2025-02-11, 14:28
Medlem
Comitiums avatar
Jomshofs (onödiga) avgång ändrar inget för mig.

Jag kommer att fortsätta att rösta på SD och dess skickliga och utmärkta partiledare Jimmie Åkesson.

Heja Jimmie!
Citera
2025-02-11, 14:31
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saskatoon9786
Jomshof har ju alltid varit ett bojsänke för SD med sina mindre uttänkta uttalanden. Får hoppas att Vinge klarar att hålla sig lite mer i skinnet. Det borde ju vara prio 1 för en politiker att man har ett välsmort munläder och inte trampar i klaveret titt som tätt.

Jomshof har alltid varit en klippa med sin kloka politik. Högsta betyg!
Citera
2025-02-11, 14:32
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Jomshofs (onödiga) avgång ändrar inget för mig.

Jag kommer att fortsätta att rösta på SD och dess skickliga och utmärkta partiledare Jimmie Åkesson.

Heja Jimmie!

Utan Jomshof blir det enklare få ministerposter vid nästa val.. Bra för Åkesson.
Citera
2025-02-11, 14:34
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2025-01-01
Jag är inte bra på politik men det förvånar inte att ett rasistiskt parti väljer en representant med ett svenskklingande namn
Jag skulle bli väldigt förvånad om alla inom alla partier i Sverige byter namn för att inte reta upp någon som ser rasister överallt och i alla sammanhang.
Ulf döper om sig till Alihammed Kristerstolla tex.
Självklart finns det flest svenska namn inom svensk regering och olika partier.
Vore konstigt om man tog bort Gunnar, Ulf, Stefan och Henrik m.m
Senast redigerad av gabrielle2 2025-02-11 kl. 14:47.
Citera
2025-02-11, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haziza
Ser inte bra ut för SD inför valet 2026, de har tappat det fullständigt. Vågar vi hoppas på att Allard och Jomshof startar något nytt inför kommande val?
Inte Jomshof. För högfärdig och småbarns-tjurig för det.
Citera
2025-02-11, 14:36
Bannlyst
3 personer inom SD har jag klagat på sen länge, Paula Bieler, Linda Lindberg och Henrik Vinge.
Paula Bieler gick inte höra vad hon sa, Linda Lindberg är osäker och fåordig och Henrik Vinge låter som en idiot som försöker låta intelligent.
Jimmie Åkesson och Jessica Stegrud är dom 2 som bär upp partiet, följda av Tobias Andersson och Richard Jomshof.
Citera
2025-02-11, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Åkesson: "Han tog konsekvenserna av att gå emot partiet."

Jisses, man kan verkligen höra stöveltrampet!
Verkligen!
Det är som med Trump, Hitler och alla andra super-höger: alla tror dom vinner på att hålla sig väl med "Ledaren" och hålla enad front utåt, rentav tror på partiets budskap som sant och äkta. Men vad som händer, egentligen, är att långlivade Fuhrern står ohotad kvar i alla år, förstärkt t.o.m. av alla som håller honom uppe medan dom själva eroderar bort, blir utmanövrerade, eller rentav avförda, och nya nyttiga idioter tar deras plats under ledaren, som också dom kommer gå samma väg - fastän dom själv givetvis är helt övertygade att dom har så många dynamiker under kontroll så dom kommer inte sluta på samma sätt.

Ledaren kuppade SD, och kapitaliserade på att SD skulle gå emot etablissemanget, Jomshof fortsätter göra det, men ledaren tar då ett halvt litet steg bakåt, så att bollen som Jomshof passade till ledaren går för långt och istället döms "offside" inom egna partiet.
Jomshof, som så många andra i SD, gick inte emot partiet. Dom gick emot Ledaren.
Det gör man inte ostraffat i SD, väldans många har blivit uteslutna med omedelbar verkan för det. T.o.m. hela SDs egna ungdomsförbund blev bannlysta ur SD för att dom vågade ifrågasätta ledaren.
Senast redigerad av Robbinist 2025-02-11 kl. 14:58.
Citera
2025-02-11, 14:52
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Åkesson: "Han tog konsekvenserna av att gå emot partiet."

Jisses, man kan verkligen höra stöveltrampet!

Du har snickrat lite...

DN har citerat Åkesson så här:

"– Han tog konsekvenserna av det faktum att han går emot partiet. Han tog konsekvenserna av att han inte kan företräda partiet i justitieutskottet. Det tycker jag är rimligt, säger han.

SD-ledaren säger att han hade ett samtal med Jomshof under söndagen.

– Jag förklarade hur jag ser på saken. Det är väldigt svårt att driva partiets politik med det ansvar han har om man inte håller med och dessutom offentligt tar avstånd från det som jag har tagit statsministern och övriga regeringen i hand på. Då kan man inte fortsätta i den rollen. Richard Jomshof höll med om det."
Citera
2025-02-11, 14:54
Medlem
Jomshof har haft fritt spelrum att säga vad han vill i åratal, men nu när han får ta konsekvenserna ska folk plötsligt tycka synd om honom. Politik handlar om strategi och maktspel, inte bara om att torgföra sina åsikter i media utan att kunna hantera det politiska spelet. SD har inte tappat något, de bara rensar bort de som inte kan spela smart nog.
Citera
2025-02-11, 14:55
Moderator
Meijis avatar
Politik: inrikes --> Politiker
/Moderator
Citera
2025-02-11, 14:56
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Verkligen!
Det är som med Trump, Hitler och alla andra super-höger: alla tror dom vinner på att hålla sig väl med "Ledaren" och hålla enad front utåt, rentav tror på partiets budskap som sant och äkta. Men vad som händer, egentligen, är att långlivade Fuhrern står ohotad kvar i alla år, förstärkt t.o.m. av alla som håller honom uppe medan dom själva eroderar bort, blir utmanövrerade, eller rentav avförda, och nya nyttiga idioter tar deras plats under ledaren, som också dom kommer gå samma väg - fastän dom själv givetvis är helt övertygade att dom har så många dynamiker under kontroll så dom kommer inte sluta på samma sätt.

Jomshof, och så många andra i SD, gick inte emot partiet. Dom gick emot Ledaren..

Jo, men det är säkert ett effektivt sätt att odla en tystnadskultur. Efter det här lär alla undersåtar rätta in sig i ledet och aldrig ifrågasätta Ledaren.

Personligen föredrar jag folkstyre, men det är jag.
Citera
2025-02-11, 14:58
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgift-henrik-vinge-sd-ny-ordforande-i-justitieutskottet

Vinge kuppade alltså bort Jomshof, vad tycker ni om det?
Jomshof tillhörde den mer konservativa falangen inom partiet, men får alltså långfingret nu.
Vinge tillhör den vänsterliberala falangen inom SD som är mer positiv till ökad invandring och andra vänsterliberala frågor, är detta en bra utveckling för SD?

Synonymer till "kupp" är överrumpling, överrumplande maktövertagande, revolt.

Hur menar du att Jomshof blev överrumplad eller att Vinge ledde en revolt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in