2025-02-11, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Han sköt många skott. Men (bara) 10 döda.
Han gick väl inte och panga väggar och dörrar?
Har han pepprat dessa 10 fulla med skott? Typ gjort köttfärs av dom?

Han missa väl offer med flera skott..
Citera
2025-02-11, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
dog han utomhus?
Nej, skytten gick längre in i byggnaden och sköt sig inne i nåt klassrum efter att han hållit låg profil ett bra tag.
Citera
2025-02-11, 14:23
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
I samtliga av dina exempel har förövaren uttryckt sina rasistiska motiv genom ett manifest eller och varit medlem i en sådan organisation. Det finns inte en enda brödsmula av RAs åsikter om någonting.

Konstigt med ett högextremt dåd av någon som aldrig verkar ha uttryckt sig högerextremt eller haft kopplingar till några högerextrema organisationer.

Det kan ju fortfarande komma fram att han hade såna motiv, men det är konstigt att en sådan påstådd megarasist inte lämnat ens ett snigelspår i ett 35-årigt liv. Det är klokt att överväga andra motiv istället.
Jag tycker att detta fall tyder på att det inte var ett rasistiskt motiverat brott. Jag rättade ett påstående om att förövare inte suiciderar efter rasistiska attacker.
Citera
2025-02-11, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nej, skytten gick längre in i byggnaden och sköt sig inne i nåt klassrum efter att han hållit låg profil ett bra tag.

har aftonbladet pinpointat var exakt i deras tråkiga 3d rum.
Citera
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ja, det hörs ju på den allra första videon som kom redan samma dag, där nån invandrartjej skriker ungefär '...står där utan jacka... dom skjuter dom skjuter oh my god det är skjutning'. Skotten som hörs där är är definitivt utomhus, ljudet är inte det minsta dämpat av väggar. Men vi trodde kanske då i det tidiga skedet att det var polisen som besvarade eld.

Jag har försökt hitta just den där skottsalvan på den långa inspelningen inifrån toaletten där RA på ett par ställen är långt från toaletterna, men jag hittar ingenting med just den rytmen.

pang pang pang
pang pang pa-pa-pa-pa-pang

(3 skott, paus, 2 skott samma tempo som förra, sen fem i dubbla tempot)

Så det måste vara före eller efter toalettfilmen, den täcker inte hela förloppet.

Garanterat är det den skottsekvensen som får honom att stänga in sig på toaletten och först efter det börjar han filma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
München-skjutningen, Heerlen-attacken, Wisconsin Sikh-tempelskjutningen, Essen-bombdådet, Arlington Road-bombaren, för att begränsa sig till en handfull exempel.
Du får ge källor det du kastar ur dig
Citera
2025-02-11, 14:25
Medlem
Citat:
Ja, det hörs ju på den allra första videon som kom redan samma dag, där nån invandrartjej skriker ungefär '...står där utan jacka... dom skjuter dom skjuter oh my god det är skjutning'. Skotten som hörs där är är definitivt utomhus, ljudet är inte det minsta dämpat av väggar. Men vi trodde kanske då i det tidiga skedet att det var polisen som besvarade eld.

Jag har försökt hitta just den där skottsalvan på den långa inspelningen inifrån toaletten där RA på ett par ställen är långt från toaletterna, men jag hittar ingenting med just den rytmen.

pang pang pang
pang pang pa-pa-pa-pa-pang

(3 skott, paus, 2 skott samma tempo som förra, sen fem i dubbla tempot)

Så det måste vara före eller efter toalettfilmen, den täcker inte hela förloppet.
Det måste isf vara innan toalettfilmen.
Citera
2025-02-11, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Intressant en likasinnad person gripen i Lycksele.. också vapenlicens!! Kan Örebromördaren och fler komma från något community på nätet..!?

Den tanken slog mig med...
Citera
2025-02-11, 14:28
Medlem
Citat:
Det är en uppgift som aldrig nämnts i media eller tagits upp här i tråden, så du får nog sätta ett stort frågetecken på den.

Ja, han kan ju gått under nått annat namn, haft privata konton på sociala medier. Men han verka vara av den typen att han var totalt ointresserad av folk över lag.
Citera
2025-02-11, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Länka gärna till det instragraminlägget.

Ska kolla om jag hittar det igen... Sparade aldrig det inlägget, bara läste det.
Citera
2025-02-11, 14:32
Medlem
Artikeln är låst, men det finns en karta över skolan publicerad här: https://www.sydsvenskan.se/2025-02-08/karta-vittnesmalen-inifran-skolan/

Jag kan försöka förklara delar av kartan:

Den börjar med huvudentrén, där polisen gick in.

Strax därefter ligger skolrestaurangen på vänster sida, medan omvårdnadsutbildningarna finns på höger sida (sett från perspektivet att man går in via huvudentrén).

Lite längre in ligger klassrummen för Komvux på gymnasienivå.

I närheten av Komvux nämns även att “en person hörde skotten utanför toaletterna” (troligen killen som filmade).

Ännu längre in ligger Komvux grundskola.

Allra längst in, längst bort från huvudingången på kartan, finns SFI:s klassrum.
Citera
2025-02-11, 14:35
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Du får ge källor det du kastar ur dig
För det första skriver jag inte till dig eftersom du är en ologisk pajas, för det andra gör jag vad fan jag vill. Om du inte klarar av att googla på de exempel jag lyfter kan du be din ledsagare om hjälp.
Var vänlig och skriv inte till mig igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in