2025-02-11, 15:46
Medlem
lorenida737s avatar
8.23 hörs det sista skottet, sannolikt när han tog sitt liv. 10.34 hör man polisen gå in i byggnaden.
eftersom polisen ropar upp med händerna. använd audacity, wavepad, adobe audition, för att höja ljudet

https://www.youtube.com/watch?v=Tl8sAzhGqoE
Citera
2025-02-11, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Intressant en likasinnad person gripen i Lycksele.. också vapenlicens!! Kan Örebromördaren och fler komma från något community på nätet..!?

Tveksamt att han har licens..

Från dagens VK.

"Under tisdagen meddelade polisen att en man är anhållen misstänkt för förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse, grovt brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor och vapenbrott."
Citera
2025-02-11, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det måste isf vara innan toalettfilmen.
Möjligt, men eftersom pepprandet utåt var det som fick ambulanserna att backa undan och det dröjde några minuter innan dessa anlände så måste ju skjutandet ha pågått ett bra tag innan toalettfilmen börjar.

Polisen larmas 12:33.
Ambulans larmas 12:34.
Första poliserna anländer 12:38.
Första ambulans anländer 12:40. Tvingas retirera till OKQ8 pga det skjuts vilt utanför entrén.
Sen står det att insatsstyrkan anländer och går in 12:45.
Men då har ju de två poliserna som anlände först redan gått in före, dvs nånstans i tidsfönstret 12:38-12:45.

I toalettvideon skjuts det först enstaka skott alldeles i närheten, sen mer intensiv eldgivning längre bort, sen skjuts ett enda skott nära 4.22. Sen upphör skjutandet. 5.34 går brandlarmet.

6.41 återupptas skjutandet, först ett skott och sen två som låter så jävla nära att filmaren håller på att skita knäck. Därefter blir skjutandet sporadiskt och avstånden till toaletten börjar variera stort. Sista skjuts 7.04 sen blir det tyst återigen.

8.13-8.22 kommer han tillbaka ytterligare en gång nära toaletterna och skjuter flera skott.

10.20 börjar polisens röster höras. Oklart om det är de första två poliserna eller insatsstyrkan.

10.34 går de in och visiterar honom. Detta är definitivt NI, syns på utrustningen.

Om man räknar bakåt från 10.20 när polisen hörs för första gången så kan det verkligen inte ha dröjt särskilt länge innan han började filma inne på muggen.
Senast redigerad av CrispyKreem 2025-02-11 kl. 15:55.
Citera
2025-02-11, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Möjligt, men eftersom pepprandet utåt var det som fick ambulanserna att backa undan och det dröjde några minuter innan dessa anlände så måste ju skjutandet ha pågått ett bra tag innan toalettfilmen börjar.

Polisen larmas 12:33.
Ambulans larmas 12:34.
Första poliserna anländer 12:38.
Första ambulans anländer 12:40. Tvingas retirera till OKQ8 pga det skjuts vilt utanför entrén.
Sen står det att insatsstyrkan anländer och går in 12:45.
Men då har ju de två poliserna som anlände först redan gått in före, dvs nånstans i tidsfönstret 12:38-12:45.

I toalettvideon skjuts det först enstaka skott alldeles i närheten, sen mer intensiv eldgivning längre bort, sen skjuts ett enda skott nära 4.22. Sen upphör skjutandet. 5.34 går brandlarmet.

6.41 återupptas skjutandet, först ett skott och sen två som låter så jävla nära att filmaren håller på att skita knäck. Därefter blir skjutandet sporadiskt och avstånden till toaletten börjar variera stort. Sista skjuts 7.04 sen blir det tyst återigen.

8.13-8.26 kommer han tillbaka ytterligare en gång nära toaletterna och skjuter flera skott.

10.20 börjar polisens röster höras. Oklart om det är de första två poliserna eller insatsstyrkan.

10.34 går de in och visiterar honom. Detta är definitivt NI, syns på utrustningen.

Om man räknar bakåt från 10.20 när polisen hörs för första gången så kan det verkligen inte ha dröjt särskilt länge innan han började filma inne på muggen.
Med ledning av vad som framkommit skissade jag en tidslinje. Den är naturligtvis öppen för diskussion: (FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - 10 döda samt gärningsmannen (2025-02-04)
Citera
2025-02-11, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snifflar
Härstammar svenska efternamn från hebreiska, grekiska och bibeln?
Simón absolut, men det är inget svenskt efternamn.
Men Andersson? Svensson? Bertilsson?
Tvek.
Förnamn, och ett antal namn som finns både som för- och efternamn. Efternamn är en senare skapelse än förnamn. I många andra språk heter efternamn ”släktnamn”, för att säga det tydligare.
Citera
2025-02-11, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndresIniesta8
Lite så jag tänker. Nyqvist kunde ju lika gärna ha begått ett brott i detta slag av diverse anledningar. Men ja man måste kunna gå långt tillbaka i tiden och även om man hittar något som kan kopplas till RA så kommer det inte kunna fastställas…
Ja vi får väl se vad som händer. Nu har dom ju DNA och fingeravtryck. Dom jämför säker med äldre fall skulle jag tippa på.
Citera
2025-02-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Med ledning av vad som framkommit skissade jag en tidslinje. Den är naturligtvis öppen för diskussion: (FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - 10 döda samt gärningsmannen (2025-02-04)
Kan stämma, det är bara det här med skotten utomhus på tjejernas filmer (som inte har nån motsvarighet på toalettfilmen) som är lite svårplacerat om det ska in ditt 30-sekundersfönster mellan 12:32 och att toafilmen börjar 30s senare. Då ska hon ha varit väldigt rapp att börja filma. Nåväl, svaren kommer vad det lider. I en Netflixdramatisering 2029.

Jag har heller inte uppfattat det riktigt som att han började vid entrén med att skjuta kring den (och ut) för att sen gå längre in. Han hade ju bytt om i skåp som låg rätt långt in och man kan liksom inte promenera med tre vapen runt halsen hela vägen till entrén tänker jag…
Senast redigerad av CrispyKreem 2025-02-11 kl. 16:06.
Citera
2025-02-11, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Kan stämma, det är bara det här med skotten utomhus på tjejernas filmer (som inte har nån motsvarighet på toalettfilmen) som är lite svårplacerat om det ska in ditt 30-sekundersfönster mellan 12:32 och att toafilmen börjar 30s senare. Då ska hon ha varit väldigt rapp att börja filma. Nåväl, svaren kommer vad det lider. I en Netflixdramatisering 2029.
Ja precis.

12:32:00 är nog en alltför sen tid för de första skotten. Absolut.

Möjligen vore 12:30:30 - 12:31:00 kanske mer realistiskt.
Citera
2025-02-11, 16:05
Medlem
LordOfWaffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Polisen sa senast igår att de inte hittat nåt som tyder på ett ideologiskt motiverat brott och att den starkaste koppling de har i fallet är att GM varit inskriven på skolan flera gånger. Det lutar åt att det var en traditionell skolskjutning där bevekelsegrunderna brukar vara psykisk ohälsa, utanförskap och/eller hämnd.
Som jag ser det är det de rimligaste motiven, åtminstone tills mer information kommer oss tillhanda. Tror också att det kan ta lång tid innan vi får det.

Kollar man på google maps så ligger det en svensk-arabisk friskola ~100 meter från brottsplatsen vilket GM borde varit medveten om så personligen tror jag inte på ett rasistiskt motiv, men jag kan ju ha fel.
Citera
2025-02-11, 16:06
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlesbronson-69
Tror Rickard kommer kremeras, men vart kommer han begravas?

Det kommer nog bli aldrig bli känt.
Jag misstänker personligen att askan kommer spridas någonstans för jag har väldigt svårt att tro att föräldrarna kommer ge honom en ”fast gravplats” då den troligen skulle vandaliseras rätt omgående.

Däremot har man - till tre av dom avlidna - redan grävt två gravar (en tredje är också på gång) vid Norra Kyrkogården i Örebro.
Citera
2025-02-11, 16:07
Medlem
Zvazis avatar
Precis kollat klart fullständiga videon av killen som filmade sig själv i en låst toalett. Man kan höra kvinnor skrik i videon, så jävla hemsk. Varje person som har empati för GM borde se den här videon.

https://www.youtube.com/watch?v=Tl8sAzhGqoE
Citera
2025-02-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtenisse14
Dom anhöriga vill inte läste jag på SVT.
Bra att tidningarna åtmonstone har den respekten. Med tanke på hur empatilösa media kan vara och hur fult sociala medier och Flashback nu beter sig hade inte jag heller önskat att mina anhörigas namn publicerades mitt i sorgens hetta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in