2025-02-11, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Påminner starkt om när Dan Eliasson bölade över nån mördare som bodde på ett asylboende - "vilka trauman bär den här killen med sig?"

Nej, inte synd om honom. Finns tiotusentals fler i RA:s situation som inte gör en fluga förnär.

Alltså det folk är ute efter är hur vi kan förhindra att liknande uppstår igen för de som faktiskt riskerar att skada andra? Det är ju toppen att det finns många som klarar livet utan att göra en fluga förnär, men hur upptäcker vi de som inte klarar det? Och om vi upptäcker dessa personer, hur ska de få hjälp?
Citera
2025-02-11, 12:33
Medlem
Fin minnesceremoni för att hedra offren och deras anhöriga.
Fint att många visar stöd och omtanke, även om det hjälper föga efter detta obeskrivliga meningslösa vansinnesdåd...

Dessa vansinnesdåd leder bara till förluster... Gm har inte fått ut någonting av detta, bara ödelagt en massa människors liv.
Obeskrivligt fegt att dra med sig andra (oskyldiga) i sitt eget miserabla fall på sådana här sätt.

Alla kämpar vi igenom livet på ett eller annat sätt, i olika faser, för att få det att gå ihop.
Vissa får kämpa hårdare än andra, men alla kämpar vi på något sätt var och en.
Det kan vara med relationer, med studier för att komma in på arbetsmarknaden, med att hålla ihop en familj, att vara en bra förälder, att ha flytt från krig och strävan att påbörja ett nytt liv i fred, att kämpa med psykisk ohälsa osv...
Livet är inte enkelt och alla har vi olika förutsättningar.

Ha respekt för det och var rädda om varandra. 💙
Citera
2025-02-11, 12:35
Medlem
rubbergirls avatar
https://www.sverigesradio.se/artikel/larmet-urskiljningslos-skottlossning-utanfor-skolans-entre

” Uppgifterna har ännu inte bekräftats av polis, men att skottlossningen upplevdes vara utomhus ledde till att den första ambulansen på plats backade.”
Citera
2025-02-11, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Nu är det bekräftats att RA sköt utomhus.

Ambulansen backade vid skolskjutningen
Publicerad 11 feb 2025 kl 10.19
Uppdaterad kl 12.10

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/ambulansen-backade-vid-skolskjutningen/

Utanför entrén är det ”kraftig eldgivning”, skriver sjukvårdsledaren. Det ”uppfattas som att det är urskiljningslöst och skulle kunna träffa oss.

Ja, det hörs ju på den allra första videon som kom redan samma dag, där nån invandrartjej skriker ungefär '...står där utan jacka... dom skjuter dom skjuter oh my god det är skjutning'. Skotten som hörs där är är definitivt utomhus, ljudet är inte det minsta dämpat av väggar. Men vi trodde kanske då i det tidiga skedet att det var polisen som besvarade eld.

Jag har försökt hitta just den där skottsalvan på den långa inspelningen inifrån toaletten där RA på ett par ställen är långt från toaletterna, men jag hittar ingenting med just den rytmen.

pang pang pang
pang pang pa-pa-pa-pa-pang

(3 skott, paus, 2 skott samma tempo som förra, sen fem i dubbla tempot)

Så det måste vara före eller efter toalettfilmen, den täcker inte hela förloppet.
Senast redigerad av CrispyKreem 2025-02-11 kl. 12:55.
Citera
2025-02-11, 12:39
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Hur många % av skolans elever var invandrare eller hade invandrarbakgrund?
Citera
2025-02-11, 12:40
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överste-Rövhål
Hur många % av skolans elever var invandrare eller hade invandrarbakgrund?

Minst 90% skulle jag tippa på.
Citera
2025-02-11, 12:42
Medlem
WestleyRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Bra analys om motivbild i Dagens eko, SR idag: https://www.sverigesradio.se/avsnitt/darfor-drojer-svaren-om-motivet-bakom-massmordet-i-orebro

Noterar att de flesta i Örebro enligt inslaget tror på ett rasistiskt terrorattentat.

Inte förvånad då TV4 undermåliga ljudinspelning har börjat att spridas på invandrarforum som en sanning.

Vi kan tacka TV4 om det kommer ett terrordåd riktat mot etniska svenskar.
Citera
2025-02-11, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gedan
Är det någon som vet var Jimmie Åkesson håller hus?
Är han i Turkiet igen och delar ut flyglappar?

Han håller sig undan hatarna i Örebro som ger SD skulden, jag förstår honom.
Citera
2025-02-11, 12:50
Medlem
Om man ska förvara magasin och hagelpatroner så förstår jag varför GM bytte om till jaktkläder.
Ett litet förtydligande på tidigare frågor
Första polispatrull som går in i byggnaden är bara utrustade med pistol (Glock) skjutavstånd enligt polisens skjutprov 25 m.
GM utrustad med hagelvapen som på ca 25 m har en dödlig svärm på ca 60 cm i diameter. Kulvapen kal 22 funkar upp till ca 75 m. Kulvapen Kaliber 30-06 går skjuta älg på upp till 200 m. Nackdelen med Kulvapen om de är utrustade med kikarsikten är svårigheter att skjuta på avstånd kortare än 20 m. Då tror jag mer på att skjutit från höften.
Jag tycker det är rätt av första polispatrull att inte besvara skottlossningen ( osäkerhet med civila) De har gjort sitt jobb med att byta fokus på GM. Sedan en kommentar från vissa obegåvade att skjuta en massa skott i taket du är ansvarig för kulan du har avlossat.
Vad har du i taket? Vattenledningar , gasledningar mm risk för rikoschetter.
Ang förstärkningsvapen så bestämmer man på utsättningen vilka som ska dessa.
Regionala samt internationella insatsstyrkan har alltid förstärkningsvapen.
Det blev ett långt stycke. Var tvungen att skriva av mig lite.
Citera
2025-02-11, 12:51
Medlem
Har inte läst tråden men detta är en Mörkläggning som pågår

Snuten har fumlat med vapenlicenser ..
Socialförvaltningen har fumlat ..osäkert i detta fallet men det finns andra fall beskrivna på nätet
Expressen har JO anmält för att Soc Motarbetat insynen dom vill inte berätta lika lite som snuten
Kort sagt försöker man förhindra att allmänheten når klarhet jfr Offentlighetsprincipen" Samma dag räcker "

Nu säger snuten kan taga upp till ett år
Identifiering tog och tar över en vecka
Samma snut som har en häst med i Loppet som, talesättet l,yder skall utreda ... sina egna misstag .Som Kristersson säger

" Det är Polisen och baaa aaaa aar aa Polisen som skall reda ut detta "

Men det är ju Regimens Polis Lukasjenko style som, har tappat det eller värre med Gängkriminaliteten under Regimens passivitet

ALLA nästan ville / vill veta om det endast var svartskallar som avrättades
Har ansikten skjutits bort som kan ha försvårat identifikation -ÄR det hatbrott
Har inte ansiktet skjutits bort tar identifieringen mindre än 5 minuter
Via telefonen som ringer och plånboken med körkortet .Klasskamrater / Familjer berättar vem som fattas inte kom hem

Nu säger dem kan taga L å åååå ååååååå ååååååååååååå åååå nngggggg tid

Ju snabbare det blir nyval desto bättre
Citera
2025-02-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Alltså det folk är ute efter är hur vi kan förhindra att liknande uppstår igen för de som faktiskt riskerar att skada andra? Det är ju toppen att det finns många som klarar livet utan att göra en fluga förnär, men hur upptäcker vi de som inte klarar det? Och om vi upptäcker dessa personer, hur ska de få hjälp?
Bra fråga. Senast för nån timme sen blev vi ju påminda om att Säpo är bra på att upptäcka och avvärja planerade islamistiska terrordåd, men det hänger ihop med att terrorister ofta jobbar organiserat i nätverk och att det finns trafik mellan dem som kan avlyssnas.

"Ej känd av polisen"-enstöringar av typen RA eller Breivik kan man inte fånga upp på det sättet av uppenbara skäl, de är helt solo. Klart man kan tråla efter suspekta sökningar men det blir ju ett väldigt trubbigt instrument. Häromdagen sökte jag t ex på rökgranater som kan köpas online. Vill jag ha såna? Tack men nej tack, jag ville se hur lätt eller svårt det varit för RA att beställa såna och det var ju dessvärre nästan som att en sjuåring med morsans kreditkort kunde beställa hem en lastpall eller två.

Men jag tänker att man kommer en bit på vägen genom att sänka tröskeln för förmyndarskap så att de inte kan skaffa varken vapen eller rökgranater hux flux, samt kanske nån form av obligatoriska check-ins med psykiatrin där man kollar läget en gång i kvartalet. Om de uteblir eskalerar man ärendet och låter polisen checka läget istället.
Citera
2025-02-11, 12:54
Medlem
Denna video sprids just nu där någon ska ha analyserat ljudet mer, och där man ska höra någon säga: Vi är på väg genom en dörr här, det är uppfattat, nu går vi in och massa smällar och skrik. Min tanke är att det är insatsstyrkan och någon slags rök eller flash granat. Andra påstår att det är koordinerade gärningsmän och att insatsstyrkan inte hade hunnit dit en. Tankar? Video: https://gofile.io/d/flnIqD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in