialdemokratisk regi, med det vägrar ni erkänna.
Låt ALLA komma till tals, och sluta misstro kritikerna! Och sluta splittra nationen!

"Som utgår från det mest grundläggande: i Sverige respekterar vi varandra oavsett om vi är kvinnor eller män, var vi är födda, vad vi jobbar med eller vad vi tror på."

"..vad vi tror på" säger MA.
Kommer då sossarna att utgå från det mest grundläggande: Att respektera SD och andra kritiker i fortsättningen?

Skulle inte tro det.
Citera
2025-02-11, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Sjukt impad av honom. Andningen, lugnet och inte ett ljud trots att det smäller så nära att han får typ damm/tryck från väggarna eller något på sig. Står helt stilla länge med stress... Bara det är stört svårt. Och när poliserna kommer så agerar han rationell, sträcker upp händerna och gör som han blir tillsagd direkt utan att virra runt och bli emotionell. Praktexempel på hur man ska reagera och agera, även om man inte alltid kan styra det.

Ja verkligen… Fyfan stackars kille hoppas han får all stöd han behöver efter. Dock tänkte jag på det när polisen knacka på dörren jag hade aldrig vågat öppna..
Citera
2025-02-11, 16:53
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghostfriend01
Ingen av offren jobbade ju på Soc, så vad fick Aftonbladet det spåret ifrån, och varför gick Soc i Örebro ut med att folk från dom saknades?

Var alla offer invandrare på SFI, iaf inte kommit ut någon "soctant" blivit skjuten, iofs har de väl bara nämnt 4-5 skjutna vid namn och bild i artiklar...
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Visst ja, nu kom jag på varför jag inte får ihop det med skotten utomhus:

I Aftonbladets artikel med 3D-grafiken så står det ”Massmordet börjar i en lärosal mitt i skolan, just över gången från de toaletter där Rickard Andersson enligt Aftonbladets uppgifter bytt om.”

Givet att han börjar långt in i byggnaden i trakten av där toafilmaren befinner sig så får jag inte ihop att han först ska ha gått bärsärk i ett klassrum där, sen hunnit iväg till entrén och skjutit hej vilt mot ambulanser och jag vet inte vad, och därefter gå tillbaka in igen och fortsätta där och först då börjar toafilmen.

Det syns ju skott på entrédörren på bilderna så uppenbarligen har han befunnit sig där. Även om skolan är stor så går det ju att förflytta sig relativt fort för GM. Jag hörde även av en person som pratat med en person som befunnit sig på plats att han innan dådet noterats gående ”fram och tillbaka” i korridoren så antagligen har han då gjort en plan för hur han skulle förflytta sig innan han bytte om på toaletten.

Eftersom han gått på skolan bör han ha var medveten om att klassrummen brukade vara låsta under lunchen men han blev av någon anledning försenad när han ”rekade” eller bytte om så när han han kom ut i korridoren hade många hunnit gå in till sina klassrum. Han tvingades därför improvisera. Om hans attentat hade startat några minuter tidigare, när klassrummen var låsta och korridoren fyllda med personer som inte hade kunnat springa in i klassrummen, hade sannolikt antalet avlidna blivit betydligt större.
Citera
Medlem
siwsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ja media vältrar sig verkligen i den här tragedin. Hoppas de lägger av snart.

I detta intämmer jag fullständigt. Det som är plågsamt är att public service-media (främst SvT) ägnar sig åt vältrande och snyfterireportage och försöker krama ut varenda droppe ur nyhetssvampen.
Citera
2025-02-11, 16:56
Medlem
Citat:
Ingen av offren jobbade ju på Soc, så vad fick Aftonbladet det spåret ifrån, och varför gick Soc i Örebro ut med att folk från dom saknades?
Hämnd mot socialen var polisens huvudspår enligt AB:s insidekälla, och det var baserat på informationen att han just fått ersättningen indragen för att han inte genomfört de aktiviteter (jobbsök etc) som krävs. Det lät väldigt specifikt och detaljerat för att vara hittepå, så det kommer nog från en initierad källa.

Men samtidigt behöver det spåret inte vara dött bara för att lokalen inte drällde av socialsekreterare. Alla tänker genast personlig hämnd på specifika personer. Jag tänker mer på det som det som var triggern och att han agerade ut en allmän hämnd mot samhället genom att gå till Komvux och skjuta vilt för att det var den kontaktpunkt med ”samhället” som låg honom närmast vad gällde lokalkännedom, potential för många att skjuta på, osv.
Citera
2025-02-11, 16:57
Medlem
Citat:
Det var socialtjänsten som meddelade att personal inom hemtjänsten inte kommit till jobbet. Hemtjänsten lyder under soc. Sedan gick Kommunal ut och meddelade att de medlemmar som inte hade dykt upp på jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in