2025-02-11, 10:44
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastgaffel
Låter som att det stämmer. Gårdsbutiken med den tyska ägaren Max det refereras till i artikeln är förmodligen den här. Ligger i Marsjö, följs av bla en tysk inflyttad Max och tyska turistbyrån i Ljungby.
https://www.instagram.com/danielthehunter.farm/

Ligger i Marsjö, mittemellan Annerstad och Bolmens by. (Jag vet inte riktigt vilka orter som är stora nog att kallas samhällen). Och det finns ju, som någon annan skrev, ett par S*mon folkbokförda i krokarna.

Stället med butiken ligger här:

https://www.google.com/maps/place/G%C3%A5rdsbutik+%22Daniel+the+Hunter%22/@56.7866301,13.7028727,381m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x46511900233e68e3:0x90942 5fc26126dc8!8m2!3d56.7863833!4d13.7024865!16s%2Fg% 2F11w2f9g2gc?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDIwNS4xIKXMDS oASAFQAw%3D%3D
Citera
2025-02-11, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ingen myndighet vet ju om någon behöver vård om personen inte någonstans uppvisar symtom på att ha grova psykiska problem av den typ som kräver vård .

Personer som söker ekonomiskt bistånd träffar inte socialtjänsten för några regelbundna möten inte heller de som är inskrivna hos Af har särskilt många möten med någon handläggare .

Är lite det jag menar. För många fallgropar som gör att dessa sällsynta fall sker.
Citera
2025-02-11, 10:46
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSSAS
Jag tror att han hade kunnat avsluta fler om han ville.
Och som jag nämnt innan, 6 personer från samma klass säger en del i mina ögon. Mer en klass som hamna i kläm.
6 av 16 skjutna kom från ett rum. Inte jättemärkligt i mina ögon. Det var väl helt enkelt där han började och som folk hade minst möjlighet att fly ifrån pga överraskningen.
Citera
2025-02-11, 10:48
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Sen tycker jag komvux verkar osunt
Iaf i så stor skola
Hur många gick? Flera tusen
Inte normalt så mycket folk i en lokal
Hoppas komvux omgörs
Var den privat? En kassako för aktieägare
Kanske det Richard ville uppmärksamma (på ett hemskt sätt)

Fast nu får du delvis tänka på att alla går inte till Komvux varje dag och att detta Komvux även drog människor från hela länet. Många distansstuderar också. Så långt ifrån tusentals elever där varje dag. Finns givetvis skalfördelar att ha så många aktiviteter på en plats också.

Men jag tror faktiskt inte RA var direkt "samhällsintresserad" på det sättet att han ville uppmärksamma större problem. Jag tror hans världsbild var rätt liten och eventuella motiv - oavsett om det är rasistiska, mot socialen eller lite en massa blandade saker - kommer utgå från honom själv. Typ "invandrare får bidrag utan krav men inte JAG", "socialen är elak mot MIG", osv osv.
Citera
2025-02-11, 10:48
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Fan va töntigt! Vad har Ljungby med skolskjutningen att göra! Inte ett skit! Tidningsjävlarna hetsar mot oskyldiga människor. Allt ska dras med i smutsen. De skiter totalt i vad motivet var. Förbannade rasister! Inkompetenta nollor!
Det intressanta är väl att kartlägga RAs liv helt enkelt.
Citera
2025-02-11, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet
Att de inte funnit några ideologiska motiv betyder inte att det inte kan finnas det, så det kan mycket väl omkullkastas. Eller så finns det helt enkelt inga ideologiska motiv. Vi vet som sagt inte.

Spekulationerna att det skulle handla om något slags hämnddåd mot socialen är ju lika svaga. Polisen har inte bekräftat att det funnits något socialkontor på skolan och ingen har hittat någon uppgift på detta, förutom att en "anonym källa" påstått att det ska ha funnits ett sånt kontor.

Men det är ju ganska känt att det knappt är någon som vill jobba på socialkontor, så det är ju inte osannolikt att det bara var personer med invandrarbakgrund som jobbade på socialkontoret om det nu fanns något sådant på skolan, vilket vi inte heller vet. I så fall skulle det kunna vara ett dåd enbart riktat mot socialen och bara en "slump" att det var många invandrare som jobbade just där. Det lär dock ha varit ett litet kontor i så fall, och ett fåtal anställda, så man kan ju ändå fråga sig varför han sköt så många fler.

Vi får hoppas en visselblåsare kliver fram sen .. jag tror det är den enda chansen att få veta sanningen! Tror aldrig polisen kommer gå ut om det var ett hatbrott mot invandrare dom ser ju redan nu hur samhället börjat reagera.. tror det är orolig för hämnddåd och kaos mer polarisering! Polisen kommer nog komma ut med något neutralt som gör att inga ska känns sig utpekad.
Citera
2025-02-11, 10:50
Medlem
Det här med Ekots nya uppgifter om att ambulanser fick backa pga att det sköts urskiljningslöst vid (från?) entrén och att två av de döda hittades utomhus i anslutning till entrén och nio låg inne i byggnaden, ändrar ju i alla fall min bild av förloppet.

I en av videofilmerna ligger det nån utanför entrén. Jag trodde det var nån som dragits ut från byggnaden men de blev alltså skjutna ute eller på väg ut. Man ser också hur de som leds ut får panik och inte vill titta ner på marken.

Jag hade lite grann bilden att han rörde sig runt samma förhållandevis avgränsade område inne i byggnaden. På ljudupptagningen från toan låter det ju som att han mer eller mindre går patrull runt runt i en rektangel och skjuter enstaka skott.

Då skulle det kunna vara så att den intensiva skottsalvan som kommer senare och låter betydligt mer avlägsen är när han har gått till entrén och börjat mata där, kanske för att mota bort blåljus och köpa tid, eller kanske för att han jagade något eller några offer hela vägen dit.
Citera
2025-02-11, 10:51
Medlem
Nu rapporteras bara 8 magasin så 300 skott som man var inne på är helt omöjligt om inte många fler hittas.

”Utöver vapnen ska polisen också ha beslagtagit åtta magasin och fyra rökgranater.” https://omni.se/a/alemdM
Citera
2025-02-11, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Sen tycker jag komvux verkar osunt
Iaf i så stor skola
Hur många gick? Flera tusen
Inte normalt så mycket folk i en lokal
Hoppas komvux omgörs
Var den privat? En kassako för aktieägare
Kanske det Richard ville uppmärksamma (på ett hemskt sätt)
Det var den kommunala vuxenutbildningen i lokalerna samt yrkesutbildningar för vuxna som vårdutbildning, lokalvårdare mfl utbildningar samt SFI .
Har man i kommunen en fd stir skola så är det fullt rimligt att samla olika vuxenutbildningar i samma lokaler
Citera
2025-02-11, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NSSAS
Jag tror att han hade kunnat avsluta fler om han ville.
Och som jag nämnt innan, 6 personer från samma klass säger en del i mina ögon. Mer en klass som hamna i kläm.

Dom flesta hade ju hunnit låst in sig… tänk om dom inte gjort det? Hörde en tjej berätta sin story igår i deras klassrum gömde sig 25-30 pers.. och detta var bara ett av klassrummen. Man hör ju på denna toafilm att det är ganska mycket pauser så antar han fick gå runt rätt mycket för att hitta sina offer.. han hade även försökt öppna dörrar som var låsta och barrikaderade..😭
Citera
2025-02-11, 10:55
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja det låter rimligt.

(Jag skrev fel i mitt inlägg. Regionala insatsstyrkan var där 12:45. Inte 12:41 som jag skrev.)

Sen var nog bara NI ditkallade som en förstärkt enhet.
Vad jag läst så jobbar alla insatsstyrkor (Nationella, Generella och Regionella) likadant.

"De tre nivåerna ska ha likartade arbetssätt och rutiner för att vid behov kunna arbeta tillsammans"
Citera
2025-02-11, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Sen var nog bara NI ditkallade som en förstärkt enhet.
Vad jag läst så jobbar alla insatsstyrkor (Nationella, Generella och Regionella) likadant.

"De tre nivåerna ska ha likartade arbetssätt och rutiner för att vid behov kunna arbeta tillsammans"
Ja det är min bild också.

(Jag har sett regionala insatsstyrkan agera i Katrineholm en gång och de var så professionella att jag trodde att de var NI.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in